του Στέλιου Μορφίδη
Η εξωστρεφής στρατηγική αποδίδει. Η Eurocert, η πρώτη ελληνική εταιρεία ελέγχων, πιστοποιήσεων και επιθεωρήσεων, όχι μόνο κατάφερε να υπερδιπλασιάσει τον κύκλο εργασιών της και να υπερτριπλασιάσει το προσωπικό της μέσα στην κρίση, αλλά και να κοιτάει πλέον στα μάτια τον πολυεθνικό ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά και παράλληλα να εξελιχθεί σε μία υπολογίσιμη δύναμη στο σύνολο των 30 χωρών όπου δραστηριοποιείται. Και όλα αυτά μόλις σε 20 χρόνια ύπαρξης!
Για τον Γιώργο Μπρισκόλα, ιδρυτή, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, «αυτή είναι μόνο η αρχή», όπως λέει στο «business stories», μια και υπάρχουν πολλά σχέδια για το μέλλον. Ολα προς την κατεύθυνση του ανοίγματος νέων αγορών και δημιουργίας νέων προϊόντων. «Εχουμε ικανότητες, ενθουσιασμό και έμπνευση», επισημαίνει ο ίδιος.
Ηδη το νέο μεγάλο στοίχημα είναι η Κίνα, όπου κατάφερε να εισέλθει πριν από μερικούς μήνες δημιουργώντας μάλιστα ένα joint venture στη Σανγκάη με τη Shanghai System Safety Research Center (SSSRC) για πιστοποιήσεις πάσης φύσεως υποδομών και υλικού γύρω από τους σιδηρόδρομους. Η SSSRC είναι το επιχειρηματικό Ινστιτούτο του Southwest Jiaotong University, του παλαιότερου πολυτεχνείου της Κίνας, με ιδιαίτερη τεχνογνωσία στους σιδηροδρόμους και τις διασυνδέσεις με τη βιομηχανία. «Σκεφτείτε ότι κάθε χρόνο βγαίνουν από το πανεπιστήμιο 60.000 μηχανικοί, όλοι με εξειδίκευση στα τρένα», λέει ο κ. Μπρισκόλας.
Ο στόχος της εν λόγω συνεργασίας είναι να παρέχεται, με την καθοριστική συμβολή του φορέα, πιστοποίηση στην κινεζική σιδηροδρομική βιομηχανία, με βάση τις προδιαγραφές και τη νομοθεσία της Ε.Ε., ώστε να διευκολυνθεί η σιδηροδρομική σύνδεση Κίνας – Ευρώπης στον αποκαλούμενο «Νέο Δρόμο του Μεταξιού». Πρόκειται για μία τεράστια προοπτική με δεδομένο ότι η Κίνα διαθέτει αφενός σιδηροδρομικό δίκτυο 127.000 χλμ. και δίκτυο μετρό, τραμ κ.λπ. 3.095 χλμ., με ετήσιες επενδύσεις 150 δισ. ευρώ, και αφετέρου πλήθος κατασκευαστών σύγχρονου τροχαίου υλικού. Οι τελευταίοι μάλιστα θέλουν να σπάσουν την κυριαρχία των Siemens και Alstom στην κατασκευή και πώληση τροχαίου υλικού στην Ευρώπη, και για να το κάνουν αυτό χρειάζονται την πιστοποίηση ότι όλα γίνονται με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα και προδιαγραφές. Και αυτόν μπορεί να τους τη δώσει η Eurocert, η οποία έχει αναγνωριστεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση ως Notified Body (NoBo) για τη σιδηροδρομική υποδομή και το τροχαίο υλικό. «Μόλις 4 φορείς καλύπτουμε στην Ευρώπη όλο το φάσμα εργασιών στον σιδηρόδρομο, γεγονός που μας άνοιξε την πόρτα στους Κινέζους ώστε να προχωρήσουμε σε διεξοδικές συζητήσεις που οδήγησαν τελικά στον σχηματισμό του joint venture, του οποίου τη διοίκηση ασκούμε», λέει ο κ. Μπρισκόλας.
