search icon

business stories

Οικογένεια Κωνσταντίνου: Η σκληρή μάχη της Yalco για την επιβίωση

H εταιρεία που μετρά πάνω από 100 χρόνια ζωής και υπήρξε η μεγαλύτερη διανομέας και προμηθεύτρια οικιακού και επαγγελματικού εξοπλισμού στην Ελλάδα, έφτασε στο χείλος του γκρεμού, τον απέφυγε και τώρα δίνει τη μάχη της ανάταξης

Σύμφωνα με τη λαϊκή θυμοσοφία, «όταν το γυαλί ραγίσει δεν ξανακολλάει». Στην περίπτωση της Yalco, όμως, παρότι το γυαλί σχεδόν έσπασε και η εταιρεία βρέθηκε ένα βήμα πριν τον γκρεμό, οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν ότι όλοι οι κανόνες έχουν και τις εξαιρέσεις τους.

Αν και το εγχείρημα της ανάταξης είναι δύσκολο, η ζυγαριά γέρνει προς το θετικό σενάριο. Ισως γιατί πίσω από αυτή την επίπονη προσπάθεια βρίσκεται μια εξαιρετικά επίμονη οικογένεια, όπως η οικογένεια Κωνσταντίνου που έδωσε και εξακολουθεί να δίνει τη μάχη στο πεδίο της αγοράς παρά τις αντιξοότητες. Για την οικογένεια, άλλωστε, η εταιρεία ισοδυναμεί με την ίδια την ιστορία της μετρώντας πάνω από έναν αιώνα ζωής.

Η αφετηρία από τη Δράμα

Η αφετηρία βρίσκεται στο μακρινό 1920, όταν ο Σωκράτης Κωνσταντίνου έβαλε τα θεμέλια της επιχειρηματικής δραστηριότητας αρχικά με το εμπόριο ξυλείας, με ένα μικρό μαγαζί στη Δράμα. Σύντομα τη θέση των ξύλων πήραν τα υαλικά είδη και 13 χρόνια μετά, το 1933, ακολούθησαν η μετακόμιση στη Θεσσαλονίκη και η αγορά ενός οικοπέδου στο Καλοχώρι, όπου αργότερα στεγάστηκε η «βόρεια καρδιά» της Yalco.

Ο Σωκράτης Κωνσταντίνου έβλεπε μακριά και ψηλά, έχοντας στόχο να στήσει ένα δυναμικό δίκτυο τροφοδοσίας για όλη τη Μακεδονία. Σε πρώτη φάση ίδρυσε μια ατομική επιχείρηση με αντικείμενο την εμπορία ειδών οικιακής χρήσης, η οποία πήγαινε καλά, αλλά για αρκετά χρόνια δεν κατάφερε να υπερβεί το εκτόπισμα της μικρομεσαίας εταιρείας. Στη συνέχεια ήρθε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, με την ανθρωπιστική καταστροφή και τις οικονομικές συνέπειες για τη χώρα αποτελώντας τροχοπέδη για το όραμά του. Μόνο όταν η Ελλάδα άρχισε να μπαίνει για τα καλά στην περίοδο της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης και ανάπτυξης, να δημιουργείται εισόδημα και να αναβαθμίζεται σταδιακά η ποιότητα ζωής χάραξε φως στον ορίζοντα.
Ετσι, το 1968 παράλληλα με την ατομική επιχείρηση ιδρύθηκε η ομόρρυθμη εταιρεία με την επωνυμία Σωκράτης Δ. Κωνσταντίνου & Υιός Ο.Ε.

Ο υιός της επωνυμίας, ωστόσο, είχε άλλα σχέδια. Ο Δημήτρης Κωνσταντίνου σπούδασε Νομική και έκανε μεταπτυχιακό στις ΗΠΑ, αλλά τελικά ποτέ δεν ασχολήθηκε με το αντικείμενο των σπουδών του.

