Δροσερό, ελαφρύ, χορταστικό αλλά και υγιεινό, το ελληνικό γιαούρτι δεν έλειψε και δεν λείπει από το ελληνικό νοικοκυριό παρά το προ διετίας πληθωριστικό τσουνάμι. Οι επιλογές των καταναλωτών μπορεί να χρειάστηκε να προσαρμοστούν στρεφόμενες κυρίως προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που έχουν γιγαντωθεί, ωστόσο η ζήτηση όχι μόνο δεν αντιμετώπισε σοβαρή κάμψη, αλλά φέτος με τη μικρή αποκλιμάκωση των τιμών έχει λάβει περαιτέρω ώθηση, γεγονός που οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς επιχειρούν να εκμεταλλευθούν ώστε να κερδίσουν κάτι περισσότερο από μία πίτα που δείχνει ότι φέτος θα φθάσει περίπου τα 350 εκατ. ευρώ μόνο στο κομμάτι της λιανικής.

Αν και οι περισσότερες μεγάλες βιομηχανίες έχουν εστιάσει τα τελευταία χρόνια κυρίως στο κομμάτι της εξωστρέφειας, καθώς πλέον η παγκόσμια αγορά ελληνικού γιαουρτιού προσεγγίζει τα 8 δισ. δολάρια, η μάχη στην ελληνική αγορά είναι αυτή που τους δίνει το «πρεστίζ» και για τη διεθνή καριέρα που θέλουν να οικοδομήσουν.

Με τα μέχρι τώρα διαθέσιμα στοιχεία φαίνεται ότι οι ετήσιες πωλήσεις γιαουρτιού στην Ελλάδα μέσω της λιανικής σε επίπεδο όγκου θα ξεπεράσουν τους 80 χιλιάδες μετρικούς τόνους καθώς ο ρυθμός αύξησής τους είναι σημαντικός. Σύμφωνα με τα στοιχεία που διέθεσε η NielsenIQ, κατά το α’ εξάμηνο της φετινής χρονιάς οι πωλήσεις σε επίπεδο όγκου έφθασαν τους 41.600 μετρικούς τόνους καταγράφοντας αύξηση 6,2% σε σχέση με τους 39.163 μετρικούς τόνους του α’ εξαμήνου του 2023. Εξ αυτών μόλις 5.515 τόνοι είναι το παραδοσιακό γιαούρτι, το οποίο όμως καταγράφει αύξηση σχεδόν 10% από πέρυσι.

Η αύξηση στα υπόλοιπα τυποποιημένα προϊόντα του είδους ήταν 5,7%, φθάνοντας περίπου τους 36.092 τόνους. Σε αξία κατά το α’ εξάμηνο της χρονιάς, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι πωλήσεις εμφανίζονται αυξημένες κατά 2,1% φθάνοντας τα 176,33 εκατ. ευρώ, έναντι 172,69 εκατ. ευρώ συνολικά για την κατηγορία. Στα παραδοσιακά γιαούρτια η αύξηση είναι 10,5% φθάνοντας τα 29,69 εκατ. ευρώ έναντι 26,87 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο του 2023. Στα στραγγιστά κ.τ.λ. η αύξηση είναι οριακή, μόλις 0,6%, φθάνοντας τα 146,63 εκατ. ευρώ έναντι 145,81 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν. Μία εικόνα που συνδέεται και με την εξέλιξη των τιμών, αφού η μέση τιμή του κιλού στα στραγγιστά κ.ο.κ. γιαούρτια κατά το α’ εξάμηνο ήταν μειωμένη κατά 4,9% σε σχέση με πέρυσι, περιοριζόμενη στα 4,06 ευρώ έναντι 4,27 ευρώ το κιλό. Αντίθετα, στα παραδοσιακά καταγράφεται μικρή αύξηση της μέσης τιμής, κατά 0,6%, φθάνοντας τα 5,38 ευρώ έναντι 5,35 ευρώ. Eτσι, συνολικά η κατηγορία των προϊόντων γιαουρτιού εμφανίζει μέση τιμή κιλού στα 4,24 ευρώ από 4,41 ευρώ έναν χρόνο πριν, μείωση 3,9%.

