search icon

business stories

ΕURO 2021: Ποδοσφαιρικές business εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ

Το νέο deal της UEFA με την Gazprom, ο τζίρος και οι άλλοι χορηγοί. Οι τηλεοπτικές συμφωνίες, οι απώλειες εσόδων από τα 1.173.000 εισιτήρια …αντί 3.000.000 και τα bonus που θα μοιρασθούν οι 24 ομάδες

Μοιράζει «ζεστό χρήμα» η UEFA, σε μια περίοδο που τα έσοδα της «ποδοσφαιρικής βιομηχανίας» έχουν συρρικνωθεί λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας και οι ομοσπονδίες των χωρών τα έχουν ανάγκη όσο ποτέ.

Η Ελλάδα, βέβαια, δυστυχώς λείπει από το μεγάλο «ραντεβού»…

Έστω και με έναν χρόνο καθυστέρηση, η σέντρα στο EURO 2020, Ιούνιο του …2021 (11/6-11/7), σήμανε την επιστροφή στις μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις εθνικού επιπέδου, μετά από τις αλλεπάλληλες περσινές αναβολές (με κυριότερη αυτή των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο) και οι business των γηπέδων κάνουν restart.

Η UEFA θα διανείμει ένα συνολικό «πακέτο» ύψους μερικών …εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στους συμμετέχοντες στο φετινό πολυεθνικό Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα, το οποίο φιλοξενείται σε 11 πόλεις και έχει, παράλληλα, εξασφαλίσει μια σειρά συνεργασιών με σημαντικούς χορηγούς ειδικά για το EURO 2020 (ή 2021), όπως είναι οι Coca Cola, Heineken, Qatar Airways, Just Eat/Takeaway, Tik Tok και Vivo.

Ως UEFA National Team Football Official Sponsors εμφανίζονται οι Alipay, Booking.com, FedEx, Hisence, Volkswagen και πριν από λίγες εβδομάδες προστέθηκε στην «ομάδα» και η Gazprom. Ο ρωσικός ενεργειακός «κολοσσός» ανανέωσε την χορηγία του στο Champions League για τον κύκλο 2021-24 ως εταίρος της UEFA, ωστόσο στο νέο deal προβλέπεται ότι θα στηρίξει οικονομικά και τα δυο επόμενα EURO, το «τρέχον» δηλαδή και αυτό του 2024.

Στο φετινό EURO, μάλιστα, η Gazprom θα προσφέρει –για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού- ειδικό βραβείο για τον σκόρερ του καλύτερου γκολ, ένα έργο που έχει φιλοτεχνηθεί από διάσημο Ρώσο καλλιτέχνη σε ψηφιακή μορφή. Η επέκταση της συνεργασίας UEFA-Gazprom ήταν τα «καλά νέα» σε μια εποχή με πολλές ιδιαιτερότητες…

Το δε συμβόλαιο της UEFA με την κινέζικη πλατφόρμα πληρωμών Alipay υπερβαίνει τα 200 εκατ. ευρώ και διευκρινίζεται ότι σε αυτό το group δεν περιλαμβάνονται τα deals για τις άλλες της διοργανώσεις!

Οι «χρυσές» χορηγίες

«Στρατιά» από χορηγούς συνοδεύει στο EURO και τις 24 ομάδες. Τον πρώτο λόγο στο ποδοσφαιρικό μάρκετινγκ έχουν, εννοείται, οι μεγάλοι: η Αγγλία συμβόλαια άνω των 500 εκατ. (NIKE, BT, Nationwide, Deliveroo, Paypal, Disney, Boots, Continental, Mitre, Cognizant, Pokemon, Buildbase, National Express, Dettol, Weetabix, Emirates, EE, Budweiser, McDonald’s, Snickers, LG, Google Cloud, Lucozade Sport), η Ισπανία (λαμβάνει 22,5 εκατ. δολάρια από την Adidas τον χρόνο από το 2013 ως το 2030 και έχει συμφωνίες με τις Finetwork, Caixa Bank, Seat, Bitci.com, Cervezas Victoria), η Ιταλία (Puma, TIM, Eni, Fiat, Posteitaliane, Lidl Italia, Emporio Armani, Panini κ.α.), η Γαλλία (η Nike καταβάλει +60 εκατ. ευρώ ετησίως για 8 χρόνια και η ομοσπονδία έχει υπογράψει επίσης με τις Credit Agricole, EDF, Orange, PMU Volkswagen) και η Γερμανία με deals άνω των 550 εκατ. ευρώ (κυρίως με τις Adidas, Volkswagen αλλά και τις Bwin, Lufthansa, Coca-Cola, T-Mobile, Commerzbank, Engelbert Straus, Exasol, Samsung, Flyeralarm, Van Laack, Rewe).

