Ο Τιμ Κουκ και ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ ποτέ δεν φαίνονταν να τρέφουν κάποια ιδιαίτερη συμπάθεια ο ένας για τον άλλον. Όμως οι διαφορές των δύο ανδρών-και των δύο τεχνολογικών γιγάντων που ηγούνται-έρχονται για άλλη μία φορά στο προσκήνιο αυτή την εβδομάδα. Ο λόγος;
Η πολυαναμενόμενη ενημέρωση λογισμικού της Apple, που για πρώτη φορά θα δώσει την ευκαιρία στους χρήστες των συσκευών τους να επιλέξουν κατά πόσο θέλουν να επιτρέψουν την ψηφιακή «ιχνηλάτηση» τους από μία εφαρμογή ακόμη και όταν δεν την χρησιμοποιούν.
Φυσικά, παρότι δεν δραστηριοποιούνται πάντα στους ίδιους τομείς, η Apple και η Facebook είναι δύο από τις μεγαλύτερες τεχνολογικές εταιρείες του κόσμου και άρα είναι άμεσοι ανταγωνιστές. Δεν είναι η πρώτη φορά που έχει υπάρξει τριβή μεταξύ τους, κάθε άλλο, αλλά με αυτή της την κίνηση, η Apple απειλεί σοβαρά ολόκληρο το επιχειρηματικό μοντέλο της Facebook. Η εταιρεία του Μαρκ Ζούκερμπεργκ παίρνει το 99% των εσόδων της από τις διαφημίσεις στην πλατφόρμα της και η λογική λέει πως το επερχόμενο update θα μειώσει σημαντικά τα κέρδη της.
Μέσω τις ιχνηλάτισης σε διαφορετικές εφαρμογές, το Facebook έχει πρόσβαση στην δραστηριότητα των χρηστών του ακόμη και όταν αυτοί δεν χρησιμοποιούν το μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Έτσι, αν για παράδειγμα, κάποιος βγει από αυτό για να χρησιμοποιήσει μία υπηρεσία παραγγελίας φαγητού, το Facebook μπορεί να ενημερώσει τους διαφημιστές για τις προτιμήσεις του συγκεκριμένου ατόμου. Η νέα εκδοχή του λογισμικού της Apple θα επιτρέψει στα εκατοντάδες εκατομμύρια των πελατών της να πουν «όχι» σε αυτό το είδος ιχνηλάτισης, μειώνοντας την αξία των διαφημιστικών του Facebook, καθώς πλέον δεν θα μπορούν να είναι το ίδιο στοχευμένα.
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που οι δύο τεχνολογικοί γίγαντες κονταροχτυπιούνται, φαινομενικά στον βωμό της ιδιωτικότητας. Όπως αναφέρει ο Guardian, σε συνέντευξη του το 2014, ο Tim Cook είχε εκφράσει την ανησυχία του για τις μεγάλες επιχειρήσεις που κερδοσκοπούν από την συλλογή δεδομένων, χωρίς όμως να αναφέρει ονόματα. Μερικά χρόνια αργότερα, όταν το Facebook εμπλέχθηκε στο σκάνδαλο της Cambridge Analytica, ο δυνατός άνδρας της Apple ήταν πιο κατηγορηματικός. Ερωτηθείς για το τι θα έκανε αν ήταν στην θέση του Ζούκερμπεργκ, ο Κουκ απάντησε πως ο ίδιος ποτέ δεν θα έφτανε στο ίδιο σημείο.
Σαν τα άκουσε αυτά τα σχόλια, ο ιδρυτής του Facebook πέρασε στην αντεπίθεση. Δημοσίως, απλώς χαρακτήρισε τις δηλώσεις «άστοχες» και «μακριά από την αλήθεια», αλλά σε κλειστούς κύκλους είπε πως πρέπει να «προκαλέσουμε πόνο» στην Apple, όπως είχε αναφέρει η Wall Street Journal.
Φυσικά, επίσημα, οι δύο εταιρείες αρνούνται οποιαδήποτε ρήξη μεταξύ των δύο ανδρών. Και βέβαια, στις διαμαρτυρίες του για την νέα ενημέρωση, το Facebook δεν κάνει λόγο για τα κέρδη του, αλλά για το πώς η αλλαγή θα πληγώσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βασίζονται στα διαφημιστικά στην πλατφόρμα.
Από την μεριά της, η Apple, που εδώ και μερικά χρόνια θεωρεί την ιδιωτικότητα «θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα», ισχυρίζεται πως απλώς κάνει τα λόγια της πράξη. Αυτό μπορεί να ισχύει εν μέρει, μα παράλληλα το νέο update της κάνει την ζωή ενός βασικού ανταγωνιστή της λίγο πιο δύσκολη και δίνει μία ώθηση στο δικό της πρόγραμμα διαφημίσεων.
Πάντως, δεν είναι τυχαίο πως αυτές οι μάχες γύρω από την ιδιωτικότητα ή απλώς τα κέρδη συμβαίνουν την συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Μέχρι πρότινος, αρκετοί τεχνολογικοί γίγαντες διένυαν μία περίοδο χάρητος, λειτουργώντας σχετικά ανενόχλητοι από της ρυθμιστικές αρχές που ακόμη έτρεχαν να προλάβουν. Όμως τώρα, οι κυβερνήσεις έχουν αρχίσει να βλέπουν την λεγόμενη «Big Tech» με άλλο μάτι, με τις καταθέσεις των CEO τους στο Κογκρέσο να έχουν γίνει συχνό φαινόμενο. Για κακή τους τύχη, πιθανότατα αυτή είναι μόνο η αρχή.
Διαβάστε ακόμη:
Clubhouse: Το νέο trend στον κόσμο των social media που σαρώνει
S&P: Αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα των ελληνικών τραπεζών
Προκαταβολές συντάξεων και αναδρομικά: Ξεκινούν σήμερα οι πληρωμές – Ποιοι είναι οι δικαιούχοι (vid)