© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Τα αναμφισβήτητα φυσικά πλεονεκτήματα με τα οποία είναι προικισμένη η Ελλάδα, όπως η τεράστια ακτογραμμή, τα νησιά και οι ασφαλείς θάλασσες, σε συνδυασμό με τη μακρά παράδοση ναυτοσύνης, αποτέλεσαν τις βάσεις για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας. Oπως σε πολλούς άλλους τομείς, βέβαια, αυτή η υπόθεση εξελίχθηκε και εξελίσσεται σε μεγάλο βαθμό χάρη και στην ιδιωτική πρωτοβουλία.
Εδράζεται ουσιαστικά πάνω σε εταιρικά εγχειρήματα ανθρώπων με ιδιαίτερο ταλέντο και μεράκι που αποτελούν τους διαύλους επικοινωνίας με το διαρκώς αυξανόμενο target group όσων επιλέγουν και μπορούν να κάνουν διακοπές με ναυλωμένο σκάφος ή και να αποκτήσουν τέτοιο.
Με βάση πρόσφατα στοιχεία, υπολογίζεται ότι σήμερα λειτουργούν στην Ελλάδα περί τις 400 εταιρείες ενοικίασης επαγγελματικών σκαφών αναψυχής, με τον συνολικό στόλο να ανέρχεται σε περίπου 6.400 σκάφη, εκ των οποίων εκτιμάται ότι το 65% είναι ιστιοπλοϊκά και το 35% μηχανοκίνητα.
Μεταξύ των πολλών εταιρειών του κλάδου, ο οποίος λόγω της πανδημίας υπέστη βαρύτατο πλήγμα, λίγες είναι οι μεγάλες και ισχυρές και ανάμεσα σε αυτές ξεχωριστή θέση κατέχει η Istion Yachting, η οποία γράφει το δικό της success story. Δημιούργημα του επιχειρηματία Γιάννη Κουρούνη και με αφετηρία το 1992 από την Κω, το νησί της καταγωγής του, η Istion Yachting έφερε, κατ’ αρχάς, νέα δεδομένα για το yachting στα Δωδεκάνησα, λανσάροντας καινούρια σκάφη και άριστες υπηρεσίες εξυπηρέτησης. Σύντομα η εταιρεία έγινε γνωστή ανοίγοντας τον βηματισμό της. Ετσι, στη συνέχεια ξέφυγε από τα τοπικά όρια της δημοφιλούς τουριστικά περιοχής και επεκτάθηκε σε όλη την Ελλάδα, αλλά πλέον και εκτός συνόρων.
Τα κλειδιά της επιτυχίας
Σε όλες τις ιστορίες επιτυχίας αναντικατάστατο ρόλο παίζει το όραμα του πρωταγωνιστή τους. Αυτό που σε συνδυασμό με τις ικανότητές του τον κάνει να ξεπερνά διάφορα εμπόδια λειτουργώντας ως κινητήρια δύναμη προς τα εμπρός. Οταν ξεκίνησε η ιστορία της Istion Yachting, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, παρά τον μικρό αριθμό διαθέσιμων σκαφών εκείνη την εποχή, κατάφερε να προσελκύσει νέους λάτρεις των διακοπών με σκάφος και να συνεισφέρει στην αναβάθμιση των Δωδεκανήσων σε έναν από τους πιο σημαντικούς ιστιοπλοϊκούς προορισμούς στην Ελλάδα. Αυτό ασφαλώς δεν έγινε τυχαία.
Η θεαματική ανάπτυξη της Istion βασίστηκε αρχικά στην πελατοκεντρική της προσέγγιση και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, που στην πορεία πολλαπλασίαζαν τον αριθμό εκείνων που την εμπιστεύονταν για τις διακοπές τους. Παράλληλα, επιχείρησε να επαναπροσδιορίσει το yachting και από προνομιακό είδος αναψυχής για λίγους να το φέρει πιο κοντά σε ένα ευρύτερο κοινό.
Ο κ. Κουρούνης, εκτός από την Istion, είναι ο άνθρωπος που ανέλαβε για λογαριασμό του δήμου τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία της μαρίνας της Κω, η οποία άνοιξε τις πύλες της το 2001, παραμένοντας στο πηδάλιό της για έξι ακόμη χρόνια.
