«Δεν υπάρχει ανθρώπινη ιστορία χωρίς γυρίσματα της τύχης» είχε γράψει ο Θερβάντες και ο Γιάννης Ραπτόπουλος έμελλε στη διαδρομή της ζωής του να τον επιβεβαιώσει πολλές φορές. Μια διαδρομή που έφτασε στο τέλος της χθες, όταν ο άνθρωπος που έφτιαξε τη μεγαλύτερη εταιρεία οδικής βοήθειας στη χώρα, «έφυγε» σε ηλικία 78 ετών.
Οι δικές του ιστορίες, που συνοδεύουν το πέρασμά του από το επιχειρηματικό σκηνικό, είναι πολλές, περιγράφοντας με μυθιστορηματικό τρόπο την άνοδο και την πτώση μέχρι την αναπόδραστη κατάληξη που επιφυλάσσει σε όλους η μοίρα.
Ανάμεσα σε αυτά τα δύο άκρα, των «χρυσών εποχών» και της παρακμής, υπάρχουν οι μεγάλες περιπέτειες της Express Service και του δημιουργού της, με χρέη εκατοντάδων εκατομμυρίων, συλλήψεις, ομηρικές δικαστικές διαμάχες, πετυχημένα και αποτυχημένα «ανοίγματα» σε άλλα πεδία της αγοράς.
Το σίγουρο είναι ότι ο Γιάννης Ραπτόπουλος διέθετε αυτό που λέμε «επιχειρηματικό αισθητήριο» και αποδείχθηκε «σκληρό καρύδι» αφού παρά τις τεράστιες αναταράξεις και ανατροπές εξακολουθούσε, μέχρι πρότινος, να δίνει το «παρών».
Η αφετηρία από την Άνω Πόλη, η πυγμαχία και τα πρώτα βήματα
Γεννήθηκε το 1943 και μεγάλωσε στην Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης. Έβγαλε το νυχτερινό σχολείο και μετά έγινε πυγμάχος στον Ηρακλή. Έφηβος ακόμη, το 1957, άρχισε να δουλεύει σε συνεργείο αυτοκινήτων. Στη συνέχεια σπούδασε στην τεχνική σχολή Ευκλείδης και έπιασε δουλειά στον ΟΑΣΘ ως τεχνίτης.
Από την αρχή, όμως, ήθελε να κάνει κάτι δικό του. Έτσι, άνοιξε ένα συνεργείο αυτοκινήτων στη Θεσσαλονίκη, αλλά γρήγορα κατάλαβε ότι οι τέσσερις τοίχοι και η μουτζούρα του συνεργείου δεν μπορούσαν να χωρέσουν τις φιλοδοξίες του.
Είχε την ικανότητα να διακρίνει την ευκαιρία και το «κενό» στην αγορά της οδικής βοήθειας όπου κυριαρχούσε το μονοπώλιο της ΕΛΠΑ.
Από το 1975, λοιπόν, ξεκίνησε να δουλεύει πάνω στην ιδέα να χτίσει τη δική του εταιρεία οδικής βοήθειας. Το 1977 η ιδέα πήρε σάρκα και οστά κι έτσι ξεκίνησε η, επίσης περιπετειώδης, διαδρομή της Express Service.
Οι «χρυσές εποχές» και ο… Ιππότης της ασφάλτου
Σταδιακά η επιχείρηση του Γιάννη Ραπτόπουλου εδραιώθηκε στην αγορά, επεκτάθηκε σε όλη την Ελλάδα και έφτασε να διαθέτει 95 σταθμούς εξυπηρέτησης, στόλο με περισσότερα από 400 αυτοκίνητα, ελικόπτερο, μηχανές μεγάλου κυβισμού, προσωπικό που ξεπερνούσε τα 1.300 άτομα, ενώ μετρούσε πάνω από 600.000 πελάτες. Ήταν η εποχή στα μέσα της δεκαετίας του ‘80 που ο Ραπτόπουλος έφερε μέχρι και τον David Hasselhoff στην Ελλάδα, προκειμένου ο πρωταγωνιστή ς του θρυλικού σήριαλ «Ιππότης της ασφάλτου», με τον Kitt του, να διαφημίσει την Express Service…
Παράλληλα, προχώρησε και σε μεγάλα ανοίγματα με τη δημιουργία της Express Service Ιατρική Φροντίδα, αλλά και των ιδιωτικών ΚΤΕΟ της εταιρείας του.
Ανάλογη ήταν και η άνοδος του Γιάννη Ραπτόπουλου στο «χρηματιστήριο» της κοσμικής ζωής και των πολιτικών σχέσεων.
Δύσκολα μπορεί να ξεχάσει κανείς τις δεξιώσεις που έλαβαν χώρα στην εντυπωσιακή βίλα του – επιπέδου «Δυναστείας» που φιλοξένησε και προβεβλημένους γάμους της τότε εποχής – στην περιοχή της Πυλαίας, ούτε όμως και τα ισχυρά ερείσματα που απέκτησε και στους δύο, -τότε-, πόλους του πολιτικού σκηνικού, με αποτέλεσμα να θεωρείται «παντός καιρού» και…αλώβητος.
