Το Buzzfeed News, άλλοτε λαμπρό αστέρι της ψηφιακής δημοσιογραφίας, ανακοίνωσε ότι θα κλείσει οριστικά το βραβευμένο ειδησεογραφικό του τμήμα, απολύοντας περίπου 60 δημοσιογράφους, σε μια κίνηση που ο ιδρυτής του, Ben Smith, περιέγραψε ως «το τέλος του γάμου μεταξύ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των ειδήσεων».
Το Buzzfeed -που για αρκετά χρόνια θεωρούνταν κορυφαίος πάροχος viral ειδήσεων (σοβαρών και «ελαφριών») – αγωνίζεται για την επιβίωσή του, καθώς αντιμετωπίζει σοβαρές οικονομικές δυσκολίες.
Ο ιδρυτής της ιστοσελίδας, Jonah Peretti, φέρεται να είπε στο προσωπικό: «Πήρα την απόφαση να επενδύσω υπερβολικά στο BuzzFeed News επειδή αγαπώ τόσο πολύ το έργο και την αποστολή του. Αυτό με έκανε να αποδεχτώ αργά το γεγονός ότι οι μεγάλες πλατφόρμες δεν θα παρείχαν τη διανομή ή την οικονομική υποστήριξη που απαιτείται για τη στήριξη premium, δωρεάν δημοσιογραφίας που είναι ειδικά φτιαγμένη για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
Όπως σημειώνει ο Sean Dodson, ανώτερος λέκτορας Δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο Leeds Beckett, σε άρθρο του στην δεξαμενή σκέψης The Conversation, «η μείωση της επισκεψιμότητας του Buzzfeed News φαίνεται ότι προκλήθηκε από τη μείωση των παραπομπών από ιστότοπους που το τροφοδοτούσαν, όπως το Facebook. Αυτό το τελευταίο προκλήθηκε από τη στροφή των χρηστών προς ιστότοπους όπως το TikTok. Λιγότερη επισκεψιμότητα σημαίνει λιγότερα έσοδα από διαφημίσεις. Και τα λιγότερα έσοδα σήμαιναν το κλείσιμο της ειδησεογραφικής λειτουργίας του Buzzfeed και την επακόλουθη απώλεια θέσεων εργασίας για τους δημοσιογράφους του.»
Από το Πούλιτζερ στο λουκέτο
Το Buzzfeed News δεν ήταν απλά μία ιστοσελίδα ειδήσεων. Όταν πρωτοεμφανίστηκε, το 2011, προκάλεσε επανάσταση.
«Το στοίχημα ήταν ότι η αστείρευτη πηγή του ιστότοπου με τα κουίζ Harry Potter, τις viral ειδήσεις, τα κουτσομπολιά διασημοτήτων και τα gifs της ποπ κουλτούρας θα μπορούσε να επιδοτήσει μια σοβαρή ειδησεογραφική επιχείρηση, η οποία με τη σειρά της θα προσέδιδε πραγματική αξιοπιστία στο BuzzFeed ως σύνολο» αναφέρει ο ειδικός τεχνολογίας James Hennessy στον Guardian.
Πράγματι, το τμήμα ειδήσεων του Buzzfeed παρήγαγε πρωτοπόρα δημοσιογραφία. Κέρδισε το βραβείο «ιστοσελίδα της χρονιάς» στα βραβεία Τύπου της Society of Editors για το 2018. Τρία χρόνια αργότερα κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ με την αποκλειστικότητα για τα στρατόπεδα κράτησης της Σιντζιάνγκ στην Κίνα. Στην τροπαιοθήκη του υπάρχουν ακόμα το βραβείο του αμερικανικού Εθνικού Ιδρύματος Τύπου για την έρευνά του για τα ιδιωτικά ψυχιατρικά νοσοκομεία, ένα βραβείο Ellie για την αποκάλυψη των καταχρήσεων στο πρόγραμμα φιλοξενούμενων εργατών των ΗΠΑ και ένα βραβείο Πολκ για καταχρήσεις στην αστυνομία του Σικάγο.
Μελέτη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Nanyang στη Σιγκαπούρη διαπίστωσε ότι οι αξίες των ειδήσεων του BuzzFeed News ήταν σε γενικές γραμμές παρόμοιες με εκείνες των New York Times, με τα δύο μέσα να δίνουν προτεραιότητα σε ιστορίες σχετικά με την κυβέρνηση και την πολιτική.
«Ο συγχρονισμός ήταν τέλειος» εξηγεί ο James Hennessy. «Τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, που είχαν ήδη κλονιστεί μετά την οικονομική κρίση, βρίσκονταν όλο και περισσότερο στο έλεος του Facebook και της Google, που είχαν αναδιαμορφώσει τη διανομή περιεχομένου και τη διαφημιστική βιομηχανία προς όφελός τους. Οι ψηφιακές εταιρείες όπως το BuzzFeed, το Mashable και το Business Insider αναπτύχθηκαν για να να επωφεληθούν από αυτές τάσεις και ως αποτέλεσμα είχαν εξασφαλίσει κυρίαρχο μερίδιο στην προσοχή των μιλένιαλς»
Τελικά το BuzzFeed News έπεσε θύμα της ίδιας πολιτικής που το εξέθρεψε. Χωρίς βάση συνδρομητών, δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει τη μείωση της επισκεψιμότητας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Βρέθηκε χωρίς εναλλακτικές πηγές εσόδων σε μια βιομηχανία που απομακρύνεται από τα διαφημιστικά δολάρια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και στρέφεται προς τα paywalls και τις παραδοσιακές άμεσες χρηματικές σχέσεις με τους αναγνώστες.
Ποιος θα είναι ο επόμενος;
«Το Vice μειώνει το προσωπικό του και κλείνει το εμβληματικό του ραδιοτηλεοπτικό πρόγραμμα, Vice News Tonight. Το BuzzFeed News κλείνει. Το Vox απέλυσε πρόσφατα σχεδόν το 10% του προσωπικού του. Το Gawker έβαλε λουκέτο, και πάλι, τον Φεβρουάριο» σημειώνει ο Bobby Allyn του αμερικανικού NPR.
Η ψηφιακή διαφήμιση καταγράφει ιστορική επιβράδυνση, γεγονός που προκαλεί ανησυχίες ότι το μέλλον επιφυλάσσει νέες και ενδεχομένως βαθύτερες περικοπές.
«Νομίζω ότι η σημερινή κρίση είναι προϊόν τόσο της τεράστιας στροφής από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όσο και της δύσκολης οικονομίας» δήλωσε ο Ben Smith, πρώην αρχισυντάκτης του BuzzFeed News και συγγραφέας του βιβλίου “Traffic”, για την άνοδο και την πτώση του BuzzFeed.
Διαβάστε ακόμη
Πέντε ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας κινητοποιούν κεφάλαια άνω των 80 εκατ. ευρώ (pics)
Γιώργος Στάμνος (Goldair Cargo): Στόχος μας να μπούμε και στα λιμάνια
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