Η εδραίωση της εταιρείας

Το 1972, μετά τον θάνατο του πατέρα του, ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας στην οποία αφιερώθηκε ολόψυχα ανοίγοντας τον δρόμο για την εδραίωση και γιγάντωσή της. Πήρε στα χέρια του την οικογενειακή επιχείρηση Γυαλικά Kωνσταντίνου, τη βάφτισε Yalco -από τα αρχικά- και τη μετεξέλιξε σε έναν ισχυρό όμιλο που μεσουράνησε επί δεκαετίες στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο.
Για να πετύχει τον στόχο του δεν δίστασε να πάρει και μεγάλα ρίσκα. Ετσι, ήταν από τους πρώτους Ελληνες επιχειρηματίες που «ανακάλυψαν» την Kίνα ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’70. Διαβλέποντας την τεράστια δυναμική του κοιμώμενου -ακόμη- παραγωγικού γίγαντα, έκλεισε αποκλειστικές συμφωνίες με περισσότερα από 50 εργοστάσια της Χώρας του Δράκου. Και όλα αυτά πριν καλά-καλά σταθεί το άνοιγμα στις διεθνείς αγορές που καθιέρωσε η μετά τον Μάο ηγεσία υπό τον Ντενγκ Σιαοπίνγκ.
Στην πορεία συνέδεσε το όνομα της Yalco με κάποια από τα πιο γνωστά brands στην αγορά επαγγελματικού και οικιακού εξοπλισμού, π.χ. Iωνία, Habitat, Omnishop, Fest, Black & Decker, ενώ αντιπροσώπευσε αποκλειστικά φημισμένους οίκους όπως Bodum, Lagostina, Revol, Guy Degrenne, Rak, Thermos κ.ά.

Το 1989, παράλληλα με τη βάση στη Βόρεια Ελλάδα, ήρθε το άνοιγμα στην πρωτεύουσα με τη δημιουργία εγκαταστάσεων (γραφεία, έκθεση, αποθήκες) στη Νέα Κηφισιά σε έκταση 23.000 τ.μ. Το 1995 η εταιρεία εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών και την ίδια χρονιά αναγορεύτηκε σε μία από τις «500 πιο δυναμικές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις», αποσπώντας ένα βραβείο που απονέμεται από την Ευρωπαϊκή Ενωση στις ταχύτατα αναπτυσσόμενες εταιρείες.
Το 2001 ήταν ένα ακόμη ορόσημο καθώς εξαγοράστηκε η Fest, με τον όμιλο να εισέρχεται δυναμικά στην παραγωγή αντικολλητικών μαγειρικών σκευών. Στα χρόνια που ακολούθησαν η Fest κατέκτησε ηγετικό μερίδιο στην ελληνική αγορά και έκανε σημαντικές εξαγωγές σε περισσότερες από 25 χώρες. Το επόμενο ορόσημο ήταν το 2011 με την απόκτηση από την Τιτάν της Ιωνία, κορυφαίας μάρκας οικιακής και επαγγελματικής πορσελάνης στην Ελλάδα, ταυτόχρονα με την ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων και σημείων λιανικής πώλησης.

Τα λάθη και το σκληρό μνημόνιο

Σε αυτή τη συναρπαστική πορεία, όμως, υπήρξαν και λανθασμένες στρατηγικές επιλογές. Ετσι, η αλματώδης επέκταση εντός και εκτός συνόρων, η προσπάθεια να επαναφέρει στην αγορά τα καταστήματα «Habitat», παρά τον έντονο ανταγωνισμό από άλλους ισχυρούς παίκτες, οι επενδύσεις στο logistic center των Οινοφύτων και άλλα, σε μια εποχή όπου η χώρα βρισκόταν στο κατώφλι της κρίσης, οδήγησαν σε ένα εκρηκτικό κοκτέιλ κατάρρευσης του τζίρου, συσσώρευσης ζημιών και υψηλού δανεισμού.
Οταν η Yalco μπήκε στην ολισθηρή κατηφόρα η οικογένεια Kωνσταντίνου έκανε διάφορες κινήσεις προκειμένου να βρει τη ρευστότητα που θα την έβγαζε από το αδιέξοδο. Tελικά, μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις, τον Δεκέμβριο του 2016, συμφωνήθηκε η αναδιάρθρωση των δανείων με τις τράπεζες Eurobank, Πειραιώς και Eθνική. Έτσι, εκδόθηκαν δύο νέα κοινά ομολογιακά (18 εκατ. και 10,94 εκατ.) και ένα μετατρέψιμο (10,2 εκατ.), αλλά εφαρμόστηκε και ένα σκληρό μνημόνιο με πωλήσεις θυγατρικών στο εξωτερικό (Ρουμανία, Ουγγαρία) και δραστηριοτήτων, καθώς και προβλέψεις για συγκεκριμένες επιδόσεις. H «άνοιξη» όμως κράτησε μόλις ένα εξάμηνο, αφού η Yalco βρέθηκε εκτός στόχων, με αποτέλεσμα την αναταξινόμηση των μακροπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων στις βραχυπρόθεσμες. Παράλληλα, επιβλήθηκε η στροφή στη χονδρική, με έμφαση στα προϊόντα ξενοδοχειακού εξοπλισμού, για τα οποία ιδρύθηκε και ξεχωριστός θυγατρικός βραχίονας στη Pόδο. Oύτε αυτό ωστόσο στάθηκε ικανό να ανακόψει την πτώση.

