Η επενδυτική μανία για τον «βασιλιά των σπορ» φθάνει πλέον μέχρι και στα χαμηλότερα αγωνιστικά επίπεδα. Μια ομάδα της… 4ης – ημιεπαγγελματικής – κατηγορίας έκανε την έκπληξη και έγινε η πρώτη από το ισπανικό ποδόσφαιρο που εισέρχεται σε χρηματιστηριακή αγορά.
Η μικρή και άσημη CF Intercity San Juan πρόλαβε τα «θηρία» της ισπανικής La Liga, Ρεάλ Μαδρίτης και Μπαρτσελόνα, και έγινε ο 23ος συνολικά ευρωπαϊκός σύλλογος ο οποίος βλέπει τις μετοχές του να «ανεβαίνουν» στο ταμπλό διαφόρων χρηματιστηρίων (πηγή: Inside World Football).
Η άντληση κεφαλαίων αποτελεί προφανή στόχο για την CF Intercity, μετά από την εισαγωγή της στην BME Growth market, τη χρηματιστηριακή αγορά της Ισπανίας που αποευθύνεται σε σε μικρομεσαίες εταιρείες. Η ομολογία του προέδρου της ιδρυθείσας μόλις το 2017 ομάδας από το Αλικάντε, Σαλβαδόρ Μαρτί, εκλαμβάνεται ως απόλυτα ειλικρινής και οι νέες δηλώσεις του …έκρυβαν την είδηση:
«Η Intercity δεν είναι κερδοφόρα και θα συνεχίσει έτσι μέχρι τη δεύτερη κατηγορία. Όταν φτάσουμε σε αυτό το πρωτάθλημα, ο σύλλογος θα αρχίσει να κερδίζει χρήματα με τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Οποιεσδήποτε προηγούμενες επιτυχίες δεν εγγυώνται μελλοντικά αποτελέσματα. Ένας σύλλογος με 4 χρόνια ύπαρξης έχει πετύχει 3 προβιβασμούς και η μόνη φορά που δεν ανέβηκε κατηγορία ήταν μετά τον αποκλεισμό στα πλέι οφ».
Οι τρελοί τζίροι, η πανδημία και το CVC
Με την βοήθεια των νέων μετόχων της η «φτωχή» Intercity φιλοδοξεί να πλησιάσει προς την La Liga 1 των 3,1 δισ. ευρώ σε ετήσιο τζίρο τη σεζόν 2019-20 με μέση πτώση 8%, αν και κατ’ άλλες πηγές οι απώλειες υπερέβησαν τα 2 δισ. και για τις δυο επαγγελματικές κατηγορίες εξ’ αιτίας του κορωνοϊού.
Τον περασμένο Αύγουστο ακολούθησαν οι συζητήσεις για την εμπορική συμφωνία – «μαμούθ» ύψους 2,7 δισ. ευρώ της διοργανώτριας του ισπανικού πρωταθλήματος με το αμερικανικό επενδυτικό mega fund CVC Capital Partners και τις γνωστές αντιδράσεις από Ρεάλ και Μπαρτσελόνα, οι οποίες έμειναν εκτός (και δεν φαίνεται να εγκαταλείπουν την προσπάθεια για την δημιουργία της European Super League).
Έγινε τότε λόγος περί… δανείου ουσιαστικά με 40ετή ορίζοντα αποπληρωμής, για ένα deal που πέρασε με ψήφους 38-4 στην συνέλευση των La Liga 1-La Liga 2 και παραχωρούσε στο CVC το 11% των μη οπτικοακουστικών εσόδων της λίγκας και το 10,95% των οπτικοακουστικών για 50 χρόνια.
Όπως είχε αναφερθεί, το CVC θα αποκτούσε μειοψηφικό μερίδιο σε μια νέα εταιρεία, η οποία θα διαχειρίζεται τις μεταδόσεις, τις χορηγίες και τα ψηφιακά δικαιώματα της La Liga (συμπεριλαμβανομένης πάντα και της δεύτερης κατηγορίας). Τελικά, η «αποχή» των δυο μεγάλων μειώνει το ύψος του deal με το CVC κατά 600.000 ευρώ, στα 2,1 δισ. ευρώ…
Πέρα από όλα αυτά, η πανδημία και οι μεγάλες επιπτώσεις της στα ταμεία των 42 ομάδων, λόγω της πολύμηνης απουσίας των οπαδών, της μείωσης των τηλεοπτικών εσόδων κ.α. σε συνδυασμό και με την σπάταλη μεταγραφική πολιτική των προηγούμενων ετών τις έφεραν σε δεινή οικονομική θέση.
