Η λειτουργία των υδατοδρομίων αποτελεί ένα από τα στοιχήματα της κυβέρνησης. Στόχος της είναι την επόμενη χρονιά τα υδροπλάνα να πετάνε στους ελληνικούς ουρανούς δίνοντας μια εναλλακτική στη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών. Πρόκειται για ένα θέμα στο οποίο έπρεπε να είχε δοθεί λύση εδώ και χρόνια.
Ο CEO της Five Senses Consulting Γιάννης Μπρας μίλησε στο «business stories» για το θέμα της ανάπτυξης των υδατοδρομίων και τις τελευταίες εξελίξεις, τονίζοντας ότι υπάρχουν σημεία στο σχέδιο νόμου που πρέπει να τροποποιηθούν για να μπορέσει να γίνει το εγχείρημα βιώσιμο και πρακτικά λειτουργικό, ενώ πρόσθεσε χαρακτηριστικά: «Είναι αυτονόητο ότι η Ελλάδα, ως νησιωτική χώρα, χρειάζεται αυτό το μέσο μεταφοράς, καθώς μπορεί να συνεισφέρει προσθετικά δίνοντας νέες ευκαιρίες μεταφοράς και αναψυχής σε πολλές απομονωμένες περιοχές αλλά και να δημιουργήσει επενδυτικές ευκαιρίες σε νέους προορισμούς που τόσο πολύ χρειάζονται την ανάπτυξη.
Επίσης, η λειτουργία των υδατοδρομίων και οι πτήσεις υδροπλάνων θα δώσουν μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα και στην κρουαζιέρα, όπου προβλέπεται να δημιουργηθούν νέα πακέτα εκδρομών για κοντινούς προορισμούς. Τέλος, θα αυξηθεί η απασχόληση τοπικά και θα δίνεται η δυνατότητα για επείγουσες μεταφορές ασθενών όπου αυτό θα χρειάζεται».
– Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει υδροπλάνα να πετάνε; Η ανάπτυξη υδατοδρομίων στην Ελλάδα είναι ένα θέμα που θα έπρεπε να είχε λυθεί οριστικά πολλά χρόνια πριν. Δυστυχώς η προσπάθεια που είχε ξεκινήσει με μεγάλη επιτυχία πριν από αρκετά χρόνια με πτήσεις στο Ιόνιο, δεν συνεχίστηκε κυρίως λόγω του ελλιπούς νομικού πλαισίου και διαφόρων άλλων προβλημάτων.
– Κατά τη γνώμη σας το υπάρχον νομικό πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων είναι λειτουργικό; Θα σας μιλήσω με αριθμούς. Στις 5 Αυγούστου 2016 αναρτήθηκε στο site του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προς διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τα υδατοδρόμια. Η διαβούλευση αυτή θα διαρκούσε μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους (34 ημέρες), αλλά μάλλον χάλασε το ρολόι και τελικά η άτυπη διαβούλευση διήρκεσε 762 ημέρες. Ο νόμος 4568/18 ψηφίστηκε και δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ στις 11 Οκτώβριου του 2018. Ωστόσο έπρεπε να εκδοθεί μια σειρά από Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) για να μπορέσει να εφαρμοστεί ο νόμος και να αδειοδοτηθούν νέα υδατοδρόμια. Μέχρι τις 7 Ιουλίου 2019, δηλαδή 270 ημέρες μετά την ψήφιση του νόμου και ανήμερα των εθνικών εκλογών, καμία ΚΥΑ δεν είχε εκδοθεί και καμία πρωτοβουλία δεν είχε παρθεί από το υπουργείο για την έκδοση αυτών των ΚΥΑ. Δηλαδή 1.066 ημέρες μετά την έναρξη της διαβούλευσης νέα υδατοδρόμια δεν μπορούσαν πρακτικά να αδειοδοτηθούν. Πέραν των παραπάνω ΚΥΑ, μια σειρά άρθρων περιέπλεκε την κατάσταση παρά την αποφόρτιζε, δημιουργούσε ισχυρά πρακτικά προβλήματα και έθετε υπό αμφισβήτηση την πρακτική επιτυχία του όλου εγχειρήματος.
– Πιστεύετε ότι το πρόβλημα είναι πολιτικό; Να ξεκαθαρίσουμε ότι η όλη διαδικασία έχει 3 στάδια. Πρώτον την άδεια ίδρυσης, δεύτερον την άδεια λειτουργίας και τελευταίο το πτητικό κομμάτι. Το πρόβλημα μέχρι σήμερα, κατά την άποψή μου, ήταν πολιτικό. Δεν υπήρχε διάθεση για να τρέξουν οι διαδικασίες αλλά ούτε και αποτέλεσμα, καθώς κανένα υδατοδρόμιο δεν αδειοδοτήθηκε από την ημέρα της ψήφισης του νόμου μέχρι σήμερα.
