Η ζωή είναι γεμάτη ανατροπές και τυχαία γεγονότα που όμως καθορίζουν την πορεία του ίδιου του ανθρώπου, αλλά και της αγοράς. Ο Γιάννης και ο Νίκος Νιάρχος σχεδόν από ένα αστείο ξεκίνησαν την επιχείρηση στρωματοποιίας τη δεκαετία του ’60 που όχι μόνο έμελλε να γίνει ηγέτιδα δύναμη, αλλά άλλαξε και την ίδια την αγορά δημιουργώντας brand και επενδύοντας στη λιανική, απευθυνόμενη κατευθείαν στον καταναλωτή.
Τραπεζικός υπάλληλος ο πρώτος, τεχνικός σε φαρμακοβιομηχανία ο δεύτερος, χρειάστηκε ένα πείραγμα φίλου τους στρωματοποιού για να γίνουν «τσιράκια» του και να μάθουν τη δουλειά καθώς αναζητούσαν επιπρόσθετο εισόδημα. Τελικά και τη δουλειά έμαθαν και οι πιο πετυχημένοι στον χώρο τους έγιναν μέσα από μια γεμάτη εμπειρίες, προκλήσεις και ευρεσιτεχνίες πορεία που ξεκίνησε από ένα ημιυπόγειο δυαράκι εργαστήριο στο Μεταξουργείο και λίγα χρόνια μετά ακολούθησε το πρώτο κατάστημα λιανικής, μόλις 29 τ.μ. στη στοά Μάντακα, Πανεπιστημίου και Μπενάκη στην Αθήνα. Περίπου 55 χρόνια μετά, η Αθηναϊκή Στρωματοποιία θεωρείται μακράν ο μεγαλύτερος παίκτης στην αγορά και το κύριο brand της, η Media Strom, είναι το πλέον αναγνωρίσιμο στη χώρα.
Η καρδιά της εταιρείας, έπειτα από διάφορες επεκτάσεις και μετακομίσεις των παραγωγικών δομών σε Βοτανικό και Ρέντη, χτυπά από το 2010 στο Μαρκόπουλο Αττικής, όπου πλέον βρίσκεται το εργοστάσιο. Από τα πιο σύγχρονα και αυτοματοποιημένα του κλάδου στην Ευρώπη, σε ένα καλαίσθητο κτίριο 10.000 τ.μ. που άνετα θα μπέρδευε κανείς με μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, ντυμένο με γλυπτά και διάφορα έργα Τέχνης! Ενας καλαίσθητος χώρος, σύγχρονος, καθαρός και διαφανής. Από τον χώρο όπου βρίσκονται οι γραμμές παραγωγής και στον οποίο κανείς μπορεί να δει ανά πάσα ώρα και στιγμή κάθε δραστηριότητα μέσα από ειδικούς χώρους με βιτρίνες που έχουν διαμορφωθεί ψηλά, ως τα γραφεία, το αμφιθέατρο κ.ο.κ. Αυτή η διαφορετικότητα φαίνεται ήδη από τους χώρους του πάρκινγκ όπου ακούγεται χαμηλόφωνα απαλή μουσική που συνοδεύει τους επισκέπτες στους κοινόχρηστους χώρους των γραφείων.
Η εταιρεία πλέον βρίσκεται στα χέρια της δεύτερης γενιάς της οικογένειας. Ο Γιώργος Νιάρχος, γιος του πρόσφατα εκλιπόντος Γιάννη, που βρίσκεται στο τιμόνι από τη θέση του αντιπροέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, αναλαμβάνει την ξενάγησή μας. «Γενικά δεν έχουμε συνηθίσει τη δημόσια έκθεση, κρατάμε χαμηλό προφίλ, όπως έκαναν και οι γονείς μας», αναφέρει. Ο εξάδελφός του, που έχει κι αυτός το ίδιο όνομα, έχει επίσης ενεργό ρόλο στην εταιρεία. «Υπεύθυνος για ό,τι καλλιτεχνικό βλέπετε εδώ», λέει ο Γιώργος. Πρόεδρος παραμένει ο θείος του ο Νίκος.