Μη εξαιρουμένων των καταχρεωμένων Ρεάλ και Μπαρτσελόνα, με την τελευταία να «χάνει» φέτος τον σούπερ σταρ Λιονέλ Μέσι, ο οποίος έφυγε από την Βαρκελώνη με προορισμό το Παρίσι και τα εκατομμύρια της Παρί Σεντ Ζερμέν. Τώρα, οι πάντες προσδοκούν την βελτίωση των εισροών της La Liga, αν όλα πάνε καλά…
Οι 400 μέτοχοι και η αποτίμηση
Στο ξεκίνημα των διαπραγματεύσεων, στις 29 Οκτωβρίου, η Intercity είδε τις 4,6 εκατ. μετοχές της να κλείνουν στην τιμή των 1,20 ευρώ, αποφέροντας την αποτίμηση του συλλόγου στα 5,56 εκατ. ευρώ, με την Deloitte να είναι ο εγγεγραμμένος σύμβουλος και την GVC Gaesco Valores να ενεργεί ως πάροχος ρευστότητας.
Μεταξύ των 400 μετόχων της, η συμπεριλαμβάνονται ο πρώην διεθνής Ισπανός άσος Χουανφράν και ο Περφέκτο Παλάσιο, ο πρόεδρος της τοπικής συνομοσπονδίας επιχειρήσεων. «Σήμερα γράφουμε ιστορία. Είμαστε πεπεισμένοι ότι η είσοδος στο χρηματιστήριο είναι καλό για έναν ποδοσφαιρικό σύλλογο, γιατί οι οπαδοί γίνονται μέτοχοι. Στόχος μας η ομάδα να είναι βιώσιμη», είχε τονίσει στις πρώτες του τοποθετήσεις ο Σαλβαδόρ Μαρτί.
Η απόφαση για την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο –ύστερα από ένα δοκιμαστικό εξάμηνο- είχε ληφθεί από τον Μάιο σε Γενική Συνέλευση, με στόχο να απομακρυνθεί από το μοντέλο του ενός επενδυτή και να συγκεντρώσει τα χρήματα για να κατασκευάσει προπονητικό κέντρο και ένα νέο γήπεδο χωρητικότητας 7.000-7.500 θεατών.
«Αισθανόμαστε σαν ποδοσφαιριστές που πρόκειται να παίξουν σε πλέι οφ ανόδου», είπε ο Μαρτί λίγο πριν χτυπήσει το κουδούνι στο Χρηματιστήριο της Μαδρίτης, όπου περιέγραψε το τολμηρό εγχείρημα ως «ένα βήμα προς τα πάνω στη διαφάνεια» και «ένα νέο δρόμο για μετόχους και ποδοσφαιρόφιλους. Ο σύλλογος δημιουργήθηκε με στόχο να αναπτυχθεί χωρίς χρέη, με μικρότερο ρίσκο. Ανάλογα με τη χρηματοδότηση που θα λαμβάνουμε στο χρηματιστήριο, θέλουμε να χτίσουμε ένα στάδιο και ένα αθλητικό συγκρότημα…»
«Μπείτε όλοι στο χρηματιστήριο»
Η επόμενη πρόκληση για την Intercity είναι η άνοδος στην First Division RFEF αυτή την περίοδο, το «τελευταίο βήμα» πριν από το επαγγελματικό ποδόσφαιρο. Τοπικά media χαρακτηρίζουν «πρωτοφανή εξέλιξη για το ισπανικό ποδόσφαιρο» το γεγονός ότι είναι εισηγμένη μια ομάδα …4ης κατηγορίας (Segunda División RFEF 2021-22).