– Να περάσουμε όμως στις… πράξεις. Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές που χρειάζονται για να γίνει λειτουργικός ο νόμος; Μέσα από την εξαιρετική πρωτοβουλία που έχει αναπτύξει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης, που έχει αναλάβει την επίσπευση και απλοποίηση των απαραίτητων αλλαγών για να γίνει το πλαίσιο πιο φιλικό προς τους επενδυτές και τρέχει το θέμα σαν σίφουνας, είμαι πλέον πολύ αισιόδοξος ότι οι απαιτούμενες αλλαγές θα γίνουν άμεσα και θα μπορέσει να γίνει λειτουργικός ο νόμος. Αρα θα πρέπει να γίνουν αλλαγές που θα απλοποιούν τις διαδικασίες και θα μειώνουν τη γραφειοκρατία σε σχέση με την έκδοση των αδειών.
Μαθαίνω ότι μια εξειδικευμένη ομάδα από όλα τα υπουργεία εργάζεται πλέον με εβδομαδιαίες συναντήσεις και συγκεκριμένους στόχους για να λύσει όλα τα λειτουργικά προβλήματα και να απλοποιήσει τις διαδικασίες και αυτό με κάνει πολύ αισιόδοξο ότι το θέμα είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα του υπουργού Μεταφορών και θα λυθεί πολύ σύντομα.
– Υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον; Οι πληροφορίες που έχω είναι ότι υπάρχει ενεργό ενδιαφέρον εταιρειών τόσο για τη λειτουργία υδατοδρομίων όσο, κυρίως, για το πτητικό κομμάτι, που είναι και το βασικό ζητούμενο για την αύξηση της νησιωτικότητας και την ευκολότερη διασύνδεση των προορισμών μεταξύ τους λειτουργώντας συμπληρωματικά στα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς ακτοπλοΐας και αεροπορίας. Είναι πολύ σημαντικό επίσης το γεγονός ότι αρκετές περιφερειακές αρχές, όπως αυτή του Νοτίου Αιγαίου, που έχει πρωτοστατήσει στην προσπάθεια, αλλά και οι αντίστοιχες των Ιονίων Νήσων, της Στερεάς Ελλάδας και του Βορείου Αιγαίου έχουν ήδη προχωρήσει ή προχωρούν την προσπάθεια χρηματοδοτώντας την έκδοση άδειας ίδρυσης μέσα από προγραμματικές συμβάσεις με τα κατά τόπους Λιμενικά Ταμεία της κάθε περιφέρειας. Θα πρέπει λοιπόν και οι υπόλοιπες περιφέρειες να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.
– Για ποιες περιοχές υπάρχει ενδιαφέρον δημιουργίας υδατοδρομίου; Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, ενδιαφέρον υπάρχει σχεδόν στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Η απάντηση στο ερώτημά σας είναι σαφώς σύνθετη, καθώς πρέπει να συνυπολογιστούν η φέρουσα ικανότητα του κάθε προορισμού, που πρέπει να περιλαμβάνει σειρά από δεδομένα όπως πληθυσμιακά στοιχεία, επισκεψιμότητα, κλίνες, κατηγορίες ξενοδοχείων και άλλα ειδικά στοιχεία βαρύτητας, όπως η σύνθεση δυνατών και λιγότερο δυνατών προορισμών, κρουαζιέρα κ.τλ.
Γενικά το πρώτο δίκτυο υδατοδρομίων προβλέπεται να λειτουργήσει στο Ιόνιο, καθώς εκεί υπάρχουν ήδη τρία αδειοδοτημένα, αυτά της Κέρκυρας, των Παξών και της Πάτρας, και ετοιμάζονται άλλα πέντε σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο.
– Πόσα υδατοδρόμια προβλέπετε ότι θα κατασκευαστούν; Σήμερα, εκτός των 3 αδειοδοτημένων, προχωρούν οι διαδικασίες σε ακόμα 5 στο Ιόνιο και σε 28 στο Νότιο Αιγαίο. Ακόμα είναι σε κάποιο στάδιο προγραμματισμού 10 στο Βόρειο Αιγαίο, 6 στην Στερεά Ελλάδα, 6 στη Κρήτη, 9 στην Περιφέρεια Αττικής, 9 στους Οργανισμούς Λιμένος και ακόμα περίπου 10 στην υπόλοιπη χώρα, άρα στο σύνολο 86 υδατοδρόμια.