Ο ερχομός στην Αθήνα
Το 2007, το οποίο μπορεί να χαρακτηριστεί έτος-ορόσημο για την εξέλιξή της, η Istion Yachting μετέφερε τα κεντρικά της γραφεία στην Αθήνα και συγκέντρωσε μια πολυδιάστατη ομάδα επαγγελματιών του yachting που μοιράζονται το κοινό πάθος για τη θάλασσα, βάζοντας ταυτόχρονα υψηλότερους στόχους. Ετσι, ξεκίνησε μια περίοδος όπου εγκαινιάστηκαν περισσότερες συνεργασίες με μεσίτες ναυλώσεων σε όλο τον κόσμο, καθώς και με φημισμένα ναυπηγεία, προωθήθηκε η συνεχής ανανέωση των τουριστικών προορισμών, αλλά και η περαιτέρω βελτίωση των υπηρεσιών, καθιστώντας την εταιρεία σημείο αναφοράς στον κλάδο.
Το 2024 βρίσκει την Istion σε ηγετική θέση στη βιομηχανία του yachting. Με ορμητήριο τις νέες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στην Αθήνα, η εταιρεία αναπτύσσεται δυναμικά τόσο στον τομέα των ναυλώσεων όσο και των πωλήσεων, αυξάνει το προσωπικό της και προχωρά σε μια πρωτοποριακή πλατφόρμα online κρατήσεων. Σήμερα ο στόλος των ιδιόκτητων και υπό διαχείριση σκαφών αναψυχής ξεπερνά τα 300, λειτουργεί από 12 βάσεις ναύλωσης στην Ελλάδα και μία στην Κροατία, την ACI Marina Skradin, ενώ καταγράφει εντυπωσιακές για τον κλάδο οικονομικές επιδόσεις, με τον τζίρο της για το 2023 να ξεπερνά τα 22 εκατ. ευρώ.
Το «business stories» είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον ιδρυτή και επικεφαλής (πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο) της Istion Yachting Γιάννη Κουρούνη για την αφετηρία και την εξέλιξη της εταιρείας, αλλά και για τα προβλήματα του κλάδου του yachting και του θαλάσσιου τουρισμού, αλλά και για το ποιες είναι οι προτάσεις του.
– Μιλήστε μας για την αφετηρία της Istion Yachting. Πώς ξεκινήσατε από την Κω και πώς εξελίχθηκε μέχρι σήμερα;
Η αρχή έγινε το 1992 στο νησί όπου γεννήθηκα και μεγάλωσα, την Κω. Είχα ήδη επιλέξει το αντικείμενο με το οποίο ήθελα να ασχοληθώ επαγγελματικά και ξεκίνησα παροτρύνοντας εταιρείες yachting να δραστηριοποιηθούν στο νησί. Η αρχή έγινε με λίγα επαγγελματικά σκάφη, τα οποία εξυπηρετούσα ως τοπικός συνεργάτης άλλων εταιρειών. Η ενασχόλησή μου για περίπου δέκα χρόνια μού απέφερε σημαντική εμπειρία σε όλους τους τομείς του αντικειμένου, αφού είχα συνολικά το operation των σκαφών, την εξυπηρέτηση πελατών και όλες οι δουλειές πέρναγαν από τα χέρια μου.
Γρήγορα η Κως αναπτύχθηκε ως προορισμός και αποφάσισα να ξεκινήσω τη δική μου εταιρεία αποκτώντας το πρώτο μου σκάφος. Σχετικά σύντομα δημιούργησα έναν στολίσκο από επαγγελματικά σκάφη αναψυχής υπό διαχείριση. Παράλληλα ανέλαβα για λογαριασμό του Δήμου Κω τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία της μαρίνας της Κω, η οποία άνοιξε τις πύλες της το 2001 ως η πρώτη σύγχρονη μαρίνα στην Ελλάδα, στο τιμόνι της οποίας παρέμεινα έως το 2007. Εκείνη τη χρονιά μετέφερα την έδρα της εταιρείας στην Αθήνα. Ο στόλος των σκαφών διευρύνθηκε, και μαζί οι δραστηριότητες και το δίκτυο σταθμών εξυπηρέτησης των σκαφών, πέραν της Αθήνας και της Κω, σε περισσότερα σημεία στην Ελλάδα. Σήμερα η Istion Yachting διαχειρίζεται μεγάλο στόλο επαγγελματικών σκαφών σε όλη την Ελλάδα και από το 2023 και στην Κροατία. Οι δραστηριότητες της εταιρείας, εκτός της διαχείρισης και ναυλομεσιτείας, αφορούν τις πωλήσεις σκαφών με αντιπροσωπείες μεγάλων ναυπηγείων και ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών για πλοιοκτήτες και ναυλωτές.
