Η πρόσφατη απόφαση της UEFA να μεταφέρει την έδρα διεξαγωγής του τελικού Σούπερ Καπ 2022/2023 στον Πειραιά από το Καζάν της Ρωσίας δεν προκάλεσε έκπληξη στους μυημένους. Η έδρα του Ολυμπιακού αποτελούσε μία καλή εναλλακτική αφού – εκτός από τα τεχνικά κριτήρια (καταλληλότητα γηπέδου, εύκολη πρόσβαση σε μεταφορικά μέσα όπως αεροδρόμιο, λιμάνι, τρένο κλπ) – αποτελεί και οικείο χώρο για τους ανθρώπους της UEFA.
«Εκτιμώ ότι η χώρα μας “κεφαλαιοποίησε” αφενός την πολύ καλή σχέση που έχει ο Ολυμπιακός με την ηγεσία της UEFA και αφετέρου την επίσης έντονη και θετική συνεργασία που η τελευταία διατηρεί με την ελληνική κυβέρνηση σε υψηλό πολιτικό επίπεδο. Άλλωστε, πολύπλοκα, και συχνά χρονοβόρα, γραφειοκρατικά ζητήματα που απαιτούνται από μια χώρα για μια τέτοια διοργάνωση δεν θα μπορούσαν διεκπεραιωθούν σε χρονικό διάστημα 7-8 μηνών χωρίς την ανάλογη υποστήριξη από πλευράς πολιτείας. Δεν είναι τυχαίο που η UEFA ανακοινώνει τις επιλογές της για την διεξαγωγή τέτοιων αναμετρήσεων δύο χρόνια πριν αυτές λάβουν χώρα, έτσι ώστε η πόλη που θα τις φιλοξενήσει να προετοιμαστεί κατάλληλα» εξηγεί στο newmoney ο δρ. Χρήστος Αναγνωστόπουλος, ιδρυτής της αφιερωμένης στη διακυβέρνηση και την κοινωνική ευθύνη του αθλητισμού Έδρας UNESCO στη Κύπρο και επικ. καθηγητής στη Διαχείριση και Διοίκηση Αθλητισμού στο Πανεπιστήμιο Hamad Bin Khalifa του Qatar Foundation.
Μπορεί ο τελικός του Σούπερ Καπ να έρχεται στην Ελλάδα χάρη στην «καραμπόλα» που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία, ωστόσο θα μπορούσε να αποτελέσει έναυσμα για διεκδίκηση περισσότερων ανάλογων διοργανώσεων στο μέλλον.
🇬🇷 The #UEFAExCo decided to relocate the 2023 UEFA #SuperCup from Kazan, Russia, to Athens, Greece.
⚽ The game will be played at the Georgios Karaiskakis Stadium in the Greek capital on Wednesday 16 August at 21:00 CET: ⬇️
— UEFA (@UEFA) January 25, 2023
«Από το 2013 και μετά, η UEFA επιλέγει πόλεις σε χώρες που – συνήθως – δεν έχουν την δυνατότητα οι πολίτες τους να απολαύσουν τέτοιου επιπέδου αναμετρήσεις. Η περίπτωση της Τιφλίδας της Γεωργίας (2015), του Τροντχάϊμ της Νορβηγίας (2016), των Σκοπίων της Β. Μακεδονίας (2017), του Ταλίν της Εσθονίας (2018) ή και του Ελσίνκι της Φιλανδίας μόλις πέρυσι, περίτρανα αποδεικνύουν την ‘πολιτική’ της UEFA. Μια πολιτική, δηλαδή, που βασίζεται στην αρχή του δικαιώματος που έχουν όλοι οι Ευρωπαίοι πολίτες να συμμετέχουν δια ζώσης σε σημαντικά αθλητικά γεγονότα που έχουν ως βάση και επίκεντρο το ποδόσφαιρο, με απώτερο στόχο της UEFA, φυσικά, να είναι οι εκδηλώσεις αυτές να ενισχύουν σημαντικά την προώθηση του συγκεκριμένου αθλήματος σε μια ολόκληρη περιοχή.
Η Ελλάδα λοιπόν είναι μια χώρα – γεωγραφικά στη περιφέρεια της Ευρώπης και πέραν των παραδοσιακών ποδοσφαιρικών «δυνάμεων» – που αποτελεί μια αξιόπιστη επιλογή για την ευρωπαϊκή ομοσπονδία ποδοσφαίρου. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι κατά το παρελθόν η χώρας μας αποτέλεσε τον τελικό προορισμό μιας ευρωπαϊκής διασυλλογικής διοργάνωσης ποδοσφαίρου σε έξι περιπτώσεις [ΟΑΚΑ (1983, 1987, 1994, 2007), Γ. Καραϊσκάκης (1971), Καυτανζόγλειο (1973)].»
Κέρδη εκατομμυρίων για τις πόλεις
Εκτός από γιορτή του ποδοσφαίρου, αυτές οι διοργανώσεις αποτελούν μεγάλα οικονομικά γεγονότα με πολλαπλά οφέλη. Τα τελευταία χρόνια, τα οφέλη για τις πόλεις που φιλοξένησαν τελικούς UEFA Champions League υπολογίζονται -κατά μέσο όρο- στα 50 εκατομμύρια ευρώ.
