Ο Έλον Μασκ -στη συνέντευξη την οποία παραχώρησε στους Financial Times, στο μέσο που τον έστεψε «Πρόσωπο της Χρονιάς»– δήλωσε, πολύ κιμπάρικα, ότι επιθυμεί να είναι γαλαντόμος με τους επικριτές του. Αλλά έπειτα από χρόνια μάχης με έναν στρατό αμφισβητιών στην υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία και στη Wall Street, η απογοήτευση του διευθύνοντος συμβούλου της Tesla δύσκολα μπορεί να συγκρατηθεί. Κι ας τον είχε στέψει νωρίτερα, επίσης ως Πρόσωπο της Χρονιάς και το Time.
Έχει περάσει σχεδόν μια δεκαετία από τότε που το Model S της εταιρείας του απέδειξε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούσαν να ανταγωνιστούν τα καλύτερα προϊόντα της αυτοκινητοβιομηχανίας σε στυλ και απόδοση. Και, φυσικά, εκπομπή ρύπων. Επίσης, έχουν περάσει και τέσσερα χρόνια από τότε που το Model 3 του έφερε αυτή την τεχνολογία σε μια ευρύτερη αγορά. Κατά τη διάρκεια αυτών των χρόνων, ο Μασκ όχι μόνο χρειάστηκε να δημιουργήσει μια αγορά για ηλεκτρικά οχήματα σχεδόν μόνος του ενώ πολεμούσε να μην πτωχεύσει, αλλά έδωσε επίσης μια διαρκή μάχη με short sellers στη Wall Street και άρχισε να διαφωνεί με τις ρυθμιστικές αρχές. Στην «πρίζα», συνεχώς – όπως και τα αυτοκίνητα που κατασκευάζει…
Το θετικό είναι πως η φετινή χρονιά έφερε κάποια δικαίωση, καθώς εταιρείες, από τη Ford έως τη Volkswagen και τη Mercedes-Benz, έχουν δεσμεύσει κατηγορηματικά το μέλλον τους στα ηλεκτρικά οχήματα. Η Toyota έγινε η τελευταία την Τρίτη, ανακοινώνοντας μια επένδυση 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων.
«Για πολύ καιρό, η υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία βασικά αποκαλούσε την Tesla και εμένα ανόητους και απατεώνες», λέει ο Μασκ στη συνέντευξή του. «Έλεγαν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν θα λειτουργούσαν, ότι δεν μπορούσαν να πετύχουν την αυτονομία και τις επιδόσεις. Και ακόμα κι αν το έκαναν, κανείς δεν θα τα αγόραζε».
Ο Μασκ πιστεύει ότι οι ακτιβιστές της κλιματικής αλλαγής βοήθησαν να ωθήσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες προς μια πιο βιώσιμη τεχνολογία. Βέβαια, ισχυρίζεται ότι υπάρχει ένας βασικός λόγος που είναι τελικά έτοιμοι να γίνουν… ηλεκτροκίνητοι: «Μέχρι που αρχίσαμε να παίρνουμε μερίδιο αγοράς από αυτούς με ουσιαστικό τρόπο, δεν αντιδρούσαν».
Ο ίδιος, πάντως, ήταν παντού φέτος – και όχι μόνο με τρόπους που τον αναδεικνύουν ως μια από τις πιο σημαντικές, αλλά και αμφιλεγόμενες επιχειρηματικές φιγούρες των τελευταίων χρόνων. Οπλισμένος με 66,3 εκατομμύρια οπαδούς, έχει χρησιμοποιήσει τον υπερκινητικό λογαριασμό του στο Twitter για να προωθήσει το dogecoin, ένα κρυπτονόμισμα που αρχικά ξεκίνησε ως αστείο και το όνομα του οποίου είναι φόρος τιμής σε ένα διαδικτυακό μιμίδιο (meme) με έναν σκύλο ράτσας Shiba Inu. Συνέχισε, επίσης, να προκαλεί τις ρυθμιστικές αρχές, συμπεριλαμβανομένης της SEC, παρά το γεγονός ότι πλήρωσε πρόστιμο 20 εκατομμυρίων δολαρίων το 2018, αφού η ρυθμιστική αρχή κινητών αξιών τον κατηγόρησε ότι διέπραξε απάτη σε τίτλους με τα tweets του.
