Tην πρώτη της επίσημη είσοδο στην Ελλάδα με την εγκατάσταση ταχυφορτιστή Tesla στον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπίας Οδού ετοιμάζει η αμερικανική εταιρεία ενεργοποιώντας το σχέδιο επέκτασης στην ελληνική αγορά, η οποία θα υποδεχτεί μαζικά πλέον τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το επόμενο διάστημα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρώτο σημείο φόρτισης θα εγκατασταθεί στην περιοχή της Αχαΐας στην Ολυμπία Οδό, τμήμα του οδικού δικτύου παραχώρησης της Κορίνθου – Πατρών που ελέγχουν μετοχικά η γαλλική Vinci, η Ακτωρ Παραχωρήσεις, η Αβαξ και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πρόκειται για μια συμφωνία που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο και αφορά ένα από τα πρώτα σημεία που έχει βάλει στο ραντάρ της η αυτοκινητοβιομηχανία για να ξεκινήσει την παρουσία της στην Ελλάδα.
Από τις επαφές που έχουν γίνει με στελέχη της στην Αθήνα, πληροφορίες αναφέρουν ότι το δίκτυο θα είναι αρχικά περιορισμένο, περίπου ανά 200 χιλιόμετρα, καθώς τα οχήματα της Tesla διαθέτουν πλέον μεγάλη αυτονομία και δεν απαιτείται πυκνό δίκτυο.
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι οι κινήσεις της Tesla δεν προεξοφλούν τόσο τη ραγδαία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι υπάρχει πλέον ένα πλήρες θεσμικό πλαίσιο στη χώρα μας και από τις 24 Αυγούστου ενεργοποιείται και η πλατφόρμα επιδότησης για την αγορά οχημάτων, όσο την προσπάθειά της να εξυπηρετήσει τους πελάτες της που ταξιδεύουν ανά την Ευρώπη και χρειάζεται να φορτίζουν τα οχήματά τους όταν χρησιμοποιούν το οδικό μας δίκτυο. Για παράδειγμα, εκπρόσωποι εταιρειών φόρτισης επισημαίνουν ότι φέτος το καλοκαίρι είναι πολλοί οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων Τesla στην Ελλάδα που αναζητούν δίκτυα φόρτισης προερχόμενοι κυρίως από χώρες όπως η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Αυστρία και η Γαλλία.
Παλαιότερα με την αγορά των μοντέλων Tesla η εταιρεία έδινε δώρο και τον φορτιστή, αλλά σήμερα αυτό γίνεται μόνο στα πολύ ακριβά οχήματα. Μάλιστα πρόσφατα ξεκίνησε εμπορικές συνεργασίες ανά την Ευρώπη με ανεξάρτητα δίκτυα φόρτισης όπως το Ionity, για να εξασφαλίσει επαρκή κάλυψη φόρτισης στους κατόχους των αυτοκινήτων της. Πρόκειται για ένα δίκτυο υπερταχείας φόρτισης που έχουν αναπτύξει οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες (BMW, Daimler, Ford, Volkswagen).
Ο αυτοκινητόδρομος της Κορίνθου – Πατρών είναι ένα από τα τρία αρχικά σημεία που έχει εξετάσει το επιτελείο της Τesla για να εντάξει στο πανευρωπαϊκό δίκτυο ταχυφορτιστών και την Ελλάδα. Πρόκειται για μια… παράκαμψη στη μεγάλη ευρωπαϊκή λεωφόρο φόρτισης που έχει σχεδιάσει ο Ελον Μασκ και η οποία θα ξεκινά από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, την Ιταλία και θα καταλήγει στην Τουρκία, με περισσότερα από 4.700 σημεία φόρτισης στην Ευρώπη.
Το πρώτο σημείο φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με βάση τη συμφωνία Tesla – Ολυμπίας Οδού, θα εγκατασταθεί στην περιοχή της Αχαΐας. Σύμφωνα με πληροφορίες, το δίκτυο θα είναι αρχικά περιορισμένο, περίπου ανά 200 χιλιόμετρα, καθώς τα οχήματα της Tesla διαθέτουν πλέον μεγάλη αυτονομία
Το σχέδιο είχαν περιγράψει στελέχη της εταιρείας σε εκπροσώπους της Hellastron, του φορέα που εκπροσωπεί όλους τους αυτοκινητόδρομους με διόδια, λίγες εβδομάδες πριν από τη έλευση της πανδημίας στη χώρα μας. Τότε είχαν αναφερθεί τρία σημεία του εθνικού οδικού δικτύου ως πιθανά: η περιοχή του Ψαθόπυργου κοντά στο Ρίο, ο Ασπρόπυργος και ο οδικός άξονας κοντά στη Λαμία, που προτείνονταν να ενταχθούν στο παγκόσμιο δίκτυο φόρτισης αυτοκινήτων του αμερικανικού κολοσσού και τα οποία συναντούν τρεις διαφορετικούς οδικούς άξονες. Πάντως, παλαιότερα σχέδια και χάρτες που είχαν κυκλοφορήσει από την Tesla μιλούσαν για πέντε σημεία φόρτισης (Πάτρα, Αθήνα, Λαμία, Γιάννενα, Θεσσαλονίκη) στον ελληνικό χώρο.
