search icon

business stories

Οι αγκυλώσεις και η επόμενη ημέρα για τα ελληνικά υδατοδρόμια

Πού κολλάει η υλοποίηση των υδατοδρομίων και οι αντίστοιχες προτάσεις - Τι αναφέρει το newmoney.gr ο Ιωάννης Μπράς, CEO της Five Senses Consulting

Ένα από τα στοιχήματα που έβαλε η κυβέρνηση μέσα σε έναν χρόνο να αρχίσουν να πετάνε τα υδροπλάνα τα οποία θα δώσουν πολλές λύσεις στη διασύνδεση των νησιών μας και ειδικότερα σε εκείνα που δεν έχουν συχνή ακτοπλοϊκή σύνδεση.

Στις 05 Αυγούστου 2016 αναρτήθηκε στο site του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για διαβούλευση το υπό διαμόρφωση τότε σχέδιο Νόμου για τα υδατοδρόμια. Η διαβούλευση αυτή θα διαρκούσε μέχρι της 9 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους. Τελικά διήρκεσε ακόμα 762 ημέρες μέχρι που ψηφίστηκε ο νόμος 4568/18 και δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ στις 11 Οκτωβρίου του 2018. Μέσα σε αυτόν το νόμο υπάρχουν μια σειρά από 6+1 ΚΥΑ που πρέπει να βγουν για να μπορέσει ο νόμος να ‘’τρέξει’’ και να μπορέσουν να αδειοδοτηθούν τα Υδατοδρόμια. Μέχρι τις 7 Ιουλίου του 2019 δηλαδή 270 ημέρες μετά την ψήφιση του νόμου και ημέρα των Εθνικών εκλογών καμία ΚΥΑ δεν είχε εκδοθεί και καμία πρωτοβουλία δεν είχε παρθεί από το υπουργείο για την επίλυση των προβλημάτων που αυτός ο νόμος δημιουργούσε.

Τα προβλήματα του νόμου ήταν γνωστά σε όλους και στον τότε Υπουργό καθώς και κατά την διάρκεια της μαραθώνιας διαβούλευσης αλλά και στην βουλή κατά την διαδικασία ψήφισης είχαν αναλυθεί και επίσημα κατατεθεί.

«Η διαδικασία όσο δαιδαλώδης και να είναι παραμένει έρμαιο πάρα πολλών αγκυλώσεων με την μεγαλύτερη να διαφοροποιεί την λειτουργία των Υδροπλάνων σε σχέση με αυτή των ελικοπτέρων για το ίδιο πτητικό έργο πράγμα που θέτει άμεσα και έμμεσα πιθανές συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού που μάλλον θα κατέληγαν στα δικαστήρια όταν  εταιρείες θα έβλεπαν τα συμφέροντα τους να θίγονται» επισημαίνει στο newmoney.gr ο Ιωάννης Μπράς  CEO Five Senses Consulting:

«Σύμφωνα με το ισχύων νόμο από την στιγμή που ο τεχνικός φάκελος είναι έτοιμος και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Όρων (ΜΠΕ) εγκεκριμένη και ο σχετικός φάκελος έχει υποβληθεί στο τμήμα Εναέριων Μεταφορών (ΤΕΜ) χρειάζονται 82 ημέρες μέχρι την έκδοση άδειας ίδρυσης. Το πρόβλημα εντοπίζεται στους χρόνους που χρειάζονται για την έγκριση της ΜΠΕ και στο πως και πότε κάθε φορά θα συγκληθεί αυτή η 10μελής επιτροπή που ακόμα δεν έχει συσταθεί για να πάνε να ελέγξουν το Υδατοδρόμιο προς αδειοδότηση.

Η νέα ηγεσία του Υπουργείου έχει δείξει γοργά αντανακλαστικά και έχει κατανοήσει τα προβλήματα που ο νόμος αυτός δημιούργησε και μέσα από αποφασιστικές κινήσεις πρέπει να διορθωθούν οι παραλήψεις και να συμπληρωθούν τα κενά με ξεκάθαρες διαδικασίες που δεν θα παραπέμπουν σε σειρά άλλων νόμων και άρθρων που επιδέχονται ερμηνειών από τους εκάστοτε υπαλλήλους».

