Για τις επόμενες ημέρες, η καρδιά του ευρωπαϊκού «ειδικού» (specialty) καφέ χτυπάει στην Αθήνα. Οι καλύτερες ποικιλίες του κόσμου, κορυφαίοι επαγγελματίες του κλάδου, μπαρίστες, καινοτόμοι παραγωγοί, ο πιο σύγχρονος εξοπλισμός και οι νέες τάσεις στον χώρο δίνουν το παρόν στην έκθεση World of Coffee 2023, που φέτος πραγματοποιείται στην ελληνική πρωτεύουσα.
Η διεθνής έκθεση World of Coffee είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη. Ταξιδεύει σε διαφορετικές πόλεις κάθε χρόνο και το 2024 θα προσθέσει στους προορισμούς της τέσσερις ακόμα μεγαλουπόλεις: το Ντουμπάι, το Μπουσάν, την Κοπεγχάγη και το Σικάγο.
Η επιλογή της Αθήνας για τη φετινή διοργάνωση του World of Coffee βασίστηκε στην πλούσια ελληνική παράδοση στον καφέ.
«Η Αθήνα είναι μια ζωντανή πόλη με ισχυρή κοινότητα specialty coffee» εξηγεί στο newmoney o Γιάννης Αποστολόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της διεθνούς Ένωσης Specialty Coffee Association (SCA), που ενώνει επαγγελματίες του κλάδου από όλο τον κόσμο.
«Ο καφές αποτελεί μεγάλο μέρος της ελληνικής κουλτούρας και η σκηνή του specialty coffee στην Ελλάδα έχει γνωρίσει μεγάλη άνθιση τα τελευταία χρόνια» τονίζει ο Γ. Αποστολόπουλος. «Υπάρχουν πολλά κριτήρια που εξετάζει η Specialty Coffee Association πριν επιλέξει μια πόλη και έναν χώρο διεξαγωγής, όπως ενδεικτικά: η ταξιδιωτική προσβασιμότητα, η διαθεσιμότητα ξενοδοχείων, ο χώρος και οι εγκαταστάσεις. Προκειμένου η κοινότητά μας να αισθάνεται ευπρόσδεκτη και ασφαλής, η Αθήνα είναι μια πόλη που είναι περήφανη για τη φιλοξενία και την ασφάλεια και είμαστε πραγματικά ενθουσιασμένοι που θα φιλοξενήσουμε την εμπορική έκθεση World of Coffee σε αυτή τη ζωντανή πόλη».
Η έκθεση προσφέρει σειρά εκδηλώσεων και ευκαιριών για δικτύωση. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται διαγωνισμοί, εργαστήρια παρουσίασης των τελευταίων εξελίξεων στην έρευνα για τον καφέ, τις τάσεις και τα πρότυπα του κλάδου, αλλά και ένα ειδικό πρόγραμμα “πράσινου” καφέ, όπου οι παραγωγοί συνδέονται με αγοραστές πράσινου καφέ.
Η αγορά του «ειδικού» (specialty) καφέ
Ως «ειδικός» (specialty) καφέ αναφέρεται ο καφές ανώτερης ποιότητας (σε αντίθεση με τον κοινό εμπορικό), η παρασκευή του οποίου πραγματοποιείται υπό αυστηρές προϋποθέσεις ελέγχου και διασφάλισης της ποιότητας σε όλα τα στάδια: από την καλλιέργεια έως την συσκευασία. Ο όρος «specialty coffee» χρησιμοποιείται για καφέ που έχει βαθμολογηθεί με τουλάχιστον 80 βαθμούς σε κλίμακα 100 από πιστοποιημένο γευσιγνώστη καφέ (SCAA) ή από αδειοδοτημένο Grader (CQI).
