search icon

business stories

Γιάννης Στράτος – Βασίλης Βελισκιώτης: Η δυναμική επένδυση της Campari στην Ελλάδα και η αλλαγή φρουράς (pics)

Η νέα δομή της εταιρείας που από καθαρά βιομηχανική έχει εξελιχθεί σε εμπορική και βιομηχανική, οι σημαντικά αυξημένες πωλήσεις, το στρατηγικό πλάνο σε τρεις άξονες και οι Camparistas

Μέχρι πρόσφατα, και κυρίως στη μακρόχρονη περίοδο της κρίσης που βίωσε η χώρα, είχαμε συνηθίσει οι πολυεθνικές εταιρείες μέσα από απανωτά προγράμματα αναδιάρθρωσης να περικόπτουν τις δραστηριότητές τους στην Ελλάδα, προτάσσοντας ότι είναι μια μικρή αγορά και ότι στις συνθήκες που επικρατούσαν δεν θα μπορούσε να παίξει εύκολα κάποιον ρόλο στα νέα δίκτυα που δημιουργούνταν. Ο ιταλικός όμιλος Campari της οικογένειας Γκαραβόλια πάλι πήγε κόντρα σε αυτό το μοτίβο και επένδυσε τον τελευταίο χρόνο στην αυτόνομη δραστηριότητά του στη χώρα μας. Στο πλαίσιο αυτό μετεξέλιξε τη θυγατρική της Καλογιάννης – Κούτσικος Α.Ε., την εταιρεία που παράγει το Ούζο 12 στο εργοστάσιο του Βόλου και την οποία είχε εξαγοράσει δεκαετίες πριν η Campari Hellas, ανέθεσε σε ένα σημαίνον στέλεχος της ίδιας με θητεία στο εξωτερικό, τον κ. Γιάννη Στράτο, να στήσει τη νέα δομή και πλέον έχουν προστεθεί άλλα 62 άτομα προσωπικό…

Με άλλα λόγια, από μία καθαρά βιομηχανική εταιρεία πλέον έχει εξελιχθεί σε εμπορική και βιομηχανική αναλαμβάνοντας, πέραν της ευθύνης του εργοστασίου του Βόλου που συνεχίζει και επεκτείνει την παραγωγή του για εξαγωγές, και την εισαγωγή, διανομή και προώθηση όλων των δημοφιλών σημάτων του ομίλου, όπως το Campari, το Aperol Spritz ή το Wild Turkey που είναι αρκετά δημοφιλή στη χώρα μας.

Το επενδυτικό άνοιγμα μάλιστα της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο του Μιλάνο εταιρείας στη χώρα μας, όπως λέει στο «business stories» ο κ. Στράτος, ήδη έχει αποδώσει, αφού καλά-καλά δεν έχει κλείσει η πρώτη οικονομική χρήση της νέας εποχής της Campari Hellas και οι μεν πωλήσεις εμφανίζονται σημαντικά αυξημένες σε σχέση με πέρυσι μέσω των τριών μεγάλων διανομέων που χρησιμοποιούσαν, μεταξύ των οποίων η Coca Cola Τρία Εψιλον, το δε τελικό αποτέλεσμα είναι κερδοφόρο! Παρά τις προσλήψεις, τα νέα γραφεία, τις νέες συνεργασίες κ.λπ.

Κάτι που οδήγησε τον όμιλο Campari να βραβεύσει πρόσφατα τη διοικητική ομάδα της ελληνικής θυγατρικής και να αισθανθεί έτοιμος να επισπεύσει διοικητικές αλλαγές στη θυγατρική, αναβαθμίζοντας και μετακινώντας τον κ. Στράτο να αναλάβει τη θυγατρική του ομίλου στη Γαλλία και ορίζοντας ως αντικαταστάτη του από 1η Οκτωβρίου τον κ. Βασίλη Βελισκιώτη, νυν εμπορικό διευθυντή και από τα βασικά στελέχη που πλαισίωσαν τον κ. Στράτο ως μεταγραφή από την Τρία Εψιλον.

