Εν μέσω πανδημίας που ρίχνει βαριά σκιά στις κατασκευές καλείται η κυβέρνηση να αποφασίσει για την τύχη της γραμμής 4 του μετρό συνολικού ύψους 1,8 δισ. ευρώ, την ώρα που η αγορά βρίσκεται ένα βήμα πριν το συνολικό lockdown από τις μεγάλες παρενέργειες που προκαλεί η επέλαση του ιού στην διαχείριση του προσωπικού και στα έργα.
Η απόφαση του ΣτΕ με την οποία την περασμένη εβδομάδα έγινε γνωστό ότι κάνει δεκτές τις προσφυγές των δύο διεκδικητών (των κοινοπραξιών υπό την ΑΚΤΩΡ και την ΑΒΑΞ), έχει σημάνει συναγερμό στα επιτελεία των τεχνικών εταιρειών και έχει προκαλέσει ένα πυρετό διαβουλεύσεων σε κυβερνητικό επίπεδο ώστε να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.
Στο τραπέζι έχουν πέσει διάφορα σενάρια για την πορεία του έργου ενώ στο γραφείο του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή υπάρχουν προτάσεις που δείχνουν το δρόμο για την συνέχιση του διαγωνισμού, «ξετινάζοντας» τις προβλέψεις του 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις και όχι μόνο.
Όμως αυτός ο δρόμος απαιτεί συναίνεση μεταξύ των υποψηφίων, η οποία δεν είναι βέβαιο ότι μπορεί να διασφαλιστεί σε μια περίοδο που το έργο καθίσταται μέσω επιβίωσης του κλάδου. Φαίνεται πάντως ότι η πολιτική απόφαση για την συνέχιση ή όχι του διαγωνισμού θα ληφθεί σε ανώτερο κυβερνητικό επίπεδο εκεί που όπως αναφέρουν οι πληροφορίες έχουν απευθυνθεί και ασκούν πιέσεις οι διαγωνιζόμενοι.
Εκτός όμως από την γραμμή 4 που αναμφίβολα αποτελεί την προτεραιότητα του υπουργείου λόγω των εξελίξεων στο δικαστικό μέτωπο, τα μηνύματα που εκπέμπουν οι κατασκευές κάθε άλλο από αισιοδοξία μεταφέρουν.
Τα χρονοδιαγράμματα των διαγωνισμών μετατίθενται για τους επόμενους μήνες, έργα στην Ελλάδα και το εξωτερικό μπαίνουν σε αναστολή ενώ με όλο και πιο υποτονικούς ρυθμούς και αυξημένα μέτρα υγιεινής λειτουργούν τις τελευταίες εβδομάδες και τα λιγοστά ζωντανά εργοτάξια της χώρας.
Στις αναθέτουσες αρχές, φτάνουν διαδοχικά τις τελευταίες μέρες, οι επιστολές των αναδόχων που επικαλούμενοι δυσκολίες στις μετακινήσεις εξειδικευμένου προσωπικού, στην διαμονή αλλά και την εισαγωγή πρώτων υλών και εξοπλισμού από χώρες όπως η Κίνα και η Ιταλία, προειδοποιούν για λουκέτο ή επιβράδυνση εργοταξίων.
Από την Εγνατία Οδό, θα ξεκινήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την μετάθεση των έργων καθώς ο διαγωνισμός για τα έργα συντήρησης, συνολικού ύψους 140 εκατ. ευρώ, που προγραμματίζονταν τον Απρίλιο, μετατίθεται για το καλοκαίρι. Σε δοκιμασία όπως όλα δείχνουν, θα τεθεί για πολλοστή φορά και η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας.
Η τελευταία ημερομηνία που είχε δοθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ήταν η 26η Ιουνίου ωστόσο είναι αβέβαιο αν τελικά οι συνθήκες θα επιτρέψουν την υλοποίηση του σχεδιασμού.
Οι εξελίξεις που φέρνει η επιδημιολογική κρίση θα επηρεάσουν και το αεροδρόμιο στο Καστέλι που κατασκευάζει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για το οποίο έχει ξεκινήσει προκαταρκτικές εργασίες.