Το επόμενο βήμα ήταν η αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, σε συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες, όπου υπήρξαν συζητήσεις με διάφορους μνηστήρες. Από το φθινόπωρο του 2018 ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις με κάποιους υποψηφίους που οδήγησαν στην εκδήλωση δεσμευτικού ενδιαφέροντος. Tονιζόταν, ωστόσο, ότι «η ολοκλήρωση της λύσης απαιτεί σύνθετες διαδικασίες και διαπραγματεύσεις για τις οποίες η διοίκηση δεν δεσμεύεται ότι θα έχουν προχωρήσει ικανοποιητικά σε εύλογο χρονικό διάστημα». Πράγματι, οι διαπραγματεύσεις τελικά δεν έφεραν αποτέλεσμα, ενώ ενδεικτικό της δύσκολης κατάστασης ήταν και το γεγονός ότι οι λογιστικές καταστάσεις, ήδη από τη χρήση του 2017, συντάσσονταν πλέον όχι με βάση την «αρχή της συνέχισης της δραστηριότητας», αλλά με τη «ρευστοποιήσιμη αξία» της εταιρείας.
Από το καλοκαίρι του 2019, μετά την καταγγελία των δανείων, άρχισε και η εμπλοκή με τους πλειστηριασμούς σχεδόν για το σύνολο των παραγωγικών και αποθηκευτικών εγκαταστάσεων της εταιρείας. Ολα αυτά σε τίποτα δεν θύμιζαν τον κραταιό όμιλο του παρελθόντος που κυριαρχούσε στην αγορά HoReCa και της λιανικής, είχε εξαγωγές σε 25 χώρες και λίγο προτού ξεσπάσει η οικονομική κρίση είχε φτάσει να κάνει κύκλο εργασιών 67,8 εκατ. ευρώ.

Με την έλευση και της πανδημίας υπήρξε ένα ακόμη ισχυρό χτύπημα, όπως σε όλη την αγορά, καθώς τα lockdown έπληξαν αφενός τον κλάδο λιανικής όπου η Yalco δραστηριοποιείται μέσω των δικών της καταστημάτων, franchising και shop in shop, αφετέρου τις πωλήσεις ειδών επαγγελματικού εξοπλισμού με την κατάρρευση του τουρισμού, καθώς και τον περιορισμό της λειτουργίας των ξενοδοχείων και της εστίασης. Οπως ήταν αναμενόμενο, ο τζίρος στο α’ εξάμηνο του 2020 έπεσε κατά 56% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, κατηφορίζοντας στα μόλις 2,15 εκατ. ευρώ.