Παράλληλα η εταιρεία έχει καταφέρει να αποκτήσει σημαντική παρουσία σε χώρες όπως η Ιταλία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Τουρκία, η Ινδία και να πιστοποιήσει σημαντικά έργα και διεθνείς εταιρείες. Κάποια απ’ αυτά είναι: τα αεροδρόμια του Κουβέιτ, της Ιορδανίας, της Ακτής Ελεφαντοστού, της Τανζανίας, του Αμπού Ντάμπι, της Αιγύπτου και του Μαρόκου, μια διεθνής εταιρεία που κάνει δοκιμές σε πετρελαιοπηγές στο Κουβέιτ, μια ελβετική εταιρεία catering για αεροπορικές και σιδηροδρομικές εταιρείες, εταιρείες logistics στην Ουάσινγκτον (ΗΠΑ), μια εταιρεία κατασκευής ανελκυστήρων στην Κίνα και εταιρείες υψηλής τεχνολογίας στην Κορέα. Επίσης, διενεργεί πιστοποιήσεις BRC στα τρόφιμα, στις ΗΠΑ, σε συνεργασία με την ΑΙΒ, τον μεγαλύτερο φορέα ελέγχου τροφίμων, ενώ έχει στρατηγική συνεργασία στην Τουρκία με τον Τούρκικο Οργανισμό Προτύπων (TSE).
«Με πολλή δουλειά έχουμε καταφέρει να γίνουμε συνώνυμο της αξιοπιστίας και αυτό σε έναν χώρο με μεγάλο ανταγωνισμό εκτιμάται ιδιαίτερα», λέει ο κ. Μπρισκόλας. «Το τρίπτυχο της λειτουργίας μας είναι ανεξαρτησία, αντικειμενικότητα και αξιοπιστία», προσθέτει, τονίζοντας ότι προς τούτο «η διαρκής εκπαίδευση των επιθεωρητών μας αποτελεί και τη μεγαλύτερη επένδυση».
Οπως λέει ο κ. Μπρισκόλας, η προσπάθεια εξωστρέφειας ξεκίνησε σχεδόν αμέσως με την έναρξη της εταιρείας προ 20ετίας, τότε που η αγορά άνοιγε σε ιδιωτικούς φορείς πιστοποίησης βάσει της Κοινοτικής Νομοθεσίας. Ο ίδιος ως επιθεωρητής του ΕΛΟΤ είδε τη μεγάλη ευκαιρία που υπήρχε και μαζί με μία ολιγομελή ομάδα μηχανικών ξεκίνησε τότε την εταιρεία. Σήμερα η Eurocert, έχοντας ολοκληρώσει και ένα επενδυτικό πρόγραμμα 2,5 εκατ. ευρώ με την αγορά ιδιόκτητων γραφείων 1.500 τ.μ. στη Μεταμόρφωση, απασχολεί άμεσα 90 άτομα και έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο 500 Ελλήνων και ξένων επιθεωρητών σε όλο τον κόσμο. Ο κύκλος εργασιών το 2018 έφτασε στα 5,5 εκατ. ευρώ, ενώ σχεδόν το 50% από αυτές είναι στο εξωτερικό, όταν το 2009 ήταν 2,2 εκατ. ευρώ. Με ορόσημο το 2023, στο αναπτυξιακό business plan της εταιρείας προβλέπεται εκ νέου διπλασιασμός του μεγέθους της σε σχέση με το 2018, με τον κύκλο εργασιών εκτός Ελλάδας να καταλαμβάνει τα 2/3 του συνολικού. «Η πιστοποίηση είναι ένας από τους πυλώνες που στηρίζουν την παγκόσμια οικονομία και πάντα θα έχει δυναμική», σημειώνει ο κ. Μπρισκόλας, εκτιμώντας πως η αγορά παγκοσμίως φτάνει ετησίως τα 180 δισ. δολάρια και στην Ελλάδα τα 50 εκατομμύρια.