Ο Ιωάννης Μπρας κάνει μία ανάλυση των ΚΥΑ επισημαίνοντας τα τρωτά σημεία και καταθέτοντας προτάσεις;

«Σε κάθε περίπτωση, και για την ιστορία, παραθέτουμε παρακάτω τις ΚΥΑ που ακόμα δεν έχουν εκδοθεί, σειρά παρατηρήσεων, διορθώσεων και τροποποιήσεων που κατά την άποψη μας πρέπει άμεσα να συμπεριληφθούν στις διορθώσεις του  νόμου για να μπορέσει να γίνει το εγχείρημα βιώσιμο και πρακτικά λειτουργικό αν θέλουμε να υπάρξει πιθανότητα να υπάρξουν αδειοδοτημένα υδατοδρόμια που θα προλάβουν να λειτουργήσουν το 2020.

Γενική παρατήρηση 1: Αντιστοιχία Νομοθετικού πλαισίου υδατοδρομίων–ελικοδρομίων.

Εντοπισμός θέματος: Ως μια γενική επισήμανση, Επί της Αρχής,  για τη μορφή που πρέπει να έχει ο νόμος των υδατοδρομίων, είναι σημαντικότατο να επισημανθεί ότι τα υδροπλάνα από πτητικής πλευράς, αλλά και ευρύτερης επιχειρησιακής λειτουργίας, βρίσκονται πολύ κοντά στα χαρακτηριστικά λειτουργίας των ελικοπτέρων. Υπάρχουν πολλά σημεία στο Νόμο των Υδατοδρομίων που αν είχαν εναρμονιστεί με τα αντίστοιχα σημεία του νόμου των ελικοδρομίων θα είχαν επιταχυνθεί κατά πολύ οι διαδικασίες.

Ως γνωστόν τα ελικοδρόμια/ελικόπτερα λειτουργούν πολλές δεκαετίες στην Ελλάδα και έχει αποδειχθεί εμπράκτως ότι η δική τους νομοθεσία είναι επαρκής και ασφαλής. Με βάση τα ανωτέρω θα πρέπει, για λόγους ισονομίας, το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των υδατοδρομίων να είναι αντίστοιχο με το νομοθετικό πλαίσιο για τα ελικοδρόμια, λαμβάνοντας βεβαίως υπόψιν τις ιδιαιτερότητες της θάλασσας κ.λπ.

Πρόταση: Προτείνεται, κατόπιν αντιπαραβολής, όσα σημεία του Νόμου των υδατοδρομίων είναι κοινά με τα ελικοδρόμια, να εναρμονιστούν αντιστοίχως με τη νομοθεσία των ελικοδρομίων.

Γενική παρατήρηση 2: Συντονισμός – Ένας από τους βασικότερους λόγους που καθυστερούν την αδειοδότηση των Υδατοδρομίων.

Ως γνωστόν από το 2013, που ψηφίστηκε ο Νόμος 4146 των Υδατοδρομίων, έχουν αδειοδοτηθεί μόνο τρία Υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα.

Αν και ο Ν. 4146/13 προέβλεπε ότι η Άδεια ενός υδατοδρομίου θα εκδίδεται σε 65 ημέρες εντούτοις αυτό δεν τηρήθηκε ποτέ στην πράξη.

Ένας από τους κυριότερους λόγους του προβλήματος είναι ότι οι αρμόδιες Δημόσιες Υπηρεσίες, που έχουν αναλάβει τους ελέγχους των Υδατοδρομίων, λειτουργούν με μεγάλες καθυστερήσεις και ασυντόνιστα.

Πρόταση επίλυσης του προβλήματος: Ως λύση στο προαναφερόμενο πρόβλημα προτείνουμε τη δημιουργία ενός ευέλικτου δημόσιου σχήματος (π.χ. Ειδική Γραμματεία Υπουργείου ή άλλο Δημόσιο σχήμα μορφής «Fast Track») που θα στελεχωθεί με  μικρό αριθμό υπάλληλων της ΥΠΑ και του Λιμενικού οι οποίοι θα είναι αποσπασμένοι και πλήρους απασχόλησης.