Σε αυτή την οδυνηρή διαδρομή η οικογένεια Kωνσταντίνου δεν εγκατέλειψε ούτε μια στιγμή τα όπλα. Ακόμη κι όταν αναγκάστηκε να χάσει προσωπικά περιουσιακά στοιχεία, όπως ένα οικόπεδο μεγάλης αξίας στην Kηφισιά που ανήκε στον Σωκράτη και την Aμαλία Kωνσταντίνου, το οποίο βγήκε στο σφυρί και άλλαξε χέρια αντί 1,5 εκατ. ευρώ. Τον Φεβρουάριο του 2021, λίγο αφότου η κλυδωνιζόμενη Yalco έκλεινε τα 100 χρόνια της, ήρθε η ώρα της αποχώρησης του Δημήτρη Κωνσταντίνου από τη θέση του προέδρου και από το διοικητικό συμβούλιο παραδίδοντας το τιμόνι στη νεότερη γενιά.

Οι χαραμάδες ελπίδας

Η διοίκηση της εταιρείας, υπό τον Σωκράτη Κωνσταντίνου, έδωσε μάχη για να γλιτώσει από το ηλεκτρονικό σφυρί τα ακίνητα στα Οινόφυτα και το Καλοχώρι, ανασύνταξε τις δυνάμεις της, ενώ επιδίωξε να αξιοποιήσει τα όποια χαρτιά τής είχαν απομείνει ποντάροντας κατά προτεραιότητα στο κανάλι του HoReCa. Παράλληλα, τον Ιούλιο του 2021 μεταβιβάστηκε το σύνολο των καταγγελμένων τραπεζικών δανειακών υποχρεώσεων ύψους 46 εκατ. ευρώ στην εταιρεία IREP Yalco (Ireland) Designated Activity Company. Στη συνέχεια η διοίκηση προχώρησε στην εκποίηση των ενυπόθηκων ακινήτων στα Οινόφυτα (τον Αύγουστο του 2021) προς την Prodea, με την οποία έκανε συμφωνία sale and lease back, και στο Καλοχώρι (τον Νοέμβριο του 2021) προς την ACF Logistics. Το τίμημα των 10,9 εκατ. ευρώ μείωσε το δανειακό άνοιγμα στα 35,6 εκατ. ευρώ.
Η διαχείριση των μεταβιβασθέντων δανείων ανατέθηκε στην B2Capital, η οποία τον Σεπτέμβριο του 2021 ενημέρωσε ότι αφενός δεν σκοπεύει να προβεί σε ενέργειες αναγκαστικής εκτέλεσης για τις εν λόγω απαιτήσεις για χρονική περίοδο δύο ετών, εφόσον δεν επέλθει ουσιώδης μεταβολή της νομικής και πραγματικής κατάστασης της εταιρείας και τα μέρη συνεχίσουν να βρίσκονται σε συζητήσεις συμβιβαστικής διευθέτησης, και αφετέρου ότι θα υπάρχει μηδενικό επιτόκιο. Eκτοτε η διοίκηση βρίσκεται πράγματι σε διαρκείς συζητήσεις με την B2Capital για τη ρύθμιση των δανειακών υποχρεώσεων «με τρόπο που να καθιστά βιώσιμη και δυνατή τη συνέχιση των δραστηριοτήτων της εταιρείας», ενώ παράλληλα αναζητά νέα χρηματοδότηση για την άμεση κάλυψη των αναγκών σε κεφάλαιο κίνησης.

Η εταιρεία προχωρεί σε επενδύσεις και στην παραγωγή της πορσελάνης Ιωνία με την προμήθεια νέων μηχανημάτων και την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού

Σε συνδυασμό και με άλλες κινήσεις άρχισαν να ανοίγουν κάποιες χαραμάδες ελπίδας. Eτσι κλείστηκαν σημαντικές συμφωνίες, όπως για τον εξοπλισμό του ξενοδοχείου «Brown Acropol» στην Oμόνοια, για το νέο 5 αστέρων ξενοδοχείο «Ikos Andalusia» στην Ισπανία, αλλά και για το πρώτο smart ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης «Onoma Hotel». Παράλληλα, τον Ιανουάριο του 2022 η εταιρεία λάνσαρε το νέο ηλεκτρονικό κατάστημα της Ιωνία.