Από τα στοιχεία της NielsenIQ και ως αποτέλεσμα αυτής της μικρής αποκλιμάκωσης των τιμών προκύπτει ότι πλέον τα επώνυμα προϊόντα αρχίζουν να ανακάμπτουν φέτος έπειτα από διαδοχικές χρονιές ενίσχυσης αυτών της ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία στο α’ εξάμηνο φέτος έφθασαν να αποτελούν το 30,2% του συνολικού όγκου πωλήσεων των προϊόντων γιαουρτιού και το 18,3% της αξίας. Με άλλα λόγια, κάτι λιγότερο από ένα στα τρία προϊόντα πωλούνται κάτω από μπράντα σούπερ μάρκετ, με χαμηλότερα περιθώρια κέρδους βέβαια για τις βιομηχανίες.

Οπως σημειώνει η κυρία Εφη Γιαννακοπούλου, Senior Client Executive στην NielsenIQ: «Tο γιαούρτι ήταν μεταξύ των έντονα πληθωρισμένων κατηγοριών, κάτι που φαίνεται και από τα επίπεδα μέσης τιμής στα έτη 2022 και 2023. Στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς αυτό αλλάζει καθώς βλέπουμε μείωση της μέσης τιμής σε όγκο και τεμάχια (-3,9% & -4,1% αντίστοιχα). Αυτό έχει συμβάλει στην αύξηση της όγκου πωλήσεων (+6,2% στο εξάμηνο). Τα PL (Private Label), ο σημαντικότερος παίκτης της κατηγορίας, εμφανίζονται με θετική εξέλιξη πωλήσεων τόσο σε όγκο όσο και σε αξία τόσο στα σύνολα των ετών όσο και στο εξάμηνο. Τα top επώνυμα brands λόγω της μείωσης της μέσης τιμής τους έχουν αυξήσει τη ζήτησή τους».
Σήμερα οι μεγαλύτεροι παίκτες στην αγορά είναι η ΦΑΓΕ, η ΚΡΙ ΚΡΙ, η Ελληνικά Γαλακτοκομεία, η ΔΕΛΤΑ, η Friesland Campina Hellas, η ΜΕΒΓΑΛ,  ενώ ακολουθούν με αξιοπρόσεκτες προσπάθειες εταιρείες όπως η Danone, η Φάρμα Κουκάκη, η Εβροφάρμα κ.ά.

Αθανάσιος και Αθανάσιος-Κύρος Φιλίππου (ΦΑΓΕ): Πρωτιά με απώλειες

Η ΦΑΓΕ της οικογένειας Φιλίππου, που καθιέρωσε το ελληνικό γιαούρτι στα πέρατα του κόσμου, διατηρείται στην κορυφή της ελληνικής αγοράς όσον αφορά τα επώνυμα προϊόντα, αλλά ήδη νιώθει την καυτή ανάσα του ανταγωνισμού. Κάτι βέβαια που μάλλον ήταν αναμενόμενο, με δεδομένο ότι οι προτεραιότητες της οικογένειας Φιλίππου δεν αφορούν τόσο την ελληνική εταιρεία αλλά τη FAGE International, δηλαδή την περαιτέρω εξάπλωση της μάρκας στις αγορές του εξωτερικού, όπου το 2023 είχε το 88% των συνολικών πωλήσεών της (553,73 εκατ. δολάρια από τα συνολικά 629,24 εκατ. δολάρια) και σημαντική καθαρή κερδοφορία που σε επίπεδο ομίλου είχε φτάσει τα 82,7 εκατ. δολάρια.