«Ο θείος μου μαζί με τη μητέρα μου ήταν αυτοί που παρακίνησαν τον πατέρα μου αυτό το… αστείο να γίνει πράξη. Είναι οραματιστής και ανοιχτό μυαλό. Φαντάσου ότι η πρώτη επίσκεψη στην έκθεση της Κολωνίας για να δει μηχανήματα ήταν το 1969, μόλις δύο χρόνια από το ξεκίνημα της εταιρείας», λέει ο Γιώργος Νιάρχος. «Ισως τελικά το γεγονός ότι τόσο ο πατέρας μου όσο και ο θείος μου προέρχονταν από διαφορετικούς κλάδους της οικονομίας τούς βοήθησε τότε να δουν διαφορετικά την αγορά από τους παραδοσιακούς στρωματάδες της εποχής, που πωλούσαν σε εμπόρους ή επιπλοποιούς no name προϊόντα με χαμηλά περιθώρια, και τελικά να αφήσουν τόσο μεγάλο αποτύπωμα», λέει.
Το έτος-ορόσημο ήταν το 1976, στη μεγάλη ενεργειακή κρίση που είχε εκτοξεύσει τις τιμές των πρώτων υλών και τον πληθωρισμό παγκοσμίως. «Οι στρωματοποιοί ξαφνικά είχαν να αντιμετωπίσουν από τη μία τις τεράστιες αυξήσεις τιμών στα υλικά και από την άλλη την πίεση των εμπόρων και των κατασκευαστών, σε μία αγορά με ολιγοπωλιακά χαρακτηριστικά, να διατηρήσουν σταθερές τις τιμές. Δεν γινόταν! Οπότε κάτι έπρεπε να γίνει. Ο θείος μου σε ένα ταξίδι στο εξωτερικό άντλησε την ιδέα να φτιάξουν ένα ποιοτικό προϊόν, το οποίο το βάφτισαν τότε “ορθοπεδικό”, και άρχισαν να το δειγματίζουν στην αγορά. Παρά τα εγκωμιαστικά σχόλια, κανείς συνεργάτης δεν παρήγγειλε. Το πίστευαν όμως σαν προϊόν. Οπότε και πήραν την απόφαση να απευθυνθούν απευθείας στον καταναλωτή. Θα στηθεί το πρώτο κατάστημα στη στοά Μάντακα επί της Πανεπιστημίου και Μπενάκη, όλο κι όλο 29 τ.μ. Μέσα υπήρχε αυτό το στρώμα που ονόμασαν Media Strom εμπνευσμένοι από τον αγγλικό όρο “Medical” (σ.σ.: ιατρικό). Οπότε έτσι γεννήθηκε το brand και ξεκίνησε αυτό το ταξίδι της εταιρείας που έβαλε τελικά στο επίκεντρο τον τελικό καταναλωτή και φθάνει ως σήμερα», λέει ο Γιώργος Νιάρχος. «Η κίνηση με το κατάστημα ήταν πετυχημένη και σε επίπεδο ζήτησης αλλά και σε επίπεδο οικονομικό, αφού τα περιθώρια κέρδους ήταν σαφώς μεγαλύτερα. Ακολούθησε το δεύτερο κατάστημα στην Καλλιθέα, έπειτα το τρίτο στη Δάφνη, το τέταρτο στον Πειραιά… και τελικά έφτασαν σε ένα σημείο όπου έπρεπε να πάρουν μία απόφαση εάν θα διοχετεύσουν όλη την παραγωγή μέσω της λιανικής ή μέσω της χονδρικής! Αποφάσισαν να ακολουθήσουν τον δρόμο της λιανικής και προσπάθησαν να έχουν διαρκή επαφή και επικοινωνία με τους καταναλωτές. Αυτό τελικά δημιούργησε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην εταιρεία μας, γιατί απέκτησε γνώση από τον ίδιο τον καταναλωτή για τις ανάγκες του. Οπότε αργότερα άρχισαν κάποιοι να μιμούνται το παράδειγμά μας, φτάνοντας σήμερα να έχει αλλάξει τελείως η αγορά», λέει ο κ. Νιάρχος.