Η αρχή της κατηφόρας και το άνοιγμα στα media
Όλα αυτά μέχρι περίπου το 1996, όταν η πορεία της Express Service άρχισε παίρνει την κατηφόρα, με τις ζημιές και τα χρέη να διογκώνονται.
Η βασική αιτία, πέραν των άλλων, ήταν το γεγονός ότι εκείνη την περίοδο οι ασφαλιστικές εταιρείες, που μέχρι τότε ήταν προνομιακοί πελάτες της, ξεκίνησαν να προσφέρουν οι ίδιες οδική βοήθεια στους οδηγούς των αυτοκινήτων που είχαν ασφαλισμένα. Έτσι, μπήκαν στο παιχνίδι γεροί ανταγωνιστές που περιόρισαν δραστικά τον «ζωτικό χώρο» της Express Service. Τότε ο Ραπτόπουλος προσέφυγε στα δικαστήρια, όπου αρχικά δικαιώθηκε καθώς του επιδίκασαν αποζημιώσεις πολλών εκατομμυρίων, τις οποίες ωστόσο δεν κατάφερε ποτέ να εισπράξει.
Και ενώ το οικοδόμημα του ομίλου του «έτριζε» αποφάσισε να κάνει άνοιγμα προς τα media, κάτι που ερμηνεύτηκε ως κίνηση οικονομικής ισχύος με saf;h «αναφορά» στα κέντρα εξουσίας. Έτσι, το 1997 έδωσε 1,2 δισ. δραχμές για να αποκτήσει τις εφημερίδες «Mακεδονία» και «Θεσσαλονίκη» από το παραπαίον τότε συγκρότημα Bελλίδη. Το εκδοτικό εγχείρημα, όμως, δεν βγήκε και γρήγορα φρόντισε να πουλήσει, -με κέρδος όπως λεγόταν εκείνη την εποχή-, σε μια εταιρεία με πρωταγωνιστή τον Eλληνοαμερικανό Tζον Pήγα.
Η πλάστιγγα, ωστόσο, είχε γείρει, οριστικά πλέον, προς την αρνητική πλευρά. Έτσι άρχισαν να βγαίνουν αποκαλύψεις για τον δαιδαλώδη εταιρικό χαρακτήρα της Express Service και κυρίως για τα υπέρογκα χρέη προς το ΙΚΑ και άλλες δημόσιες υπηρεσίες.
Οι τρεις εταιρείες, -δύο με την επωνυμία Express Service και μία ατομική επιχείρηση-, με διαφορετικά ΑΦΜ, είχαν οφειλές συνολικά πάνω από 130 εκατ. ευρώ από το 1999 μέχρι το 2012.
Πολύ μελάνι χύθηκε για τις χαριστικές ρυθμίσεις, όπου μεταξύ άλλων για μέρος των οφειλών προέβλεπαν δόσεις μέχρι το…2323, για την ανάκληση της άδειας της εταιρείας που στη συνέχεια…ανακλήθηκε, για άρσεις του μέτρου δέσμευσης της προσωπικής του περιουσίας μέχρι και για επιστροφές ΦΠΑ, αν και δεν είχαν καταβληθεί τα ποσά. Ενέργειες που αποδίδονταν στα ισχυρά πολιτικά ερείσματα που είχε οικοδομήσει ο “Mr. Express Service”.
Κάποιες φορές, ο Γ. Ραπτόπουλος συνελήφθη για αυτά τα χρέη, αλλά μετά αφέθηκε ελεύθερος, ενώ όταν η υπόθεση έφτασε στο δικαστήριο καταδικάστηκε με εξαγοράσιμη ποινή.
Το «σήριαλ» με την Εθνική Ασφαλιστική και η… αφάνεια
Μια από τις διαμάχες που έμεινε στην ιστορία, λόγω μεγέθους, αλλά και διάρκειας, ήταν αυτή που είχε με την Εθνική Ασφαλιστική. Ένα δικαστικό σήριαλ που κράτησε κοντά δύο δεκαετίες, με αγωγές δισεκατομμυρίων, εφέσεις, ανατροπές και πολλά άλλα.
Η αφετηρία της ήταν στα μέσα της δεκαετίας του ’90 όταν ο Ραπτόπουλος προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, καταγγέλλοντας πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Το 2013 το Πρωτοδικείο Aθηνών επιδίκασε αποζημίωση,ύψους 2,9 δισ. ευρώ (4.000 ευρώ για κάθε μία από τις 732.797 περιπτώσεις στις οποίες κρίθηκε ότι υπήρξε στρέβλωση του ανταγωνισμού) υπέρ της Express Service.
