© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η ανανέωση για μια εταιρεία δεν είναι κάτι εύκολο. Μπορεί ως λέξη να ηχεί ωραία, όμως στην ουσία της λειτουργίας και των προτεραιοτήτων μιας εταιρείας, όταν ειδικά έχει διανύσει πολλές δεκαετίες ζωής και θεωρείται από τις παγκόσμιες δυνάμεις στον χώρο της, είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο.
Πόσο μάλλον όταν η ανανέωση επιχειρείται σε μια περίοδο έντονων διεθνών αναταράξεων όπου η οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι επισφαλής. Από τον περασμένο Μάρτιο η γαλλική πολυεθνική Danone, η Νο3 γαλακτοβιομηχανία στον κόσμο, με ετήσιο τζίρο άνω των 24 δισ. ευρώ, ανακοίνωσε ένα φιλόδοξο πλάνο ανανέωσης με τίτλο «Renew Danone». Μια υπόσχεση για αλλαγές, τροποποιήσεις, εν τέλει αναδιαρθρώσεις, με στόχο μια μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή πορεία με έμφαση και σε κατηγορίες πέραν της παραδοσιακής, αυτής του γάλακτος.
Η αναδιάρθρωση αυτή περνά και από τις θυγατρικές του γαλλικού πολυεθνικού ομίλου στη χώρα μας. Ως μια ενιαία πλέον εταιρική οντότητα υπό τον τίτλο Danone Nutricia Ελλάδος (η Danone Γαλακτοκομικά απορροφήθηκε από τη Numil Hellas) και με την απόφαση για ανάληψη του πλήρους ελέγχου της εμπορίας και διανομής του συνόλου των προϊόντων του ομίλου (πέραν των προϊόντων βρεφικής και ειδικής διατροφής, προστίθενται τα γαλακτοκομικά και φυτικά προϊόντα) προχωρά στις πρώτες αξιοσημείωτες επενδύσεις στη χώρα μας έπειτα από ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Στο πλαίσιο αυτό, ενισχύεται και το δυναμικό της θυγατρικής με 20 νέες θέσεις εργασίας. Σε επίπεδο παραγωγής, όπως αναφέρει στο «business stories» ο επικεφαλής των δραστηριοτήτων του ομίλου Danone σε Ιταλία και Ελλάδα Φαμπρίτσιο Γκαβέλι, εξετάζεται η επέκταση της συνεργασίας με τη ΔΕΛΤΑ Τρόφιμα του ομίλου Vivartia, η οποία και παράγει εκ μέρους της Danone το γιαούρτι Activia για τις αγορές της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Ισπανίας.
«Η νέα στρατηγική μας ξεκινά από τους μεγάλους πυλώνες και την ιστορία της Danone. Πρώτα απ’ όλα, επιβεβαιώνουμε ότι αποστολή μας παραμένει το να προσφέρουμε φαγητό σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους. Αυτός ήταν ο φάρος μας για πολλά χρόνια. Και πιστεύουμε ότι σήμερα, στην ιδιαίτερα πολύπλοκη οικονομική πραγματικότητα, αποτελεί την κατεύθυνση που πρέπει να πάρουμε. Από την άλλη, όμως, θέλαμε να ενισχύσουμε τη στρατηγική μας. Γι’ αυτό και καταλήξαμε στην ιδέα της “Ανανεωμένης Danone”.
Επομένως, θα έλεγα ότι σίγουρα αποστολή μας παραμένει η προθυμία μας να ακολουθήσουμε την οδό που έδειξε ένας από τους δύο ιδρυτές, ο Αντουάν Ριμπό, ο οποίος 50 χρόνια πριν είπε ότι η Danone είναι εδώ για να επιτυγχάνει οικονομικούς και κοινωνικούς στόχους. Και από την άλλη πλευρά, να είμαστε περισσότερο επικεντρωμένοι στην εκτέλεση της νέας στρατηγικής που στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες.
