Η σχέση της Zara, του κολοσσού που δημιούργησε ο Ισπανός πρωτοπόρος της «γρήγορης μόδας» και πλέον 13ος πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο με εκτιμώμενη περιουσία σχεδόν 100 δισ. ευρώ Αμάνσιο Ορτέγκα, με τη χώρα μας ήταν πάντα ξεχωριστή. Πριν από 30 χρόνια, η εταιρεία Inditex του Ισπανού επιχειρηματία είχε επιλέξει την Ελλάδα ως έναν από τους πρώτους προορισμούς του μεγάλου εγχειρήματος εξωστρέφειας που μόλις είχε ξεκινήσει. Εως τότε η παρουσία του ομίλου περιοριζόταν εντός των ισπανικών συνόρων, ενώ είχε κάνει λίγο καιρό πριν τα πρώτα βήματά του στη Γαλλία, στην Πορτογαλία και τις ΗΠΑ.
Μάλιστα το κατάστημα στο Νο 9 της οδού Ερμού στην Αθήνα θεωρείται ένα από τα πρώτα που είχαν ανοίξει στο πλαίσιο της στρατηγικής διεθνοποίησης της ισπανικής μπράντας. Ενα πραγματικό «τσουνάμι» που άλλαξε για πάντα τη βιομηχανία της μόδας στη Δύση.
Και πάλι, όμως, ακόμα και σήμερα, όπως εξηγούν ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής θυγατρικής όπου έχουν συγκεντρωθεί πλέον όλες οι αλυσίδες του Ομίλου Inditex, ITX Ελλάς, Ηλίας Μάλαμας και ο διευθυντής Επικοινωνίας του Ομίλου Inditex Ραούλ Εστραδέρα, η Ελλάδα είναι η δεύτερη σε κατά κεφαλήν δαπάνες για την αγορά προϊόντων του Ομίλου Inditex, πίσω μόνο από την Ισπανία! Επίσης, η ελληνική αγορά αποτελεί σήμερα μία απ’ τις δέκα μεγαλύτερες αγορές του ομίλου σε πραγματικά νούμερα πωλήσεων! Κάτι που κατατάσσει την Ελλάδα σε ένα μικρό κλαμπ χωρών στις τάξεις του ομίλου…
Βέβαια υπάρχει και ο… μύθος που κυκλοφορεί και έχει γραφτεί αρκετές φορές σε έγκριτα διεθνή περιοδικά μόδας… ότι το ίδιο το όνομα Zara στην ταμπέλα του πρώτου καταστήματος που άνοιξε το 1975 στην Κορούνια ο κ. Ορτέγα ήταν περίπου… ατύχημα. Ο μύθος λέει ότι ήθελε η ταμπέλα να γράφει «Zorba» (από την αγαπημένη του ταινία το «Zorba the Greek»). Τον πρόλαβε όμως ένα μπαρ που είχε ανοίξει δύο τετράγωνα παρακάτω, χρησιμοποιώντας το όνομα. Αναγκάστηκε λοιπόν να αλλάξει τα σχέδιά του. Και επειδή είχε παραγγείλει ήδη τα γράμματα για την ταμπέλα, αποφάσισε να βρει ένα εναλλακτικό όνομα με το οποίο θα αξιοποιούσε έστω κάποια από αυτά. Λέγεται μάλιστα πως το έξτρα «a» το πήρε από ένα δεύτερο σετ γραμμάτων που είχε ζητήσει παράλληλα. Και κάπως έτσι… γεννήθηκε η Zara.
Ισχυρό αποτύπωμα
Τριάντα χρόνια λοιπόν από το πρώτο κατάστημα των Αθηνών, επί της οδού Ερμού, και το αποτύπωμα που έχει επιτύχει η αλυσίδα στην ελληνική αγορά είναι τεράστιο σε οικονομικό -και όχι μόνο- επίπεδο, φτάνοντας σήμερα περίπου τα 150 καταστήματα και τους σχεδόν 4.000 εργαζόμενους!
Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις που αφορούν τη χρήση 1/2/2022-31/1/2023, η ITX Ελλάς, όπως ονομάζεται η θυγατρική του Ομίλου Inditex, είχε τζίρο περί τα 615 εκατ. ευρώ μέσω των αλυσίδων Zara, Massimo Dutti, Zara Home, Bershka, Pull&Bear, Oysho, Stradivarius, έναντι των 457 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν! Σε αυτό μάλιστα δεν συμπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις απ’ το online κανάλι… Συγκριτικά, οι πωλήσεις της ΙΤΧ Ελλάς εμφανίζονται υπερτριπλάσιες έναντι εκείνων του άμεσου πολυεθνικού της ανταγωνιστή στη χώρα, του σουηδικού γκρουπ H&M. Βέβαια, η ελληνική θυγατρική υπέστη την πίεση του κόστους ενέργειας, μισθοδοσίας και εν γένει λειτουργίας, εμφανίζοντας σημαντική συρρίκνωση περιθωρίων κέρδους. Ετσι, τα κέρδη EBITDA υποχώρησαν στα 75,591 εκατ. από 80,491 εκατ. ευρώ το 2021, τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν στα 27,455 εκατ. από 29,536 εκατ. και τα καθαρά κέρδη στα 21,021 εκατ. από 21,110 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά.
Για τη χρήση που θα ολοκληρωθεί την προσεχή Τετάρτη, 31 Ιανουαρίου -ύστερα από επιλογή του ομίλου ώστε να αποτυπώνεται και το σημαντικότερο κομμάτι της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου-, πληροφορίες κάνουν λόγο για εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις. Γεγονός που ενισχύει την πεποίθηση της διοίκησης, ότι σε λίγα χρόνια θα μπορούσε να πιάσει το 1 δισ. ευρώ σε πωλήσεις στην ελληνική αγορά!
Η αύξηση των μισθών
Και οι αλλαγές όμως που έχει φέρει η αλυσίδα δεν αφορούν απλώς το ποιος ελέγχει την αγορά, αλλά έχει διαμορφώσει και τις… τάσεις. Εν ολίγοις, ίσως είναι η πλέον επιδραστική, λόγω αυτής της προτίμησης του καταναλωτικού κοινού αλλά και της φιλοσοφίας της. Εξ ου και το «μοντέλο Zara» είναι αυτό που προσπαθούν να ακολουθήσουν και άλλοι παίκτες τόσο διεθνώς όσο και εγχωρίως.
Γι’ αυτό και η επιλογή, στις αρχές του μήνα, να προχωρήσει σε σημαντική αύξηση των αποδοχών όλων των εργαζομένων στην ελληνική θυγατρική κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, αφού αναμένεται να ασκήσει πίεση και στους υπόλοιπους του κλάδου.
Συγκεκριμένα, οι αποδοχές αυξήθηκαν οριζόντια κατά 10,66%, με αποτέλεσμα ο αρχικός μισθός πλήρους απασχόλησης από τα 904 ευρώ πλέον να στρογγυλοποιηθεί στα 1.000 ευρώ. Με το ίδιο ποσοστό αυξήθηκε και ο υπολογισμός της προμήθειας επί των πωλήσεων που λαμβάνουν οι υπάλληλοι των καταστημάτων. Ετσι ο μ.ό., από 125 ευρώ τον μήνα, υπολογίζεται πλέον σε 165 ευρώ. Με λίγα λόγια, από περίπου 1.029 ευρώ που λάμβανε ένας υπάλληλος πλήρους απασχόλησης το 2023 πλέον λαμβάνει 1.165 ευρώ τον μήνα. Δηλαδή 49% πάνω από τον βασικό μισθό. Αντίστοιχη είναι και η αναπροσαρμογή για τους εργαζόμενους μερικής απασχόλησης, φοιτητές στη συντριπτική τους πλειονότητα. Μαζί επίσης με τα κουπόνια ticket restaurant που παρέχει, αλλά και κάρτες μετακίνησης για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, τα καταστήματα του Ομίλου Inditex σήμερα εξακολουθούν να βρίσκονται στις πρώτες επιλογές των νέων για απασχόληση.
Γι’ αυτό εξάλλου δεν φαίνεται να τον ακουμπάει προς το παρόν το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού για το οποίο διαμαρτύρονται οι περισσότεροι παίκτες της αγοράς, αποφεύγοντας βέβαια να μιλήσουν για την ταμπακιέρα… Τι προσφέρουν, δηλαδή, σε έναν εργαζόμενο.