Η συμφωνία της Ολλανδίας με τη Nike προβλέπει έσοδο 13,6 εκατ. δολ. τον χρόνο, από το 2014 έως το 2026 και στο portfolio των «οράνιε» φιγουράρουν και εταιρίες όπως οι ING, Albert Heijn, KPN, Dutch Lottery. Η Ρωσία (Adidas, Novatek, Gazprom, Coca-Cola, Volkswagen κ.α.) και το Βέλγιο (Adidas, ING, BMW, Carrefour, Coca-Cola, PWC κ.α.) συμπληρώνουν το «τιμ» των πιο ισχυρών εμπορικά εθνικών ομάδων του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος.

Φήμες για μείωση των …αυξημένων bonus

Πόσα λεφτά θα «καρπωθούν» οι ομάδες; Τα πρώτα ερωτηματικά έχουν εμφανισθεί…

Αν δεν αλλάξει κάτι: Τα αυξημένα κατά 24% σε σύγκριση με την προηγούμενη διοργάνωση bonus των 456 εκατ. ευρώ (371 εκατ. ευρώ έχουν προϋπολογιστεί ως prize money) της UEFA για το EURO επιφυλάσσουν γενναιόδωρα έπαθλα για το νικητή και τον φιναλίστ του τελικού: ο μεν θα λάβει «δώρο» 10 εκατ. ευρώ και ο δε 7 εκατ. ευρώ. Το συνολικό όφελος για μια εθνική ομάδα, την ομοσπονδία της και τους παίκτες της (…οι οποίοι εισπράττουν ένα μεγάλο μέρος των bonus ως πριμ) μπορεί να φθάσει ως τα 34 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό της UEFA, όσοι παίξουν στους ημιτελικούς κερδίζουν από 5 εκατ. ευρώ, στους «8» από 3,25 εκατ. ευρώ, στους «16» από 2 εκατ. ευρώ και οι minimum αποδοχές για όποια ομάδα από τις 24 δίνει το «παρών» στα τελικά της διοργάνωσης αγγίζουν τα 9,25 εκατ. ευρώ, συν 1,5 εκατ. ευρώ για κάθε νίκη και 750.000 ευρώ για κάθε ισοπαλία. Διόλου ευκαταφρόνητα ποσά…

Μεγάλα ξένα media θέτουν, ωστόσο, τα τελευταία 24ωρα θέμα …μείωσης του «πακέτου» λόγω του γεγονότος ότι οι εισπράξεις της UEFA από το EURO 2021 θα επηρεασθούν αρνητικά από τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στην ποδοσφαιρική –και όχι μόνο- αγορά.

Η βρετανική «The Telegraph» κάνει λόγο για «προσαρμογή» των βασικών bonus από τα 371 εκατ. ευρώ στα 332 εκατ. ευρώ περίπου (εξ’ αιτίας του αυξημένου κόστους των αγώνων, σε συνάρτηση με τον μικρότερο αριθμό εισιτηρίων που θα πουληθεί) με ότι αυτό σημαίνει αναλογικά για τις αμοιβές των 24 ομάδων ανά φάση του EURO 2021. Αν αποδειχθεί αληθινή η εκδοχή της εφημερίδας, ο τροπαιούχος θα πάρει 8 εκατ. ευρώ, ο φιναλίστ 5 εκατ. ευρώ, από 4 εκατ. ευρώ θα δοθούν σε όσους προκριθούν στους ημιτελικούς, από 2,5 εκατ. ευρώ για τους «8», από 1,5 εκατ. ευρώ για τους «16», η εγγυημένη αμοιβή θα διατηρηθεί στα +9 εκατ. ευρώ και θα πέσουν τα πριμ νίκης και ισοπαλίες σε 1 εκατ. ευρώ και 500.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, τα bonus –ακόμα και αν περικοπούν- πάλι θα ανέλθουν σε επίπεδα ρεκόρ…

Πόσα εισιτήρια χάνονται…

Παρά τις πλούσιες συμφωνίες με τους χορηγούς του EURO 2021 και τα τηλεοπτικά δίκτυα για την μετάδοση των παιχνιδιών σε πάρα πολλές χώρες, από μια πηγή εσόδων προκύπτει …σοβαρή ζημιά και αυτήν δεν είναι άλλη από τα εισιτήρια.

Πριν από το ξέσπασμά της πανδημίας, η UEFA είχε υπολογίζει ότι θα πουλούσε 3.000.000 «μαγικά χαρτάκια», πολύ περισσότερα από τα 2.400.000 του προηγούμενου EURO 2016. Τελικώς, οι περιορισμοί που επιβάλλονται σε μια maximum παρουσία φιλάθλων σε κάθε γήπεδο, ως μέτρο για την μη διασπορά του κορωνοϊού, δεν της επιτρέπουν να διαθέσει ούτε τα μισά, ήτοι 1.173.000 κομμάτια και για τους 51 αγώνες σε 31 ημέρες. Το εκπληκτικό είναι ότι η UEFA είχε δεχθεί αιτήματα για …28.300.000 εισιτήρια και αν δεν εμφανιζόταν η πανδημία, το EURO 2021 θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα μεγάλο ρεκόρ προσέλευσης και εσόδων.

