search icon

business stories

Second hand vs Fast fashion: Γιατί δεν βγάζουν χρήματα οι πλατφόρμες μεταχειρισμένων ρούχων

Η αγορά μεταχειρισμένων ρούχων είναι τεράστια και εξακολουθεί να αυξάνεται - αλλά κανείς δεν βγάζει κέρδος

Οι παραγεμισμένες ντουλάπες ζητούν… ανακούφιση. Ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτή η «υπερχείλιση ρούχων» αποτελεί εδώ και καιρό ένα ανοιχτό ερώτημα, τόσο για τους ανθρώπους που προσπαθούν να απελευθερώσουν λίγο χώρο στη ντουλάπα τους όσο και για εκείνους που ανησυχούν ότι όλο αυτό το πλεόνασμα θα καταλήξει τελικά στα σκουπίδια. Και κάπου εδώ έρχονται οι επιχειρήσεις μεταπώλησης που αγωνίζονται να κερδίσουν μερίδιο στην αναπτυσσόμενη αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων.

Ενώ όλο και περισσότεροι άνθρωποι αγκαλιάζουν την ιδέα της αγοράς και πώλησης μεταχειρισμένων ρούχων, οι εταιρείες που ειδικεύονται στην πώληση αυτών των ειδών φέρονται να αντιμετωπίζουν προκλήσεις όσον αφορά στην επίτευξη κέρδους.

Στην Ευρώπη, πλατφόρμες όπως η Vinted, η Depop και άλλες έχουν γίνει οι κυρίαρχες αγορές για την πώληση και αγορά μεταχειρισμένων ρούχων, με το Vinted να σημειώνει τεράστια ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της προσέγγισής του προς τη νεότερη γενιά​ βάσει δημοσιεύματος στους Financial Times.

Η αμερικανική αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων αποτιμάται σε περίπου 43 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023 σύμφωνα με τη ThredUp. Η αγορά αυτή προβλέπεται να αυξηθεί με μέσο ρυθμό 11% ετησίως έως το 2028, σύμφωνα με την έκθεση. Η αυξανόμενη δημοτικότητα του thrifting, ιδίως μεταξύ των νεότερων καταναλωτών, έχει συμβάλει σε αυτή την ανάπτυξη.

«Μαντέψτε πόσες σακούλες παραλάβαμε και κερδίστε μια πίστωση $10 στο thredUP», είναι η λεζάντα της φωτογραφίας στον λογαριασμό της thredUP

Ωστόσο, παρά τις δυνατότητες της αγοράς, οι εταιρείες αντιμετωπίζουν προκλήσεις, αναφέρει η έκθεση. Οι μετοχές του διαδικτυακού πωλητή ThredUp και της αλυσίδας καταστημάτων thrift-store Savers Value Village που έχουν και οι δύο υποχωρήσει κατά περίπου 29% από έτος σε έτος μέχρι σήμερα. Η πολυτελής διαδικτυακή πλατφόρμα μεταπώλησης The RealReal τα πήγε ελαφρώς καλύτερα, εν μέρει χάρη στην ανταλλαγή χρέους που ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο.

Η επιβράδυνση της αύξησης των πωλήσεων αυτών των εταιρειών, σε συνδυασμό με τη δύναμη παικτών όπως η Goodwill και το eBay στην αγορά μεταχειρισμένων ειδών, έχει καταστήσει δύσκολο για τις εταιρείες που επικεντρώνονται στη μεταχειρισμένα είδη να δημιουργήσουν μια ελκυστική επενδυτική περίπτωση, σύμφωνα με την έκθεση.

Η ThredUp και η RealReal προσπάθησαν να διαφοροποιηθούν προσφέροντας μια πιο βολική εμπειρία πώλησης και αγοράς, επισημαίνει ακόμα η έκθεση. Οι πωλητές μπορούν εύκολα να ταχυδρομήσουν ή να παραδώσουν τα αντικείμενά τους και οι πλατφόρμες αναλαμβάνουν τη φωτογράφηση, την τιμολόγηση και την επισήμανση κάθε αντικειμένου για εύκολη αναζήτηση. Η RealReal διασφαλίζει επίσης τη γνησιότητα των αντικειμένων υψηλής ποιότητας.

Αυτή η εκσυγχρονισμένη διαδικασία δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αλλά έχει και κόστος, σύμφωνα με την έκθεση. Τόσο η ThredUp όσο και η RealReal δεν αναμένεται να εμφανίσουν κέρδη με βάση τις γενικά αποδεκτές λογιστικές αρχές για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Η εξισορρόπηση της ποσότητας της προσφοράς με την ποιότητα έχει αποδειχθεί πρόκληση για αυτές τις εταιρείες, σύμφωνα με την έκθεση. Η ThredUp εισήγαγε πέρυσι τέλη που αφαιρούνται από την πληρωμή που λαμβάνουν οι πελάτες εάν τα αντικείμενά τους πωληθούν στην πλατφόρμα, ενθαρρύνοντας τους καταναλωτές να στέλνουν μεγάλες ποσότητες ρούχων υψηλής ποιότητας. Η RealReal προσάρμοσε τη δομή προμηθειών της για να δώσει κίνητρο στους αποστολείς να στέλνουν ακριβά αντικείμενα με τιμές άνω των 100 δολαρίων.

Η αγορά μεταχειρισμένων ρούχων είναι τεράστια και εξακολουθεί να αυξάνεται – αλλά κανείς δεν βγάζει κέρδος

Από τα τοπικά καταστήματα μεταχειρισμένων ρούχων μέχρι τους τεράστιους διαδικτυακούς εμπόρους μεταχειρισμένων ρούχων, είναι δύσκολο να βρει κανείς επιχειρήσεις μεταχειρισμένων ρούχων που να αποφέρουν πραγματικά κέρδη.

