Ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα και στην επόμενη μέρα του ελληνικού τουρισμού δίνουν οι ξένοι επενδυτές, δηλώνοντας αισιόδοξοι για την πορεία του κλάδου σε μακροπρόθεσμη βάση και θεωρώντας -πάντως- ότι μία από τις μεγάλες προκλήσεις για τη μετά Covid 19 περίοδο θα είναι η επανατοποθέτηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Ευκαιρίες στη χώρα μας κυρίως για την αναβάθμιση παλιότερων μονάδων βλέπει η HIP (ο τρίτος μεγαλύτερος επενδυτής σε ξενοδοχεία στην Ευρώπη, μετά την Pandox και την Covivio) η οποία έχει επενδύσει και στη χώρα μας, η Hines εκτιμά ότι ο ελληνικός τουρισμός κρύβει υπεραξίες, ενώ οι Ισραηλινοί της Brown θέλουν επενδύσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ για πάνω από 20 μονάδες σε Ελλάδα- Κύπρο το επόμενο 18μηνο.
Οι εκπρόσωποι των τριών ξένων ομίλων μίλησαν χθές στο Capital Link Forum, για τον ελληνικό τουρισμό, όπως άλλωστε και η Χλόη Λασκαρίδη του ομίλου ΛΑΜΨΑ και ο Ανδρέας Ταπραντζής, διευθύνων σύμβουλος της AVIS.
Οι σημαντικότερες προκλήσεις της ελληνικής αγοράς όπως τις περιέγραψαν οι ομιλητές έχουν να κάνουν- πέρα από τα άμεσα προβλήματα ρευστότητας κι επιβίωσης για τον κλάδο τους επόμενους 4- 6 μήνες- με τα διαχρονικά προβλήματα της εποχικότητας και των υποδομών, την έλλειψη του θεσμικού χαρακτήρα της αγοράς (σ.σ. που κάνει πιο δύσκολες τις αγοραπωλησίες), το ‘’στοίχημα’’ της επανατοποθέτησης -συνολικά του ελληνικού τουριστικού προϊόντος αλλά και ειδικότερα των ξενοδοχείων-, την κάλυψη του κενού μεταξύ των προορισμών και φυσικά τις αεροπορικές συνδέσεις.
Στις νέες τάσεις που έχουν έρθει λόγω της πανδημίας και κάποιες από αυτές θα μείνουν και την περίοδο μετά αναφέρθηκε η κ. Χλόη Λασκαρίδη, έχοντας και την εμπειρία των πλέον πολυτελών ξενοδοχείων στην πλατεία Συντάγματος (Mεγάλη Βρεταννία, King George και πιο πρόσφατα του Athens Capital MGallery. «Οι προτεραιότητες των επισκεπτών μας έχουν αλλάξει, όπως διαπιστώνουμε από τα ξενοδοχεία, σε επίπεδο υγειονομικής ασφάλειας, η τεχνολογία ήταν αλλά θα είναι ακόμη πιο σημαντική προσεχώς ελαχιστοποιώντας τη φυσική επαφή. Για τους επισκέπτες αναψυχής είναι σημαντικό ότι, πέραν των ποιοτικών υπηρεσιών, θέλουν πλέον να έχουν περισσότερες εμπειρίες. Η τάση για πιο μακροχρόνιες διαμονές εκτιμάται ότι θα συνεχίσει και στο άμεσο μέλλον, γι’ αυτό και η ανάγκη δημιουργίας τέτοιου είδους ‘’προϊόντων’’ κι επίσης το κομμάτι της ευεξίας θα κερδίσει ακόμη περισσότερο, μετά από αυτή την παρατεταμένη περίοδο πίεσης. Οσον αφορά τους κλάδους που θα ανακάμψουν νωρίτερα, τα ταξίδια αναψυχής εκτιμάμε ότι θα επιστρέψουν νωρίτερα- ο κόσμος αποζητά τα ταξίδια- ωστόσο για τα επαγγελματικά ταξίδια και την κρουαζιέρα οι συνθήκες είναι πιο δύσκολες, επηρεάζοντας και τα αστικά ξενοδοχεία. Τα resorts επίσης είναι αυτά που αναμένεται ότι θα ανακάμψουν νωρίτερα με το δεδομένο ακριβώς ότι στηρίζονται στον τουρισμό αναψυχής».
Την άποψη ότι η τεχνολογία θα είναι “κλειδί” σε όλους τους τομείς για την επόμενη μέρα, εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος της Avis, κ. Ανδρέας Ταπραντζής, κάνοντας αναφορά και στις τελευταίες εξελίξεις στην εταιρεία που εξασφάλισε διεθνή χρηματοδότηση για την ενίσχυση του στόλου της με ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα. «Η αναψυχή θα ανακάμψει μεν πρώτα, ωστόσο ο τρόπος που θα ταξιδεύουμε θα είναι διαφορετικός και οι ταξιδιώτες θα εκτιμούν περισσότερο απ΄τους παρόχους πιο “αποκλειστικές” εμπειρίες που θα βασίζονται στην τεχνολογία, ενώ η υγεία θα βρίσκεται για πολύ καιρό στο επίκεντρο».
