Η σχέση της Formula 1 με τις ΗΠΑ ήταν ανέκαθεν δύσκολη. Όσο και αν επεκτεινόταν σε καινούργιες χώρες η ηπείρους, η F1 παρέμενε για χρόνια ένα σπορ το οποίο είχε σαν βάση του την Ευρώπη και ιδιαίτερα τη Μεγάλη Βρετανία.
Παράλληλα, στις Ηνωμένες Πολιτείες, είχαν αναπτυχθεί διαφορετικές σειρές αγώνων οι οποίες είχαν κερδίσει το εκεί κοινό του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Είτε μιλάμε για τα NASCAR είτε για τα IndyCar, τα αμερικανικά πρωταθλήματα είχαν τελείως διαφορετική φιλοσοφία από εκείνο της F1. Το θέαμα αποτελούσε πάντα προτεραιότητα των διοργανωτών.
Αντιθέτως η F1 έβλεπε πάντα τον εαυτό της ως την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ως μία διοργάνωση, δηλαδή, η οποία αποτελεί πρωτίστως αγωνιστική και τεχνολογική πρόκληση για όσους συμμετέχουν. Το θέαμα ήταν απλώς παράγωγο του ανταγωνισμού μεταξύ των ομάδων και των οδηγών. Μεγάλη μερίδα των ιθυνόντων του πρωταθλήματος δεν θα θυσίαζαν μέχρι πρόσφατα την «καθαρότητα» του ανταγωνισμού για χάρη του θεάματος ή της τηλεθέασης.
Ως αποτέλεσμα, όλων των παραπάνω, οι κορυφαίοι Αμερικανοί οδηγοί επικεντρώνονταν στα πρωταθλήματα των ΗΠΑ. Η F1 ήταν πάντα για εκείνους κάτι το εξωτικό. Μία διοργάνωση η οποία φαινόταν γοητευτική αλλά όχι αρκετά θελκτική για να αφιερωθούν σε εκείνην.
Αντίστοιχα και η F1 αντιλαμβανόταν, σε μεγάλο βαθμό, τους Αμερικανούς ως ξένους προς την παράδοση και την νοοτροπία της. Υπήρχε πάντα ένας αέρας υπεροχής -ίσως και υπεροψίας- από μεγάλο μέρος του grid έναντι των διοργανώσεων που διεξάγονται στις ΗΠΑ. Μια ματιά στις προϋποθέσεις για την εξασφάλιση της super licence αρκεί. Η συμμετοχή στην F2 μετράει περισσότερο από ένα πρωτάθλημα IndyCar!
Εξαιρέσεις
Φυσικά, υπήρξαν και εξαιρέσεις στον κανόνα αυτό. Οι Phil Hill και Mario Andretti ήταν δύο Αμερικανοί που κατάφεραν να κατακτήσουν το πρωτάθλημα της F1. Υπήρξαν και άλλοι σημαντικοί οδηγοί από τις ΗΠΑ που αγωνίστηκαν στο πρωτάθλημα. Οι Eddie Cheever και Richie Ginther ήταν δύο εξ αυτών.
Επιπλέον και οι ίδιοι οι διοργανωτές του σπορ προσπάθησαν να επεκταθούν στις ΗΠΑ, κυρίως κατά την δεκαετία του 80. Όμως, οι φιλόδοξες αυτές προσπάθειες δεν είχαν την απαραίτητη συνέχεια. Οι Αμερικανοί ενδιαφέρθηκαν μεν για την F1 αλλά όχι σε βαθμό που να ανταγωνιστεί το ενδιαφέρον τους για τα δικά τους πρωταθλήματα.
Εξάλλου, η F1 είναι ένα από τα πιο «δύσκολα» για εμπορική εκμετάλλευση τηλεοπτικά σπορ. Δεν υπάρχουν συνεχείς διακοπές στη ροή του αγώνα ώστε να φιλοξενηθούν προσοδοφόρες διαφημίσει. Και για τους Αμερικανούς αυτό μετράει πάρα πολύ.
Όλα, όμως, έμελλε να αλλάξουν με την εξαγορά της F1 από την Liberty Media. Ο αμερικανικός κολοσσός κατάφερε να εκσυγχρονίσει το προϊόν και να το κάνει πολύ πιο ελκυστικό για τον μέσο φίλαθλο. Ακόμη και σε κάποιον ο οποίος μπορεί να μην παρακολουθούσε φανατικά μηχανοκίνητο αθλητισμό στο παρελθόν.
Όλα όσα έκαναν οι της Liberty στόχευαν στην προσέλκυση «casual» νεανικού κοινού. Κοινού, δηλαδή, το οποίο δεν ενδιαφέρεται για την βαθιά κατανόηση του αθλήματος παρά για το θέαμα και το δράμα. Και η προσέγγιση αυτή μοιάζει, εμπορικά τουλάχιστον, να δικαιώνεται.
Ο πρώτος από πολλούς;
Ο δρόμος του Sargeant προς την θέση της Williams δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εύκολος. Αναγκάστηκε να συμμετάσχει και δεύτερη χρονιά στην F3 λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης για να αγωνιστεί στην F2. Τελικά, η Williams τον ενέταξε στο δυναμικό της και αφού διακρίθηκε στην F2 εξασφάλισε την θέση του στο φετινό πρωτάθλημα.
Ο τελευταίος Αμερικανός που είχε αγωνιστεί στην F1 ήταν ο Rossi το 2015 με την Marussia. Και μόνο για λίγους αγώνες. Η τελευταία πλήρης σεζόν Αμερικανού οδηγού ήταν πίσω στο 2006 με τον… Scott Speed! Ο Sargeant φιλοδοξεί να ξεκινήσει μία νέα παράδοση από το 2023.
Και δεν είναι ότι λείπει το ταλέντο από τους Αμερικανούς οδηγούς, σύμφωνα με το newsauto. Υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι και ταλαντούχοι πιλότοι στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού. Ο Colton Herta είναι ο πιο προβεβλημένος από αυτούς. Το όνομά του, μάλιστα, έχει συνδεθεί με την συμμετοχή της Andretti-Cadillac στην F1.
Η συμμετοχή του Sargeant στο φετινό πρωτάθλημα είναι ένα μεγάλο στοίχημα για εκείνον και την ομάδα του. Αλλά και για την Formula 1. Σε περίπτωση που ο οδηγός της Williams καταφέρει να προσελκύσει επιπλέον κοινό στις ΗΠΑ τότε, ίσως, θα μιλάμε για την αρχή μίας νέας εποχής στην F1. Μια εποχή στην οποίαν οδηγοί και κατασκευαστές από τις ΗΠΑ θα είναι πρωταγωνιστές και όχι απλοί συμμετέχοντες.
Διαβάστε ακόμα
Ψήφος εμπιστοσύνης (και) από τις αγορές: Tι κρύβει η ανακοίνωση από τον Οίκο Fitch
Αυτά είναι τα έντομα που υπάρχουν στις τροφές που τρώμε – Οι φάρμες εντόμων έρχονται από το μέλλον