«Ειλικρινά, τα αποτελέσματα είναι πάρα πολύ καλά. Και δεν εννοώ μόνο από άποψη αριθμών, αλλά το γεγονός ότι η εταιρεία βρήκε πολύ γρήγορα τον βηματισμό της, σε χρόνο-ρεκόρ θα έλεγα για νεοσύστατη ομάδα μέσα στον όμιλο. Οπότε αυτό είναι που οδηγεί και στη γρήγορη διοικητική αλλαγή, που ειλικρινά ούτε εγώ περίμενα τόσο γρήγορα», λέει ο κ. Στράτος σε μία κοινή συνέντευξη με τον κ. Βελισκιώτη, στα γραφεία που εγκαινιάστηκαν πριν από λίγους μήνες στο Μαρούσι. Ενας χώρος όπου ξεχωρίζει η ιταλική φινέτσα και αισθητική και την προσοχή «κλέβει» το μπαρ που έχει στηθεί στο κέντρο, το οποίο πέραν του αισθητικού αποτελέσματος χρησιμοποιείται για τα σεμινάρια του Campari Academy απ’ όπου περνούν οι bartenders.

«Ξεκινήσαμε 4-5 άνθρωποι στην αρχή της χρονιάς και πλέον θα φτάσουμε τους 61. Προσθέστε και τους 24 εργαζόμενους στο εργοστάσιο του Βόλου. Πλέον είμαστε μία εταιρεία 85 ατόμων με μία πολύπλευρη δραστηριότητα! Και αυτό το λέω διότι πραγματικά ο όμιλος έχει έρθει με μία σοβαρή επένδυση. Δεν ήρθε στην Ελλάδα με τη λογική “έλα πάμε να δούμε τι γίνεται… να βάζουμε πέντε ανθρώπους τη μία χρονιά, άλλους πέντε την άλλη” κ.ο.κ. Από την αρχή είπαμε ότι η ελληνική αγορά έχει προοπτικές, έχει δυναμική, τα προϊόντα μας πάνε καλά, οπότε θέλουμε να το κάνουμε σωστά. Και αυτό αφορά κάθε πτυχή της δραστηριότητάς μας», λέει ο κ. Στράτος.

«Τι ήταν αυτό όμως που έκανε τον όμιλο Campari να αναθεωρήσει τη στάση του και να επενδύσει στην ελληνική αγορά;» ρωτάμε. «Καταρχάς, δεν ήταν ξαφνικό», απαντά ο κ. Στράτος. Και εξηγεί: «Ο όμιλος συνολικά έχει στρατηγικό στόχο να μπαίνει αυτόνομα στις αγορές. Οπου τα πράγματα εξελίσσονται πολύ καλά, θέλουμε για πολλούς λόγους να παίρνουμε τον έλεγχο στα χέρια μας. Οπότε η Ελλάδα ήταν μια χώρα που πήγε πολύ καλά, τα προϊόντα μας οι Ελληνες τα αγαπήσανε, κυρίως το Aperol, τo Campari, το Ούζο 12. Αρα έφτασε το πλήρωμα του χρόνου να γίνει αυτή η στρατηγική επιλογή. Υπήρξε δηλαδή η βάση ώστε να στηθεί μία ομάδα, να δημιουργηθούν υποδομές, δίκτυα κ.ο.κ. Και αυτή ήταν η 26η θυγατρική για τον όμιλο ανά τον κόσμο. Ακολούθησε η Νέα Ζηλανδία και του χρόνου κατά πάσα πιθανότητα θα φτάσουν τις 28. Και κάθε επένδυση γίνεται με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Μπορεί η μητρική να είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο, εντούτοις ο βασικός μέτοχος είναι η οικογένεια Γκαραβόλια, οπότε η στρατηγική δεν στέκεται μόνο σε νούμερα και επιδόσεις ανά τρίμηνο».

Βέβαια και ο ίδιος ο όμιλος φαίνεται ότι σήμερα προσπαθεί να βρει τον βηματισμό του μετά την ξαφνική παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου Ματέο Φαντατσιότι έπειτα από μόλις πέντε μήνες στη θέση και αφού είχε διαδεχθεί μία σημαντική φυσιογνωμία του ομίλου, τον επί 17 έτη διευθύνοντα σύμβουλο Μπομπ Κούντσε Κόνσεβιτς.