Ο πρώτος είναι να επικρατούμε εκεί όπου δραστηριοποιούμαστε, που σημαίνει την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητάς μας στις βασικές προϊοντικές κατηγορίες, αλλά και στις χώρες όπου λειτουργούμε. Η Ελλάδα είναι στον πυρήνα των χωρών όπου δραστηριοποιούμαστε. Γι’ αυτό και η απόφαση να αναλάβουμε εσωτερικά όλους τους επιχειρηματικούς τομείς στους οποίους δραστηριοποιούμαστε, συμπεριλαμβανομένων των γαλακτοκομικών και των φυτικών προϊόντων, των οποίων την εμπορία και διανομή δεν ελέγχαμε, είναι μέρος αυτού του πρώτου πυλώνα. Οι άλλοι τρεις πυλώνες έχουν να κάνουν με την επέκτασή μας, που σημαίνει μια επιλεκτική επέκταση της παρουσίας μας σε επίπεδο τομέων, καναλιών προώθησης και γεωγραφίας. Επομένως, οι ευκαιρίες που βλέπουμε εδώ δεν αφορούν μόνο χώρες, αλλά και ολόκληρες κατηγορίες προϊόντων. Ο τέταρτος πυλώνας έχει να κάνει με τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου μας. Αυτό που εξετάζουμε είναι η ενεργή εναλλαγή του. Και θεωρούμε ότι έχουμε σήμερα το σωστό χαρτοφυλάκιο προϊόντων για να αντιμετωπίσουμε τη μεγάλη οικονομική κρίση στην οποία βρισκόμαστε».
Αν και οι μετασχηματισμοί σε περιόδους αναταράξεων κρύβουν αρκετούς κινδύνους, ο κ. Γκαβέλι λέει ότι η στρατηγική «Ανανεωμένη Danone» έρχεται την κατάλληλη στιγμή. «Σαφώς και πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί διότι αλλάζουν διαρκώς τα πράγματα, το κόστος της ανάπτυξης αυξάνεται, τα κακά νέα συνεχίζουν να έρχονται και εν τέλει τόσο εμείς όσο και οι υπόλοιπες εταιρείες σε όλο τον κόσμο επιβάλλουμε ανατιμήσεις.
Αυτή η κατάσταση όμως αφορά τους πάντες και σίγουρα δεν επηρεάζει τη στρατηγική των τεσσάρων πυλώνων. Ισα-ίσα που είμαστε ακόμα πιο αποφασισμένοι να την εφαρμόσουμε. Γι’ αυτό τον λόγο εξάλλου είναι σημαντικό ότι στην Ελλάδα αποκτούμε τον άμεσο έλεγχο του συνόλου των δραστηριοτήτων μας. Είναι μέρος της στρατηγικής. Από την άλλη, βέβαια, θέλουμε να διατηρήσουμε την ευελιξία της προσαρμογής σε μια τέτοια πολύπλοκη κατάσταση που θα προϋπέθετε διαφορετικές ενέργειες. Γι’ αυτό και το νέο πρόγραμμα που ξεκινήσαμε εδώ και έναν χρόνο προβλέπει τώρα περισσότερη ευελιξία σε τοπικό επίπεδο και αυτονομία. Και αυτό διότι πιστεύουμε ότι, όταν συζητάμε για ανατιμήσεις, πληθωρισμό κ.ο.κ., όλα αυτά αποτελούν στοιχεία με έντονο τοπικό χαρακτήρα και έτσι πρέπει να τα καταλάβουμε και να τα διαχειριστούμε. Να αντιλαμβανόμαστε τον αντίκτυπό τους στους καταναλωτές ανά τόπο».
