© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στις τεκτονικές αλλαγές που επιφέρει στην αγορά η πανδημία του κορωνοϊού επιχειρεί να προσαρμόσει τη στρατηγική της η Κωτσόβολος, η διοίκηση της οποίας διαθέτει ένα κονδύλι γύρω στα 10 εκατ. ευρώ φέτος για επενδύσεις.
Μία στρατηγική που βραχυπρόθεσμα εστιάζει στη διεύρυνση των μεριδίων σε μία πτωτική αγορά και παράλληλα επιχειρεί να θέσει βάσεις για τη μελλοντική ανάπτυξη της εταιρείας, αναγνωρίζοντας όμως και έναν πιο μακροπρόθεσμο κίνδυνο για αυτήν τη δυναμική είσοδο στην ελληνική αγορά παγκόσμιων marketplaces!
«Προχωράμε στον μεγαλύτερο ψηφιακό μετασχηματισμό στο omnichanel retail», σημειώνει χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος – Dixons South East Europe, Γιάννης Βασιλάκος, εξηγώντας ότι η εταιρεία αποφάσισε να αλλάξει όλα τα συστήματα από την αρχή και να εγκαταστήσει ό,τι πιο σύγχρονο κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή στην αγορά. Στο επίκεντρο των αλλαγών βρίσκεται όλη η εφοδιαστική αλυσίδα, μέχρι και την παράδοση των προϊόντων στον τελικό καταναλωτή και τα καταστήματα, τα οποία θα ενσωματώσουν σύγχρονες τεχνολογίες. Στο πλαίσιο αυτό ήδη γίνονται κινήσεις για την ενίσχυση των ψηφιακών καναλιών. Οπως εκτιμά μάλιστα ο κ. Βασιλάκος, οι αγορές μέσω Διαδικτύου και του call center αναμένεται να παρουσιάσουν σημαντική αύξηση και να ανέλθουν στο 25% των συνολικών πωλήσεων από 12% που ήταν.
Παράλληλα η Κωτσόβολος, όπως εξηγεί ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ετοιμάζει μια σειρά από επενδύσεις για τη βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας της, οι οποίες περιλαμβάνουν την υλοποίηση αυτοματοποιημένων διαδικασιών στη νέα αποθήκη 17.000 τ.μ. στον Ασπρόπυργο, αλλά και την ανανέωση του στόλου οχημάτων που θα περιλαμβάνει και διαφορετικούς τύπους, όπως είναι για παράδειγμα μικρά βαν ή ακόμα και μηχανάκια. Στόχος είναι να μπορεί η αλυσίδα να εξυπηρετεί μόνη της μεγαλύτερο αριθμό παραγγελιών, ενώ παράλληλα θα ενισχύει τις συνεργασίες με εταιρείες μεταφορών, παρακολουθώντας και τις επενδύσεις των τελευταίων προκειμένου να καλύψουν την αναμενόμενη άνοδο της ζήτησης.
Ο Γιάννης Βασιλάκος με τον συντάκτη του «Π.Θ.», Στέλιο Μορφίδη
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, το συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού στο οποίο θα συνεχίσει να δίνει βάρος η Κωτσόβολος είναι το δίκτυο των 90 και πλέον καταστημάτων της. Το φετινό επενδυτικό πλάνο μάλιστα περιλαμβάνει τέσσερις ανακαινίσεις, δύο μεταστεγάσεις και ένα νέο σημείο σε επαρχιακή πόλη που μέχρι σήμερα δεν είχε παρουσία η αλυσίδα. «Θέλουμε να μετασχηματίσουμε το φυσικό κατάστημα, βελτιώνοντας την αγοραστική εμπειρία, ώστε να πείσουμε τον καταναλωτή να το επισκεφθεί», σημειώνει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι αυτό είναι και το στοιχείο που διαφοροποιεί την εταιρεία έναντι του ανταγωνισμού. Στον αντίποδα, δεν αποκλείεται το κλείσιμο κάποιων καταστημάτων στην πρωτεύουσα λόγω της αύξησης που εμφανίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Παράλληλα με τα παραπάνω προωθείται και ο εμπλουτισμός του χαρτοφυλακίου προϊόντων με νέες κατηγορίες, που περιλαμβάνουν από είδη γραφείου και DIY εργαλεία μέχρι ειδικό εξοπλισμό για την εστίαση και διάφορα ηλεκτρικά προϊόντα, ενώ επιδιώκεται η εξασφάλιση νέων αποκλειστικών συνεργασιών με διάσημα brands, κυρίως στις κατηγορίες των premium προϊόντων τους.