O κ. Γιάννης Στράτος

«Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο ο όμιλος αποφάσισε να επενδύσει στην Ελλάδα είναι η χρονική συγκυρία. Πιστεύουμε ότι έχει διαμορφωθεί μια δυναμική και ένα καλό μομέντουμ για την ελληνική οικονομία», συνεχίζει ο κ. Στράτος. «Ο τρίτος λόγος, ο οποίος είναι εξαιρετικά σημαντικός, είναι ότι στην Ελλάδα πλέον υποδεχόμαστε κάθε χρόνο σε επίπεδο τουρισμού… άλλες τρεις Ελλάδες! Η χώρα μας ως τουριστικό brand έχει μεγάλη αναγνωρισιμότητα και σημασία για τον όμιλό μας. Θα προσπαθήσω να το πω απλά. Οταν 30 εκατομμύρια άνθρωποι έρχονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα με διάθεση διακοπών, οπότε είναι και πιο δεκτικοί να δοκιμάσουν πράγματα και να περάσουν ωραία, αν αυτό τελικά το κάνουν με τα δικά μας προϊόντα, τότε αυτοί αργότερα όταν επιστρέψουν στις χώρες τους θα τα πάρουν ‘’μαζί’’ τους. Κοινώς θα συνδεθούν και θα τα αναζητήσουν αργότερα στον τόπο κατοικίας τους, οπότε το όφελος είναι πολλαπλασιαστικό μέσω των υπόλοιπων αγορών», εξηγεί.

«Στο πρώτο κομμάτι, της στρατηγικής, θα πρέπει να προσθέσουμε και το εξής, την ευελιξία», συμπληρώνει από την πλευρά του ο κ. Βελισκιώτης. «Οταν είσαι σε μια χώρα μέσω κάποιων αντιπροσώπων δυστυχώς δεν μπορείς να έχεις όλα τα προϊόντα κάτω από την ίδια στέγη για λόγους ανταγωνισμού. Αρα, δεν μπορείς να εφαρμόσεις και μια ενιαία ή συγκροτημένη εμπορική πολιτική και πολλές φορές ένας επιτυχημένος εμπορικά συνδυασμός διαφορετικών προϊόντων δεν μπορεί να υπάρξει. Για παράδειγμα, το συμβόλαιο με την Τρία Εψιλον, εκ των πραγμάτων, δεν μπορούσε να συμπεριλάβει μη αλκοολούχα προϊόντα», συμπληρώνει.

Ο κ. Βασίλης Βελισκιώτης

«Οπότε ποιο είναι το ολοκληρωμένο στρατηγικό πλάνο πλέον της θυγατρικής;» ρωτάμε. «Το πλάνο μας στηρίζεται σε τρεις άξονες», απαντά ο κ. Στράτος. «Ο πρώτος είναι το κομμάτι του aperitivo. Αυτό έχει μεγάλη σημασία για εμάς, να μπορέσουμε να ενισχύσουμε τα προϊόντα μας όπως είναι το Aperol, το Campari, το Crodino, που είναι μη αλκοολούχο. Θα έλεγα ότι η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων αποτελεί προτεραιότητα, αλλά και μεγάλη ευκαιρία στην Ελλάδα. Γιατί; Διότι και εδώ πλέον ο κόσμος έχει αρχίσει να βγαίνει νωρίτερα το βράδυ. Και αυτό για εμάς είναι μεγάλο πλεονέκτημα. Για παράδειγμα, στα ραντεβού μετά τη δουλειά δεν μπορείς να πιεις εύκολα π.χ. ένα ουίσκι. Θες κάτι πιο ελαφρύ, οπότε τα δικά μας προϊόντα είναι ακριβώς σχεδιασμένα γι’ αυτό το κομμάτι. Επειτα έχεις και το μακράς διάρκειας καλοκαίρι που ευνοεί τα aperitifs. Γενικά ο καλός καιρός που επικρατεί 10 μήνες τον χρόνο…

Ο δεύτερος άξονας, επίσης σημαντικός για εμάς, είναι η Campari Academy που έχει να κάνει με το πώς μπορούμε να ενισχύσουμε το κομμάτι των επαγγελματιών του Horeca. Πώς μπορούμε μέσω του Campari Academy να εκπαιδεύσουμε τους bartenders και να φέρουμε νέα πράγματα και νέες τάσεις στην ελληνική αγορά. Ο τελευταίος άξονας είναι ο τουρισμός. Πώς μπορούμε δηλαδή μέσα από τη δραστηριοποίησή μας στα νησιά και γενικά τους τουριστικούς προορισμούς να αναπτύξουμε τα προϊόντα μας ακόμα περισσότερο. Και μπορώ να πω ότι το πλάνο εξελίσσεται ομαλά και στους τρεις άξονες, παρόλο που όλα έγιναν τόσο γρήγορα».

