της Μαριάννας Τζάννε

Tην ανάγκη να προχωρήσουν άμεσα τα αντιπλημμυρικά έργα στην Ολυμπία οδό, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στην Κινέττα αλλά και τα προβλήματα που δημιούργησαν οι περσινές πλημμύρες στην Μάνδρα, επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού κ. Παναγιώτης Παπανικόλας.

Το στέλεχος της Γαλλικής Vinci που είναι ο leader του έργου, στο οποίο συμμετέχουν επίσης οι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ , J&P Άβαξ και η Hochtief αποκαλύπτει σε συνέντευξή του, ότι η εταιρεία παραχώρησης, έχει ολοκληρώσει τις προμελέτες, δίνοντας προτεραιότητα σε αντιπλημμυρικά έργα που μόνο στο τμήμα «Ελευσίνα-Κόρινθος», είναι εκτιμώμενου κόστους ύψους περίπου 10 εκατ. ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι στον αυτοκινητόδρομο υπάρχουν τουλάχιστον 12 γέφυρες, για τις οποίες ο πρώτος έλεγχος υποδεικνύει ανάγκη επέμβασης και αποκατάστασης και σε τρεις από αυτές γκρέμισμα.

papanikolaoy33

Ο κ. Παναγιώτης Παπανικόλας

Ο κ. Παπανικόλας τάσσεται ανοικτά υπέρ της επέκτασης του φυσικού αντικειμένου των παραχωρήσεων, προτείνοντας έργα συνολικής αξίας 70 εκατ. ευρώ ενώ επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον των Γάλλων για την ιδιωτικοποίηση του 30% του Ελευθέριος Βενιζέλος, που αναμένεται να προκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ τη νέα χρονιά.

Τέσσερα χρόνια στο τιμόνι της Ολυμπίας οδού, ο τιμημένος με το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής από τη Γαλλική Δημοκρατία, δηλώνει περήφανος για μια σημαντική διάκριση της Ολυμπίας Οδού.

Ο μεγάλος αυτοκινητόδρομος που πέρασε από 40 κύματα μέχρι να ολοκληρωθεί είναι ο μόνος οδικός άξονας και το μόνο έργο εκτός ΗΠΑ που πρόσφατα κατατάχθηκε στηνshort list της Αμερικανικής Εταιρείας Πολιτικών Μηχανικών (ΑSCΕ). Στην ίδια λίστα, η Ολυμπία Οδός «ανταγωνίζεται» με ένα 54όροφο ουρανοξύστη στο Σικάγο υψηλών τεχνικών προδιαγραφών, το καινοτομικό νέο κτίριο των δικαστηρίων στο Λος Άντζελες, ένα πρωτοποριακό αντιπλημμυρικό έργο στην πόλη Columbus και μια διώροφη κοιλαδογέφυρα στο Σιάτλ.
 
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη με τον κ. Παπανικόλα:

-Τι σημαίνει για την Ολυμπία Οδό, η πρόκρισή της στην short list της ASCE, ποια ήταν τα κριτήρια για αυτή την σημαντική κατάταξη;

Η διάκριση από την Αμερικανική Ένωση Πολιτικών Μηχανικών, είναι για τον κλάδο μας από τις πιο σημαντικές, καθώς πρόκειται για ένα διεθνή διαγωνισμό μεγάλου κύρους.
Δίνεται κυρίως για δύο λόγους: Για την προσφορά στην επιστήμη του πολιτικού μηχανικού, αλλά και για τη συμβολή στην βελτίωση της ποιότητας, την κοινωνική και οικονομική ζωή μιας περιοχής. Σας θυμίζω ότι το βραβείο αυτό έχει αποσπάσει το διεθνές αεροδρόμιο JFΚ, το θεματικό πάρκο της Walt Disney αλλά και η γέφυρα Ρίο-Αντίρριο.
Η διάκριση αυτή δικαιώνει την προσπάθεια πάρα πολλών ανθρώπων και καταδεικνύει το βαθμό δυσκολίας της Ολυμπίας Οδού τόσο από πλευράς διαχείρισης, όσο και στο καθαρά τεχνικό σκέλος. Ανήκει σε όλους όσους εργάστηκαν και εργάζονται στο μεγάλο αυτό Έργο.
Η Ολυμπία Οδός είναι ένα έργο απαραίτητο για την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα –γεγονός που καταδεικνύεται από την κατακόρυφη μείωση των δυστυχημάτων- αλλά και ένα έργο στο οποίο συνυπήρξαν ισχυρές προσωπικότητες του τεχνικού κόσμου, πράγμα που για μένα ήταν μια μεγάλη πρόκληση.