Η Ειδική αυτή υπηρεσία θα έχει ως αποκλειστική αρμοδιότητα τους ελέγχους και τις διαδικασίες για την αδειοδότηση των Υδατοδρομίων. Το μοντέλο λειτουργίας της Δημόσιας Αρχής θα πρέπει να είναι αποτελεσματικό και να βρίσκεται σε αντιστοιχία  με τα ισχύοντα σε χώρες με πολυετή εμπειρία, όπως ο Καναδάς, όπου τα υδροπλάνα λειτουργούν με Νομοθετικό πλαίσιο πολύ υψηλού επιπέδου ασφάλειας πτήσεων. 

Στον παρακάτω πίνακα απεικονίζονται τα Άρθρα του Νόμου 4568/2018 (ΦΕΚ Α’ ΑΡ. ΦΥΛΛΟΥ 178/11-10-2018)  σύμφωνα με τα οποία απαιτείται η έκδοση ΚΥΑ και αποφάσεων και ακόμα δεν έχει γίνει τίποτα.

Α/Α Απαιτούμενη ΚΥΑ              ή απόφαση ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ Η ΑΠΑΙΤΗΣΗ  ΕΚΔΟΣΗΣ ΚΥΑ Ή ΑΠΟΦΑΣΗΣ
1 ΚΥΑ για το καθορισμό του τύπου του Υδατοδρομίου Άρθρο 3 παρ.5: Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Προστασίας του Πολίτη καθορίζεται ο τύπος κάθε υδατοδρομίου ως υδατοδρομίου εσωτερικού ή εξωτερικού / πύλη.
2 Καθορισμός Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (Π.Π.Δ)., για Υδατοδρόμια κατηγορίας Β άρθρο 12: Διαδικασία εξέτασης αιτήσεων-έκδοση αδειών. Παρ. 4ε αναφέρεται ότι:’’ Σε περίπτωση που το έργο ανήκει στην Β κατηγορία και δεν είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο, οι Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις Π.Π.Δ., ενσωματώνονται στην άδεια λειτουργίας του. Εντός (6) μηνών από την δημοσίευση του παρόντος (δηλαδή στις 11/04/19), με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των συναρμόδιων υπουργών καθορίζονται οι προβλεπόμενες Π.Π.Δ. καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή τους’’
3 ΚΥΑ για τον ορισμό των μελών της Επιτροπής των Υδατοδρομίων. Άρθρο 14 παρ.1: Η επιτροπή Υδατοδρομίων συγκροτείται με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
4 ΚΥΑ για το καθορισμό όλων των σχετικών θεμάτων ευθύνης της Επιτροπής των Υδατοδρομίων (συγκρότηση, λειτουργία, αρμοδιότητες κ.α). Άρθρο 14 παρ.3: Με απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ρυθμίζεται επιπλέον κάθε θέμα σχετικό με τη λειτουργία, τη συγκρότηση, τη θητεία και τις αρμοδιότητες της Επιτροπής, την αναπλήρωση των μελών της, τον τρόπο διενέργειας των ελέγχων και επιθεωρήσεων
5  

