Ελπίδες για ανάταξη της αγοράς των κατασκευών ύστερα από μακρά περίοδο μιζέριας και ανυπαρξίας έργων γεννά o κυβερνητικός σχεδιασμός για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης συνολικού ύψους 32 δισ. ευρώ που προτείνει η Κομισιόν.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής επανέλαβε τις τελευταίες μέρες ότι η νέα ευρωπαϊκή ενίσχυση που στοχεύει να επουλώσει τις πληγές της πανδημίας και να ενισχύσει τον τομέα της οικονομίας και της απασχόλησης, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για χρηματοδότηση σημαντικών έργων υποδομής ειδικά αν συνδυαστεί και με το νέο ΕΣΠΑ της επόμενης προγραμματικής περιόδου 2021-2027.
Ήδη, στο υπουργείο έχει καταρτιστεί μεγάλη λίστα από οδικά και σιδηροδρομικά έργα, τα οποία συνθέτουν την επόμενη γενιά μεγάλων έργων που το υπουργείο έχει κοστολογήσει σε 13 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για νέα έργα αλλά και για υποδομές, οι οποίες καρκινοβατούν λόγω κακού σχεδιασμού, ανωριμότητας μελετών και δικαστικών προσφυγών τα τελευταία χρόνια και που η κυβέρνηση θεωρεί ότι μπορούν να συμβάλλουν στο restart της ελληνικής οικονομίας, επιταχύνοντας την αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις (4412/2016) ώστε να τρέξουν με γρήγορες διαδικασίες.
Στο πλαίσιο αυτό μελετάται και ένας πιο επιτελικός χαρακτήρας του Πρωθυπουργικού γραφείου ώστε να υπάρχει ένας κεντρικός σχεδιασμός των έργων υποδομής.
Ποια έργα περιλαμβάνει ο φάκελος
Στο υπουργείο τονίζουν ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόσο για το Βόρειο Τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία) προϋπολογισμού 400 εκ. ευρώ όσο και για το Πάτρα – Πύργος προϋπολογισμού 300 ευρώ. Μάλιστα όπως τόνισε τις προηγούμενες μέρες στην βουλή ο υπουργός, η κυβέρνηση έχει ήδη εξασφαλίσει να περάσει το Πάτρα-Πύργος ως έργο- γέφυρα στην επόμενη χρηματοδοτική περίοδο για να μην χαθούν οι κοινοτικοί πόροι. Στο υπουργείο περιμένουν να εγκριθεί από τις Βρυξέλλες ο νέος σχεδιασμός που προβλέπει την ένταξή του στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και να διευκρινιστεί ότι η επιλογή αυτή δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.
Στα νέα έργα που σχεδιάζονται και η Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 300 εκ. ευρώ. Από το υπουργείο Υποδομών διαμηνύουν ότι το έργο πρόκειται να περάσει από τη Διυπουργική Επιτροπή των ΣΔΙΤ, το αμέσως επόμενο διάστημα και ενώ στο μεταξύ προχωράνε οι μελέτες ώστε να ξεκινήσει η Φάση Προεπιλογής. Παρά τα προβλήματα που έχουν ανακύψει, στο υπουργείο δηλώνουν αισιόδοξοι ότι θα προχωρήσει ακόμη και αν χρειαστεί νομοθετική ρύθμιση.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, προϋπολογισμού 1,8 δις. ευρώ αποτελεί άλλο ένα μεγάλο έργο που βρίσκεται πολύ ψηλά στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, με εμφανές και το προσωπικό ενδιαφέρον του πρωθυπουργού. Ο κ. Καραμανλής δήλωσε τις προηγούμενες μέρες ότι ο ΒΟΑΚ έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και ότι το μεγάλο ζητούμενο για το έργο είναι η συντήρηση και η λειτουργία του. Για το σκοπό αυτό ανέφερε ότι εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια όπως να χρησιμοποιηθούν τα έσοδα από άλλη παραχώρηση ή ακόμη και οι επιστροφές των κεντρικών τραπεζών.