Ο κ. Αλεχάντρο Πουέρτολας της ΗΙP, ανέφερε ότι η Eλλάδα αντιπροσωπεύει μεν μικρό μερίδιο «επί του συνόλου του χαρτοφυλακίου μας, ωστόσο είναι πολύ σημαντική αγορά για εμάς, εξ’ ού και αποφασίσαμε να έχουμε το δικό μας γραφείο στη χώρα. Η ευκαιρία που βλέπουμε στην ελληνική αγορά αφορά την επανατοποθέτηση παλιών ξενοδοχείων, σε προγράμματα εκσυγχρονισμού με τον ψηφιακό μετασχηματισμό να βρίσκεται σε πρώτο πλάνο. Βλέπουμε ευκαιρίες στη χώρα και θέλουμε να παίξουμε κεντρικό ρόλο τα επόμενα χρόνια. Εστω κι αν υπάρχουν προκλήσεις στην αγορά, το επενδυτικό κλίμα στη χώρα είναι σαφώς πιο ελκυστικό σε σχέση με το παρελθόν».
Οι δύο βασικές προκλήσεις που εντοπίζει ο κ. Πουέρτολας είναι με την επανατοθέτηση συνολικά του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και τη συνδεσιμότητα. «Το ζήτημα είναι να επανατοποθετηθεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν και να προσθέσει κανείς αξία σε αυτό που έχει παρά να χτίσει περισσότερο. Επίσης η διασυνδεσιμότητα είναι πολύ σημαντική- αν δεν υπάρχουν καλά αεροδρόμια και αεροπορικές δεν μπορούμε να έχουμε τουρισμό».
Ο επικεφαλής της Hines στην Ελλάδα κ. Πώλ Γομόπουλος, ανέφερε από την πλευρά του ότι η μέχρι σήμερα εμπειρία του ομίλου από την Ελλάδα, «είναι πολύ αποδοτική γιατί θεωρήσαμε από την αρχή στην στρατηγική μας ότι υπάρχει υπεραξία που μπορούμε να ‘’ξεκλειδώσουμε’’. Αυτό ακριβώς κάναμε, ξεκινώντας από την πρώτη επένδυση με το πρώην Athens Ledra, νύν Grand Hyatt. Hρθαμε στην αγορά το 2014, τη χειρότερη συγκυρία για την ελληνική οικονομία, επομένως έχουμε εμπειρία από μεγάλη κρίση και τώρα εν μέσω της υγειονομικής κρίσης, θεωρούμε ότι θα υπάρξει φώς.
Δεν νομίζω ότι κάποιος μπορεί να κάνει ασφαλή πρόβλεψη για το πώς θα κινηθεί ο τουρισμός τα επόμενα χρόνια- ούτε κι εγώ- απλά θεωρώ ότι είναι στη ανθρώπινη φύση να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα. Θα βρεθεί ο τρόπος να προσαρμοστούμε, ίσως ο συνεδριακός τουρισμός θα πάρει περισσότερο χρόνο να ανακάμψει, ωστόσο ο τουρισμός αναψυχής θα ανακάμψει πολύ πιο γρήγορα, γιατί υπάρχει συσσωρευμένη ζήτηση. Τα πράγματα θα αλλάξουν, αλλά όχι δραματικά.
Σε επίπεδο προκλήσεων, η ρευστότητα και η επιβίωση είναι για τους επόμενους 4-6 μήνες, παρά το φώς στο τούνελ που διαφαίνεται με το εμβόλιο. Σε επίπεδο πιο μακροπρόθεσμων προκλήσεων είμαι πολύ αισιόδοξος για την Ελλάδα, δε βλέπω θεμελιώδεις, μεγάλες προκλήσεις για τη χώρα, διαφορετικές σε σχέση με αυτές που υπήρχαν στο παρελθόν. Οι επενδύσεις είναι ο δρόμος για την ανάκαμψη και η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση».
Το επενδυτικό πλάνο της Brown
Αισιόδοξος για την ελληνική αγορά δήλωσε από το βήμα του συνεδρίου και ο κ. Λέον Αβιγκάδ, από την Brown Hotels.
«Για την Ελλάδα και την Κύπρο έχουμε δρομολογήσει πάνω από 20 ξενοδοχεία στους επόμενους 18 μήνες, με πάνω από 100 εκατ. ευρώ επενδύσεις, στο κέντρο της Αθήνας, στην Ομόνοια, το Σύνταγμα, την Αθηναϊκή Ριβιέρα, τη Θεσσαλονίκη κ.α.. Οι πιο ευέλικτοι και όποιοι είναι πρόθυμοι να προσαρμοστούν πιο εύκολα θα είναι και οι κερδισμένοι της πανδημίας την επόμενη μέρα και μέσα από τα ξενοδοχεία της Brown (και εκτός Ελλάδος) διαπιστώσαμε πράγματι την τάση για τις πιο μακροπρόθεσμες διαμονές. Εστω κι αν έχουμε αντιμετωπίσει προκλήσεις, νιώθουμε καλοδεχούμενοι στην ελληνική αγορά και είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον. Ενδεικτικά να πώ ότι είχαμε μία πρόταση για πώληση μιας από τις ιδιοκτησίες μας σε τριπλή τιμή από αυτή στην οποία το αγοράσαμε. Μία από τις σημαντικές προκλήσεις για εμάς την επόμενη μέρα είναι το ‘’κενό’’ που υπάρχει μεταξύ των προορισμών π.χ. της Μυκόνου και της Σαντορίνης σε σχέση με άλλους προορισμούς, συμπεριλαμβανομένης και της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης».
Διαβάστε περισσότερα
Το «δια ταύτα» της σύγκρουσης στη Bουλή για τον προϋπολογισμό
Μητσοτάκης: Τις επόμενες ημέρες υπογράφουμε τη συμφωνία για τα Rafale
ΔΕΔΔΗΕ: 7,5 εκατ. έξυπνοι μετρητές φέρνουν επανάσταση στη διαχείριση ηλεκτρικής ενέργειας