«Σε έναν τελικό του Champions League- που είναι η κορυφαία διασυλλογική διοργάνωση στον χώρο του αθλητισμού στον κόσμο- υπάρχουν περιπτώσεις όπου η πόλη στην οποία φιλοξενήθηκε είχε έσοδα από 40 έως και 80 εκατομμύρια ευρώ στο τριήμερο πριν και μετά τη διεξαγωγή του τελικού» αναφέρει ο Χρήστος Κασιμέρης, καθηγητής πολιτικών επιστημών εξειδικευμένος σε θέματα αθλητισμού στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο της Κύπρου.
«Συγκεκριμένα, η Πορτογαλία ανακοίνωσε ότι τα έσοδα από τον τελικό του 2021 έφτασαν στα 80 εκατομμύρια ευρώ και αυτό παρότι υπήρχαν ακόμα περιορισμοί λόγω κορωνοϊού. Στην Αθήνα, όταν είχε διοργανωθεί αντίστοιχος τελικός το 2007, οι ειδικοί υπολογίζουν ότι τα έσοδα είχαν αγγίζει τα 25-30 εκατομμύρια ευρώ. Αρκετά μεγάλο ποσό, δεδομένου ότι επρόκειτο για 15 χρόνια πριν. Οι τελικοί αυτοί δημιουργούν ένα μεγάλο κύμα τουριστών, που μπορεί να φτάσει και τις 100.000-200.000 φιλάθλους. Για παράδειγμα, στον τελικό των δύο αγγλικών ομάδων Λίβερπουλ- Τότεναμ, στη Μαδρίτη το 2019, εκτιμάται ότι είχαν φτάσει περίπου 150.000 φίλαθλοι. Αν και το γήπεδο που φιλοξενούσε τον τελικό δεν ξεπερνούσε σε χωρητικότητα τις 80.000. Αυτοί που μετακινούνται δεν είναι μόνο όσοι έχουν εισιτήρια, αλλά και αυτοί που θέλουν να ζήσουν την ατμόσφαιρα του τελικού στον τόπο όπου διεξάγεται.
Στον Πειραιά, φέτος, δεν αναμένονται τόσο μεγάλα πλήθη, ωστόσο το παιχνίδι θα γίνει στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, αναμένεται να είναι ένα «ήρεμο» παιχνίδι, και πολλοί θα το θεωρήσουν μία καλή ευκαιρία να επισκεφτούν στη συνέχεια και κάποιο ελληνικό νησί» εκτιμά ο Χρ. Κασιμέρης.
Σε έρευνα του Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών Jyväskylä της Φιλανδίας για τον οικονομικό αντίκτυπο του UEFA Super Cup στην πόλη του Ελσίνκι και στην χώρα γενικότερα, διαπιστώθηκε ότι η συνολική δαπάνη τόσο των επισκεπτών από το εξωτερικό αλλά και των εγχώριων κατοίκων ανήλθε στα €28 εκατομμύρια.
Οι επισκέπτες από το εξωτερικό δαπάνησαν €14,5 εκατομμύρια στην διοργανώτρια πόλη, ενώ οι δαπάνες στην υπόλοιπη Φινλανδία χάρη στην εκδήλωση ανήλθαν σε €1,3 εκατομμύρια. Τα έσοδα προκύπτουν από τις δαπάνες σε διαμονή, κατανάλωση σε χώρους εστίασης και διασκέδασης, τουριστικές δραστηριότητες και στη χρήση των τοπικών μέσων μαζικής μεταφοράς.
Το «Γ. Καραϊσκάκης», το ΟΑΚΑ, η «OPAP Arena» στη Φιλαδέλφια, ακόμα και το Καυτανζόγλειο στη Θεσσαλονίκη πληρούν τις βασικές προδιαγραφές για τη διεξαγωγή ανάλογων διοργανώσεων. Το «χαρτοφυλάκιο» της χώρας αναμένεται να εμπλουτιστεί όταν κατασκευαστούν τα γήπεδα Παναθηναϊκού και ΠΑΟΚ. Ωστόσο, οι υποδομές από μόνες τους δεν φτάνουν.
«Όπως σε όλες τις περιπτώσεις που αφορούν σε μεγαλεπήβολους στόχους (σε επίπεδο αθλητισμού, τέτοιος είναι η ανάληψη τελικού διασυλλογικής διοργάνωσης ποδοσφαίρου), χωρίς συνεργασία, και συντονισμό, καθώς και ηγετικές ικανότητες, το αποτέλεσμα είναι σπάνια θετικό» σημειώνει ο Χρ. Αναγνωστόπουλος.
Διαβάστε ακόμη
Κορυφώνεται η κακοκαιρία «Μπάρμπαρα»: Τηλεκπαίδευση για μαθητές, τηλεργασία στο Δημόσιο (vid) (upd)
Έρχεται η ώρα για τους φετινούς ελέγχους στα ακίνητα τύπου Airbnb