«Από το “Day Zero’’, που ουσιαστικά ονομάσαμε το να ετοιμαστεί η εταιρεία, έως το “Day One’’, δηλαδή να λειτουργήσει κανονικά, χρειαστήκαμε ελάχιστους μήνες, φτάνοντας τελικά στις 17 Ιανουαρίου να τιμολογήσουμε στον πρώτο μας πελάτη, την Ποτοεμπορική του Βόλου. Μία επιλογή συμβολική, κυρίως λόγω της σχέσης μας με τον Βόλο λόγω του εργοστασίου εκεί», λένε ο κ. Στράτος και ο κ. Βελισκιώτης.

Στο μεταξύ, η εταιρεία προσέλαβε στελέχη σε μία πρωτόγνωρη εκδήλωση ενδιαφέροντος, όπως τη χαρακτηρίζουν οι δύο άνδρες. «Κάναμε περίπου 500 συνεντεύξεις και όλοι τους είχαν περγαμηνές για τους ρόλους που ζητούσαμε. Νομίζω ότι όλοι ήθελαν να είναι μέρος μιας ιστορικής στιγμής, να είναι οι πρώτοι υπάλληλοι της Campari στην Ελλάδα, η πρώτη ομάδα», λέει ο κ. Στράτος. «Σταθήκαμε τυχεροί. Απορρίψαμε πολλούς καλούς υποψήφιους που έκαναν τικ στο κουτάκι της εμπειρίας, γνωρίζοντας καλά την αγορά, τις πωλήσεις και το marketing, αλλά δεν έδειχναν ότι ταιριάζουν με την κουλτούρα της εταιρείας. Η τελευταία εμπερικλείεται σε τέσσερις λέξεις: Πάθος, ακεραιότητα, συνοχή, πραγματισμός. Η τελευταία είναι και μια λέξη που θα ακούσεις πολύ μέσα στον όμιλο. Να είμαστε πραγματιστές», προσθέτει.

«Δεν ήταν μόνο το ποσοτικό, αλλά θέλαμε τους ανθρώπους που μπορούν γρήγορα να ταιριάξουν και να χτίσουν αυτή την κουλτούρα της Campari, να γίνουν Camparistas, όπως λέμε τους εαυτούς μας, με χαρακτηριστικά βασισμένα στις αξίες μας», σπεύδει να προσθέσει ο κ. Βελισκιώτης. «Αρα ήταν μια επιλογή που ήμασταν στην πολύ ευχάριστη θέση να είναι από μια μεγάλη δεξαμενή ανθρώπων που ενδιαφέρθηκαν και προσπαθήσαμε να βρούμε αυτούς που πολύ γρήγορα θα δέσουν και θα κάνουν ομάδα».

Για τον κ. Στράτο, αυτή η «πρώτη ομάδα» πάντα θα συνδυάζεται με το… παράσημο της δημιουργίας όλης αυτής της νέας δομής από το μηδέν. «Είχαμε βέβαια και τη συμπαράσταση του ομίλου που αγκάλιασε αυτή την προσπάθεια, οπότε η αλήθεια είναι ότι υπήρχε και μία αίσθηση ασφάλειας που μας επέτρεψε να κινηθούμε γρήγορα», προσθέτει. Γι’ αυτή τη συνεργασία εξάλλου βραβεύτηκε η διοικητική ομάδα της Campari Hellas πρόσφατα από τον όμιλο στις εσωτερικές επιβραβεύσεις του.

Οπότε, σύμφωνα με τον κ. Στράτο, ήδη από το β’ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης η Campari Hellas θα επιτύχει υψηλούς διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης σε σύγκριση με τις περσινές επιδόσεις των διανομέων, δείχνοντας ότι στην πρώτη χρήση της «νέας εποχής» ο κύκλος εργασιών της Campari Hellas θα ξεπεράσει τα 40 εκατ. ευρώ και η εταιρεία θα βρίσκεται σε κερδοφόρα τροχιά, σύμφωνα με τον κ. Στράτο.
«Για εμάς η εξέλιξη αυτή είναι και ένα μεγάλο μάθημα για το τι μπορούν να κάνουν οι ομάδες. Στον όμιλο το ξέρουμε καλά ότι είναι καλύτερο να έχεις έναν μικρότερο “στρατό’’ από παθιασμένους ανθρώπους που επικεντρώνονται στα δικά σου προϊόντα παρά έναν τεράστιο στρατό που εσύ αποτελείς ένα μικρό κομμάτι ενός μεγάλου χαρτοφυλακίου. Στα οινοπνευματώδη ποτά ειδικά αυτό είναι αναγκαίο, γιατί ουσιαστικά δεν αφορά μια πώληση που βασίζεται στο τι κάλυψη μπορείς να πετύχεις στην αγορά. Περισσότερο βασίζεται στο πόσο μπορείς να επενδύσεις, να κάτσεις με τον bartender να του εξηγήσεις πώς να φτιάχνει το κοκτέιλ, πώς να το σερβίρει σωστά κ.ο.κ. παρά π.χ. να τοποθετήσεις ένα μπουκάλι σε 50 σημεία λιανικής», σημειώνει.