ΚΥΑ σχετικά με τα καύσιμα για τα Υδροπλάνα στους χώρους των Υδατοδρομίων

Άρθρο 24, παρ.1: Οι προδιαγραφές των εγκαταστάσεων καυσίμων στα υδατοδρόμια, καθώς και οι αντίστοιχες διαδικασίες εφοδιασμού των αεροσκαφών με καύσιμα, καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ύστερα από συνεργασία των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της Γενικής Γραμματείας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αφού ληφθούν υπόψη οι κανονισμοί πυρασφάλειας και ανεφοδιασμού αεροσκαφών και οι σχετικές διατάξεις των κανονισμών λιμένων
6 ΚΥΑ για το καθορισμό  θεμάτων που αφορούν τα Υδάτινα Πεδία Άρθρο 27, παρ.1: Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Άμυνας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται τα τεχνικά και διαδικαστικά θέματα, ιδίως οι προδιαγραφές και η διαδικασία ενημέρωσης των χαρτών, τα μέσα σήμανσης, οι διαδικασίες επικοινωνίας με  τις αρμόδιες αρχές και κάθε άλλο σχετικό με αυτά θέμα
7 Ηλεκτρονικό Σύστημα Παρακολούθησης Αδειών Υδατοδρομίων (Η.Σ.Π.Α.Υ.) Άρθρο 30 5. α) Το Η.Σ.Π.Α.Υ. τίθεται σε λειτουργία μέσα σε ένα (1) έτος από τη δημοσίευση της απόφασης που αναφέρεται στην παράγραφο 4. ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΑΚΟΜΑ.

 

Παρακάτω επισημαίνονται συγκεκριμένα θέματα όπου χρειάζονται αλλαγές στον νόμο για να μπορέσει να γίνει η όλη διαδικασία γρηγορότερα αλλά και βιώσιμη:

Αρθρο 3- Εγκαταστάσεις Υδατοδρομίων

Παρ. 2,γ

Το σχέδιο νόμου αναφέρει: γ) υποχρεωτική ύπαρξη χώρων υγιεινής των δύο φύλων και ατόμων με κινητικά προβλήματα ανάλογα με τoν αριθμό επιβατών. Αν οι χώροι αυτοί δεν βρίσκονται μέσα στο χώρο αναμονής των επιβατών, χωροθετούνται πλησίον αυτού.

Πρόταση: Πρακτικά λόγω του αντικειμένου άτομα με κινητικά προβλήματα θα δυσκολεύονται ή δεν θα μπορούν να επιβιβαστούν στις πτήσεις (λόγο κατασκευής του υδροπλάνου) και θα ζητούνται χώροι υγιεινής που δεν θα χρησιμοποιούνται και θα αυξήσουν το κόστος άδειας ίδρυσης χωρίς λόγο σε αυτήν την φάση (εξτρά κόστος για προμήθεια WC ΑΜΕΑ και μεγαλύτερων διαστάσεων μηχανήματος X-RAY και μεταλλικής πύλης).

Τροποποίηση: γ) υποχρεωτική ύπαρξη χώρων υγιεινής των δύο φύλων ανάλογα με τoν αριθμό επιβατών. Αν οι χώροι αυτοί δεν βρίσκονται μέσα στο χώρο αναμονής των επιβατών, χωροθετούνται πλησίον αυτού. Υποχρεωτική η χωροθέτηση χώρων υγιεινής ατόμων με κινητικά προβλήματα όταν πραγματοποιούνται τέτοιου είδους πτήσεις.

Παρ. 3

Το σχέδιο νόμου αναφέρει: Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μπορεί να τροποποιούνται οι ελάχιστες απαιτήσεις της παρ. 2, και να καθορίζονται θέματα υποδομών, κτιριακών και λοιπών εγκαταστάσεων, επιπλέον των ανωτέρω προβλεπόμενων, για τα υδατοδρόμια εσωτερικού σε θαλάσσια περιοχή. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να τροποποιούνται οι ελάχιστες απαιτήσεις της παρ. 2, και να καθορίζονται θέματα υποδομών, κτιριακών και λοιπών εγκαταστάσεων, επιπλέον των ανωτέρω προβλεπόμενων, για τα υδατοδρόμια εσωτερικού σε λίμνη.

Πρόταση: Σε πολύ μικρά νησιά που θα έχουν περιστασιακή χρήση ή πτήσεις θα πρέπει  οι προβλεπόμενες εγκαταστάσεις να μπορεί να είναι μικρότερες.

Πρόταση για τροποποίηση ως εξής: 3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μπορεί να τροποποιούνται οι απαιτήσεις της παρ. 2, και να καθορίζονται θέματα υποδομών, κτιριακών και λοιπών εγκαταστάσεων, επιπλέον ή ελάσσων των ανωτέρω προβλεπόμενων, για τα υδατοδρόμια εσωτερικού σε θαλάσσια περιοχή. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να τροποποιούνται οι απαιτήσεις της παρ. 2, και να καθορίζονται θέματα υποδομών, κτιριακών και λοιπών εγκαταστάσεων, επιπλέον ή ελάσσων των ανωτέρω προβλεπόμενων, για τα υδατοδρόμια εσωτερικού σε λίμνη.