Με στόλο 300 σκαφών
– Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι σταθμοί που εσείς θα ξεχωρίζατε;
Αρχικά η απόφασή μου να σταματήσω τη συνεργασία υποστήριξης στόλων τρίτων και να ξεκινήσω τη δική μου εταιρεία. Επειτα, η εμπλοκή μου με το έργο της μαρίνας της Κω, η οποία μου απέφερε, εκτός από εμπειρία, και δημιουργική ικανοποίηση για ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο της πατρίδας μου, αφού για χρόνια αποτελούσε έργο-πρότυπο στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, η απόφασή μου να μεταφέρω την έδρα στην Αθήνα και να αναπτύξω την εταιρεία σε όλη την Ελλάδα. Πρόσφατα, το 2023, η είσοδος στην Κροατία μέσω θυγατρικής, με 25 νεότευκτα ιδιόκτητα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής.
– Ποιος είναι ο αριθμός των σκαφών που διαχειρίζεστε;
Ο στόλος των υπό διαχείριση σκαφών μαζί με τα ιδιόκτητα ξεπερνάει σήμερα τα 300. Πρόκειται κυρίως για επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, bareboats, αλλά και μεγαλύτερα, πλήρως επανδρωμένα πολυτελή σκάφη μήκους έως 50 μέτρων, όλων των ειδών: ιστιοπλοϊκά, καταμαράν και μηχανοκίνητα.
Ο αναξιοποίητος πλούτος και οι προτάσεις
– Η Ελλάδα έχει σημαντικά φυσικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τον θαλάσσιο τουρισμό. Κατά πόσο τα έχει αξιοποιήσει μέχρι σήμερα; Τα φυσικά πλεονεκτήματα της χώρας είναι γνωστά και αδιαμφισβήτητα. Το ίδιο ισχύει και για τις… τεχνικές δυσκολίες ανάδειξης και αξιοποίησής τους, καθώς τα προβλήματα της κρατικής διοίκησης στη χώρα μας είναι παροιμιώδη. Αποτέλεσμα αυτού είναι το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει όχι μόνο να μην αξιοποιήσουμε τα φυσικά και κλιματολογικά πλεονεκτήματα της χώρας μας στην έκταση που θα μπορούσαμε, αλλά και όπου αναπτύξαμε -σε όποιον βαθμό- τον θαλάσσιο τουρισμό, αυτό έγινε με προχειρότητα, χωρίς κανόνες, χωρίς σχεδιασμό και σεβασμό στο περιβάλλον. Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κάποια κινητικότητα, θεωρώ όμως ότι είμαστε ακόμη πολύ μακριά από την ημέρα που θα μπούμε σε μια πορεία ορθολογιστικής ανάπτυξης.
– Τι πιστεύετε ότι θα πρέπει να γίνει σε επίπεδο θεσμικό και άλλων κινήτρων ώστε να αναδειχθεί και να στηριχθεί ο κλάδος;
Το μόνο κίνητρο που χρειάζεται για να αναπτυχθεί ο κλάδος είναι ένα απλό, καθαρό και σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο με αναπτυξιακό πρόσημο όσον αφορά τα σκάφη αναψυχής (επαγγελματικής και ιδιωτικής χρήσης) και τις υποδομές που απαιτεί ο κλάδος. Αυτό σημαίνει:
■ Υιοθέτηση προγράμματος εκπαίδευσης για τους επαγγελματίες για ολόκληρο το φάσμα του yacthing, σε ειδικότητες ναυτικών, τεχνικών, τεχνιτών-επισκευαστών, μηχανικών, υπηρεσιών φιλοξενίας κ.λπ.
■ Ανάπτυξη συστήματος προστασίας και ανάδειξης του θαλάσσιου και παράκτιου περιβάλλοντος.
■ Δημιουργία και λειτουργία εγκαταστάσεων ελλιμενισμού, συντήρησης, επισκευής, κατασκευής, μετασκευής σκαφών αναψυχής.