Η Eθνική Aσφαλιστική υποστήριξε ότι η απόφαση δεν επιδίκαζε οποιοδήποτε ποσό σε βάρος της και ότι ήταν αναγνωριστική και μη εκτελεστή, ενώ προανήγγειλε προσφυγή στο Εφετείο, που την δικαίωσε, ενώ τελικά η υπόθεση έφτασε στον Άρειο Πάγο. Τον Μάρτιο του 2015 το ανώτατο ακυρωτικό απέρριψε οριστικά τις αγωγές του Ραπτόπουλου, γράφοντας το φινάλε στις όποιες προσπάθειες ανόρθωσης.
Έκτοτε ο ίδιος αποσύρθηκε από τη δημοσιότητα, καθώς ήταν προφανές ότι αφενός σε αυτή την υπόθεση έβλεπε τη σανίδα σωτηρίας για την εταιρεία του, αφετέρου, όμως, και γιατί οι εποχές πλέον είχαν αλλάξει, όπως και το πολιτικό σκηνικό, με τους «εκλεκτούς φίλους» να έχουν μπει στο περιθώριο.
Πάντως, με βάση τα στοιχεία της ΑΑΔΕ που είχαν δημοσιοποιηθεί προ διετίας, ο Γ. Ραπτόπουλος είχε οφειλές προς το ΙΚΑ ύψους 136 εκατ. ευρώ.
Το «σήμερα» και το «αύριο» για την Express Service
Τα ερωτήματα πλέον εστιάζονται στην Express Service, με το «ομιχλώδες» εταιρικό status και το ακόμη πιο «ομιχλώδες» μέλλον.
Και αυτό καθώς η Express Service Ανώνυμη Εμπορική Εταιρεία, που ιδρύθηκε στις 22 Δεκεμβρίου 1977, βρίσκεται υπό «λύση και εκκαθάριση» από τον Αύγουστο του 2016, ενώ από το Μάιο της ίδιας χρονιάς δηλώνεται ότι «έπαυσε να απασχολεί προσωπικό»..
Με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση 19/08/2019 έως 18/08/2020 που συντάχθηκαν «με την παραδοχή της μη συνέχισης της δραστηριότητας της εταιρείας» και υπογράφονται από τον Γ. Ραπτόπουλο ως «μοναδικό εκκαθαριστή», έχει μηδενικό κύκλο εργασιών, συσσωρευμένες ζημιές ύψους 222,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα χρέη προς οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης είναι 119,7 εκατ. ευρώ και για φόρους-τέλη 90,43 εκατ. ευρώ, με το σύνολο των υποχρεώσεων να διαμορφώνεται σε 218,46 εκατ. ευρώ.
Στην Έκθεση Εργασιών Εκκαθάρισης γίνεται λόγος για «θετική εξέλιξη στην διεκδίκηση της αποζημίωσης από την Εθνική Α.Ε.Γ.Α. και εκδήλωση ενδιαφέροντος από επενδυτές για εξυγίανση της οντότητας, η οποία ευελπιστούμε ότι σε εύλογο χρονικό διάστημα θα λήξει θετικά»…
Όσον αφορά τους λόγους καθυστέρησης περάτωσης της εκκαθάρισης, επισημαίνεται ότι «δεν είναι δυνατόν να γίνει ρευστοποίηση των ακινήτων και των μεταφορικών μέσων διότι είναι δεσμευμένα από το Δημόσιο και τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς λόγω χρεών» .
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται, η εταιρεία αιτείται (ακόμη…) αποζημίωση από την Εθνική Ασφαλιστική ύψους 1.465.594.000 ευρώ (ήτοι 732.797 παραβάσεις x 2000 ευρώ ), με την εκτίμηση ότι «η υπόθεση εκκρεμεί ενώπιον δικαστηρίων και αναμένεται με βάση τα δεδομένα να έχει επιτυχή έκβαση»…
Η εντυπωσιακή βίλα του – επιπέδου «Δυναστείας» – που φιλοξένησε και προβεβλημένους γάμους της τότε εποχής
Εκτός από την Express Service Α.Ε.Ε., όμως, ως ενεργές εμφανίζονται τοπικές-ατομικές επιχειρήσεις (Express Service Οδική Βοήθεια) σε Αργολίδα, Κεφαλονιά, Εύβοια, Κυκλάδες, Ροδόπη, Δωδεκάνησα και άλλες περιοχές. Μεταξύ αυτών και η ατομική επιχείρηση του ίδιου του Γ. Ραπτόπουλου με έδρα στην Καλαμαριά…
Σε κάθε περίπτωση, το «αύριο» για την εταιρεία που ταυτίστηκε με την έννοια της οδικής βοήθειας φαντάζει δυσοίωνο, καθώς εκτός από το δυνατό brand name, υπάρχουν μόνο χρέη και ζημιές εκατοντάδων εκατομμυρίων…
Διαβάστε ακόμη:
Ο ανασχηματισμός, ο νέος πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, ο στόλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ο… επενδυτής Καρλούτσος
Ακίνητα: Αλλάζουν οι αντικειμενικές από 1ης Ιανουαρίου – Πού θα εκτιναχθούν οι τιμές
Άδειες online τυχερών παιχνιδιών: Στα δημόσια ταμεία €15,5 εκατ. – Έρχονται ακόμη €6,25 εκατ.