Αίθουσες αναμονής που θα αποτελούν πόλους έλξης για τους ταξιδιώτες, με καταστήματα, εστιατόρια, καφέ και πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Τρένα που θα «τρέχουν» με 200 χιλιόμετρα την ώρα.
Υπηρεσίες «πόρτα- πόρτα» που θα παραλαμβάνουν τον επιβάτη από το κατώφλι του σπιτιού του και θα τον συνοδεύουν έως τον τελικό προορισμό.
Βιώσιμα μέσα μεταφοράς που θα συμβάλλουν στην πράσινη μετάβαση και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Οι «Ιταλοί» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν πολλά και φιλόδοξα σχέδια για το μέλλον των ελληνικών σιδηροδρόμων. Όπως διαβεβαιώνουν στο newmoney ο πρόεδρος της εταιρείας Dario Lo Bosco και ο διευθύνων σύμβουλος Maurizio Capotorto, οι δυνατότητες είναι απεριόριστες. Αρκεί να μην «χαθούν» στην ελληνική πραγματικότητα.
Η υπόσχεση για την ολοκλήρωση του δρομολογίου που συνδέει τις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας σε 3,5 ώρες έχει δοθεί πολλές φορές στο παρελθόν. Για αυτό, ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Maurizio Capotorto είναι συγκρατημένος:
«Από 15 Μαΐου 2022, έχουμε εισάγει τα νέα τρένα ΕΤR 470 στο δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Χρησιμοποιούμε τα ζεύγη των ΕΤR δυο φορές την ημέρα, για να κάνουν το δρομολόγιο με μία μόνο στάση, ρίχνοντας τον χρόνο σε 3.50-3.55 ώρες. To σύστημα ATCS για τα τρένα υψηλής ταχύτητας που χρησιμοποιείται ήδη στην Ιταλία βρίσκεται στο επίπεδο 3. Στην Ελλάδα βρίσκεται στο επίπεδο 1. Όταν ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός των υποδομών στην Ελλάδα θα μπορέσουμε να ανεβάσουμε το επίπεδο και να φτάσουμε στα 200 χιλιόμετρα την ώρα σε κάποια δρομολόγια. Ο διαχειριστής των υποδομών, ο ΟΣΕ, προβλέπει ότι αυτό θα συμβεί το 2023».
Επίσης, για να αποτρέπονται οι καθυστερήσεις, ο πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Dario Lo Bosco, δεσμεύτηκε ότι θα εισαχθούν στους συρμούς συστήματα τεχνητής νοημοσύνης και “αυτοδιαγνωστικών” διαδικασιών, ώστε να εντοπίζονται και να αντιμετωπίζονται εγκαίρως τα όποια προβλήματα και απρόοπτα. «Είναι δέσμευση μας να εισάγουμε το 5G και νέες τεχνολογίες για βιώσιμες μεταφορές» είπε.
Υπηρεσίες πόρτα- πόρτα
Μία «ολιστική» εμπειρία μεταφοράς είναι ο επόμενος στόχος. Αγοράζοντας ένα εισιτήριο συνδυασμένης μεταφοράς, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αναλαμβάνει τη μεταφορά του επιβάτη από την ώρα που θα βγαίνει από το σπίτι του έως την άφιξή του στο τελικό του προορισμό. Αυτό συμβαίνει ήδη με παροχή υπηρεσιών ταξί, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Στόχος είναι σε αυτό το δίκτυο να προστεθούν λεωφορεία, μετρό και εναλλακτικά μέσα, όπως ηλεκτρικά ποδήλατα.
Το πρόβλημα είναι ότι στην Ελλάδα τα δρομολόγια των λεωφορείων εξυπηρετούν ελάχιστα και μόνο τις μεγάλες πόλεις. Οι περισσότερες πόλεις της επικράτειας είναι αποκλεισμένες από τέτοιες υπηρεσίες.
«Ο όμιλός μας, Ferrovie dello Stato Italiane, είναι ηγέτης του κλάδου, σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο» μας είπε ο πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Ντ. Λο Μπόσκο. «Στο επιχειρηματικό πλάνο 2022-2031 περιλαμβάνει αυτό που ονομάζουμε “πόλο επιβατών”, που σημαίνει ότι η ταξιδιωτική εμπειρία θα είναι μια ολοκληρωμένη υπηρεσία. Το έχουμε συζητήσει με τον αρμόδιο υπουργό, κ. Κώστα Καραμανλή, και είπαμε ότι εμείς ότι λέμε το κάνουμε στην πράξη.
Στην Ιταλία, έχουμε δική μας εταιρεία, ενταγμένη στον όμιλο, την Busitalia, που συνδέει τη μεταφορά με λεωφορείο και το τρένο. Το ίδιο θα πράξει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και εδώ στην Ελλάδα. Θα παρέχει ένα “link” που θα συνδέει αυτούς τους κόμβους (λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηροδρομικούς σταθμούς) με τον στόλο των λεωφορείων. Ή μπορούμε να συνεργαστούμε με τα αστικά και υπεραστικά λεωφορεία που κινούνται ήδη στους ελληνικούς δρόμους, αρκεί να είναι ποιοτικά, πράσινα και ασφαλή».