Παρ’ όλα αυτά, αναγνωρίζει ότι και η λιανική έχει να παίξει σημαντικό ρόλο, ιδίως τώρα που οι καταναλωτές σφίγγουν το ζωνάρι λόγω του πληθωρισμού. «Τώρα αρχίζουμε και μπαίνουμε σε μια ομαλοποίηση των καταναλωτικών συνηθειών μετά την περιπέτεια του COVID-19», λέει ο κ. Βελισκιώτης. Στην αρχή, λόγω των lockdown, όλη η κατανάλωση αφορούσε το σπίτι, οπότε σχεδόν αποκλειστικά οι πωλήσεις λιανικής υπήρχαν. Μετά τον COVID-19 ο κόσμος ξεχύθηκε έξω, ίσως και υπερβολικά σε σχέση με τα χρόνια πριν. Τώρα λοιπόν επέρχεται πάλι μία ισορροπία, όπου η κατανάλωση στο σπίτι αρχίζει και αυξάνεται πάλι, βοηθούμενη ίσως και από τη γενικότερη ακρίβεια. Από τη μία ο κόσμος εξακολουθεί να αναζητεί την προσιτή πολυτέλεια. Το ότι θα πάει π.χ. κάποιος σε ένα καλό μπαρ να πιει ένα κοκτέιλ είναι μια εμπειρία. Ωστόσο, δεν θα χαλάσει υποχρεωτικά πολλά χρήματα. Την ίδια ώρα όμως θα αναζητήσει και στο σπίτι του την εμπειρία του ποτού», εξηγεί.

Στο πλαίσιο αυτό, ήδη η Campari Hellas, πέραν των γνωστών ετικετών της, έχει λανσάρει και τα Ready to Serve προϊόντα της. «Είναι τρία προϊόντα σε μικρά μπουκαλάκια έτοιμα να σερβιριστούν, και όχι να καταναλωθούν από το μπουκάλι, προσφέροντας κάτι απ’ τη μαγεία της Campari», λέει ο κ. Βελισκιώτης. Πρόκειται για τα Aperol Spritz Ready to Enjoy, Crodino, και Campari Soda.

Σημαντικό asset της εταιρείας εξακολουθεί να είναι το εργοστάσιο στον Βόλο, όπου παράγεται το Ούζο 12 για την εταιρεία και παράλληλα γίνεται η εμφιάλωση σειράς προϊόντων τρίτων, όπως π.χ. η βότκα Serkova της Αμβυξ.

Σύμφωνα με τον κ. Στράτο, το εργοστάσιο σήμερα εξακολουθεί να έχει σημαντική παραγωγική δυναμική ανεκμετάλλευτη, παρά το γεγονός ότι η παραγωγή αυξάνεται κάθε χρόνο, με αιχμή τις εξαγωγές κυρίως προς τη Γερμανία και τις βαλκανικές χώρες. Τόσο ο ίδιος όσο και ο διάδοχός του κ. Βελισκιώτης απαντούν στο «b.s.» ότι σε δεύτερη φάση υπάρχουν σκέψεις και προτάσεις για την παραγωγή και άλλων προϊόντων που ανήκουν στον όμιλο, που όμως θα εξεταστούν αργότερα. Διευκρινίζουν, πάντως, ότι σίγουρα δεν θα αφορούν εμβληματικά ποτά, καθώς βασική αρχή του ομίλου είναι η ενίσχυση της εντοπιότητας του κάθε ποτού.

Διαβάστε ακόμη

Γιατί η εξαγορά της Commerzbank αποτελεί σημείο καμπής για την ευρωπαϊκή τραπεζική ένωση

Ανεβάζουν στροφές οι Έλληνες εφοπλιστές

Διά νόμου από 1η Μαρτίου έως 30 Ιουνίου οι φοροδηλώσεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version