Ολοένα και περισσότεροι κατασκευαστές πολυτελών ρολογιών στην Ελβετία στρέφονται στην κυβέρνηση ζητώντας οικονομική βοήθεια προκειμένου να τους βοηθήσει να αντιμετωπίσουν την ύφεση της ζήτησης.
Η αρχή φαίνεται πως έγινε με τη Girard-Perregaux και την Ulysse Nardin ως οι πρώτες μάρκες που επιβεβαίωσαν ότι χρησιμοποιούν το κρατικό πρόγραμμα για να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας και να αποφύγουν τις μόνιμες περικοπές. Ήδη η μητρική τους Sowind Group έχει θέσει περίπου 50, ή το 15%, των 320 εργαζομένων της στη λεγόμενη εργασία βραχείας απασχόλησης ή σε άδεια, σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Patrick Pruniaux.
Ελβετία: Προκλήσεις και κρατική βοήθεια
«Πρόκειται για μια μικρή κρίση στην αγορά ρολογιών μέχρι στιγμής, ελαφρώς αποσυνδεδεμένη από την οικονομία», εξήγησε στο Bloomberg ο Pruniaux στο πλαίσιο της έκθεσης Geneva Watch Days την περασμένη εβδομάδα. «Η φετινή χρονιά είναι μια πρόκληση», πρόσθεσε.
Για όλους, όπως αποδεικνύεται από παρόμοιες κινήσεις προμηθευτών ρολογιών, οι οποίοι επέλεξαν να επωφεληθούν από την κυβερνητική στήριξη για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της επιβράδυνσης της βιομηχανίας, αφού οι κατασκευαστές μείωσαν τις παραγγελίες.
Στο πλαίσιο του προγράμματος, η Ελβετία καταβάλλει έως και το 80% των μισθών των εργαζομένων, καθώς οι εταιρείες καταργούν βάρδιες και ώρες εργασίας ανάλογα με την πτώση της ζήτησης για τα προϊόντα τους. Έχει σχεδιαστεί για να αποτρέψει τις μόνιμες περικοπές θέσεων εργασίας για τις βιομηχανίες παραγωγής, όπως η ωρολογοποιία.
Περίπου 40 εταιρείες στο καντόνι Jura, ένα σημαντικό κόμβο για τους κατασκευαστές εξαρτημάτων ρολογιών, υπέβαλαν αιτήσεις για αποζημίωση βραχυχρόνιας εργασίας κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, σύμφωνα με όσα επισήμανε τον περασμένο μήνα στην εφημερίδα NZZ ο Pierre-Alain Berret, επικεφαλής του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Jura. Ενώ στις αρχές της χρονιάς, οι αιτήσεις αφορούσαν μόλις πέντες επιχειρήσεις.
Η πτώση της καταναλωτικής ζήτησης έπληξε περισσότερο τις μάρκες που κατασκευάζουν ελαφρώς φθηνότερα ρολόγια, ενώ οι μάρκες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, όπως η Rolex και η Patek Philippe, αποδείχθηκαν πιο ανθεκτικές.
Η αιτία της κρίσης
Οι Ελβετοί ωρολογοποιοί υποφέρουν από την απότομη μείωση της ζήτησης, ιδίως στην Κίνα, μετά από μια άνθηση άνευ προηγουμένου κατά τη διάρκεια μεταπανδημικής περιόδου, όταν οι καταναλωτές έσπευσαν να αγοράσουν ακριβά ρολόγια. Μετά από τρία συνεχόμενα έτη ρεκόρ, οι εξαγωγές ρολογιών χονδρικής μειώθηκαν κατά 2,4% σε αξία τους πρώτους επτά μήνες του έτους, καθώς οι καταναλωτές απέχουν πλέον από δαπάνες για ακριβά ρολόγια.
Η πτώση της καταναλωτικής ζήτησης έπληξε περισσότερο τις μάρκες που κατασκευάζουν ελαφρώς φθηνότερα ρολόγια, ενώ οι μάρκες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, όπως η Rolex και η Patek Philippe, αποδείχθηκαν πιο ανθεκτικές.