Το πλάνο της νέας εποχής

Τα αποτελέσματα για το εννεάμηνο του 2022 επιβεβαίωσαν τις ελπίδες ανάταξης καθώς σημειώθηκε αύξηση των πωλήσεων κατά 37%, στα 3,9 εκατ. ευρώ, όταν τα ετήσια του 2021 ήταν 4,18 εκατ., ο δανεισμός παρέμεινε σταθερός και τα χρηματοοικονομικά έξοδα μειώθηκαν. Και στα ετήσια αποτελέσματα του 2022, που ανακοινώθηκαν πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 21%, στα 5,075 εκατ. ευρώ, αλλά και οι ζημίες αυξήθηκαν στα 2,31 εκατ. ευρώ.
Oσον αφορά την πορεία κατά το τρέχον έτος, με βάση τα στοιχεία του α’ τριμήνου του 2023 υπάρχει περαιτέρω αύξηση των πωλήσεων κατά 16,4% και οι επιδόσεις αναμένονται βελτιωμένες σε σχέση με πέρυσι. «Οι πιο πάνω εξελίξεις, πάντοτε υπό την προϋπόθεση ότι θα εξευρεθεί λύση που να διασφαλίζει τη συνέχιση των δραστηριοτήτων της εταιρείας, δημιουργούν προϋποθέσεις θετικής επανάκαμψης», όπως σημειώνεται.

Πρόσφατα η Yalco ανακοίνωσε το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης στη νέα εποχή, με βασικούς πυλώνες την ενίσχυση της παραγωγής και των εξαγωγών, καθώς και την περαιτέρω διείσδυσή της στους κλάδους του οικιακού και ξενοδοχειακού εξοπλισμού.

Οι εγκαταστάσεις της Fest στα Οινόφυτα

Σε πρώτη φάση ξεκινά με τον εκσυγχρονισμό του εργοστασίου των Οινοφύτων με μηχανήματα μεγάλης δυναμικής για την παραγωγή των προϊόντων της Fest. Παράλληλα, προχωρεί σε επενδύσεις και στην παραγωγή της πορσελάνης Ιωνία, με την προμήθεια νέων μηχανημάτων και την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού ώστε να ενισχύσει την παρουσία της στο σκέλος του customization, δηλαδή την παραγωγή εξατομικευμένων προϊόντων και λύσεων, τόσο στο οικιακό όσο και στο επαγγελματικό κομμάτι. Ταυτόχρονα, προσβλέπει σε αύξηση της εξαγωγικής δραστηριότητας, δεδομένου ότι τα προϊόντα Fest ήδη εξάγονται σε 25 χώρες, ενώ σε συνεργασία με εξειδικευμένο οργανισμό συμβούλων για την περαιτέρω αύξηση των πωλήσεων της μάρκας καταγράφονται ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα, ειδικά στη Μέση Ανατολή, όπου διαθέτει σημαντικό πελατολόγιο.

Δεδομένης της ραγδαίας ανόδου του τουρισμού, η Yalco ποντάρει κατεξοχήν στην περαιτέρω διεύρυνση του σχετικού πελατολογίου της, ενώ εγκαινιάζει νέες συνεργασίες με οίκους του εξωτερικού διευρύνοντας ακόμα περισσότερο την γκάμα των προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών ώστε να ενισχύσει περαιτέρω τις πωλήσεις της στον κλάδο του HoReCa.
Ολα αυτά δείχνουν ότι η οικογένεια Κωνσταντίνου ναι μεν δεν έχει ξεπεράσει τον κάβο, αλλά αρχίζει να κερδίζει το στοίχημα της επόμενης μέρας. Ισως, λοιπόν, κάποιες φορές ακόμη και το γυαλί μπορεί να ξανακολλήσει…

Διαβάστε ακόμη

Τράπεζες: Ο στόχος για μείωση των NPLs κατά 3,1 δισ. ευρώ έως το 2025 και το «καμπανάκι» της ΤτΕ

Ο απόηχος του «ντιμπέι» και ο «δεν χαιρετάω» αρχηγός, τα σχέδια της Εθνικής για placement, η κληρονομιά Φέσσα-Δοξιάδη και η UBS στην Αθήνα για τις εκλογές

IRC στο Ελληνικό: Περνά στην επόμενη φάση με τη Hard Rock – Ολοκληρώθηκε αύξηση κεφαλαίου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version