Επί πολλά χρόνια μέσω των επαγγελματικών φορέων έχουμε καταθέσει και συνεχίζουμε να καταθέτουμε προτάσεις στα αρμόδια υπουργεία, τα οποία προφανώς δεν έχουν αντιληφθεί τη δυναμική του θαλάσσιου τουρισμού. H τελευταία και σημαντική πρόταση που έχουμε καταθέσει αφορά τη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Θαλάσσιου Τουρισμού.
– Πώς κρίνετε τη σημερινή κατάσταση όσον αφορά τις μαρίνες της χώρας; Η μακροχρόνια παραχώρηση σε ιδιώτες έχει φέρει αποτελέσματα;
Οι υποδομές μας σε εγκαταστάσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής είναι ελάχιστες. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο πραγματικός αριθμός θέσεων ελλιμενισμού σε μαρίνες σήμερα δεν ξεπερνάει τις 4.000, όταν, για παράδειγμα, η Κροατία (χώρα με μόλις 25 χρόνια ιστορίας) διαθέτει 20.000. Ο ιδιωτικός τομέας εδώ έχει τον πρώτο λόγο για την ανάπτυξη μαρινών (όπως σε όλο τον κόσμο), αλλά σε κάποιες περιπτώσεις και μεικτά σχήματα. Η χώρα χρειάζεται και εδώ ένα σχέδιο ανάπτυξης με ιδιωτικές επενδύσεις εντός ενός ισορροπημένου και λειτουργικού πλαισίου, το οποίο να περιλαμβάνει έναν κορμό με μεσαίου μεγέθους μαρίνες με ολοκληρωμένο πλέγμα υπηρεσιών και εγκαταστάσεων σε κομβικά σημεία, πλαισιωμένο από ένα μεγάλο δίκτυο καταφυγίων και αγκυροβολίων σκαφών αναψυχής σε υφιστάμενες και νέες λιμενικές εγκαταστάσεις και προστατευμένους κόλπους, με ελαφρές κατασκευές και βασικές υπηρεσίες προς εξυπηρέτηση διερχόμενων σκαφών. Πάντα με σεβασμό στο περιβάλλον τόσο κατά τον σχεδιασμό και την κατασκευή όσο και κατά τη λειτουργία τους.
Ανοδικά οι επιδόσεις
– Η Istion Yachting είναι μια υγιής εταιρεία με ισχυρές οικονομικές επιδόσεις. Πώς πήγε το 2023 σε επίπεδο τζίρου και βασικών μεγεθών και πώς κινείται η φετινή χρονιά μέχρι τώρα;
Το 2023 ήταν μια χρονιά-ρεκόρ για την εταιρεία, η οποία για μία ακόμη -συνεχή- χρονιά κατέκτησε νέες κορυφές και στα οικονομικά αποτελέσματα. Σημείωσε αύξηση τζίρου κατά 20% και τα κέρδη αυξήθηκαν κατά 24% σε σχέση με τα αντίστοιχα του 2022. Η φετινή χρονιά διαγράφεται θετική για την εταιρεία με νέα αύξηση τζίρου και κερδών. Η αγορά ωστόσο κινείται με αρνητικό πρόσημο τόσο στις ναυλώσεις όσο και στις πωλήσεις σκαφών, καθώς σε παγκόσμιο επίπεδο έχουμε εισέλθει σε διορθωτική περίοδο μετά το booming που παρατηρήθηκε στο yachting στη μετά COVID εποχή.
– Ποια σχέδια έχετε στα σκαριά για την εταιρεία – για το άμεσο μέλλον ή και αργότερα;
Το σχέδιο αφορά τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών μας τόσο για τους πλοιοκτήτες που μας εμπιστεύονται όσο και για τους ναυλωτές μας. Στοχεύουμε να συνεχίσουμε να επενδύουμε στους δύο βασικούς πυλώνες ανάπτυξής μας, που είναι οι άνθρωποί μας και η τεχνολογία, με σκοπό τη διάκριση και την καινοτομία. Κρατώντας πάντα σταθερές τις διαχρονικές μας αξίες του ήθους, της ειλικρίνειας, του σεβασμού, της αξιοπιστίας, της συντροφικότητας και του επαγγελματισμού.
Διαβάστε ακόμη:
Μέση Ανατολή – Ισραήλ: Μπαράζ επιθέσεων σε Βηρυτό και Γάζα εν αναμονή της απάντησης σε Ιράν
ΠΑΣΟΚ: Κάλπες για «6» με το «βλέμμα» στη συμμετοχή
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