Επέκταση δικτύου εντός και εκτός Ελλάδας
«Αυτή τη στιγμή, οι παρεχόμενες υπηρεσίες επικεντρώνονται αρχικά στον άξονα Αθηνών – Θεσσαλονίκης και σε δεύτερο επίπεδο στους προαστιακούς Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Πάτρας» εξηγεί ο Maurizio Capotorto. «Tα έργα που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπουν από τη μία την ανανέωση των ήδη υπαρχόντων γραμμών και, από την άλλη, τη συμπλήρωση κάποιων τμημάτων αυτών των γραμμών. Για παράδειγμα, ο άξονας Αθηνών – Πατρών αποτελεί νευραλγικό κομμάτι, γιατί κάποια σημεία δεν έχουν ολοκληρωθεί. Υπάρχει, όμως, και ένα τρίτο επίπεδο: μπορούμε να αναπτύξουμε στοχευμένες υπηρεσίες προς τουρίστες, υπηρεσίες που θα παρέχονται κατά παραγγελία, για παράδειγμα για ένα ταξίδι στην Πελοπόννησο».
Σε ότι αφορά στα διασυνοριακά ταξίδια, που είναι μία γενικευμένη πραγματικότητα στην Ευρώπη, η προοπτική είναι πιο μακρινή.
«Στην Trenitalia, έχουμε ξεκινήσει το δρομολόγιο Μιλάνο – Παρίσι. Τέτοια διασυνοριακά ταξίδια είναι συνηθισμένα στην Ευρώπη. Θα μπορούσαν να υπάρχουν και στην Ελλάδα, στο μέλλον, και για επιβάτες και για εμπορεύματα. Είναι έργα με πολυετή ορίζοντα».
Ανάλογες φιλοδοξίες υπάρχουν και για τη μεταφορά εμπορευμάτων, κυρίως στις χώρες της Βαλκανικής. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ένας από τους διεκδικητές για το Θριάσιο ΙΙ, ενώ ελπίζει ότι τα επόμενα τρία χρόνια θα πραγματοποιηθεί το κέντρο logistics στο στρατόπεδο Γκόνου της Θεσσαλονίκης.
«Αυτά τα δύο κέντρα logistics είναι εξαιρετικά σημαντικά για την εξυπηρέτηση των εμπορικών πελατών και θα πρέπει να διαθέτουν κάποια βασικά χαρακτηριστικά, όπως η σύνδεση με τα λιμάνια και τους βασικούς οδικούς άξονες» σημειώνει ο Μ. Capotorto.
Χώροι πολιτισμού και αναψυχής
Δύο αίθουσες αναμονής σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχουν αναβαθμιστεί και στόχος είναι το έργο να επεκταθεί ακόμα περισσότερο.
«Θέλουμε να καταλήξουμε σε συμφωνία για να γίνει το ίδιο και σε άλλους σταθμούς» αναφέρει ο Ντ. Λο Μπόσκο. «Οι αίθουσες δε θα είναι μόνο χώροι αναμονής, αλλά θα γίνουν χώροι αγορών, πόλοι έλξης πολιτισμού, τουρισμού και γαστρονομικών εκδηλώσεων με στόχο την ποιότητα και άνεση».
Ωστόσο, οι σιδηροδρομικοί σταθμοί δε βρίσκονται στην αρμοδιότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά του ΟΣΕ. «Συνεργαζόμαστε με τον ΟΣΕ για να δώσουμε κατευθύνσεις για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών σταθμών και είμαστε διατεθειμένοι να συνεργαστούμε με τον ΟΣΕ αξιοποιώντας την εμπειρία που έχουμε στην Ιταλία» αναφέρει ο Μ. Capotorto, που παραδέχεται ωστόσο ότι το σύστημα λειτουργίας του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα είναι πιο περίπλοκο σε σχέση με την Ιταλία.
« Στην Ιταλία έχουμε έναν συνομιλητή, την Ferrovie dello Stato Italiane. Στην Ελλάδα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει επισήμως δύο συνομιλήτες: την ΓΑΙΑΟΣΕ, που είναι η εταιρεία που διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό, το οποίο εμείς δανειζόμαστε και χρησιμοποιούμε για την παροχή των υπηρεσιών μας και τον ΟΣΕ, που είναι ο κάτοχος και διαχειριστής της υποδομής».
Αύξηση εισιτηρίων ή κρατικής επιχορήγησης
«Προφανώς η αύξηση του κόστους των πρώτων υλών και των καυσίμων επηρεάζει άμεσα και τις μετακινήσεις με τρένο» αναφέρει ο Μ. Capotorto. «Έχουμε ξεκινήσει μία σειρά συζητήσεων με το υπουργείο Μεταφορών και η σύμβαση που πρόσφατα υπογράψαμε με το υπουργείο προβλέπει μία διαρκή και απρόσκοπτη συνομιλία. Επίσης, προβλέπει μία οικονομική ισορροπία για την παροχή αυτών των υπηρεσιών. Έχουμε δύο επιλογές: είτε αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου ή αύξηση της κρατικής επιχορήγησης» κατέληξε.
Τρένα υδρογόνου
Το 2027 θα ενταχθούν στον ελληνικό στόλο τα πρώτα τρένα υδρογόνου. «Θα είναι τελευταίας γενιάς, ασφαλή, γρήγορα και αξιόπιστα» διαβεβαιώνει ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που προσθέτει ότι τέτοια τρένα κυκλοφορούν, ήδη, πειραματικά σε Ιταλία και Γερμανία.
Διαβάστε ακόμη:
Νέο πακέτο: 8,5 δισ. ευρώ για έργα και δράσεις κατά της ενεργειακής κρίσης