search icon

business stories

Γ. Τρακάκης / Eurochartiki: Οι νέες επενδύσεις και ο στόχος να γίνει leader της αγοράς

Πώς από μία μικρή βιοτεχνία 7 ατόμων η εταιρεία πίσω από το brand Endless έχει εξελιχθεί σε ένα μεγάλο εργοστάσιο με 235 εργαζομένους

Θεωρείται από τους σημαντικότερους παίκτες στον χώρο των χαρτικών και των απορρυπαντικών στη χώρα μας. Τα προϊόντα της λίγο – πολύ όλοι τα έχουμε χρησιμοποιήσει, χωρίς ωστόσο να ξέρουμε πολλά για την ίδια.

Η Ευρωχαρτική ΑΕΒΕ των οικογενειών Τρακάκη και Χριστόπουλου από μια μικρή βιοτεχνία των 7 ατόμων το 1989 έχει εξελιχθεί σήμερα σε μία τεράστια μονάδα 235 εργαζομένων με μεγάλη διείσδυση στη λιανική αλλά και την αγορά HORECA, παράγοντας μία σειρά από προϊόντα είτε με το brand της, Endless, είτε ιδιωτικής ετικέτας, είτε για τρίτους έχοντας αναλάβει φασόν διάσημα σήματα. Και όλα αυτά καταγράφοντας μία διαρκή ανοδική πορεία με αύξηση πωλήσεων και μεριδίων ακόμα και στη δύσκολη 10ετία της οικονομικής προσαρμογής για τη χώρα. Πλέον η εταιρεία, η οποία επινόησε την πατέντα του χάρτινου τραπεζομάντιλου που έχει κάνει θραύση στην εστίαση τις τελευταίες δεκαετίες, ετοιμάζεται για μια νέα εποχή, με τη δεύτερη γενιά των οικογενειών στο τιμόνι και ένα επενδυτικό σχέδιο 17 εκατ. ευρώ που ολοκληρώνεται φέτος. Μία επένδυση σε νέες υποδομές και μηχανολογικό εξοπλισμό που όπως λέει στο «business stories» ο Γιώργος Τρακάκης, διευθύνων σύμβουλος της Ευρωχαρτικής, θα ενισχύσουν το προφίλ της εταιρείας στην αναζήτηση της για ακόμα μεγαλύτερη παραγωγή ποιοτικών προϊόντων.

«Σήμερα είμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο, όπου η εταιρεία πάει να δείξει τη δυναμική της στην αγορά και να φτάσει στον βασικό στόχο που έχουμε θέσει. Και αυτός είναι ο διπλασιασμός του μεγέθους της μέσα στην επόμενη πενταετία και η εξέλιξή μας σε leader της αγοράς», λέει ο κ. Τρακάκης, και συνεχίζει: «Αυτό που θέλουμε είναι να εξελιχθούμε σε βάση αναφοράς (benchmark) τόσο στα χαρτικά όσο και στα απορρυπαντικά, δίνοντας αξία στους μετόχους, στους εργαζομένους αλλά και στην κοινωνία». Ενώ δεν κρύβει και το όραμά του: «Να γίνουμε μία πολυεθνική με βάση την Ελλάδα».

Τα πάντα γίνονται μεθοδικά. Ακόμα και η διαδοχή από τους ιδρυτές στους επιγόνους γίνεται με οργανωμένο τρόπο, με τη βοήθεια συμβούλων, και παράλληλη αναδιάρθρωση του τρόπου διοίκησης. Εξάλλου τόσο ο Γιώργος Τρακάκης όσο και ο Θανάσης Χριστόπουλος, γιος του δεύτερου συνιδρυτή με τον οποίο πλέον μοιράζονται το μεγάλο γραφείο της διεύθυνσης της επιχείρησης, είναι νέοι με σπουδές, μεταπτυχιακά και σύγχρονη αντίληψη για το πώς πρέπει να διοικείται αλλά και να ευημερεί μια εταιρεία.

Στο τελευταίο επενδυτικό σχέδιο εξάλλου έχουν παίξει καταλυτικό ρόλο. «Θα είχε ολοκληρωθεί νωρίτερα, αλλά οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις μας πήγαν πίσω. Λόγω αυτής της καθυστέρησης αλλά και της αύξησης του κόστους του χαρτιού που απορροφήσαμε είχαμε μικρή κερδοφορία το 2018», σημειώνει ο Γιώργος Τρακάκης. Οπως λέει ο ίδιος, ο κύκλος εργασιών για το 2018 διαμορφώθηκε σχεδόν στα 47 εκατ. ευρώ, ενώ το α’ εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης φαίνεται ότι θα κλείσει με ρυθμό αύξησης 15%!