ΜΠΕ κατηγορία Β

Άρθρο 12 – Διαδικασία εξέτασης αιτήσεων – έκδοση αδειών

Παρ. 4ε αναφέρεται ότι:’’ Σε περίπτωση που το έργο ανήκει στην Β κατηγορία και δεν είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο, οι Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις Π.Π.Δ., ενσωματώνονται στην άδεια λειτουργίας του. Εντός (6) μηνών από την δημοσίευση του παρόντος (δηλαδή στις 11/04/19), με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των συναρμόδιων υπουργών καθορίζονται οι προβλεπόμενες Π.Π.Δ. καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή τους’’.

Πρέπει να προχωρήσει άμεσα  η έκδοση της παραπάνω Π.Π.Δ. καθώς μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα και  υπάρχουν δεκάδες περιπτώσεις που εμπίπτουν στην κατηγορία Β και η χρησιμοποίηση Π.Π.Δ. στην Κατηγορία Β θα επισπεύσει σημαντικά τον χρόνο της αδειοδότησης για πολλά από τα προς αδειοδότηση Υδατοδρόμια.

Άρθρο 16 Υποχρεώσεις φορέα λειτουργίας υδατοδρομίου

Παρ. θθ Μαγνητική Πύλη

Σε απάντηση της η διεύθυνση ασφαλείας ΠΑ ΥΠΑ/Δ15 περιγράφει ότι οι απαιτούμενες προδιαγραφές για τα X-RAY και τις WTMD περιγράφονται στην ΤΟΑ1 (ΤΟΑ1-ΦΕΚ/Β/2607/248-16). Σε αυτήν στο Άρθρο 12.1.2.1 αναφέρεται ότι τα πρότυπα για τις WTMD καθορίζονται στην με αριθ. 2 εμπιστευτική Τεχνική Οδηγία Ασφαλείας (ΤΟΑ2). Ομοίως στο άρθρο 12.3 για τα μηχανήματα X-RAY.

Στην απαντητική επιστολή της η Δ15 αναφέρει:’’ …και στο αντίστοιχο κεφάλαιο της εμπιστευτικής ΤΟΑ2, την οποία παραλαμβάνει Ο Υπεύθυνος Ασφαλείας του Υδατοδρομίου που έχει οριστεί στο εγκεκριμένο πρόγραμμα ασφαλείας του, από την Αεροπορική αρχή του πλησιέστερου Αερολιμένα ή απ’ ευθείας από την Δ/νση μας (Δ15) σύμφωνα με την σχετική πρόβλεψη της ΤΟΑ2’’.

Πολλές Περιφέρειες που έχουν  συνάψει ή θα συνάψουν προγραμματικές συμβάσεις για την δημιουργία Υδατοδρομίων με τα Λιμενικά Ταμεία της εκάστοτε Περιφέρειας τους και  ετοιμάζονται για την διαδικασία προμήθειας εξοπλισμού που είναι απαραίτητος κατά την διάρκεια ελέγχου της Επιτροπής Υδατοδρομίων για την έκδοση της άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου που φυσικά προηγείται του ορισμού του Υπευθύνου Ασφαλείας του Υδατοδρομίου που ορίζετε στην φάση άδειας λειτουργίας. Πως είναι λοιπόν δυνατόν να προβεί στην συγγραφή της σχετικής προκήρυξης προμήθειας εξοπλισμού και προδιαγραφών X-RAY και WTMD χωρίς την να υπάρχει γνώση της ΤΟΑ2?

Πρόταση: Να προσδιοριστούν με ακρίβεια οι διαστάσεις και προδιάγραφες του εξοπλισμού ασφαλείας από την αρμόδια υπηρεσία έτσι δεν θα υπάρχει θέμα εμπιστευτικών οδηγιών.