Η επαφή όμως με τον κόσμο και η διάθεση για διαρκή καινοτομία ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της ξεκούρασης και του καλού ύπνου ήταν οι καταλύτες για να συνεχιστεί η ανοδική πορεία φτάνοντας στο σήμερα, με την εταιρεία αφενός να διαθέτει μία μεγάλη γκάμα όχι μόνο στρωμάτων, αλλά και περιφερειακών. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα έχει εισέλθει στην κατηγορία των λευκών ειδών και των υφασμάτινων κρεβατιών, ενώ διεκδικεί πάλι σημαντικά μερίδια στην Β2Β αγορά. Το δε δίκτυο των καταστημάτων αυξάνεται μαζί με τη ζήτηση από τους καταναλωτές.
Το πλάνο επέκτασης
«Η Media Strom, παρότι είναι το μεγάλο brand της κατηγορίας, διαπιστώνουμε μέσα από έρευνες ότι εξακολουθεί να κατέχει συγκριτικά ένα μικρό μερίδιο αγοράς, το οποίο άνετα μπορούμε να αναπτύξουμε κι άλλο. Οπότε συνεχίζουμε αυτή την προσπάθεια συνδέοντάς τη με τη δημιουργία του ιδιόκτητου δικτύου καταστημάτων. Ως Media Strom έχουμε σήμερα 34 εταιρικά καταστήματα τα οποία σε λίγο θα γίνουν 36, καθώς έχουμε νοικιάσει δύο χώρους, ο ένας είναι στο κέντρο του Πειραιά και ο δεύτερος στην Καβάλα, όπου διευρύνουμε την παρουσία μας. Αυτοί όμως δεν ολοκληρώνουν το πλάνο επέκτασης που έχουμε. Υπάρχουν περιοχές στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στην επαρχία όπου μπορούμε να διευρύνουμε το δίκτυο και την παρουσία μας διεκδικώντας ακόμα μεγαλύτερα μερίδια από την αγορά», σημειώνει ο κ. Νιάρχος.
Η επέκταση αφορά και την προϊοντική γκάμα της εταιρείας. «Ουσιαστικά θέλουμε να προσφέρουμε μια ολιστική λύση. Σίγουρα κανείς αναγνωρίζει το στρώμα ως κύριο μέσο για να έχει έναν καλό ύπνο. Μόνο που εξίσου σημαντικό είναι και το μαξιλάρι, είτε για τον κόσμο που αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα, π.χ. αυχενικό, είτε όχι. Επίσης, αναπτύσσουμε προϊόντα για την υγιεινή του στρώματος, κυρίως καλύμματα που μπαίνουν πάνω από το στρώμα και συγκρατούν ιδρώτα, λεκέδες κ.ο.κ. και συμβάλλουν στη μακροζωία του προϊόντος και την καλύτερη υγιεινή! Θα έλεγα λοιπόν ότι πλέον ως εταιρεία προσπαθούμε να προάγουμε ολοκληρωμένη λύση για τον καλό ύπνο. Αρα, πέρα από το στρώμα, θα προωθήσουμε και τα συμπληρωματικά είδη, που είναι εξίσου σημαντικά, γι’ αυτό και τα έχουμε ονοματίσει “Essential”. Παράλληλα, η εταιρεία ως Media Strom έχει εισέλθει και στον χώρο των κρεβατιών διαθέτοντας υφασμάτινα κρεβάτια αμερικάνικου τύπου που σε κάποιες χώρες του εξωτερικού έχουν μεγάλη διείσδυση στις προτιμήσεις των καταναλωτών και είναι κάτι που παρατηρούμε τελευταία να συμβαίνει και στην ελληνική αγορά. Και για τους οικιακούς πελάτες και για τους ξενοδοχειακούς πελάτες. Είναι περισσότερο της μόδας να επιλέγει κανείς ένα υφασμάτινο κρεβάτι γιατί σου προσφέρει και πλεονεκτήματα πρακτικότητας και μπορείς να εφαρμόσεις το προσωπικό σου γούστο και στυλ και ευελιξία σού προσφέρει. Σε κάποια εξ αυτών υπάρχει η δυνατότητα να αφαιρέσεις το κάλυμμα και να τοποθετήσεις κάτι άλλο… Είναι μεγάλη η αγορά και αυτών των κρεβατιών. Τελευταία, δε, για τη Media Strom μπήκαμε και στην αγορά των λευκών ειδών. Είναι κάτι που ξεκίνησε από πέρυσι τον Οκτώβριο», λέει ο κ. Νιάρχος.