Στη χώρα μας η Eurocert είναι πίσω από πολλά γνωστά έργα, μερικά από τα οποία παραθέτει ο πρόεδρός της: «Πρόσφατα ολοκληρώσαμε το έργο της πιστοποίησης της πρωτοποριακής τεχνικά τοξωτής μεταλλικής σιδηροδρομικής Γέφυρας 26 στην Εκκάρα, κοντά στον Δομοκό. Επίσης ολοκληρώσαμε την επίβλεψη του πρώτου ΧΥΤΕΑ στην Ελλάδα για την αποθήκευση επικίνδυνων αποβλήτων στο Στρατώνι της Χαλκιδικής. Παράλληλα μετράμε το ανθρακικό αποτύπωμα του ΔΑΑ, υποχρέωση που αφορά όλους τους μεγάλους καταναλωτές ενέργειας. Η προσέγγισή μας μάλιστα βραβεύτηκε και θα χρησιμοποιηθεί ως case study άλλων αεροδρομίων. Και η λίστα των έργων δεν έχει τελειωμό…». Οι συνεργασίες της Eurocert στην Ελλάδα συμπεριλαμβάνουν τις εταιρείες ΕΛ.ΠΕ., ΤΙΤΑΝ, ΟΣΕ, Ακτωρ, J&P Αβαξ, ΔΕΠΑ, Coral Gas, Lafarge. Παράλληλα έχει έντονη παρουσία και στον ξενοδοχειακό τομέα, έχοντας συνεργασίες με «Costa Navarino», «Porto Elounda», «Athenaeum Intercontinental», «The Met Hotel» κ.ά.
Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικό είναι το έργο της στους τομείς αφενός της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, όπου σε συνεργασία με το Ελληνικό Δίκτυο για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη CSR Hellas σχεδίασε το σήμα «Ethos» του ελληνικού τουρισμού, κλάδο στον οποίο έχει την πρώτη θέση στις κατατάξεις καταλυμάτων σε αστέρια και κλειδιά, και αφετέρου της ελληνικής ταυτότητας προϊόντων και υπηρεσιών, με ενεργή υποστήριξη της Πρωτοβουλίας «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ». Στο πλαίσιο αυτό η Eurocert πιστοποιεί ότι οι υποψήφιες προς ένταξη στην πρωτοβουλία εταιρείες διατηρούν το τρίπτυχο έδρα, παραγωγή και ιδιοκτησία στην Ελλάδα.
Συνολικά, όμως, η Eurocert ως ανεξάρτητος φορέας προσφέρει περισσότερες από 50 υπηρεσίες πιστοποιήσεων και ελέγχων στον πρωτογενή, στον δευτερογενή και τον τριτογενή τομέα, περιλαμβάνοντας τρόφιμα, αγροτικά προϊόντα, τουρισμό, ενέργεια, περιβάλλον, Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, βιομηχανία, σιδηροδρόμους και ναυτιλία, μεταξύ άλλων. Εχει διεκπεραιώσει 40.000 βιομηχανικούς ελέγχους και απονείμει περισσότερα από 55.000 πιστοποιητικά, ενώ πάνω από το 30% των ελληνικών τουριστικών καταλυμάτων την έχουν εμπιστευτεί για την αξιολόγησή τους στις κατηγορίες Αστέρων και Κλειδιών, κατατάσσοντάς την στην πρώτη θέση της αγοράς. Ολα αυτά βέβαια διόλου εύκολα έχουν γίνει αφού η εταιρεία, όπως και οι υπόλοιπες του κλάδου, έχει να αντιμετωπίσει μεταξύ άλλων και την «δυσπιστία» του Δημοσίου. Οπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., με βάση την Κοινοτική Νομοθεσία, οι έλεγχοι προϊόντων και υπηρεσιών διενεργούνται από διαπιστευμένους, με βάση Διεθνή Πρότυπα ISO, Φορείς Πιστοποίησης και Επιθεωρήσεων, ενώ το Κράτος διατηρεί τον έλεγχο της αγοράς για τη διαπίστωση τυχόν παραβάσεων της νομοθεσίας. Μία πρακτική που υιοθετείται αργά και με καθυστέρηση στη χώρα μας.