3.2 Στο ίδιο παραπάνω έγγραφο και στην ερώτηση για επεξήγηση του θέματος της Διαδικασίας Αξιολόγησης Επικινδυνότητας Υδατοδρομίου (μετά την  1η απάντηση της η Δ15 αναφέρει ότι η αρμοδιότητα ανήκει στην ΟΣΕΕΦΑ) δεν απαντά στην ερώτηση  για το τι περιλαμβάνει, ποια είναι η διαδικασία και πότε πραγματοποιείτε (Παράρτημα 4γ Παρ 5.1.1 & Παρ. 5.6 της ΤΟΑ1).

Είναι σίγουρο ότι η διαδικασία ελέγχου όλων των επιβατών των πτήσεων υδροπλάνων είναι ποιο γρήγορη λόγου του μέγιστου αριθμού επιβατών (19) κάθε φορά καθώς υπάρχουν περιπτώσεις περιφερειακών υδατοδρομίων που θα έχουν πολύ χαμηλή συχνότητα πτήσεων.

Πρόταση: Να αποσαφηνιστούν με ακρίβεια και άμεσα η διαδικασία Αξιολόγησης Επικινδυνότητας Υδατοδρομίου καθώς και από ποιον πραγματοποιείται και σε πόσο χρόνο.

Άρθρο 23 Εκπαίδευση προσωπικού υδατοδρομίου

Εντοπισμός προβλήματος: Στο σχέδιο Νόμου 4568/18 (που είχε ανεβεί σε Δημόσια διαβούλευση) προβλεπόταν ότι η εκπαίδευση του προσωπικού υδατοδρομίου θα παρέχεται είτε από την ΥΠΑ «είτε από Πιστοποιημένα από την ΥΠΑ άτομα του Φορέα λειτουργίας του υδατοδρομίου είτε από ιδιωτικούς φορείς πιστοποιημένους από την ΥΠΑ». Τελικά στο Νόμο αφαιρέθηκε η ανωτέρω πρόταση.

Πρόταση: Προτείνεται να επανέλθει, με τροπολογία Νόμου, η παραπάνω πρόβλεψη.

Η εν λόγω δυνατότητα εκπαίδευσης θα είναι σαφώς βοηθητική, ειδικά για τα υδατοδρόμια σε μικρά και απομονωμένα νησιά που θα χρησιμοποιούν ντόπιους κατοίκους για προσωπικό καθώς θα είναι εξαιρετικά πρακτικό να εκπαιδεύονται στους χώρους του υδατοδρομίου. Αν η εκπαίδευση γίνεται μόνο από την ΥΠΑ υπάρχει ο κίνδυνος μεγάλων καθυστερήσεων (π.χ. όπως έχει γίνει στο πρόσφατο παρελθόν από απεργίες καθηγητών της ΥΠΑ σε προγραμματισμένες εκπαιδεύσεις Security αεροδρομίων) με όλα τα αρνητικά που αυτό θα συνεπάγεται.

Άρθρο 24 Εφοδιασμός αεροσκαφών με καύσιμα

Τροφοδοσία Καυσίμου στα υδατοδρόμια

Εντοπισμός προβλήματος: Στο άρθρο 24, προβλέπεται η έκδοση ΚΥΑ για τις προδιαγραφές και διαδικασίες εφοδιασμού καυσίμων στα υδροπλάνα.

Πρόταση: Θα πρέπει τάχιστα να εκδοθεί άμεσα η ΚΥΑ για τα καύσιμα, καθώς αν δεν εξασφαλισθεί η δυνατότητα τροφοδοσίας καυσίμου στους χώρους του υδατοδρομίου, προφανώς δεν θα μπορούν να πραγματοποιούν πτήσεις τα υδροπλάνα.

Άρθρο 27– Υδάτινα πεδία

Ο νόμος αναφέρει:

2γ. το αεροσκάφος δεν προέρχεται από άλλο υδάτινο πεδίο παρά μόνο από αδειοδοτημένο υδατοδρόμιο ή αεροδρόμιο.