Eνδιαφέρον για συστήματα αποθήκευσης ενέργειας
Η ανάπτυξη δικτύου ταχυφόρτισης δεν είναι όμως το μοναδικό σημείο ενδιαφέροντος για την Tesla, η οποία σε κάθε της βήμα στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες υποστηρίζεται από την ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στελέχη της έχουν επισκεφτεί κατά καιρούς το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) για τα πρότζεκτ των «έξυπνων» νησιών, ενώ ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας φέρεται να διατηρεί η εταιρεία και με εγχώριους παίκτες των ΑΠΕ, όπως η ελληνική Eunice, για την ανάπτυξη υβριδικών σταθμών ενέργειας (σταθμοί αιολικής ενέργειας που συνδυάζονται με συστήματα αποθήκευσης), πρότζεκτ που έχει αναπτύξει επιτυχώς και σε άλλες χώρες. Κι αυτό γιατί η Τesla δεν είναι πλέον μόνο εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων και φορτιστών παρά το γεγονός ότι παγκοσμίως αυτό την έχει κάνει πασίγνωστη.
Η εταιρεία έχει αναπτύξει τις μεγάλες μπαταρίες Powerpack, οι οποίες μπορούν να συνδυαστούν με συστήματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και να προσφέρουν μεγάλη ενεργειακή αυτονομία και επάρκεια σε ανταγωνιστικό κόστος σε μη διασυνδεδεμένα νησιά. Ενα από τα πιο εμβληματικά της έργα στον τομέα αυτό είναι η εγκατάσταση ενός αντίστοιχου συστήματος στο νησί Τάου στην Αμερικανική Σαμόα στον Ειρηνικό. Πρόκειται για ένα έργο που είχε προβληθεί πολύ προ διετίας στην Ελλάδα, όταν στελέχη της είχαν επισκεφτεί την προηγούμενη κυβέρνηση για να επιδείξουν το οπλοστάσιο αλλά και τις δυνατότητες της τεχνολογίας της στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας.
Το συγκεκριμένο νησί, όπως και όλα τα μη διασυνδεδεμένα νησιά στην Ελλάδα, εξασφάλιζε τις ενεργειακές του ανάγκες αποκλειστικά από ντιζελογεννήτριες ρεύματος με απίστευτα χαμηλό κόστος. Το σύστημα της Tesla συνδύαζε φωτοβολταϊκά πάνελ ισχύος 1,4 MW με σύστημα αποθήκευσης ενέργειας από μπαταρίες ισχύος 6 MWh εξασφαλίζοντας την πλήρη ηλεκτροδότηση του νησιού ακόμη και στις πιο δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Πριν από έναν χρόνο η εταιρεία ανέπτυξε επίσης ένα γιγάντιο σύστημα μπαταριών που κατασκευάστηκε ως τμήμα του αιολικού πάρκου Hornsdale στη Νότια Αυστραλία και μπορεί να συνδεθεί απευθείας με μονάδες ΑΠΕ ώστε να παρέχει σταθερή πηγή ενέργειας όταν ο ήλιος δύει ή όταν ο άνεμος παύει να φυσά. Το σύστημα αποθηκεύει ενέργεια η οποία παράγεται από αιολικούς σταθμούς και στη συνέχεια την εκχέει στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, κατά τις ώρες αιχμής. Με τον τρόπο αυτό εξοικονομήθηκαν περί τα 40 εκατ. δολάρια κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της.
Η κινητικότητα που αναπτύσσει η Tesla στην Ελλάδα συμπίπτει με την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τη διάθεση των πρώτων 100 εκατ. ευρώ για την επιδότηση ηλεκτρικών οχημάτων. Υπενθυμίζεται ότι προ δύο εβδομάδων η εταιρεία με αγγελία της προανήγγειλε τη διείσδυσή της στη χώρα μας αναζητώντας στελέχη στον τομέα των πωλήσεων και της παράδοσης οχημάτων, καθώς και στην υποστήριξη πελατών.