Αυτός ο αγώνας επηρεάζει κάθε μέγεθος, τύπο και τοποθεσία μεταπωλητών. Οι κερδοσκοπικές επιχειρήσεις διαλογής μεταχειρισμένων ρούχων στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν βάλει λουκέτο, επικαλούμενες το υψηλό εργατικό κόστος και την υποβάθμιση της ποιότητας των ρούχων που παραλαμβάνουν. Στη Νέα Υόρκη, κάτοικοι του Μπρούκλιν θρηνούν για το γεγονός ότι στέκονται στην ουρά επί μία ώρα για να παραδώσουν ρούχα στο διάσημο κατάστημα Beacon’s Closet και πληρώνονται μόλις 18 δολάρια (14,20 λίρες) για μια γεμάτη σακούλα με παλιά ρούχα σχεδιαστών. Ήδη από το 2016, οι μεταπωλητές της αγοράς στην Γκάνα -έναν από τους μεγαλύτερους αποδέκτες μεταχειρισμένης μόδας από την Ευρώπη- διαμαρτύρονταν επίσης για τη μείωση της ποιότητας και των κερδών, και από τότε η κατάσταση έχει χειροτερέψει.

Το πρόβλημα είναι οικονομικό. Με την άνοδο των εξαιρετικά γρήγορων, εξαιρετικά φθηνών εμπορικών σημάτων μόδας, ο όγκος των ρούχων που παράγονται και αποστέλλονται παγκοσμίως συνεχίζει να εκρήγνυται και οι καταναλωτές ξεφορτώνονται όλο και περισσότερα από αυτά μετά από λίγες μόνο φορές που τα χρησιμοποιούν.

Σύμφωνα με μια μελέτη του 2023, μια μεγάλη σουηδική φιλανθρωπική οργάνωση πρέπει να πληρώσει για να αποτεφρωθεί το 70% των ρούχων που δωρίζονται, επειδή είναι πολύ χαμηλής ποιότητας για να πωληθούν στο κατάστημα ή να εξαχθούν. Από τα ρούχα που εξάγονται στη Γκάνα, το 40% του μέσου δεματίου φεύγει από την αγορά ως απόβλητο.

«Υπάρχει υπερπροσφορά ρούχων», λέει η Liz Ricketts, συνιδρύτρια και εκτελεστική διευθύντρια του The Or Foundation, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που ερευνά την αγορά Kantamanto της Γκάνας, μία από τις μεγαλύτερες ανταλλαγές ρούχων στον κόσμο. «Και αυτό μειώνει την αντιληπτή αξία, και την πραγματική αξία, των πάντων».

Κρυφό κόστος

Η επεξεργασία μεταχειρισμένων προϊόντων  κοστίζει ακριβά στις επιχειρήσεις. «Αντιμετωπίζουμε τα απόβλητα σαν να είναι ένας δωρεάν πόρος. Βέβαια, μπορεί να τα χαρίζετε δωρεάν, αλλά χρειάζεται τεράστια προσπάθεια, εργασία και δεξιότητα για να προσπαθήσετε να επαναχρησιμοποιήσετε αυτό το πράγμα που χαρίσατε», λέει ο Ricketts. «Η επαναχρησιμοποίηση βασίζεται στην ποιότητα και την κατάσταση του μεμονωμένου αντικειμένου, πράγμα που σημαίνει ότι απαιτείται ανθρώπινη επαφή και ανθρώπινο μάτι για να το αξιολογήσει κανείς».

Οι εταιρείες μεταχειρισμένων ενδυμάτων έχουν συνειδητοποιήσει τη δύσκολη οικονομική πλευρά της επεξεργασίας των παλιών ρούχων για μεταπώληση.

Το… «βρώμικο» μυστικό της βιομηχανίας μεταπώλησης είναι ότι, παρά τη φήμη της ως φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική λύση στη γρήγορη μόδα, η μεταχειρισμένη μόδα συχνά επιδοτείται από την πώληση καινούργιων ρούχων. Για παράδειγμα, το 80% των προϊόντων στο eBay, το οποίο θεωρείται εδώ και καιρό μια ιστορία επιτυχίας του second-hand, είναι καινούργια.

Ο Thomas Bauwens, οικονομολόγος και επίκουρος καθηγητής σε θέματα συλλογικής δράσης και βιωσιμότητας στη Σχολή Διοίκησης του Ρότερνταμ, πιστεύει ότι θα πρέπει να επανεξετάσουμε εντελώς τι θεωρούμε «καλή» ή «υγιή» οικονομία για να πετύχει το λιανικό εμπόριο μεταχειρισμένων ειδών. Σε ένα άρθρο του 2021 στο περιοδικό Journal of Resources, Conservation and Recycling, ο Bauwens υποστήριξε ότι, σε μια οικονομία που βασίζεται στην ανάπτυξη, οι εταιρείες που προσπαθούν να εφαρμόσουν βιώσιμες πρακτικές, όπως η ανάκτηση, η επισκευή, η μεταπώληση και η ανακύκλωση, «υπερτιμολογούνται γρήγορα και εκδιώκονται από την αγορά από φθηνότερους, μη κυκλικούς ανταγωνιστές».

Διαβάστε ακόμη

Τι θα πληρώσουμε φέτος για αέριο, πετρέλαιο και ρεύμα

Σε δεινή οικονομική θέση η Boeing ετοιμάζεται να πουλήσει περιουσιακά της στοιχεία

Carlo van de Weijer (Eindhoven AI System Institute): Πώς η ΑΙ μπορεί να γεμίσει ένα ελληνικό ξενοδοχείο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version