Τι γίνεται σε περιπτώσεις όπου πτήσεις Charter θέλουν εκδρομές με τα ίδιους επιβάτες με παραπάνω από 1 στάσεις σε Υδάτινα πεδία? Γιατί να αντιμετωπίζεται διαφορετικά η πτήση ελικοπτέρου από αυτή του Υδροπλάνου? Η τροποποίηση του ανωτέρου άρθρου θα καθορίσει και την βιωσιμότητα του όλου εγχειρήματος.

Θα έπρεπε να μπορεί ο πιλότος όταν υπάρχει εγκεκριμένο σχέδιο πτήσης να εφαρμόζει τα ίδια μέτρα ασφαλείας που εφαρμόζει όταν απογειώνεται από ένα υδάτινο πεδίο προς υδατοδρόμιο να μπορεί να πηγαίνει σε τουλάχιστον άλλο ένα ή δύο υδάτινα πεδία και μετά πίσω σε υδατοδρόμιο με τους ίδιους επιβάτες.

Τροποποίηση: 2γ το αεροσκάφος μπορεί να  προέρχεται από άλλο ένα ή δύο υδάτινα πεδία με τους ίδιους επιβάτες.

Δυνατότητα άδειας Ίδρυσης Υδατοδρομίου σε παραχωρησιούχους λιμένων – μαρίνων.

Εντοπισμός προβλήματος:  Ο Νόμος προβλέπει ότι Άδεια Ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται αποκλειστικά σε δημόσιους φορείς.

Αρκετά λιμάνια και μαρίνες βρίσκονται σε διαδικασία παραχώρησης και αρκετά έχουν ήδη παραχωρηθεί. Αποτέλεσμα τούτου είναι ότι αρκετά λιμάνια και μαρίνες που προσφέρονται για τη δημιουργία υδατοδρομίων σε μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, αλλά και σε λοιπούς τουριστικούς προορισμούς, πρακτικά να αποκλείονται από οποιοδήποτε σχεδιασμό δικτύου υδατοδρομίων, με όσα αρνητικά αυτό συνεπάγεται για τη βιωσιμότητα του όλου εγχειρήματος.

Επιπρόσθετα η διάταξη αυτή δημιουργεί περαιτέρω ζήτημα για την περίπτωση μελλοντικής παραχώρησης σε ιδιώτες και άλλων λιμένων της χώρας: Αφενός, η τυχόν εκ των υστέρων παραχώρησή τους σε ιδιώτες δημιουργεί ασάφεια ως προς την τύχη του υδατοδρομίου, αν αυτό θα έχει στο μεταξύ ιδρυθεί στην ιδιοκτησία Οργανισμού Λιμένος (π.χ. οι Άδειες ίδρυσης των  τριών πρώτων αδειοδοτημένων Υδατοδρομίων στην Ελλάδα ανήκουν στην ιδιοκτησία των Οργανισμών λιμένων Κέρκυρας και Πατρών αντίστοιχα). Αφετέρου, η μελλοντική παραχώρηση Λιμένων (πριν την ίδρυση υδατοδρομίου) απομειώνει την αξία τους αφού ο παραχωρησιούχος δεν θα μπορεί να ιδρύσει ο ίδιος υδατοδρόμιο.

Πρόταση: Να προβλεφθεί η δυνατότητα και σε παραχωρησιούχους λιμένων και μαρίνων, που θα έχουν αναλάβει τη Διοίκηση τους κατόπιν διαγωνισμού του Δημοσίου και να μπορούν να αποκτήσουν άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου εντός του λιμένα – μαρίνας.

Επιτροπή Υδατοδρομίων

Εντοπισμός προβλήματος:  Ένας από τους βασικότερους λόγους των μεγάλων καθυστερήσεων στις δανειοδοτήσεις  υδατοδρομίων είναι η εμπλοκή πολλών Δημόσιων Υπηρεσιών που αναπόφευκτα αυξάνουν τη γραφειοκρατία. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η υπερβολικά πολυμελής Επιτροπή Υδατοδρομίων. (στο Άρθρο 14, του Ν.4568/18 ορίζονται τα οκτώ μέλη της, τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις υδατοδρομίων αυξάνονται σε δέκα).