Για τη διοίκηση της εταιρείας οι αυξήσεις, εκτός του ότι δείχνουν σεβασμό στο πρόσωπο και την προσπάθεια που καταβάλλουν οι εργαζόμενοι, ειδικά σε καλές χρονιές, είναι και ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να καλυφθεί η τρύπα που προκαλεί ο πληθωρισμός στις τσέπες των καταναλωτών. Λεφτά τα οποία τελικά θα κατευθυνθούν πάλι στην κατανάλωση με τον έναν ή άλλον τρόπο.
Κάτι που δοκιμάστηκε από τον κ. Μάλαμα στα δύσκολα χρόνια της κρίσης καταφέρνοντας διά πυρός και σιδήρου όχι μόνο να κρατήσει σταθερό το τιμόνι των αλυσίδων του Ομίλου Inditex στη χώρα μας, αλλά και να επιτύχει και την αύξηση των μεριδίων, που σήμερα προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερο προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού, εγχώριου και διεθνούς.
Ο Πύργος του Πειραιά
Τα «γενέθλια» της ισπανικής αλυσίδας στη χώρα μας συμπίπτουν με τις προετοιμασίες για τη λειτουργία του μεγαλύτερου καταστήματος Zara που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα. Πρόκειται για το εμβληματικό κατάστημα που αυτή την εποχή κατασκευάζεται στον Πύργο του Πειραιά, συνολικού εμβαδού 6.000 τ.μ.! Οι προετοιμασίες, που ξεκίνησαν τον προηγούμενο μήνα, είναι πυρετώδεις προκειμένου ως τον Απρίλιο να ανοίξουν οι πόρτες του σηματοδοτώντας έτσι και τη νέα στρατηγική της εταιρείας στη χώρα μας, η οποία θέτει στο επίκεντρο τη δημιουργία μεγάλων καταστημάτων που μπορούν να προσφέρουν καλύτερη εμπειρία στον καταναλωτή, χρησιμοποιώντας παράλληλα και ψηφιακά εργαλεία στο πλαίσιο της πολυκαναλικής προσέγγισης. Πρόθεση είναι το συγκεκριμένο κατάστημα αφενός να αντικαταστήσει τα δύο μικρότερα που λειτουργούν σήμερα στον Πειραιά και αφετέρου να εξελιχθεί σε κατάστημα «προορισμού».
Πληροφορίες αναφέρουν ότι μεγάλο κατάστημα θα ανοίξει φέτος και στη Θεσσαλονίκη, επί της οδού Τσιμισκή.
Χαρακτηριστικό του νέου μοντέλου ανάπτυξης αποτελεί το concept store στο Golden Hall, το κατάστημα 3.200 τ.μ. που άνοιξε η Zara πριν από δύο χρόνια κάνοντας μια νέα πρόταση στους πελάτες της και δίνοντας έμφαση στη βιωσιμότητα, στις νέες τεχνολογίες και την omni channel στρατηγική πωλήσεων.
Στο πλαίσιο των αλλαγών στο δίκτυο, την περασμένη εβδομάδα, το κατάστημα Stradivarius στο River West μετακόμισε σε μεγαλύτερο χώρο και στη θέση του προετοιμάζεται ένα νέο κατάστημα με το σήμα Oysho, πάλι του ομίλου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία στην έκθεση του ομίλου Inditex για την οικονομική χρήση που έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2023, το δίκτυο καταστημάτων αριθμεί συνολικά 148 καταστήματα: 40 καταστήματα Zara, 22 Pull & Bear, 11 Massimo Dutti, 27 Bershka, 22 Stradivarius, 17 Oysho και 9 Zara Home.
Η υλοποίηση της απόφασης για συγχώνευση το 2021 όλων των θυγατρικών του ομίλου στην Ελλάδα -με απορρόφηση από τη Zara Hellas και τη μετονομασία της εταιρείας από την 1η Ιουνίου 2021 σε ΙΤΧ Ελλάς- κινείται σε απόλυτη ακολουθία με τη στόχευση για μείωση των λειτουργικών εξόδων και την ανάπτυξη συνεργιών που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των brands.
Διαβάστε ακόμη:
«Χρυσή δεκαετία» βλέπουν οι επενδυτές, που δίνουν φέτος 40 δισ. στην Ελλάδα
ΕΛΓΑ: Πότε αρχίζει η καταβολή για τις αποζημιώσεις στους αγρότες
Κλιματική ουδετερότητα: Πόσα χρήματα θα χρειαστεί η ΕΕ για να πετύχει τον στόχο (tweet)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