Κι αυτό την ώρα που η ελληνική θυγατρική, η ιστορική ΦΑΓΕ, είδε τον κύκλο εργασιών της να μειώνεται στα 152,11 εκατ. ευρώ, από 163,08 εκατ. ευρώ, και τις ζημίες να αυξάνονται σε 13,49 εκατ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, τα προϊόντα με το σήμα Total εξακολουθούν να αποτελούν τη Νο1 επώνυμη επιλογή για τους Ελληνες καταναλωτές, αν και τα μερίδιά τους έχουν ψαλιδιστεί αρκετά. Στις προτεραιότητες του Θανάση, γιου του Γιάννη Φιλίππου, και του Θανάση-Κύρου, γιου του εκλιπόντος Κυριάκου, που έχουν εδώ και χρόνια τα ηνία του ομίλου, βρίσκεται η δημιουργία ενός νέου εργοστασίου στην Ολλανδία ως το 2027, αλλά και η χρυσοφόρα αμερικανική αγορά.

Παναγιώτης Τσινάβος (ΚΡΙ ΚΡΙ): Ο νέος βασιλιάς;

Θα μπορούσε να τον αποκαλέσει κανείς «ανερχόμενο βασιλιά» του γιαουρτιού. Σε μια κατηγορία όπου κατά βάση δημιούργησε πριν από δεκαετίες η ΦΑΓΕ, ο Παναγιώτης Τσινάβος και η ΚΡΙ ΚΡΙ έχουν καταφέρει να φθάσουν σε ένα σημείο όπου πλέον διεκδικούν τα ηνία. Κι αυτό όχι μόνο γιατί η ΚΡΙ ΚΡΙ συγκαταλέγεται πλέον στις πλέον αναγνωρίσιμες μπράντες γιαουρτιού, αλλά και από το γεγονός ότι η γαλακτοβιομηχανία από τις Σέρρες αυτή τη στιγμή παράγει το μεγαλύτερο μέρος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που κυκλοφορούν στην αγορά καλύπτοντας σχεδόν όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ!

Κάτι που σημαίνει ότι η ΚΡΙ ΚΡΙ σίγουρα αποτελεί την ηγέτιδα δύναμη της αγοράς σε ό,τι αφορά τους όγκους παραγωγής και πωλήσεων (brand και ιδιωτική ετικέτα). Η δε καινοτομία που κατάφερε να ισχυροποιήσει την εταιρεία στον χώρο κατά τη δεκαετία του 2000 ήταν οι οικογενειακές συσκευασίες του λίτρου, που έως τότε δεν υπήρχαν στην ελληνική αγορά.

Σημειωτέον ότι σήμερα η οικογενειακή συσκευασία αποσπά το 60% της κατηγορίας γιαουρτιού ευρωπαϊκού τύπου σε όγκο. Η ΚΡΙ ΚΡΙ παράλληλα με την άνοδο της στην ελληνική αγορά διάγει και μία πετυχημένη καριέρα στο εξωτερικό, παράγοντας για μεγάλες αλυσίδες λιανικής στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ιταλία και σε χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης.

Μάλιστα τα τελευταία χρόνια για να δώσει υπεραξία στα προϊόντα της λάνσαρε τα high protein γιαούρτια, που γνωρίζουν μεγάλη ζήτηση στις ευρωπαϊκές αγορές, ενώ αναπτύσσει και προϊόντα στην κατηγορία frozen yogurt. Η εταιρεία πάντως, που φέτος έσβησε τα 70 κεράκια, έχει εισέλθει ήδη σε μία μεταβατική περίοδο σε ό,τι αφορά τα διοικητικά πράγματα με τη μεγαλύτερη εμπλοκή των παιδιών του κ. Τσινάβου, Γιώργο και Αναστασία. Ο ίδιος ο κ. Παναγιώτης Τσινάβος έχει προσδιορίσει το 2028 ως τη χρονιά που θα έχει συντελεστεί ομαλά η διαδοχή.