Μάλιστα, προσθέτει ο ίδιος, ως Media Strom η Αθηναϊκή Στρωματοποιία έχει έντονη παρουσία και στην ξενοδοχειακή αγορά προσφέροντας τα ίδια προϊόντα με αυτά που διαθέτει στους οικιακούς πελάτες. «Τόσο σίγουροι είμαστε για την ποιότητα των προϊόντων που παράγουμε», επισημαίνει ο ο κ. Νιάρχος.
«Φτάνει να σας πω ότι διαθέτουμε ένα μοναδικό τμήμα R&D που είναι πιστοποιημένο, και αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να εκδίδουμε πιστοποιητικά και για τρίτους. Αυτό λοιπόν μας έχει δώσει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Δημιουργούμε “συνταγές” και ελέγχουμε προτεινόμενες πρώτες ύλες με έναν τρόπο που δεν θυμίζει σε τίποτα το παρελθόν. Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα μηχάνημα που κάνει προσομοίωση της καταπόνησης ενός στρώματος για τα προσεχή δέκα χρόνια. Και ο τρόπος που γίνεται βασίζεται σε μία νόρμα της Ε.Ε. Σε έναν ειδικό χώρο υπάρχει ένας ξύλινος κύλινδρος που ζυγίζει 140 κιλά ο οποίος εκτελεί 30.000 κύκλους μέσα σε 34 ώρες πάνω στο στρώμα. Ετσι, εξομοιώνει τη χρήση που θα είχε το στρώμα για τα προσεχή δέκα χρόνια!», σημειώνει ο κ. Νιάρχος.
Η οικιακή αγορά παραμένει κυρίαρχη στο κομμάτι των πωλήσεων της Αθηναϊκής Στρωματοποιίας. «Στην οικιακή αγορά, πέρα από το δίκτυο των 34 εταιρικών καταστημάτων, δραστηριοποιούμαστε και με τη μέθοδο του franchise, οπότε έχουμε άλλους 20 συνεργάτες με 21 καταστήματα στο σύνολο της χώρας. Κυρίως σε μεγάλες πρωτεύουσες νομών εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης όπου είναι εταιρικά τα καταστήματα. Επίσης έχουμε αναπτύξει μία μικρογραφία του franchise, “shop in shop” τα λέμε, σε περιοχές ακόμα πιο μικρές, π.χ. νησιά. Εκεί έχουμε επιλέξει συνεργάτες όπου στους χώρους που δειγματίζουν είτε έπιπλα είτε ηλεκτρικές συσκευές έχουμε μια μικρογραφία της Media Strom όπου δειγματίζουμε κι εμείς τα προϊόντα μας. Αρα το δίκτυο της Media θα μπορούσαμε να πούμε ότι σήμερα είναι στα 120 σημεία περίπου, με τα εταιρικά, τα franchise και τα shop in shop. Θα επεκταθεί κι άλλο όμως. Ηδη κοιτάμε περιοχές που σήμερα δεν καλύπτουμε, ενώ θέλουμε να “μετακινήσουμε” κάποια σε μεγαλύτερα ή πιο κεντρικά σημεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη», τονίζει.
Παράλληλα, η εταιρεία αναπτύσσει και το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων. «Χρόνο με τον χρόνο το ecommerce κερδίζει πόντους. Είναι κάτι που λειτουργεί για να ικανοποιήσει νεαρότερες ηλικίες ή να προσφέρει ευκολία σε πελάτες που επισκέφθηκαν ένα κατάστημα, δοκίμασαν τον τύπο του προϊόντος που επιθυμούν και τελικά απλά ψωνίζουν παραγγέλνοντας από την ευκολία του σπιτιού τους.
Επομένως, θα έλεγα ότι τρεις είναι οι πυλώνες ανάπτυξης για το brand Media Strom.
Η εταιρεία έχει κι άλλα brands που κάθε ένα έχει τον δικό του σκοπό. Για παράδειγμα, έχουμε το brand Zenius που το διαθέτουμε κατ’ αποκλειστικότητα μέσω της Praktiker. Με την Praktiker έχουμε συνεργασία από το 1992!