Πρόκειται για μια κίνηση η οποία, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, έρχεται να απαντήσει στη ραγδαία αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Ο ίδιος ξεκαθάρισε πως η Κωτσόβολος δεν πρόκειται να εξελιχτεί σε marketplace και ούτε είναι αυτοσκοπός της κάτι τέτοιο, αλλά στόχος της είναι να καλύπτει τις ανάγκες των καταναλωτών. Κινήσεις θα γίνουν και στο μέτωπο της μείωσης των λειτουργικών εξόδων μέσα και από την επαναδιαπραγμάτευση των ενοικίων.
«Η χειρότερη χρονιά της δεκαετίας»
Ο κ. Βασιλάκος εκτιμά ότι φέτος θα αποδειχτεί η χειρότερη χρονιά της δεκαετίας για τη λιανική, με πτώση που θα φτάσει έως το 15% (πέρυσι το μέγεθός της άγγιξε τα 2,2 δισ. ευρώ). Οπως σημειώνει, αυτή η πτώση θα προέλθει αφενός από την αναμενόμενη ύφεση στην οικονομία και αφετέρου επειδή μεγάλες καταναλωτικές «εκδηλώσεις» όπως η Black Friday, η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων και οι εκπτώσεις του Ιανουαρίου θα πρέπει να υλοποιηθούν υπό τους όρους της νέας πραγματικότητας, δηλαδή με λιγότερο κόσμο στα καταστήματα. Ως εκ τούτου η μάχη της Κωτσόβολος θα δοθεί με στόχο την απόκτηση μεγαλύτερου μεριδίου από το 36%-37% που είναι σήμερα στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη.
Παρά τις δυσμενείς συνθήκες, ωστόσο, ο κ. Βασιλάκος εκτιμά ότι η αγορά μπορεί να επανέλθει δυναμικά το 2021, αποκαθιστώντας σε μεγάλο βαθμό τη διαταραχή του 2020. Κάτι βέβαια που προϋποθέτει ότι θα αποκατασταθεί και το τουριστικό ρεύμα στη χώρα.
Θετικά μεγέθη παρά το lockdown
Πέραν όμως των νέων επενδύσεων και την προσαρμογή της στρατηγικής, σημαντική γραμμή άμυνας για την Κωτσόβολος αποτελούν και τα θετικά οικονομικά μεγέθη της ετήσιας χρήσης που έκλεισε στο τέλος Απριλίου παρά το lockdown. Σύμφωνα με αυτά, ο κύκλος εργασιών έκλεισε στα 538 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 3,5% σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος 2018-2019, ενώ τα EBITDA έφτασαν τα 26,2 εκατ. ευρώ. Οι επενδύσεις για το συγκεκριμένο οικονομικό έτος ανήλθαν στα 11,4 εκατ., από 10,7 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Ο κ. Βασιλάκος επισήμανε ότι η αρχική εκτίμηση ήταν πως τα αποτελέσματα θα ήταν καλύτερα αλλά επηρεάστηκαν από τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού, δεδομένου ότι το οικονομικό έτος συμπεριέλαβε σχεδόν ολόκληρο το χρονικό διάστημα που παρέμειναν κλειστά τα εμπορικά καταστήματα. Οι αγορές μέσω Ιντερνετ και call centers παρουσίασαν μεν εξαιρετικά μεγάλη αύξηση, αλλά δεν ήταν αρκετές για να καλύψουν όλο το χαμένο έδαφος, ιδίως από τη στιγμή που η πτώση τον Απρίλιο ήταν της τάξης του 50%.
Επίσης η αλυσίδα έκλεισε τη χρήση του 2019-2020 με ταμειακά διαθέσιμα 32,4 εκατ. από 95,4 εκατ. ευρώ στο τέλος της χρήσης 2018-2019, καθώς έλαβε την απόφαση να αποπληρώσει υποχρεώσεις προς προμηθευτές στο διάστημα που τα καταστήματά της ήταν κλειστά, «υποβοηθώντας έτσι ολόκληρη την αλυσίδα της αγοράς», όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκος.
Στο επίπεδο του κόστους, η αλυσίδα εκμεταλλεύτηκε τις κυβερνητικές παροχές για αναστολή εργασίας και έκπτωση ενοικίου και περιέκοψε δαπάνες μάρκετινγκ και επενδύσεων, προσαρμοζόμενη στις συνθήκες.