Ζωντανά αλλά με λιγότερο προσωπικό και ισχυρά μέτρα προφύλαξης και υγιεινής παραμένουν τα τέσσερα εργοτάξια του Ε65. Ήδη από τα 500 άτομα, το προσωπικό με φυσική παρουσία έχει περιοριστεί στα 300, έχουν απαγορευτεί οι μετακινήσεις με ΜΜΜ και αξιοποιούνται τεχνικές ενδοεπικοινωνίας και τηλεδιάσκεψης.
Αντίστοιχα, μέτρα λαμβάνονται και για τα έργα στο εξωτερικό. Στην Κύπρο, με απόφαση της κυβέρνησης αναστέλλονται οι εργασίες κατασκευής όλων των έργων μεταξύ των οποίων είναι και το υπερπολυτελές City of Dreams Mediterranean στη Λεμεσό (καζίνο, ξενοδοχεία, βίλες) που είχε αναλάβει πριν ένα χρόνο κοινοπραξία που είχαν συστήσει η ΑΒΑΞ και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Το φρένο στο έργο, εξαναγκάζει μόνο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον επαναπατρισμό 450 εργαζομένων (μηχανικών και υπεργολάβων). Φόβοι για αναστολή εργασιών εκφράζονται και για την Σερβία όπου η εταιρεία κατασκευάζει με την Γαλλική Vinci το νέο αεροδρόμιο «Νίκολα Τέσλα» στο Βελιγράδι.
Μετ΄ εμποδίων εξελίσσονται οι εργασίες και στα πέντε από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Κέρκυρα, Μύκονος, Θεσσαλονίκη. Σαντορίνη, Κως) που κατασκευάζει η Ιντρακάτ για λογαριασμό της Fraport Greece. Πρόσφατα με απόφαση της Πολιτικής Προστασίας ανεστάλησαν οι εργασίες κατασκευής στα αεροδρόμια της Μυκόνου και της Σαντορίνης λόγω κρουσμάτων ενώ οι δυσκολίες στην διαχείριση του προσωπικού μεγαλώνουν και δεν αποκλείεται αν η κρίση συνεχιστεί, να υπάρξουν καθυστερήσεις στα έργα που προγραμματίζεται να παραδοθούν το 2021.
Μόνο τις αναγκαίες εργασίες εκτελούν αυτή την περίοδο στο μετρό Θεσσαλονίκης (απομάκρυνση της άμμου από τις αρχαιότητες στην Βενιζέλου, κατασκευή σιδηροτροχιάς κ.α).
Σε αλλαγή χρονοδιαγράμματος οδηγείται και το ήδη καθυστερημένο έργο της μικρής ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης (Κρήτη-Πελοπόννησος), η πορεία του οποία επιδεινώνεται λόγω της πανδημίας. Οι εργολάβοι του έργου έχουν ήδη ενημερώσει τον ΑΔΜΗΕ για αναστολή κάποιων εργοταξίων, λόγω των έκτακτων συνθηκών.
Παρά τις δεσμεύσεις του διαχειριστή ότι το καλώδιο θα ήταν έτοιμο τον Οκτώβριο του 2020, εκτιμάται ότι η ηλεκτρική διασύνδεση δεν θα oλοκληρωθεί πριν το α΄ τρίμηνο του 2021.
Με βραδυπορίες προχωρεί αντίστοιχα και η σύμβαση για το λεγόμενο «Δυτικό Διάδρομο», ένα σημαντικής σημασίας έργο που θα αυξήσει την ικανότητα μεταφοράς ρεύματος από και προς την Πελοπόννησο και θα επιτρέψει την περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ στην περιοχή, ενισχύοντας την ευστάθεια του νότιου συστήματος. Ο «Δυτικός Διάδρομος», θα έχει θετική συνεισφορά και στην ΔΕΗ καθώς, θα επιτρέψει την πλήρη λειτουργία του μεγάλου εργοστασίου Μεγαλόπολη 5.
Η πανδημία βάζει φρένο στην πορεία υλοποίησης της σύμβασης και αποκαλύπτει και καθυστερήσεις της διοίκησης, οι οποίες καλύφθηκαν από τα προβλήματα που υπήρχαν με το μοναστήρι των Αγίων Θεοδώρων. Οι καθυστερήσεις αφορούν έργα υποδομών και καλωδίων στην ευρύτερη περιοχή του Ρίο που ξεπερνούν τους 3 μήνες.