Στέλιος Δ. Σαράντης και Στέλιος Μ. Σαράντης (ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ): Νέο αίμα

Σημαντικές επιδόσεις καταγράφουν φέτος και τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία της οικογένειας Σαράντη, καθώς έχουν καταφέρει ήδη να καταστήσουν δύο brands μεταξύ των πέντε κορυφαίων της αγοράς γιαουρτιού, το Ολυμπος και το Ροδόπη, ενώ έχουν ξεκινήσει και το επαναλανσάρισμα της ιστορικής ετικέτας Αγνό στην κατηγορία. Ενα στοίχημα όμως που καλείται να κερδίσει η νέα γενιά της οικογένειας Σαράντη, καθώς τον προηγούμενο μήνα τα αδέλφια Δημήτρης (Τάκης) και Μιχάλης, που από την τυροκομική μονάδα της ΤΥΡΑΣ κατάφεραν να φτιάξουν αυτό τον μεγάλο όμιλο, παρέδωσαν τα ηνία στα παιδιά τους.

Πλέον πρόεδρος έχει αναλάβει ο Στέλιος Δημητρίου Σαράντης και διευθύνων σύμβουλος ο Στέλιος Μιχάλη Σαράντη. Διοικητικούς ρόλους έχουν αναλάβει και τα υπόλοιπα παιδιά μοιράζοντας επί της ουσίας και την ευθύνη στους επιμέρους τομείς δραστηριότητας της εταιρείας.

Ετσι, για τις εν Ελλάδι δραστηριότητες της Ελληνικά Γαλακτοκομεία υπεύθυνοι είναι ο διευθύνων σύμβουλος Στέλιος Σαράντης, γιος του Μιχάλη, και ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Σαράντης, γιος του Τάκη. Η Ζωή Σαράντη, η κόρη του Μιχάλη, θα επιβλέπει τις δραστηριότητες της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, όπου πραγματοποιείται περίπου το 1/3 του τζίρου του ομίλου.

Ο πρόεδρος του ομίλου Στέλιος Σαράντης, γιος του Τάκη, έχει στην ευθύνη του το εργοστάσιο της Κύπρου, καθώς και τις 13 διεθνείς εταιρείες του ομίλου απ’ όπου πραγματοποιούνται οι εξαγωγές των Ελληνικών Γαλακτοκομείων. Υπενθυμίζεται πως για το 2023 οι πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 598,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση από τα 493,8 εκατομμύρια ευρώ το 2022.
Ο όμιλος παραμένει η μεγαλύτερη επιχείρηση γαλακτοκομικών προϊόντων στην Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις τροφίμων της χώρας. Τα EBITDA του ομίλου έφτασαν τα 90 εκατ. ευρώ.

Χρήστος Τσόλκας (ΔΕΛΤΑ Τρόφιμα): Συνέργειες εν όψει

H στρατηγική της ΔΕΛΤΑ Τροφίμων υπό τη διοίκηση του κ. Χρήστου Τσόλκα, που έχει επίσης τα ηνία της Nutrico, της holding εταιρείας υπό την ομπρέλα της οποίας έχουν ενταχθεί οι εταιρείες γάλακτος του Ομίλου Vivartia (ΔΕΛΤΑ, Δωδώνη κ.ο.κ.), μπορεί να εστιάζει πλέον και προς άλλες κατηγορίες στο πλαίσιο μετασχηματισμού σε έναν μεγάλο όμιλο τροφίμων, εντούτοις το γιαούρτι εξακολουθεί να αποτελεί χώρο με αρκετά συγκριτικά πλεονεκτήματα για την εταιρεία.
Και αυτό παρά την πρόσφατη πτώση που θέτει υπό πίεση την εταιρεία να παλέψει για διψήφιο μερίδιο στους όγκους των πωλήσεων της αγοράς. Ενδιαφέρον θα έχουν οι συνέργειες που προφανώς θα αναπτυχθούν με τη Δωδώνη μετά την πλήρη εξαγορά της γαλακτοβιομηχανίας Ιωαννίνων.

