Για πρώτη φορά από τον Ιανουάριο, ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων μερικής απασχόλησης στη Γερμανία σημείωσε άνοδο. Από τον Αύγουστο έως τον Νοέμβριο, ο αριθμός των μερικώς απασχολούμενων «εκτοξεύτηκε» από 76.000 σε 187.000, σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Ινστιτούτου Ifo, που δημοσιεύτηκαν την προηγούμενη εβδομάδα και βασίζονται σε έρευνες του Ifo και σε στοιχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Απασχόλησης.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στον κλάδο της βιομηχανίας. Εκεί, οι εργαζόμενοι μερικής απασχόλησης σχεδόν τριπλασιάστηκαν, φτάνοντας στις 151.000 από 59.000.
«Οι ενεργοβόρες βιομηχανίες και η αυτοκινητοβιομηχανία καταφεύγουν όλο και περισσότερο στην εργασία μερικής απασχόλησης. Αυτό συμβαδίζει με την αδυναμία των βιομηχανιών αυτών να παράγουν με τους ρυθμούς του παρελθόντος» δήλωσε ο Sebastian Link, ερευνητής του Ινστιτούτου ifo.
Στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο αριθμός αυξήθηκε από 14.100 σε 33.400 άτομα, στη χημική βιομηχανία από 7.400 σε 21.200.
«Σε σύγκριση με τους τελευταίους χειμώνες του κορονοϊού, ωστόσο, το επίπεδο της μερικής απασχόλησης εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλό» προσέθεσε ο Link. Τον Νοέμβριο του 2021, ο συνολικός αριθμός ήταν 750.000 εργαζόμενοι βραχυχρόνιας απασχόλησης.
#Energiekrise lässt #Kurzarbeit in der #Industrie steigen
August: 59.000 📈November: 151.000
aktuelle Schätzung auf Basis #ifoUmfrage und Zahlen @Bundesagentur https://t.co/2MGDc4Jj94 pic.twitter.com/JnzGmg3bRy— ifo Institut (@ifo_Institut) December 2, 2022
Τα τελευταία στοιχεία από το Ινστιτούτο Ifo προστίθενται σε μία σειρά ανησυχητικών ειδήσεων που αποτυπώνουν τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία, αλλά και στο σύνολο της Ευρώπης.
Οι προειδοποιήσεις της Volkswagen
Ενδεικτική είναι η πρόσφατη ανάρτηση του διευθύνοντος συμβούλου της Volkswagen Passenger Cars, Thomas Schäfer.
«Το γεγονός είναι ότι σε μια διεθνή σύγκριση, η Γερμανία και η Ευρωπαϊκή Ένωση χάνουν γρήγορα την ελκυστικότητα και την ανταγωνιστικότητά τους» έγραψε σε ποστ στο Linkedin. «Οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Κίνα, η Νοτιοανατολική Ασία και περιοχές όπως η Βόρεια Αφρική πατούν «γκάζι». Εμείς μένουμε ακίνητοι. Ανησυχώ πολύ για την τρέχουσα εξέλιξη σε σχέση με τις επενδύσεις στον μετασχηματισμό του κλάδου (της αυτοκινητοβιομηχανίας). Η Ευρώπη δεν είναι ανταγωνιστική στις τιμές σε πολλούς τομείς. Ειδικότερα, όσον αφορά στο κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος και του φυσικού αερίου, υστερούμε όλο και περισσότερο. Εάν δεν καταφέρουμε να μειώσουμε τις τιμές της ενέργειας στη Γερμανία και την Ευρώπη γρήγορα και αξιόπιστα, οι επενδύσεις σε ενεργοβόρα παραγωγή ή σε νέα εργοστάσια κυψελών μπαταριών στη Γερμανία και την ΕΕ δεν θα είναι πλέον εφικτές. Η δημιουργία αξίας σε αυτόν τον τομέα θα γίνει αλλού» προειδοποίησε.
Οι δηλώσεις του Schäfer θέτουν εν αμφιβόλω το τεράστιο επενδυτικό σχέδιο της Volkswagen για καθαρά, ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που προβλέπει την κατασκευή έξι εργοστασίων κυψελών μπαταριών στην Ευρώπη και την συνεπακόλουθη δημιουργία έως και 20.000 νέων θέσεων εργασίας.
Παράλληλα με το υψηλό ενεργειακό κόστος, στις γερμανικές βιομηχανίες «βάζουν φρένο» οι ελλείψεις υλικών.
Τον Νοέμβριο, σχεδόν έξι στις δέκα μεταποιητικές επιχειρήσεις της Γερμανίας ανέφεραν ελλείψεις υλικών, και πάλι σε έρευνα του Ινστιτούτου Ifo. Το ποσοστό είναι μικρότερο από ότι τους προηγούμενους μήνες, γεγονός που αποδίδεται στην «εθελοντική» μείωση των ρυθμών παραγωγής.
Παρόλα αυτά, σε κρίσιμους τομείς το πρόβλημα παραμένει οξύ.
Στην αυτοκινητοβιομηχανία, το ποσοστό των εταιρειών που αντιμετωπίζουν ελλείψεις υλικών έφτασε σε 83,2% (από 74,9%) .
Το ποσοστό των κατασκευαστών μηχανημάτων και εξοπλισμού που επηρεάζονται από το πρόβλημα αγγίζει το 80%. Παράλληλα, πάνω από 70% των παραγωγών ποτών και των κατασκευαστών ηλεκτρικού εξοπλισμού της Γερμανίας δήλωσαν ότι εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν ελλείψεις υλικών.
Η έλλειψη υλικών παραγωγής που εισάγονται από το εξωτερικό κοστίζει ακριβά στη γερμανική βιομηχανία, αναφέρει πρόσφατη μελέτη του Γερμανικού Ινστιτούτου Μακροοικονομικής Πολιτικής (IMK).
Η αύξηση του ΑΕΠ της Γερμανίας θα μπορούσε να είναι κατά 1,2% υψηλότερη το 2021 και κατά 1,5% υψηλότερη στα μέσα του 2022, εάν όλες οι νέες παραγγελίες είχαν διεκπεραιωθεί, σύμφωνα με τη μελέτη του IMK.
«Τα στοιχεία αυτά υπογραμμίζουν την ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα στην ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού εις βάρος της αποδοτικότητας του κόστους» έγραψαν οι ερευνητές του IMK στην περίληψη της μελέτης.
Διαβάστε ακόμη:
Προς αίσιο τέλος το «θρίλερ» με την ΑΜΚ της Credit Suisse
Mega deal για το Nammos – Συνεργασία του Πέτρου Στάθη με την Alpha Dhabi Holding