Ετοιμη να προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να διαφυλάξει τη φήμη της φέρεται να είναι η οικογένεια Benetton εν μέσω ενός νέου γύρου συλλήψεων και ερευνών αναφορικά με τη μοιραία κατάρρευση της γέφυρας Morandi στη Γένοβα το περασμένο καλοκαίρι που κόστισε τη ζωή σε 43 ανθρώπους.
Η οικογενειακή μητρική εταιρεία Edizione Srl, η οποία ελέγχει τη διαχειρίστρια αυτοκινητοδρόμων και αεροδρομίων Atlantia SpA, «εκφράζει τη δυσαρέσκειά της για τα πρόσφατα ευρήματα» της έρευνας που συνεχίζεται για την κατάρρευση της γέφυρας το 2018, αναφέρει η εταιρεία σε ανακοίνωση. «Η Edizione δεν θα διστάσει να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να προστατεύσει την αξιοπιστία και τη φήμη των εταιρειών της και των μετόχων της».
Η κατάρρευση της γέφυρας προκάλεσε τη διενέργεια ευρύτερης έρευνας σε όλο το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που διαχειρίζεται η Atlantia. Οι οικονομικές αρχές της Ιταλίας την Παρασκευή πήραν μέτρα κατά εννέα διευθυντικών στελεχών και τεχνικών καθώς υπάρχουν υποψίες ότι προχώρησαν σε ψευδείς δηλώσεις για τις εργασίες συντήρησης σε άλλους δρόμους που διαχειρίζεται η Atlantia. Τρεις εξ αυτών τέθηκαν σε κατ’ οίκον περιορισμό. Οι Benettons δεν έδωσαν λεπτομέρειες για τις ενέργειες στις οποίες θα προχωρήσουν.
Το Κίνημα των 5 Αστέρων επανέλαβε χθες το αίτημα για την ανάκληση της παραχώρησης της λειτουργίας των ιταλικών αυτοκινητοδρόμων στην Atlantia. Οι συλλήψεις επέφεραν βαρύ πλήγμα στη μετοχή της εταιρείας, με την Atlantia να χάνει σχεδόν 8%, που είναι η μεγαλύτερη πτώση μετά την κατάρρευση της γέφυρας τον Αύγουστο του 2018.
Η γέφυρα Morandi κατέρρευσε υπό συνθήκες έντονης βροχόπτωσης και ενώ ήταν ανοιχτή στην κυκλοφορία. Το ατύχημα προκάλεσε τη διενέργεια έρευνας, που καλύπτει και τις άλλες γέφυρες και τους αυτοκινητόδρομους που διαχειρίζεται η εταιρεία. Οι συλλήψεις την Παρασκευή συνδέονται με τη συντήρηση στις γέφυρες Pecetti και Paolillo. Η εταιρεία αυτοκινητοδρόμων Autostrade per l’Italia SpA της Atlantia επανέλαβε σε δήλωσή της την Παρασκευή ότι οι εργασίες συντήρησης στις δυο γέφυρες πραγματοποιήθηκαν σωστά και ότι είναι ασφαλείς.
Σε κάθε περίπτωση, ο Ιταλός πρωθυπουργός Giuseppe Conte προσπαθεί να πετύχει συμβιβασμό που θα αφορά την ανάκληση της άδειας παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου Α10 όπου βρισκόταν η γέφυρα Morandi και τη διατήρηση της άδειας για το υπόλοιπο ιταλικό δίκτυο, όπως δήλωσε ο ίδιος στη La Repubblica το Σάββατο.
Η οικογένεια που ξεκίνησε από το τίποτα και έφτασε στην κορυφή
Εναν μήνα πριν την τραγωδία τον Αύγουστο του 2018, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 74 ετών ο νεώτερος από τα τέσσερα αδέρφια που ίδρυσαν την εταιρεία ενδυμάτων Benetton το 1965, ο Carlo. Τα άλλα τρία αδέρφια -ο Luciano, 83 ετών, η Giuliana, 81 ετών, και ο Gilberto, 77 ετών- βρίσκονται εν ζωή και εξακολουθούν να ασχολούνται ενεργά με τις οικογενειακές επενδύσεις.
Την εταιρεία Benetton ίδρυσε ο Luciano, αρχικά πουλώντας τα πλεκτά που έπλεκε η αδερφή του έξω από ένα μικρό κατάστημα στο Treviso. Μέσα σε δύο δεκαετίες, όμως, η εταιρεία κατάφερε να εξελιχθεί σε παγκόσμια δύναμη.
Ο Gilberto, ο οποίος διαχειρίζεται και τα οικονομικά της οικογενείας, άρχισε να διαφοροποιείται τη δεκαετία του 1990, εκμεταλλευόμενος τις ευκαιρίες που παρουσιάστηκαν με το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που «έτρεχε» την εποχή εκείνη. Η οικογένεια έφτασε πέρυσι να έχει περιουσιακά στοιχεία αξίας περί τα 12 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του 30% της Atlantia, η οποία έγινετο 2018 η μεγαλύτερη εταιρεία αυτοκινητοδρόμων παγκοσμίως μετά την απόκτηση της ισπανικής ανταγωνιστικής Abertis.
Η στρατηγική του αποδείχθηκε σοφή. Η αλυσίδα ενδυμάτων τα τελευταία χρόνια δέχεται τεράστιο ανταγωνισμό από αλυσίδες όπως τα Zara και πέρυσι είχε ζημίες 180 εκατ. ευρώ. Το 2015, η οικογένεια πούλησε το ποσοστό που κατείχε σε μια άλλη μεγάλη εταιρεία λιανικής, τη World Duty Free SpA, στην ελβετική Dufry.
Το 2017, τα αδέρφια Benetton προσέλαβαν τον πρώην CEO της Telecom Italia Marco Patuano για να αναθεωρήσει τις επενδύσεις τους και να μειώσει την εξάρτησή τους από την ιταλική οικονομία.
Το σίγουρο είναι ότι η τραγωδία της Γένοβας, ενδέχεται να επιταχύνει τα σχέδια της οικογένειας να μειώσει τις βιομηχανικές δραστηριότητές της και να αυξήσει τις χρηματοοικονομικές επενδύσεις της. Άλλωστε, ένας από τους στόχους του Gilberto Benetton ήταν η μητρική εταιρεία να λειτουργεί μελλοντικά περισσότερο σαν κρατικό επενδυτικό κεφάλαιο.