Η επιβράδυνση επηρέασε και την Richemont, τον όμιλο που βρίσκεται πίσω από τις Vacheron Constantin και IWC, και την ιδιοκτήτρια εταιρεία της Omega, Swatch Group AG, οι οποίες είδαν τις πωλήσεις τους να πέφτουν στην Κίνα.
Ο Pruniaux της Sowind δήλωσε ότι υπάρχουν λίγα σημάδια βελτίωσης από την κινεζική οικονομία, πράγμα που σημαίνει ότι ο κλάδος μπορεί να δει μόνο μερική ανάκαμψη το 2025. Οι πωλήσεις της Sowind πιθανότατα θα παραμείνουν στάσιμες ή θα μειωθούν ελαφρώς το 2024, είπε. Αυτό συγκρίνεται με την ανάπτυξη λίγο κάτω από 10% πέρυσι και τον σχεδόν διπλασιασμό των πωλήσεων το 2022.
Η Sowind ανήκε στην Kering SA μέχρι την εξαγορά της από τη διοίκηση το 2022. Οι μάρκες της παράγουν ρολόγια υψηλών προδιαγραφών, με ορισμένα σπάνια μοντέλα της Girard-Perregaux να στοιχίζουν στους αγοραστές έως και 500.000 δολάρια.
Τι βλέπουν οι οίκοι
Στην έκθεση Geneva Watch Days στην Ελβετία, οι επικεφαλής ορισμένων από τις μεγαλύτερες μάρκες έδειξαν ένα… γενναίο πρόσωπο εν μέσω της τρέχουσας υποχώρησης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Breitling AG Georges Kern τόνισε πως ορισμένοι προμηθευτές και ωρολογοποιοί προβαίνουν σε δραστικές κινήσεις ως απάντηση στην επιβράδυνση. «Κάποιοι μάλιστα έκαναν διακοπές έξι, επτά ή οκτώ εβδομάδων», πρόσθεσε. «Το ταλέντο είναι να ισορροπείς και να διαχειρίζεσαι την ανάπτυξή σου τόσο όταν ανεβαίνει όσο και όταν πέφτει», είπε. Η Breitling αναμένει να αυξήσει ελαφρώς τις πωλήσεις φέτος, πρόσθεσε, αναφέροντας την πρόσφατη βελτίωση στις ΗΠΑ.
Από την άλλη ο Jean-Christophe Babin, ο διευθύνων σύμβουλος του οίκου Bulgari που ανήκει στην LVMH, δήλωσε ότι αναμένει ότι η κρίση στην Κίνα θα συνεχιστεί για μήνες. Αλλά η εστίαση της Bulgari στην λιγότερο ευμετάβλητη αγορά γυναικείων ρολογιών και το γεγονός ότι -σε αντίθεση με ό,τι συνηθίζεται- η εταιρεία κατασκευάζει την πλειονότητα των περιβλημάτων, των καντράν και των μηχανισμών της μόνη της, της επιτρέπει να προσαρμόσει την παραγωγή και να ξεπεράσει την επιβράδυνση, είπε.
Ενώ ο Rolf Studer, διευθύνων σύμβουλος της Oris, διευκρίνισε πως η ανεξάρτητη μάρκα, γνωστή για τα ρολόγια καταδύσεων, ελπίζει να περιορίσει τη μείωση των πωλήσεων φέτος σε μονοψήφιο ποσοστό, καθώς η πτώση της ζήτησης επιδεινώνεται από τη συνεχιζόμενη ισχύ του ελβετικού φράγκου. Αυτό συμπιέζει τα κέρδη και αυξάνει τις σχετικές τιμές για τους ήδη νευρικούς καταναλωτές, οι οποίοι «δεν πρόκειται να αγοράσουν ένα τέτοιο ρολόι εάν πιστεύουν πως η επόμενη χρονιά δεν θα είναι τόσο καλή οικονομικά».
Διαβάστε ακόμη
ΚΕΠΕ: Οι ανησυχίες επιμένουν αλλά η οικονομία αντέχει – Τι δείχνει ο Δείκτης Φόβου (γραφήματα)
Πρωινές συνήθειες για ένα πιο αποδοτικό ξεκίνημα της ημέρας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