Με την συνέχιση του διαγωνισμού θα πορευτεί το υπουργείο και στο Άκτιο- Αμβρακία ύψους 160 εκ. ευρώ μετά το δρόμο που ανοίγουν οι δικαστικές προσφορές των υποψηφίων. Οι εταιρείες που έχουν μείνει στο έργο (Μυτιληναίος, ΑΒΑΞ και GD Infrastrutture), καλούνται να ανανεώσουν τις προσφορές του ώστε το υπουργείο να πιάσει το νήμα του διαγωνισμού από εκεί που κόπηκε.
Η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού μέσω νέας διαγωνιστικής διαδικασίας, αποτελεί άλλο ένα μεγάλο έργο που αρχίζει να προετοιμάζει η κυβέρνηση, ενόψει της λήξης της υφιστάμενης σύμβασης το 2024.
Μέσα στο επόμενο διάστημα, θα ανατεθούν οι μελέτες προκειμένου να βελτιστοποιηθεί χρηματοοικονομικά ο σχεδιασμός των επεκτάσεων της Αττικής Οδού (Επέκταση Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς Βουλιαγμένη, Επέκταση της Οδού Κύμης και Επέκταση της Ραφήνας), ενός έργου προϋπολογισμού 1 δις ευρώ.
Την ίδια στιγμή, το υπουργείο έχει δώσει πίστωση χρόνου στα δύο κοινοπρακτικά σχήματα που διεκδικούν την γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας προϋπολογισμού 1,8 δις ευρώ ώστε το έργο να βρει το βηματισμό του. Ο χρόνος όμως έχει αρχίσει να μετρά αντίστροφα και εκτιμάται ότι σύντομα θα υπάρξουν εξελίξεις γύρω από το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο υποδομής.
450 εκατ. για οδική ασφάλεια
Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών κ. Γιώργο Καραγιάννη, αρχές Ιουλίου θα ξεκινήσει και ένα μεγάλο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας ύψους 450 εκ. ευρώ. «Το Πρόγραμμα θα αφορά επεμβάσεις σε 7.056 επικίνδυνες θέσεις, εκ των οποίων 1.880 καταγράφηκαν στη Νησιωτική Χώρα και εκτείνονται σε 600 χλμ. στο επαρχιακό δίκτυο».
Παράλληλα, θα ξεκινήσουν και οι εργασίες σε 10 έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, συνολικού προϋπολογισμού 430 εκ. ευρώ καθώς και κρίσιμα έργα προϋπολογισμού 350 εκ. για την αντιπλημμυρική θωράκιση των περιοχών πλησίον των Αυτοκινητοδρόμων που υλοποιήθηκαν με Συμβάσεις Παραχώρησης.
Τα έργα του σιδηροδρόμου
Σημαντικής κλίμακας έργα δρομολογεί η κυβέρνηση και στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Στο πλαίσιο αυτό ξεκινά η κατασκευή της νέας διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής στο Τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη ύψους 57 εκ. ευρώ.
Επιπρόσθετα, υπό δημοπράτηση είναι το σύστημα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη προϋπολογισμού 46 εκ ευρώ, καθώς και η αναβάθμιση της γραμμής Λάρισα – Βόλος ύψους 66 εκατ. ευρώ. Τους επόμενους μήνες θα δημοπρατηθούν οι εργασίες της Β’ Φάσης του έργου: «Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος» της Νέας Διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής Αθήνα – Πάτρα, προϋπολογισμού 120 εκ. ευρώ.
«Για την επόμενη μέρα, ο κεντρικός μας στόχος είναι να προχωρήσουμε γρήγορα και να επιταχύνουμε τις διαδικασίες ιδίως στα νέας γενιάς μεγάλα έργα» αναφέρει ο κ. Καραγιάννης, ο οποίος εκτιμά ότι τα έργα υποδομών μπορούν να στηρίξουν και την κοινωνία αλλά και την οικονομία.