Η διεθνής εμπειρία από το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει σε Καναδά, Αμερική, Κροατία, Δανία, αποδεικνύει ότι τα μέλη της Επιτροπής δεν χρειάζεται να ξεπερνά τον αριθμό των τριών. Στις χώρες αυτές, όπως και στην Ελλάδα, κάθε υδατοδρόμιο ανήκει στην αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Αερολιμένων της ΥΠΑ. Επιπρόσθετα στη χώρα μας οι έλεγχοι ασφαλείας του υδατοδρομίου ανήκουν στην Διεύθυνση Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας (Δ-15) και τέλος το Λιμενικό ελέγχει το ταχύπλοο σκάφος του υδατοδρομίου και τους λοιπούς χώρους που βρίσκονται εντός του λιμένα που θα αδειοδοτηθεί το υδατοδρόμιο. Ως εκ τούτου τα μέλη της Επιτροπής Υδατοδρομίων θα πρέπει να προέρχονται από τις τρείς προαναφερόμενες Υπηρεσίες.

Ταυτόχρονα αν ανατρέξουμε και στην πρόσφατη Ελληνική εμπειρία, από τους ελέγχους που διενέργησε η Επιτροπή Υδατοδρομίων  για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων Κέρκυρας, Παξών και Πάτρας, αποδείχτηκε ότι μόνο τα μέλη από την ΥΠΑ και το Λιμενικό είχαν ενεργό ρόλο στους ελέγχους, λόγω αρμοδιότητας. Επίσης αποδείχθηκε η μεγάλη δυσκολία στο να βρεθεί κοινή διαθέσιμη ημερομηνία μετακίνησης για όλα τα μέλη της Επιτροπής. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, αν και ο Νόμος προβλέπει ότι η Επιτροπή πρέπει να μεταβαίνει για τον έλεγχο υδατοδρομίου εντός 20 ημερών από την έγκριση του Τεχνικού Φακέλου, εντούτοις για το Υδατοδρόμιο Παξών χρειάσθηκαν έξι ολόκληροι μήνες καθώς δεν μπορούσαν να συντονιστούν λόγω των άλλων αρμοδιοτήτων και καθηκόντων που είχαν στις Δημόσιες Υπηρεσίες τους.

Σημειωτέων ότι για αντίστοιχη τελική αυτοψία Ελικοδρομίου μετακινούνται δυο υπάλληλοι της ΥΠΑ, βάσει της νομοθεσίας που ισχύει για την αδειοδότηση των Ελικοδρομίων.

Πρόταση:  Προτείνεται, να μειωθούν τα μέλη της Επιτροπής σε τρία. Ένα μέλος από την Διεύθυνση Αερολιμένων της ΥΠΑ, ένα μέλος από τηΔιεύθυνση Ασφάλειας της ΥΠΑ και ένα από το Λιμενικό.

Clustering

Μετά την ολοκλήρωση αδειοδοτήσεων για την  έκδοση αδειών Ίδρυσης υδατοδρομίων ακολουθεί η διαδικασία έκδοσης άδειας λειτουργίας.

Είναι σίγουρο ότι θα υπάρξουν διάφορες κατηγορίες (δυναμικότητα) Υδατοδρομίων σύμφωνα με την κίνηση τους και εποχικότητα τους.

Προτείνεται να πραγματοποιηθεί σχετική μελέτη φέρουσας ικανότητας μεταφορικού ισοζυγίου για κάθε υδατοδρόμιο ξεχωριστά αλλά και σε περιοχές όπου θα υπάρχει συνδεσμολογία πτήσεων (πτήσεις schedule ή/και charter) και να προταθούν clusters όπου σε ομάδες θα αναζητηθεί ο τρόπος λειτουργίας τους.

Έτσι μέσα σε μια ομάδα πρέπει να υπάρχουν υδατοδρόμια με μεγάλη δυναμική μαζί με υδατοδρόμια με μικρότερη εξασφαλίζοντας έτσι την βιωσιμότητα τους για όλο τον χρόνο.

Exit mobile version