Της πιστώνουν ότι διανοίγει μια «ανεξερεύνητη λεωφόρο» στην Ισπανία, που όμως είναι συνηθισμένη σε άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα. Ο Λουίς Γκαρσία, Investment Manager στην Mapfre Asset Management (με χαρτοφυλάκιο + 40 δισ. ευρώ) δεν δίστασε να αποκαλέσει ως «ανωμαλία» το ότι από τις χώρες των 5 μεγάλων πρωταθλημάτων η πατρίδα της Ρεάλ και της Μπαρτσελόνα είναι η μόνη που δεν διέθετε ομάδα στο χρηματιστήριο και πρόσθεσε: «Τώρα έχουμε μια, έστω κι αν δεν ανήκει στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο. Η Ισπανία παραμένει μια ενδιαφέρουσα χώρα, λόγω του εξαιρετικού οικονομικού ελέγχου που έχει επιβάλει η La Liga».
Η αρχική δημόσια προσφορά της Intercity έχει εγείρει το ερώτημα εάν θα την μιμηθούν άλλοι ισπανικοί σύλλογοι και ο πρόεδρος της, Σαλβαδόρ Μαρτί, δεν έχει αμφιβολίες στέλνοντας το δικό του μήνυμα στην εγχώρια «ποδοσφαιρική βιομηχανία», με σημαντικές επιχειρηματικές προεκτάσεις: «Είμαι σίγουρος ότι αυτό θα πάρει ολοένα και λιγότερο χρόνο. Τα μέλη και οι μέτοχοι θέλουν όλο και περισσότερη διαφάνεια και αυτός είναι ένας τρόπος για να χρηματοδοτηθούν όλοι οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι».
Ειδικοί, ωστόσο, πιστεύουν ότι το ζήτημα δεν είναι τόσο απλό. «Το ποδόσφαιρο έχει πολύπλοκες μετοχικές δομές και είναι μια επιχείρηση στην οποία είναι δύσκολο να μείνει κανείς κερδοφόρος», δήλωσε ο αναλυτής της XTB, Χοακίν Ρόμπλες.
Ποδοσφαιρικοί κύκλοι εκτιμούν ότι ομάδες λαϊκής βάσης όπως η Μπαρτσελόνα και η Ρεάλ θα συναντούσαν νομικά κωλύματα στην Ισπανία αν θα αποφάσιζαν να μπουν σε χρηματιστήριο…
Η πορεία της μετοχής μιας ποδοσφαιρικής ομάδας, βέβαια, συσχετίζεται μεν με τις επιδόσεις της στο γήπεδο, αλλά δεν εξαρτάται μόνο από αυτές. Ένα καλό deal με έναν ισχυρό χορηγό, μια ηχηρή μεταγραφή ή μια συμφέρουσα πώληση παίκτη είναι δυνατόν να φέρουν ένα limit up ή να συμβεί το αντίθετο, σε μια κακή συγκυρία.
Ένας σύλλογος χωρίς απότομες αγωνιστικές διακυμάνσεις, με σταθερά έσοδα από εισιτήρια διαρκείας και υψηλά τηλεοπτικά δικαιώματα θεωρείται «blue chip» χρηματιστηριακά. Οι δε κεφαλαιοποιήσεις συνδέονται, με το brand τους και με τις αγορές στις οποίες είναι εισηγμένες οι ομάδες. Παράδειγμα, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ στη Wall Street, η Γιουβέντους στο Μιλάνο, η Ντόρτμουντ στην Φρανκφούρτη.
«Λεπτομέρεια»: οι ακριβές μεταγραφές δεν… ενθουσιάζουν όλους τους επενδυτές. Ως περιουσιακό στοιχείο ένας σταρ των γηπέδων δεν εμπνέει πάντα εμπιστοσύνη. Γιατί; Οι περιπτώσεις αρκετές – και ορισμένες πολύ πρόσφατες…
Διαβάστε ακόμη
Η Dory πιάνει λιμάνι, οι Μπάκοι το λιανοτούφεκο και τα πεντάστερα τη θέα της Ακρόπολης!
Mouzenidis Travel: Νέα δίμηνη παράταση της προστασίας από τους πιστωτές
Alpha Bank: Στις 5 Νοεμβρίου οι δεσμευτικές προσφορές για το project «Skyline»