Σάλος έχει ξεσπάσει στη Γερμανία για την υπόθεση που αφορά τις καταγγελίες που εμπλέκουν τις κορυφαίες βιομηχανίες αυτοκινήτου της χώρας με συνθήκες καταναγκαστικής εργασίας στα εργοστάσια τους στην Κίνα.
Αξιοποιώντας ένα νέο γερμανικό νόμο, η οργάνωση «Ευρωπαϊκό Κέντρο για τα Συνταγματικά και Ανθρώπινα Δικαίωματα» κατέθεσε ήδη την πρώτη επίσημη καταγγελία στις αρμόδιες ομοσπονδιακές αρχές κατονομάζοντας την Volkswagen, την BMW και την Mercedes-Benz για χρήση καταναγκαστικής εργασίας σε μονάδες της επαρχίας Σιντζιάνγκ. Κατόπιν αυτού, η VW ήταν η πρώτη που αντέδρασε άμεσα δηλώνοντας τη σύσταση ειδικής επιτροπής ειδικών που θα διεξάγει ανεξάρτητο έλεγχο στις συνθήκες που επικρατούν στο εν λόγω εργοστάσιο της στην Κίνα.
Άμεση αντίδραση από την VW
«Ο στόχος μας είναι να δράσουμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε και να δείξουμε πως όλα λειτουργούν σωστά» σχολίασε ο CEO της VW, Όλιβερ Μπλουμ. Αν και δημοσιεύματα ανέφεραν πως στελέχη της εταιρείας αφήνουν αιχμές για τον Κινέζο συνέταιρο του Ομίλου, την SAIC, που ουσιαστικά διευθύνει την συγκεκριμένη μονάδα των 240 εργαζομένων.
Δεν είναι βεβαίως η πρώτη φορά που οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μπει στο στόχαστρο ακτιβιστικών οργανώσεων για τον τρόπο λειτουργίας των εργοστασίων τους στην… μακρινή Κίνα. Όμως, αυτό που άλλαξε τα δεδομένα είναι η εφαρμογή, από τις αρχές του έτους, ενός νέου νόμου για το καθεστώς των εφοδιαστικών αλυσίδων, ο οποίος ουσιαστικά απαιτεί από όλες τις μεγάλες εταιρείες της χώρας να βεβαιώνονται για την τήρηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων, καθώς και των περιβαλλοντολογικών κριτηρίων, κατά μήκος της εφοδιαστικής τους αλυσίδας, από την παραγωγή (που είναι και το πιο κρίσιμο σημείο) έως τη μεταφορά και παράδοση των προϊόντων.
Για τους παραβάτες τα πρόστιμα είναι λίαν τσουχτερά, καθώς μπορεί να φτάσουν έως και στο 2% των συνολικών πωλήσεων τους παγκοσμίως, συνάμα με την αποπομπή τους από το δικαίωμα διεκδίκησης κρατικών συμβολαίων για έως τρία χρόνια!
Το ζήτημα των Ουιγούρων
Με βάση, λοιπόν, τον συγκεκριμένο νόμο οι βιομηχανίες αυτοκινήτου οφείλουν να γνωρίζουν και έχουν ευθύνη για τις συνθήκες που επικρατούν στα εργοστάσια τους στην Κίνα, πόσο μάλλον στην ευαίσθητη επαρχία Σιντζιάνγκ, που είναι η αυτόνομη περιοχή των ήδη ταλαιπωρημένων από την πίεση του Πεκίνου Ουιγούρων.
Σημειωτέον πως ακριβώς λόγω του θέματος των Ουιγούρων και την παραβίαση των δικαιωμάτων τους, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν μπλοκάρει όλες τις εισαγωγές από την συγκεκριμένη επαρχία.
Στην καταγγελία υπάρχουν αιχμές και για τις σχέσεις των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών με την κινεζική εταιρεία CATL, η οποία ειδικεύεται στην κατασκευή μπαταριών λιθίου παράγοντας περίπου το ένα τρίτο όλων των μπαταριών για τα ηλεκτρικά οχήματα. Η εταιρεία, στο πλαίσιο της αύξησης της παραγωγής της λόγω της υψηλής παγκόσμιας ζήτησης, έχει επεκταθεί και στην Τζιντζιάνγκ.
Επίσης, τόσο για την CATL όσο και για τις γερμανικές εταιρείες υπάρχουν στοιχεία ότι προμηθεύονται πρώτες ύλες από την πλούσια σε μέταλλα επαρχία των Ουιγάρων, όπως χαλκό, αλουμίνιο και λίθιο, συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση του ρίσκου για την χρήση αναγκαστικής εργασίας μελών της καταπιεσμένης μειονότητας.
Τις καταγγελίες θα αναλάβει να διερευνήσει το ομοσπονδιακό γραφείο οικονομικών υποθέσεων και ελέγχου των εξαγωγών, λαμβάνοντας υπόψη και τη νέα νομοθεσία. Και ένα καταδικαστικό πόρισμα μπορεί να πλήξει σημαντικά τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε ένα διάστημα που ανταγωνίζονται σκληρά για μια καλή θέση στην στρατηγική αγορά της Κίνας. Ενδεικτικά για την VW, η Κίνα αναλογεί περίπου στο ήμιση των συνολικών κερδών της.
Διαβάστε ακόμη:
Σε χαμηλό τριών μηνών ο χρυσός – Χάνει τη… λάμψη του λόγω της Fed
H Τουρκία επιστρέφει στην «οικονομική ορθοδοξία» – Αύξηση επιτοκίων στο 15%
Ε. Μπουλούτας (Ελλάκτωρ): Μέχρι τα τέλη του έτους η ολοκλήρωση της πώλησης της ΑΚΤΩΡ στην Ιntrakat
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