Πρόκειται για μία ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά. Σύμφωνα με την μελέτη «Global Specialty Coffee Market 2022-2030», η παγκόσμια αγορά ειδικού καφέ θα ξεπεράσει τα 120 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2030, με ετήσια αύξηση 13% την περίοδο 2022-2030, λόγω της αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος και της αστικοποίησης, της αυξανόμενης ζήτησης για καφέ «στο χέρι» (on-the-go), της ενίσχυσης των premium καφετεριών και της αύξησης των προτιμήσεων για τον ειδικό καφέ και τον πράσινο καφέ.
Όσον αφορά στον όγκο της ζήτησης, η παγκόσμια αγορά αναμένεται να αναπτυχθεί με ετήσιους ρυθμούς 12% για την περίοδο 2022-2030.
Παρόλα αυτά, ο κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με σημαντικές προκλήσεις, όπως διευκρινίζει στο newmoney o Γ. Αποστολόπουλος.
«Η βιομηχανία καφέ αντιμετωπίζει πλήθος προκλήσεων τα τελευταία χρόνια» σημειώνει. «Ένα παράδειγμα και κοινός παρονομαστής για σχεδόν κάθε γεωργικό προϊόν είναι η κλιματική αλλαγή και οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού. Εμείς, ως Specialty Coffee Association, έχουμε εστιάσει την ατζέντα μας στη «διανομή της αξίας» (value distribution) – όπως όλοι γνωρίζουμε, ο καφές παράγεται στο νότιο τμήμα του πλανήτη και το μεγαλύτερο μέρος καταναλώνεται στο βόρειο τμήμα του πλανήτη. Αυτό εξ ορισμού δημιουργεί κάποιες ενδιαφέρουσες δυναμικές σχετικά με τη διανομή της αξίας. Η κατανόηση του πού παράγουμε αξία στον καφέ, πώς την μετράμε, πώς την καταγράφουμε και κυρίως πώς διανέμεται, θα καταστήσει τον καφέ μια πιο βιώσιμη, δίκαιη και ακμάζουσα δραστηριότητα για ολόκληρη την αλυσίδα αξίας».
Εντωμεταξύ, ο καφές είναι από τα είδη που έχουν υποστεί συνεχείς ανατιμήσεις το τελευταίο διάστημα, καθιστώντας το αγαπημένο ρόφημα «πολυτέλεια» για πολλούς ανθρώπους.
«Η ‘πολυτέλεια’ δεν ορίζεται από τις τιμές» σημειώνει ο Γ. Αποστολόπουλος «αλλά είναι στην πραγματικότητα μια εμπειρία και μια συναισθηματική σύνδεση με ορισμένα προϊόντα, και ναι, υπάρχουν ήδη πολυτελείς μάρκες στη βιομηχανία καφέ. Αν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τον όρο ‘πολυτέλεια’ μεταφορικά, εννοώντας απλώς τις υψηλές τιμές, τότε η απάντηση είναι: για ποιο σκοπό; Η τιμή προς τους παραγωγούς ή η τιμή ενός ροφήματος καφέ; Η χρηματική αξία παράγεται σε πολλαπλά στάδια της αλυσίδας αξίας του καφέ και πρέπει πραγματικά να σκεφτούμε πώς τη διανέμουμε. Μπορεί να συνειδητοποιήσουμε ότι ένα φλιτζάνι καφέ σήμερα είναι στη σωστή τιμή… ή αν θα πρέπει να τιμολογηθεί χαμηλότερα ή ακόμη και υψηλότερα, προκειμένου να καταστεί αυτή η δραστηριότητα βιώσιμη, δίκαιη και ακμάζουσα για ολόκληρη την αλυσίδα αξίας».
Διαβάστε ακόμα
Τι δουλειά έκαναν πριν ασχοληθούν με την πολιτική 10+1 διάσημοι αρχηγοί κρατών
Lloyd’s List: Οι Έλληνες εφοπλιστές που πρωταγωνιστούν στις ναυπηγήσεις το 2023
Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αποκτούν τράπεζες και επιχειρήσεις με «όχημα» το Ταμείο Ανάκαμψης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