Τι μπορεί να σημαίνει όμως αυτό για την ιταλική και την ελληνική αγορά που επιβλέπει ο κ. Γκαβέλι; «Σημαίνει ότι από τη μία πρέπει να είμαστε πολύ συγκεντρωμένοι από οικονομικής άποψης και να αντιλαμβανόμαστε τις προτεραιότητες που έχουν οι πολλές μάρκες τις οποίες διαθέτουμε στο χαρτοφυλάκιό μας, από την άλλη να κατανοούμε πολύ καλά τις καταναλωτικές τάσεις στις κατηγορίες μας. Για παράδειγμα, τα φυτικά προϊόντα, ειδικά το γάλα αμυγδάλου, αναπτύσσονται παντού. Η Ιταλία και η Ελλάδα δεν αποτελούν εξαίρεση. Πρόκειται για μια μεγάλη τάση που πριν από μερικά χρόνια ήταν κάτι πολύ περιορισμένο. Τώρα οι λεγόμενοι “flexitarian” (σ.σ.: ευέλικτοι) καταναλωτές έρχονται να δημιουργήσουν μια τάση. Πλέον δεν μιλάμε για λιγοστούς vegan καταναλωτές. Μιλάμε για πολλούς καταναλωτές που χρησιμοποιούν εναλλακτικά φυτικές και ζωικές πρωτεΐνες. Αυτή είναι, λοιπόν, μία από τις μεγαλύτερες τάσεις που βλέπουμε στην Ιταλία και την Ελλάδα, που δεν είναι τάση, αλλά υπάρχει για να μείνει. Και γι’ αυτό σε αυτή την κατηγορία θέλουμε να υπερεπενδύσουμε», απαντά ενώ ο ίδιος δηλώνει vegetarian εδώ και 22 χρόνια.
Και τι σημαίνει αυτό; Περισσότερη έρευνα και καινοτομίες. «Σίγουρα, στο να καταλάβουμε ακόμα καλύτερα τις καταναλωτικές ανάγκες σε κάθε τόπο και να υιοθετήσουμε συγκεκριμένες συνταγές», λέει ο κ. Γκαβέλι και εξηγεί: «Εχουμε ένα μεγάλο Κέντρο Ερευνας και Ανάπτυξης που εξετάζει πιθανά νέα προϊόντα εστιάζοντας κυρίως στη γεύση. Γιατί θεωρούμε ότι πρέπει να δίνεις στον καταναλωτή την καλύτερη δυνατή γεύση και νομίζω ότι είμαστε πολύ κοντά στο να πετύχουμε η φυτική πρωτεΐνη να έχει την ίδια γεύση με τη ζωική. Θα κάνουμε το καλύτερο δυνατό για τους πελάτες μας αλλά και για τον πλανήτη διότι, ως γνωστόν, η παραγωγή αυτού του είδους των προϊόντων απαιτεί υποπολλαπλάσια ενέργεια σε σχέση με τη ζωική πρωτεΐνη».
Οσο για τα επενδυτικά σχέδια της Danone στην Ελλάδα, όπως αποκαλύπτει ο κ. Γκαβέλι, δεν προβλέπεται δημιουργία βιομηχανικής μονάδας. «Προς το παρόν, δεν τίθεται τέτοιο θέμα. Η εταιρεία μας όμως πιστεύει πολύ στις συνεργασίες. Είναι κάτι που κάνουμε παντού. Στην Ελλάδα έχουμε μια σημαντική συνεργασία με τη ΔΕΛΤΑ. Μάλιστα η συμφωνία μας δεν αφορά την παραγωγή του Activia μόνο για την ελληνική αγορά, αλλά επίσης και για την Ιταλία και την Ισπανία. Αυτό είναι κάτι που θέλουμε να ενισχύσουμε βλέποντας προοπτικές στο μέλλον».