«Εχουμε μεγάλη προοπτική. Οργανωνόμαστε καλύτερα, αναβαθμίζουμε τις παραγωγικές μας δυνατότητες ώστε να διεκδικήσουμε τον τζίρο που πιστεύουμε ότι μας αναλογεί στη σημερινή αγορά», τονίζει.

Τα προϊόντα

Σήμερα το 70% του τζίρου προέρχεται από τα χαρτικά και το 30% από τα απορρυπαντικά, με την εταιρεία να διαθέτει ευρεία γκάμα προϊόντων για οικιακή και επαγγελματική χρήση. Μάλιστα υπολογίζεται ότι ετησίως η παραγωγή προϊόντων χάρτου φτάνει τους 20.000 τόνους και η αντίστοιχη απορρυπαντικών τους 40.000 τόνους.

«Η βάση μας είναι το brand Endless, που αποτελεί και το 65% των πωλήσεών μας. Ενα προϊόν που στη λιανική θα το βρει κανείς κυρίως σε σούπερ μάρκετ μεγέθους ΕΛΟΜΑΣ, αλλά και μικρότερα. Το υπόλοιπο 35% είναι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας», εξηγεί ο κ. Τρακάκης. «Από κάθε είδους προϊόν χαρτιού με την ετικέτα όλων σχεδόν των μεγάλων αλυσίδων λιανικής της χώρας μέχρι υγρά απορρυπαντικά για εταιρείες όπως η Σαράντης ή η Εύρηκα Ελλάς. Αυτή τη στιγμή, για παράδειγμα, παράγουμε για λογαριασμό της Σαράντης το υγρό για τα πιάτα AVA», συμπληρώνει. Σε ό,τι αφορά την μπράντα της ίδιας της Ευρωχαρτικής, «διαθέτουμε 350 κωδικούς Endless, το οποίο διανέμεται πανελλαδικά σε 1.500 ενεργούς πελάτες μας», σημειώνει ο κ. Τρακάκης.

Πέρα από το ράφι, όμως, η μεγαλύτερη δύναμη της εταιρείας σήμερα είναι ο χώρος του HORECA, όπου καταγράφεται σημαντική διείσδυση μέσω χονδρεμπόρων και ειδικών συνεργατών. «Πήραμε την απόφαση να εξειδικευτούμε στη συγκεκριμένη αγορά καθώς βλέπαμε ότι οι αποθήκες χαρτικών, μία αγορά που ουσιαστικά εμείς ξεκινήσαμε στις αρχές του ’90, άρχισε να σβήνει λόγω της μεγάλης συγκέντρωσης και του ανταγωνισμού στο λιανεμπόριο».
Εξαγωγές

Σημαντική διέξοδος όμως είναι και οι εξαγωγές, που ωστόσο, όπως λέει ο κ. Τρακάκης, «δεν μπορούν να είναι πολύ μεγάλες, με δεδομένο ότι για ένα προϊόν όπως τα χαρτικά το μεταφορικό κόστος είναι τεράστιο και δύσκολα μπορείς να ανταγωνιστείς τις τοπικές εταιρείες». Και πάλι, όμως, η εταιρεία εξάγει σε 15 χώρες τόσο χαρτικά (κυρίως σε κάποιες γειτονικές) όσο και απορρυπαντικά – τα περισσότερα είναι ιδιωτικής ετικέτας.

Το πιο πετυχημένο εξαγώγιμο προϊόν, πάντως, είναι το χάρτινο τραπεζομάντιλο. «Αν πάτε στα τουρκικά παράλια δεν υπάρχει περίπτωση να μη δείτε στις ταβέρνες το σήμα μας. Στέλνουμε τραπεζομάντιλα ως τις ΗΠΑ», λέει ο κ. Τρακάκης. Η πιο μακρινή αγορά στην οποία έχει παρουσία η εταιρεία είναι η Αυστραλία, όπου στέλνει κυρίως ρολά κουζίνας. «Πίσω απ’ αυτό κρύβεται μια αστεία ιστορία», σημειώνει ο ίδιος, και μας την αφηγείται: «Κάποια στιγμή έρχεται ο χονδρέμπορος -Ελληνοαυστραλός- πελάτης μας και μας λέει: “Eχω έναν πελάτη μίνι μάρκετ που αγοράζει δέκα-δέκα τα κιβώτια γιατί έχει έναν πελάτη-καταναλωτή που έχει μία Porsche και θέλει να σκουπίζει τα τζάμια του αυτοκινήτου μόνο με το δικό σας το χαρτί γιατί δεν αφήνει χνούδι».