Παράλληλα, ετοιμάζουμε το επαναλανσάρισμα ενός ιστορικού brand, του Στρωματέξ. Ηταν μια εταιρεία που μεσουράνησε τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 και συνέδεσε το όνομά της με τα στρώματα με ελατήριο στον πυρήνα τους. Κατάφερε μάλιστα να γίνει συνώνυμο της αγοράς. Τον συγκεκριμένο τίτλο τον αγοράσαμε στις αρχές του ’90, όταν ο ιδιοκτήτης της Στρωματέξ ήταν σε προχωρημένη ηλικία και ήθελε να πουλήσει την εταιρεία ή το brand. Πήραμε τελικά το brand και το αναβιώσαμε τη δεκαετία του 2000 στη χονδρική. Βέβαια με τους ρυθμούς που έτρεχε τότε η λιανική ίσως τελικά να μην είχε την προσοχή που του άξιζε, οπότε πάμε να το επαναλανσάρουμε τώρα μέσα από το συγκεκριμένο δίκτυο συνεργατών που έχουμε. Θα είναι ένα φρέσκο concept, θα απευθύνεται κυρίως στον νεαρό κόσμο και τα υλικά του θα είναι φυσικά. Θα είναι μία σειρά που θα διατίθεται σε χαμηλότερες τιμές από αντίστοιχους κωδικούς της Media Strom».
Επενδύσεις 5 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με τον κ. Νιάρχο, με αυτό τον τρόπο η Αθηναϊκή Στρωματοποιία θα απαντήσει και στον αυξανόμενο ανταγωνισμό των τελευταίων ετών από τις αλυσίδες επίπλων και οικιακού εξοπλισμού κυρίως σκανδιναβικής προέλευσης.
Το τριετές επιχειρηματικό πλάνο που έχει συγκροτήσει προβλέπει επενδύσεις 5 εκατ. ευρώ κυρίως για την επέκταση του δικτύου των καταστημάτων, αλλά και την ανανέωση της εικόνας του.
Το 2023, όπως λέει, η εταιρεία είχε μια ανάπτυξη 8,7% φθάνοντας σε πωλήσεις τα 28,7 εκατ. ευρώ, με την κερδοφορία να ξεπερνά τα 2 εκατ. ευρώ. «Κι αυτό παρά το γεγονός ότι ήταν μία δύσκολη χρονιά – υπό την έννοια ότι είχε δύο εκλογικές διαδικασίες και πολλές φυσικές καταστροφές. Και τα δύο επηρέασαν τη ζήτηση, ιδίως μετά το καλοκαίρι», σημειώνει. «Και φυσικά είναι και το θέμα της ακρίβειας που μας επηρεάζει, διότι εμείς είμαστε στην κατηγορία των διαρκών καταναλωτικών αγαθών, οπότε είναι και πιο εύκολο ο πελάτης να αναβάλει μία αγορά», προσθέτει. Παρ’ όλα αυτά, οι ενδείξεις και φέτος είναι θετικές. «Εχουμε αναπτυξιακό πλάνο και για φέτος με στόχο να υπερβούμε τα 32 εκατ. ευρώ σε πωλήσεις και είμαστε σε τροχιά επίτευξής του. Με βάση τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου της χρονιάς οι πωλήσεις αναπτύσσονται με ρυθμό 14%», λέει.
Αν και η εταιρεία κάνει λίγες εξαγωγές σε Αλβανία και Κύπρο και γενικά έχει θέσει ως στρατηγική προτεραιότητα την ανάπτυξή τους, εντούτοις, όπως λέει ο κ. Νιάρχος, η Αθηναϊκή Στρωματοποιία θέλει να εκμεταλλευτεί πρωτίστως τις ευκαιρίες που παρουσιάζει σήμερα η ελληνική αγορά.
Κλείνοντας τον ρωτάμε εάν μία τέτοια οικογενειακή επιχείρηση θα ήταν ανοιχτή στο ενδεχόμενο ενός στρατηγικού επενδυτή ή εισαγωγής στο Χρηματιστήριο. «Γενικά είμαστε στη λογική να ακούμε τις προτάσεις που γίνονται και μετά να τις κρίνουμε», απαντά.
Διαβάστε ακόμη
Φωτιά στην Αττική: Με διαδικασίες fast track τα μέτρα ανακούφισης των πυρόπληκτων
Πλειστηριασμοί: Ραντεβού τον… Οκτώβριο για το «Lindos Memories» (pics)
Νωρίτερα από ποτέ «ζεστό χρήμα» 200 εκατ. ευρώ σε 1 στους 2 δικαιούχους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