Μία εξέλιξη που επικεντρώνει κυρίως την τελευταία στην παραγωγή φέτας, γιαουρτιού και χαλουμιού, αφήνοντας στην άκρη τα παλιά σχέδια για επέκταση σε άλλου είδους προϊόντα. Ηδη μετά το επαναλανσάρισμα στο στραγγιστό γιαούρτι Δωδώνη αναμένεται και η παρουσίαση πρότασης πάνω στο παραδοσιακό, μετά και την επένδυση που έγινε στο εργοστάσιο της Θήβας.

Για τη ΔΕΛΤΑ τα τελευταία χρόνια η μεγαλύτερη διείσδυση στον χώρο του γιαουρτιού ήταν μεταξύ των προτεραιοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό εξάλλου είχε συναφθεί και η συνεργασία με την Danone για την παραγωγή των προϊόντων της πολυεθνικής για την ελληνική αγορά, όπως επίσης και το επαναλανσάρισμα σειράς προϊόντων, όπως το στραγγιστό.
Βέβαια το προηγούμενο διάστημα η γαλακτοβιομηχανία προσπαθούσε να βρει τον βηματισμό της λόγω των ισχυρών πιέσεων που δέχθηκε εξαιτίας της αναταραχής στις αγορές γάλακτος.

Αν και εικόνα για τις οικονομικές της επιδόσεις το 2023 ακόμα δεν υπάρχει, το 2022, όπως έδειξαν οι τελευταίες οικονομικές καταστάσεις που έχουν δημοσιευτεί, η εταιρεία βελτίωσε κατά 15,8% τις πωλήσεις της λόγω και των ανατιμήσεων, στα 263 εκατ. ευρώ, αλλά είχε ζημίες 19,1 εκατ. ευρώ.

Κωνσταντίνος Μαγγιώρος (Friesland Campina Hellas): ΝΟΥΝΟΥ μόνο ένα…

Με αιχμή το brand ΝΟΥΝΟΥ, η Friesland Campina Hellas, η θυγατρική του ολλανδικού κτηνοτροφικού συνεταιρισμού, έχει καταφέρει να αποτελέσει μία από τις αναγνωρίσιμες δυνάμεις και στον χώρο της γιαούρτης στην ελληνική αγορά. Εχοντας ως επίκεντρο το εργοστάσιο στην Πάτρα, η εταιρεία υπό τη διοίκηση του κ. Κωνσταντίνου Μαγγιώρου επενδύει εσχάτως και στην κατηγορία των επιδορπίων γιαουρτιού με γεύσεις (ΝΟΥΝΟΥ PowerΒowl) σε μια προσπάθεια να επεκτείνει ακόμα περισσότερο τη δραστηριότητά της στην αγορά γιαούρτης.

Εξάλλου περιθώρια υπάρχουν, με δεδομένο ότι οι τελευταίες οικονομικές καταστάσεις που είχαν δημοσιοποιηθεί αλλά αφορούσαν τη χρήση 2022 έδειχναν ότι οι πωλήσεις στην κατηγορία ήταν μόλις 8,3 εκατ. ευρώ όταν ο συνολικός κύκλος εργασιών της Friesland Campina Hellas ήταν περίπου 340 εκατ. ευρώ (305,8 εκατ. ευρώ ήταν οι πωλήσεις γαλακτοκομικών και 26,4 εκατ. ευρώ των τροφίμων).

Διαβάστε ακόμη:

Oι vintage ποδοσφαιρικές φανέλες είναι της μόδας και κάνουν θραύση

Ξεπαγώνουν οι πλειστηριασμοί για «κόκκινα» χρέη στην Εφορία

Εφορία: Από πότε θα έρχονται αυτόματα τα πρόστιμα στο κινητό τηλέφωνο (vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