Ο ίδιος σημειώνει, πάντως, ότι η ελληνική αγορά είναι σημαντική για την Danone, μη κρύβοντας ότι στόχος είναι η αύξηση των μεριδίων και της θέσης της στο σύνολο των κατηγοριών, από τα βρεφικά γεύματα υπό τα brands Nutricia και Milupa, για τα οποία αναμένονται νέες καινοτόμες προτάσεις, έως τα προϊόντα διατροφής που απευθύνονται σε ενήλικες, παραδοσιακά, όπως τα γαλακτοκομικά, είτε της ειδικής διατροφής.
Σημειωτέον ότι σήμερα η Danone στη χώρα μας κατέχει ηγετική θέση στα λειτουργικά γιαούρτια με το σήμα Activia, στα σκευάσματα για μεταβολικά νοσήματα και τα σκευάσματα ενηλίκων, ενώ έχει τη δεύτερη θέση σε βρεφικά και νηπιακά γάλατα (Almiron, Milupa, Nutricia), καθώς και στα φυτικά ροφήματα και επιδόρπια (Alpro).
Τα προϊόντα που απευθύνονται σε ενήλικες, όπως λέει ο κ. Γκαβέλι, τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν διαρκώς αυξανόμενη βαρύτητα στο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας, αφού οι πωλήσεις τους διατηρούν σημαντική αναπτυξιακή τροχιά. «Ειδικά στο κομμάτι της ποιοτικής και υγιεινούς διατροφής και της απώλειας βάρους», όπως διευκρινίζει. Σε αυτό το κομμάτι, όπως τονίζει, η Danone αναμένεται να επενδύσει ακόμα περισσότερο. Ιδίως καθώς ο πληθυσμός στην Ευρώπη γερνάει. «Επίσης, πιστεύουμε πολύ στα φυτικά προϊόντα, όπου αναπτύσσουμε πολλές καινοτομίες», προσθέτει υπενθυμίζοντας ότι σήμερα το brand Alpro αποτελεί αναφορά για το σύνολο της αγοράς. «Αλλά και στο γιαούρτι πιστεύουμε ότι έχουμε την προοπτική να ενδυναμώσουμε τη θέση μας στην ελληνική αγορά», εκτιμά, εξηγώντας ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση στην Ελλάδα είναι σε πολύ καλό επίπεδο, με προοπτική να αυξηθεί. «Σε όλα αυτά, λοιπόν, θα επενδύσουμε περισσότερο, και το πρώτο βήμα το κάναμε μέσω της αναδιάρθρωσης στην οποία προχωρήσαμε αποκτώντας τον πλήρη έλεγχο της εμπορίας και διανομής του συνόλου του προϊοντικού μας χαρτοφυλακίου εντός της Ελλάδας».
Με την αναδιάρθρωση που έγινε, η ενιαία πλέον εταιρική οντότητα της Danone Nutricia Ελλάδος θα έχει διπλάσιο κύκλο εργασιών σε σχέση με πέρυσι, διευκρινίζει από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της θυγατρικής στην Ελλάδα Σίμος Λουλούμαρης, ο οποίος επίσης συμμετέχει στην κουβέντα.
Σημειωτέον, οι τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της Numil Hellas, που απορρόφησε προ ολίγων μηνών την Danone Γαλακτοκομικά, είχαν δείξει κύκλο εργασιών περίπου 16 εκατ. ευρώ το 2020.
Τόσο ο κ. Λουλούμαρης όσο και ο κ. Γκαβέλι εμφανίζονται αισιόδοξοι για τη φετινή χρονιά. «Στοιχεία ανά χώρα δεν κοινοποιούμε. Αυτό που μπορώ να πω όμως είναι ότι με τα αποτελέσματα του β’ τριμήνου που ανακοίνωσε ο όμιλος προχώρησε και σε αναβάθμιση των εκτιμήσεών του για το ύψος των καθαρών πωλήσεων για το σύνολο του έτους», απαντά ο κ. Γκαβέλι.