Ο ανταγωνισμός

Στην εγχώρια αγορά, όπως λέει ο κ. Τρακάκης, ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. «Ωστόσο βρισκόμαστε σε καλή θέση, καθώς είμαστε οι μόνοι που διαθέτουμε τόσο μεγάλο κωδικολόγιο προϊόντων. Επιπρόσθετα, έχουμε και το απορρυπαντικό. Τα προϊόντα μας είναι ποιοτικά και γι’ αυτό δεν δεχόμαστε να κάνουμε εκπτώσεις. Εξυπηρετούμε εντός 48 ωρών στην Αττική και εντός 5 ημερών και στο πιο απομακρυσμένο μέρος στην Ελλάδα. Σε λίγο καιρό δε, που θα τεθούν σε λειτουργία τα νέα υπερσύγχρονα μηχανήματά μας, θα βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο την ποιότητά μας υποστηρίζοντας το premium μας έναντι του ανταγωνισμού», τονίζει ο επιχειρηματίας.

Βέβαια αναγνωρίζει ότι δύσκολα μπορεί να ανταγωνιστεί η Ευρωχαρτική τις πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στον χώρο. «Στο ράφι είναι δύσκολο, κυρίως λόγω της διαφημιστικής δαπάνης που έχουν και των μεγάλων προσφορών που κάνουν. Ωστόσο με το κωδικολόγιο που έχουμε, διαθέτοντας προϊόντα στη σωστή ποιότητα και τιμή, έχουμε καταφέρει να έχουμε καλή διείσδυση στη αποκαλούμενη “μικρή αγορά”», τονίζει ο κ. Τρακάκης. Ολα αυτά βέβαια αφορούν το απορρυπαντικό, μιας και στο χαρτί, δεν υπάρχει τέτοιος ανταγωνισμός, λέει ο ίδιος.

Η εταιρεία έγινε μέλος της Πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, στην οποία μπορεί να συμμετάσχουν επιχειρήσεις που διατηρούν έδρα, ιδιοκτησία και παραγωγή στην Ελλάδα. «Μάθαμε από τους πατεράδες μας ότι το να συνεργάζεσαι είναι ο καλύτερος τρόπος για να πετύχεις. Το θέμα δεν είναι τόσο οι πωλήσεις, αλλά να καταλάβουν οι Ελληνες ότι είναι προς όφελός τους και προς όφελος της οικονομίας το να αγοράζουν ελληνικά προϊόντα. Είμαστε εδώ, απασχολούμε κόσμο εδώ, πληρώνουμε τους φόρους μας. Εξάλλου η Πρωτοβουλία είναι μια πλατφόρμα για συνεργίες. Ακόμα και ανταγωνιστές καθόμαστε μαζί ώστε να βρούμε λύσεις και να συνεργαστούμε», τονίζει ο κ. Τρακάκης.

Προτεραιότητα στο ανθρώπινο δυναμικό

Την ίδια ώρα ο κ. Τρακάκης επισημαίνει ότι η εταιρεία επενδύει σημαντικά στο ανθρώπινο δυναμικό της. «Παρά τις καθυστερήσεις -λόγω γραφειοκρατίας- στην υλοποίηση της επένδυσής μας για νέες υποδομές και μηχανολογικό εξοπλισμό προχωρήσαμε σε προσλήψεις ώστε το προσωπικό να είναι εκπαιδευμένο και έτοιμο στις νέες ανάγκες. Γι’ αυτό και ήδη έχουμε φτάσει τα 235 άτομα προσωπικό», λέει ο κ. Τρακάκης. «Εξάλλου, αυτό που επιζητά η διοίκηση από τους νέους εργαζόμενους είναι να έχουν εκείνον τον χαρακτήρα που μπορεί αργότερα να κάνει τη διαφορά – να προτείνουν πράγματα, να μπορούν να παρεμβαίνουν όπου πρέπει, να εκφράζουν την άποψή τους. Γι’ αυτό και οι δίαυλοί μας με το προσωπικό σήμερα είναι ανοικτοί προκειμένου να συζητάμε οτιδήποτε», τονίζει.