Πως μεταφράζεται αυτό σε χρήμα; Το 2016 στην Γαλλία τα έσοδα της UEFA από τα εισιτήρια ήταν αυξημένα κατά 34% (από το 2012) στα 400 εκατ. ευρώ και τώρα αντί να ανέβει κι άλλο το ποσό, αναπόφευκτα θα κυμανθεί πολύ χαμηλότερα. Οι δε τιμές των εισιτηρίων παίζουν από 50 έως 185 ευρώ με το πιο ακριβό πακέτο να κοστίζει 9.700 ευρώ…

Μεσοσταθμικά, σε κάθε γήπεδο θα εισέρχεται αριθμός φιλάθλων ίσος με το 25%-30% της χωρητικότητας του. Η ιδιαιτερότητα είναι ότι καθεμία χώρα εφαρμόζει δικούς της κανόνες για την αντιμετώπιση της πανδημίας και κάποιοι θα βγουν …κερδισμένοι. Πρώτη η Ουγγαρία/Βουδαπέστη, που θα γεμίσει το στάδιο Puskás Aréna των +60.000 θέσεων και μετά Ρωσία/Αγία Πετρούπολη και Αζερμπαϊτζάν/Μπακού, για το 50% των Saint Petersburg Stadium και Baku Olympic Stadium). Δανοί και Ισπανοί-Ολλανδοί κρατούν 45% και 33% στα γήπεδα της Κοπεγχάγης, αντίστοιχα, της Σεβίλλης και του Άμστερνταμ.

Στο Γουέμπλεϊ των 90.000 θεατών, αντίθετα, θα ισχύει το όριο του 25%, όπως και στο Football Arena Munich του Μονάχου, με 14.500 μόλις φιλάθλους στις κερκίδες για το ντέρμπι Γερμανίας-Γαλλίας, αλλά και στο Olimpico της Ρώμης. Κάθε ένα από τα 11 στάδια τηρεί τα δικά του ιδιαίτερα μέτρα προστασίας της υγείας και προϋποθέσεις εισόδου (τεστ κορωνοϊού, πιστοποιητικά εμβολιασμού, μάσκες κ.α.)

Ο τζίρος από το προηγούμενο EURO του Παρισιού όπου πρωταθλήτρια αναδείχθηκε η Πορτογαλία του Κριστιάνο Ρονάλντο εκτινάχθηκε στα 1,93 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 1,05 δισ. ευρώ προήλθε από τηλεοπτικά δικαιώματα, 480 εκατ. ευρώ από χορηγίες και άδειες εκμετάλλευσης δικαιωμάτων και 400 εκατ. ευρώ, όπως προαναφέρθηκε, από τα εισιτήρια. Τα κόστη έφθασαν στο 1,1 δισ. ευρώ και τα καθαρά έσοδα που έμειναν στα ταμεία της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας 830 εκατ. ευρώ. Τώρα, ο λογαριασμός δεν θα είναι ο ίδιος… Αλλά, ακριβής εικόνα θα υπάρξει τις προσεχείς εβδομάδες.

Τα limit up και limit down

Στους αγωνιστικούς χώρους του EURO 2021 θα «παρελάσει» ένας «γαλαξίας» από ποδοσφαιρικά «αστέρια» τεράστιας αξίας, που …θυμίζει Champions League.

Με βάση τις αποτιμήσεις του ειδικευμένου Transfermarkt.de το ακριβότερο ρόστερ στο «ποδοσφαιρικό χρηματιστήριο» διαθέτει η εθνική Αγγλίας κοστολογημένο με «τιμές αγοράς» στο 1,25 δισ. ευρώ και έπονται Γαλλία με 1,03 δις. ευρώ, Γερμανία (936,5 εκατ. ευρώ) και Ισπανία (915 εκατ. ευρώ) με το limit down να ανήκει στην Φινλανδία (44,6 εκατ. ευρώ) και την Βόρεια Μακεδονία (61,8 εκατ. ευρώ).

Οι 5 ακριβότεροι σταρ του EURO είναι ο Γάλλος Κιλιάν Εμπαπέ με αξία 160 εκατ. ευρώ, ο Χάρι Κέιν και ο Τζέιντον Σάντσο της Αγγλίας με 120 εκατ. και 100 εκατ. ευρώ και με άλλα…100 εκατ. ευρώ τιμή, οι Βέλγοι Κέβιν Ντε Μπρόινε και Ρομέλου Λουκάκου. Ηχηρή απουσία ο Νορβηγός Ερλινγκ Μπράουτ Χάλλαντ (110 εκατ. ευρώ)…

Διαβάστε ακόμα:

Ερντογάν: Το ΔΝΤ ανησυχεί και η Κίνα τον… ξελασπώνει (πάλι)

Στέφανος Τσιτσιπάς: Πόσα χρήματα κέρδισε στο Roland Garros

Exit mobile version