-Μετά το τέλος των αυτοκινητοδρόμων, ποιο είναι το ενδιαφέρον του Γαλλικού ομίλου της Vinci για την Ελλάδα;

Είμαστε παρόντες σε μια σειρά από μεγάλα έργα όπως στο Μετρό (γραμμή 4), στο Βόρειο Οδικό ΄Άξονα Κρήτης που όπως θα είδατε από την προεπιλογή κατεβαίνουμε μόνοι μας, αλλά και στην διαδικασία ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού. Ακόμη και εκεί που πάμε μόνοι μας, θα συνεργαστούμε με Έλληνες κατασκευαστές. Επιπλέον μας ενδιαφέρει η πώληση του 30% του Ελευθέριος Βενιζέλος καθώς τα αεροδρόμια αποτελούν μια στρατηγική επιλογή της Γαλλικής Vinci, στην οποία επενδύουμε πολύ.Αυτό το διάστημα διεκδικούμε το αεροδρόμιο των Παρισίων συνολικής αξίας 16 δισ. ευρώ. Θέλουμε και επιδιώκουμε να διευρύνουμε το αντικείμενο των έργων στην Ελλάδα, πέρα από τους αυτοκινητοδρόμους. Το αεροδρόμιο έχει και την έννοια του συναλλάγματος, του διεθνούς επιβάτη, του τουρισμού, εν αντιθέσει με τα έργα παραχώρησης που αφορούν τους Έλληνες πολίτες, τους χρήστες. Άρα παρακολουθούμε από κοντά τις ιδιωτικοποιήσεις που προσελκύουν το ενδιαφέρον μας.

– Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει εδώ και μήνες ένα σχέδιο επέκτασης του φυσικού αντικειμένου των παραχωρήσεων και έχει ζητήσει από τις εταιρείες παραχώρησης να υποβάλλουν τις προτάσεις τους. Υπάρχει πρόοδος;

Η επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης είναι κάτι το οποίο έχει γίνει σε πολλές χώρες. Θεωρώ ότι είναι ένας τρόπος για επιτάχυνση της παραγωγής δημόσιου έργου, σε μία περίοδο μεγάλης αδράνειας για τις κατασκευαστικές ελληνικές εταιρείες. Αυτό και μόνο θα μπορούσε να αιτιολογήσει στην Ευρωπαϊκή Ένωση την ανάγκη να γίνουν αυτά τα έργα και να δοθεί η άδεια για την επέκταση των συμβάσεων από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού.

Τώρα, το αντικείμενο που θα εντάξεις σε ένα τέτοιο προγραμματισμό, θα πρέπει να είναι τέτοιο ώστε το μοντέλο να συνεχίσει να είναι βιώσιμο. Όλοι οι αυτοκινητόδρομοι έδωσαν από τις αρχές του καλοκαιριού, συγκεκριμένες προτάσεις στο υπουργείο για το φυσικό αντικείμενο που προτείνουν να αναλάβουν σε περίπτωση επέκτασης των συμβάσεων παραχώρησης. Από ότι γνωρίζω το υπουργείο βρίσκεται σε συζητήσεις με την ΕΕ, χωρίς όμως να υπάρχει ακόμη κάτι που να είναι χειροπιαστό.
 
-Ποιες είναι οι δικές σας προτάσεις για τις επεκτάσεις και ποιο είναι το ύψος των προτεινόμενων έργων;

Έχουμε προτείνει έργα συνολικού ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ. Για να εντάξουμε μεγαλύτερα έργα, θα πρέπει να τροποποιηθεί το χρηματοοικονομικό μοντέλο της παραχώρησης.
Στα προτεινόμενα έργα είναι ο δρόμος από τον κόμβο Κορίνθου έως την Επίδαυρο, μήκους 60 χιλιομέτρων, ένα έργο, το οποίο αναδεικνύει όλη την περιοχή και την πρόσβαση στην Επίδαυρο. Έχουμε εντάξει επίσης την επέκταση προς Καλάβρυτα, τη βελτίωση της χάραξης μαζί με την αναβάθμιση του χιονοδρομικού κέντρου, την επέκταση προς Αίγιο, αλλά και την βελτίωση της Παλιάς Εθνικής Οδού. Είναι ένας δρόμος ήπιας κυκλοφορίας, αλλά τουριστικός που εγώ θα πρότεινα ακόμη και ποδηλατόδρομο για 200 χιλιόμετρα δίπλα από τη θάλασσα. Φυσικά θα μας ενδιέφερε πολύ το Πάτρα-Πύργος, ωστόσο είναι ένα έργο που βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία και ελπίζουμε κάποτε να τελειώσει. Ήταν λάθος επιλογή η απένταξη του τμήματος αυτού από την παραχώρηση. Εάν ολοκληρώνονταν το Πάτρα-Πύργος, τα μοντέλα κυκλοφορίας της Ολυμπίας Οδού, δείχνουν ότι θα αυξανόταν κατά 5% η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο.