Προφανώς, και ένα κομμάτι αυτής της αύξησης θα προέλθει και από τις ανατιμήσεις στις οποίες προχωρά ο όμιλος διεθνώς, συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της Ελλάδας. «Αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει, δυστυχώς, να κάνουν όλες οι εταιρείες για να καλύψουν μέρος του αυξημένου λειτουργικού τους κόστους και να διασφαλίσουν το μέλλον τους. Προσέχουμε να το κάνουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και σε συνεργασία με τους πελάτες μας. Αυτό εξάλλου αποτελεί και έναν από τους λόγους για τους οποίους προχωρήσαμε και στην εταιρική αναδιάρθρωση αναλαμβάνοντας τον πλήρη έλεγχο του συνόλου των brands μας», εξηγεί ο ίδιος.
Πάντως, ο κ. Λουλούμαρης, από την πλευρά του, σπεύδει να διευκρινίσει ότι στην Ελλάδα η εταιρεία δεν προχώρησε σε ανατιμήσεις στο σύνολο των προϊόντων της: «Στο γιαούρτι και τα φυτικά προϊόντα οι αυξήσεις τιμών ήταν στον μέσο όρο της αγοράς». Για τους επόμενους μήνες τηρεί επιφυλακτική στάση. «Μαζί με τα της αναδιάρθρωσης θα περιμένουμε να δούμε και την εξέλιξη του κόστους προκειμένου να αποφασίσουμε για τις επόμενες κινήσεις μας», αναφέρει.
Ο κ. Γκαβέλι, πάντως, δεν βλέπει το πληθωριστικό σπιράλ να τερματίζεται σύντομα: «Είναι κάτι που πρέπει να το λάβουμε υπόψη για τους επόμενους μήνες. Δεν νομίζω ότι θα σταματήσει σύντομα. Δυστυχώς, δεν έχουμε και μεγάλη ορατότητα για να καταλάβουμε, και αυτό ενισχύει την αβεβαιότητα» – ειδικά σε ό,τι αφορά τον «ενεργειακό εφιάλτη», όπως τον χαρακτηρίζει ο ίδιος.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, ο όμιλος έχει να αντιμετωπίσει μία ακόμη μεγάλη πρόκληση, την έλλειψη γάλακτος σε πολλές αγορές. Για τον κ. Γκαβέλι, ωστόσο, το κομμάτι αυτό ίσως είναι πιο διαχειρίσιμο για τις πολυεθνικές.
«Είναι ένα πρόβλημα που βλέπουμε σε διάφορες αγορές. Το γεγονός όμως ότι παράγουμε σε διαφορετικές χώρες και μπορούμε να προμηθεύσουμε το σύνολο αποτελεί πλεονέκτημα για εμάς. Μια εταιρεία όπως είναι η Danone σήμερα έχει τα εργαλεία για να λειτουργεί απρόσκοπτα και να διαχειρίζεται τις κρίσεις στις διαφορετικές χώρες», απαντά.
Σύμφωνα με τον ίδιο, μέσα από αυτή την εποχή των μεγάλων αναταράξεων και προκλήσεων νικήτρια θα βγει η εταιρεία που «από τη μια πλευρά θα έχει μια ξεκάθαρη στρατηγική και από την άλλη την τοπική ευελιξία να προσαρμόσει αυτή τη στρατηγική με βάση τις διαφορετικές εξελίξεις».
Έχοντας θητεύσει στο παρελθόν και σε άλλες μεγάλες πολυεθνικές όπως η P&G και η Reckitt Benckiser, ο κ. Γκαβέλι είναι στέλεχος της Danone εδώ και 18 χρόνια, ενώ με την ελληνική αγορά ασχολείται εδώ και περίπου δέκα χρόνια.
Διαβάστε ακόμη:
Ράλι 30% στο φυσικό αέριο – Πώς αντιδρά η Ευρώπη
Η κυβέρνηση καλεί τους βιομηχάνους να περικόψουν την κατανάλωση ενέργειας