Με μείωση τζίρου κατά 300 εκατομμύρια ευρώ και ζημιές που θα φθάσουν τα 100 εκατομμύρια κλείνει το δυστοπικό 2020 για την ελληνική ακτοπλοία.
Πονοκέφαλο προκαλεί στις διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών οι προβλέψεις για το 2021 το οποίο αναμένεται το ίδιο κακό με το 2020.
Η πτώση της επιβατικής κίνησης ανήλθε κατά μέσο όρο στο 40%. Τα συμβατικά πλοία έκαναν όλα δρομολόγια με πρωτόκολλο επιβατών ενώ δεν έλυσαν κάβους 10 ταχύπλοα.
Στις Κυκλάδες που θεωρείται το χρυσόμαλλο δέρας της ακτοπλοΐας η μείωση υπολογίζεται στο 38%, στην Κρήτη στο 40% και στις άλλες γραμμές του Αιγαίου πάνω από 40%.
Όπως επεσήμαναν στο ΝΜ στελέχη της αγοράς στην Αδριατική η κατάσταση ήταν κάπως καλύτερη αφού θεωρούνται “φορτηγικές” γραμμές γιατί στηρίζονται στη μεταφορά φορτηγών οχημάτων όλο τον χρόνο. Άσχημη ήταν η επιβατική αγορά του Αιγαίου.
“Ο Θεός βοηθός” ήταν η φράση υψηλόβαθμου στελέχους του κλάδου όταν τον ρωτήσαμε για την επόμενη μέρα της ακτοπλοίας:
“Ελπίζαμε τον Ιούλιο αλλά ειδικότερα τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο ότι η εικόνα θα ήταν καλύτερη και θα παίρναμε μία ανάσα. Όμως διαψεύστηκαν οι ελπίδες μας. Μπορεί από Πειραιά η κίνηση να ήταν -30% σε σύγκριση με το 2019 όμως χάθηκαν οι επιβάτες στα ενδιάμεσα δρομολόγια που πήγαιναν από νησί σε νησιά και ήταν κυρίως ξένοι, Αμερικάνοι, Κινέζοι, Ρώσοι.
Για το 2021 οικονομικά στελέχη επεσήμαναν στο ΝΜ ότι θα είναι πολύ κακό:
“Ακόμη και να βρεθεί το εμβόλιο δεν θα προλάβουμε να καλύψουμε τις ζημιές του 2020 ούτε θα επανέλθουν οι ρυθμοί στο επίπεδο του 2019. Δεν θα ανακάμψουμε όσο γρήγορα θέλουμε και πρέπει. Χρειάζεται χρόνος. Το 2021 θα είναι δυστυχώς σαν το 2020”.
Κύκλοι της ακτοπλοΐας επισημαίνουν ότι πρέπει τους χειμερινούς μήνες και μέχρι το Πάσχα το Υπουργείο Ναυτιλίας αλλά και η κυβέρνηση γενικότερα να εξασφαλίσουν τη σύνδεση της νησιωτικής χώρας με την ηπειρωτική αλλά και τις ενδονησιακές συγκοινωνίες επιδοτώντας τις εταιρείες: «Δεν βγαίνει αλλιώς. Το έλλειμμα ρευστότητας και οι ζημιές κατακρημνίζουν τον κλάδο” και προσέθεσαν:
«Θα πρέπει να υπάρξει ενδιαφέρον από το κράτος για χορήγηση αναπτυξιακών δανείων αφού το κεφάλαιο κίνησης δεν είναι ανάπτυξη. Αν θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας τον κορωνοϊό θα πρέπει να μεγαλώσουμε τις εταιρείες μας. Θα πρέπει άμεσα να δοθούν δάνεια ανάπτυξης για να γίνουν επενδύσεις και όχι να δοθούν στο «καμένο χρήμα».
Μέσα σε αυτόν τον οικονομικό ορυμαγδό η… πιάτσα χωρίζει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες σε τρεις κατηγορίες. Ναυτιλιακός οικονομολόγος εξήγησε στο «ΝΜ»:
Η Attica Group είναι μία κατηγορία μόνη ως μέγεθος στόλου και με βάση το αποτύπωμα που άφησε τον χειμώνα αφού εκτέλεσε τα περισσότερα δρομολόγια. Έχει το μεγαλύτερο αποτύπωμα στην αγορά αφού δραστηριοποιείται σε όλο το Αιγαίο, στην Κρήτη και στην Αδριατική.
Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν Μινωικές και ΑΝΕΚ με μικρότερο αποτύπωμα αφού δραστηριοποιούνται σε Κρήτη και Αδριατική.