-Πόσο έχουν επηρεάσει την λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου, οι φυσικές καταστροφές σε Μάνδρα και Κινέττα. Τι είδους παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν για να αποφευχθούν πλημμυρικά φαινόμενα;

Για εμάς τα υδραυλικά έργα κατά μήκος της Ολυμπίας Οδού είναι άμεσης σπουδαιότητας γιατί αφορούν πολύ κόσμο. Πέραν της μεγάλης φυσικής καταστροφής από τη φωτιά που έγινε στην Κινέττα, έχουμε προβλήματα πλημμυρών γιατί δεν υπάρχουν πια οι ρίζες των δέντρων για να τραβήξουν το νερό, οι ποσότητες είναι πολύ μεγάλες λόγω έντονων βροχοπτώσεων και ο δρόμος πλημμυρίζει. Το ίδιο συνέβη και με την πλημμύρα του όρους Πατέρα, η οποία επηρέασε εκτός τη Μάνδρα και τη Νέα Πέραμο.

Τα αντιπλημμυρικά έργα τα χωρίζουμε σε δύο κατηγορίες.

Το πρώτο κομμάτι Ελευσίνα- Κόρινθος είναι αυτό που ονομάζουμε existing section. Είναι δηλαδή ένα κομμάτι που μας δόθηκε από τη σύμβαση παραχώρησης να το λειτουργήσουμε χωρίς να κάνουμε κάποια σημαντική κατασκευή. Προβλέπεται από τη σύμβαση ότι αν τροποποιηθούν οι εξωτερικές συνθήκες π.χ από καιρικά φαινόμενα ή άλλες φυσικές καταστροφές, έχουμε συμβατικό δικαίωμα να ζητήσουμε από το δημόσιο να γίνουν τα συγκεκριμένα έργα αποκατάστασης που βελτιώνουν τις συνθήκες ομαλής λειτουργίας του έργου.

Στο Κόρινθος-Πάτρα, που είναι το καινούριο κομμάτι, οι δικές μας υποχρεώσεις φτάνουν ως τα όρια του έργου παραχώρησης. Από εκεί και πέρα το δημόσιο, οι περιφέρειες, είχαν την υποχρέωση να αναλάβουν τις απορροές τις δικές μας στο κατάντι και να τις μεταφέρουν με ασφάλεια στη θάλασσα. Όμως αυτό δυστυχώς δεν έγινε προκαλώντας πλημμυρικά φαινόμενα.

– Πόσο γρήγορα προβλέπεται ότι μπορούν να γίνουν τα έργα αυτά;

Έχουμε εκπονήσει και στείλει στο δημόσιο τις προμελέτες και περιμένουμε να αποφασίσει το υπουργείο Υποδομών, ποιο κομμάτι μπορεί να γίνει από εμάς όπως προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης και ποιο με διαγωνιστικές διαδικασίες. Αντίστοιχες ανάγκες αντιπλημμυρικών έργων έχουν και άλλες συμβάσεις παραχώρησης. Ωστόσο, που θα δοθεί προτεραιότητα και με ποιο τρόπο θα ανατεθούν τα έργα, ενδεχομένως να χρειαστεί η κρίση της Διυπουργικής Επιτροπής.

-Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που καλείται να επιλύσει η πολιτεία το επόμενο διάστημα είναι ο έλεγχος των γεφυρών, τόσο στο πρωτεύουν όσο στο δευτερεύον οδικό δίκτυο. Η Ολυμπία Οδός γνωρίζει πόσα από τα γεφύρια της χρήζουν επεμβάσεων;
 
Στην Ολυμπία Οδό έχουμε ελέγξει και τις 110 γέφυρες και έχουμε έχουμε υποβάλει συνολική πρόταση για όσες εξ αυτών χρήζουν επεμβάσεων. Πρόκειται για 12 γέφυρες εκ των οποίων έχουμε ήδη οριστικές μελέτες για τις επτά. Εκτιμούμε ότι συνολικά, οι προβληματικές γέφυρες δεν θα υπερβούν τις 20. Από τις πιο σημαντικές επισκευές που πρέπει να γίνουν είναι αυτή, στην Β601 κοντά στην Περιμετρική της Πάτρας, μια γέφυρα νεότερης γενιάς για την οποία λόγω προβλημάτων έχουμε αποκλείσει εδώ και καιρό την μία λωρίδα κυκλοφορίας.

Έχουμε αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο Εγχειρίδιο Συντήρησης και πραγματοποιούμε τακτικές προληπτικές επιθεωρήσεις όλων των τεχνικών έργων, αλλά και έκτακτες όποτε κρίνεται αναγκαίο πχ. για τυχόν επιδράσεις από φυσικά φαινόμενα (σεισμούς κλπ.), καταγράφοντας και αξιολογώντας τα σε μόνιμη βάση.