Η ιστορία

Η Ευρωχαρτική ιδρύθηκε το 1993, ωστόσο η ιστορία της αρχίζει το 1985, όταν συστήνεται στο Περιστέρι η ομόρρυθμη εταιρεία Ν. ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ – Ι. ΤΡΑΚΑΚΗΣ Ο.Ε., με τον διακριτικό τίτλο ΧΡΙΣΤΡΑΚ Ο.Ε., από τους σημερινούς μετόχους της και φίλους.

Η εταιρεία λειτουργεί σε ένα ενοικιαζόμενο κτίριο στο Περιστέρι και το 1989 νοικιάζει ακόμη έναν χώρο 400 τ.μ., πραγματοποιώντας την πρώτη δειλή επέκτασή της για την παραγωγή και αποθήκευση των προϊόντων της. Η αρχική της δραστηριότητα στρέφεται στα επαγγελματικά χαρτικά για συσκευές (χειροπετσέτα, χαρτιά υγείας), καθώς και στα κρεμοσάπουνα, ενώ απασχολεί μόλις 7 άτομα.

Τρία χρόνια αργότερα, η εταιρεία μετατρέπεται στην ΕΥΡΩΧΑΡΤ ΕΠΕ και μεταφέρεται σε νέες -μεγαλύτερες- εγκαταστάσεις (περί τα 1.000 τ.μ.) στον Ασπρόπυργο Αττικής. Με τη σύσταση της νέας εταιρείας ξεκινά η δραστηριοποίηση στην εμπορία των απορρυπαντικών με σκοπό τη συμπλήρωση της προϊοντικής γκάμας.

Το 1993 συστήνεται η ΕΥΡΩΧΑΡΤΙΚΗ ΑΕΒΕ, η οποία ακολουθεί μια ραγδαία ανοδική πορεία, με διαδοχικές επεκτάσεις των παραγωγικών εγκαταστάσεων και των αποθηκευτικών χώρων της, σχεδόν κάθε 2 χρόνια, στη Θέση Ρυκιά στον Ασπρόπυργο.

Το 1994 σχεδιάζεται και κατοχυρώνεται το brand name «Endless» με σήμα τον κύκνο, που καταφέρνει να καθιερωθεί ως ένα αναγνωρίσιμο σήμα στην ελληνική αγορά. Τον ίδιο χρόνο η εταιρεία λειτουργεί το πρώτο της υποκατάστημα στη Θεσσαλονίκη. Εκείνη την εποχή θα λανσάρει το χάρτινο τραπεζομάντιλο, μια δική της πατέντα, με την οποία θα δημιουργήσει μια νέα αγορά. Επειτα ξεκίνησε και η παραγωγή απορρυπαντικών, με τους εργαζόμενους να έχουν φτάσει ήδη τους 90.

Το 2001 λειτουργούν γραφεία και αποθηκευτικοί χώροι σε νεοανεγερθέν κτίριο έκτασης 4.000 τ.μ. στη Νέα Μαγνησία Θεσσαλονίκης για να καλυφθούν οι αυξανόμενες ανάγκες του υποκαταστήματος που εξυπηρετεί την αγορά της Β. Ελλάδας.

Το 2004 θα γίνει μία μεγάλη επένδυση σε νέες κτιριακές εγκαταστάσεις και μηχανολογικό εξοπλισμό. Οι εργαζόμενοι φτάνουν τους 174.

Το 2007 δημιουργούνται νέοι αποθηκευτικοί χώροι έκτασης 8.250m² στη θέση Ρυκιά, στον Ασπρόπυργο.

Σχεδόν 10 χρόνια μετά θα ενεργοποιηθεί ένα επενδυτικό σχέδιο 17 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω χωροταξική επέκταση της εταιρείας και νέο σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό που αναμένεται ως το φθινόπωρο φέτος να έχει ολοκληρωθεί. Οι εργαζόμενοι έχουν φτάσει τους 235 και η διοίκηση περνά πλέον στη δεύτερη γενιά των οικογενειών Τρακάκη και Χριστόπουλου.

Exit mobile version