Στην τρίτη κατηγορία κατατάσσονται όλες οι άλλες εταιρείες με στόλους από συμβατικά και ταχύπλοα πλοία» και συνέχισε αναλύοντας οικονομικά τις τρεις κατηγορίες:
Η Attica ξεκίνησε το 2020 με υγιή θέση και 100 εκατομμύρια ευρώ ρευστότητα από την περσινή χρονιά και το ομολογιακό κεφάλαιο κίνησης. Έχει χαμηλό δανεισμό για το μέγεθός της αφού η αξία τους στόλου της υπολογίζεται στα 900 εκατομμύρια ευρώ.
Η Attica σχεδίαζε επενδύσεις για τοποθέτηση scrubbers-φίλτρα την εκπομπή καυσίμων – στα πλοία της για αγορές ακόμη και ναυπηγήσεις. Όμως λόγω κορωνοϊού «έκαψε» τα λεφτά για να καλύψει τις έκτακτες ζημιές που προκύπτουν. Και ενώ σύμφωνα με υπολογισμούς στόχος ήταν το 2020 τα 100 εκατ. να τα κάνει 150, τώρα θα μειωθούν στα 50 εκ. από 100 . Το 2021 υπολογίζεται ότι θα γίνουν και πάλι 100 εκατ. Και το 2022 θα φθάσουν 150. Δηλαδή θα πάνε δύο χρόνια χαμένα».
Όσον αφορά στο σενάριο της πώλησης της Attica από τη MIG μπαίνει στο ράφι προς το παρών. Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές προτεραιότητα της MIG είναι η πώληση της VIVARTIA.
Το χρέος της MIG είναι 580 εκατομμύρια ευρώ. “Αν πουλήσει τη VIVARTIA θα μειωθεί αλλά θα παραμείνει πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ” επισημαίνουν στο ΝΜ:
“Δεν συμφέρει εν μέσω πανδημίας να πουλήσει την ATTICA γιατί η αξία της έχει μειωθεί λόγω της υγειονομικής πανδημίας. Με σωστό μάνατζμεντ και σχεδιασμό θα μπορέσει σε δύο – τρία χρόνια να πιάσει καλύτερη – υψηλότερη τιμή. Κανείς δεν περιμένει ότι η MIG θα μπορέσει να καλύψει τα 400 εκατομμύρια χρέος πουλώντας τώρα την ATTICA. Σε 2-3 χρόνια θα επανέλθει στα επίπεδα του 2019.”
Οικονομικοί κύκλοι επεσήμαναν για τις άλλες δύο εταιρείες:
«Οι Μινωικές και η ΑΝΕΚ λόγω του μικρότερου αποτυπώματός τους δέχθηκαν μικρότερο οικονομικό κτύπημα ενώ στηρίχθηκαν στη μεταφορά των φορτηγών οχημάτων στις γραμμές της Κρήτης και της Ιταλίας.
Για την ΑΝΕΚ η Τράπεζα Πειραιώς θα πρέπει να πάρει αποφάσεις είτε να κεφαλαιοποιήσει τα χρέη της είτε να την πουλήσει. Αλλά επαναλαμβάνουμε ότι εν μέσω πανδημίας θα είναι δύσκολο και τιμές πολύ χαμηλές.
Τον περασμένο χρόνο το 2019, προ κορωνοϊού, σύμφωνα με πληροφορίες, εκπρόσωπος του Ιταλού εφοπλιστή Εμάνουλε Γκριμάλντι, είχε συνάντηση με τη διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς και έκανε διερευνητική συζήτηση για το εάν υπάρχουν οι προϋποθέσεις να αγοράσει ο Όμιλος την ΑΝΕΚ. Το τίμημα σε πρώτη φάση θεωρήθηκε υψηλό και η συζήτηση έμεινε εκεί χωρίς όμως να αποκλειστούν οι εκπλήξεις στην πορεία. Τώρα βέβαια τα δεδομένα έχουν αλλάξει.
«Πρέπει η Κρήτη να έχει μία εταιρεία που θα προκύψει από τη συνένωση Μινωικών–ΑΝΕΚ έχοντας ανταγωνιστή την Attica» ειπώθηκε τότε από «κύκλους» του Ομίλου για να προσθέσουν:«Οι Μινωικές έχουν αποπληρώσει τα δάνειά τους έχουν καθαρή θέση και θα μπορούσαν υπό προϋποθέσεις να απορροφήσουν τους οικονομικούς κραδασμούς από την συνένωση με την ΑΝΕΚ.» Το α’ εξάμηνο του 2020 η ΑΝΕΚ είδε τις ζημιές της να αυξάνουν στα 13,2 εκατ. έναντι ευρώ 7,9 εκατ. το α’ εξάμηνο του 2019.
Οι υπόλοιπες εταιρείες, οι «μικροί» είναι το ερωτηματικό. Προσπάθησαν να περιορίσουν τη ζημιά τους αφού δεν δρομολογούν τα ταχύπλοά τους. Όμως η πτώση του τουρισμού θα τους χτυπήσει δυνατά. Και βασικά δεν έχουν ρευστότητα».