Από την άλλη, αν και σχεδόν 800.000 Αμερικανοί έχουν πεθάνει από τον ιό, ο Μασκ, ο οποίος έκλεισε τα 50 φέτος, πέρασε την πανδημία στηλιτεύοντας τους περιορισμούς για την Covid – και τους πολιτικούς που τον κατηγόρησαν ότι δεν πλήρωσε αρκετούς φόρους.
Μιλώντας για χρήματα, ακόμη και μερικοί από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές του αναγνωρίζουν μια οσμή διαφημιστικής εκστρατείας σχετιζόμενη με την Tesla. Εν μέσω μιας άνθησης στο χρηματιστήριο, η αποτίμησή του έσπασε το φράγμα του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων φέτος, καθιστώντας τον Μασκ τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο – παρά το γεγονός ότι πουλάει λιγότερο από το 2 τοις εκατό των νέων αυτοκινήτων και φορτηγών στον κόσμο. Αν και πάντα σκέφτεται να γίνει influencer!
Μέχρι τότε, η ιδιωτική του διαστημική εταιρεία, SpaceX, έφερε επανδρωμένες διαστημικές πτήσεις πίσω στο έδαφος των ΗΠΑ πέρυσι για πρώτη φορά μετά το Διαστημικό Λεωφορείο. Το δίκτυό της Starlink –τώρα και στην Ελλάδα;– πλησιάζει στην έναρξη λειτουργίας της πρώτης εμπορικής ευρυζωνικής δορυφορικής υπηρεσίας στον κόσμο και ένας γιγαντιαίος νέος πύραυλος που θα μπορούσε να αλλάξει τα οικονομικά μεγέθη της τοποθέτησης σε τροχιά, με το όνομα Starship, περιμένει την πρώτη του δοκιμαστική εκτόξευση.
«Απλώς προσπαθώ να πάω τους ανθρώπους στον Άρη και να επιτρέψω την ελευθερία της πληροφόρησης με το Starlink, να επιταχύνω τη βιώσιμη τεχνολογία με την Tesla, να απαλλάξω τους ανθρώπους από την αγγαρεία της οδήγησης», λέει. «Είναι σίγουρα πιθανό ο δρόμος προς την κόλαση σε κάποιο βαθμό να είναι στρωμένος με καλές προθέσεις — αλλά ο δρόμος προς την κόλαση είναι συνήθως στρωμένος με κακές προθέσεις».
Παρά τον πλούτο – και τις μετοχές της Tesla αξίας 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων που εξαργύρωσε τον περασμένο μήνα – ο Μασκ λέει ότι δεν έχει σπίτι ή σκάφος ούτε πηγαίνει διακοπές. «Δεν νομίζω ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που θα ήθελαν πραγματικά να αλλάξουν θέση με μένα», λέει. «Σκοπεύω να εργάζομαι όσο μπορώ να εργάζομαι και να είμαι παραγωγικός και να συνεισφέρω — αυτή είναι η φύση μου. Θα ήθελα να δουλεύω λίγο λιγότερο και αυτό θα ήταν ωραίο».
Μέρες αφότου το είπε αυτό, ένα tweet του Μασκ στο οποίο είπε ότι «σκέφτομαι να παρατήσω τις δουλειές μου» επικέντρωσε την προσοχή της Wall Street. Ήταν απλώς άλλο ένα παιχνίδι του Μασκ ή κάτι που έπρεπε να ληφθεί σοβαρά υπόψη; Προς το παρόν, δεν υπάρχει απάντηση…
Σε κάθε περίπτωση, οι FT ανακήρυξαν τον Έλον Μασκ ως Πρόσωπο της Χρονιάς επειδή έχει προκαλέσει μια ιστορική στροφή στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία προς τα ηλεκτρικά οχήματα. Ακόμα κι αν η Tesla κατέρρεε με κάποιο τρόπο το επόμενο έτος – κάτι που, σε αντίθεση με πριν από δύο χρόνια, κανείς δεν προβλέπει τώρα – ο Μασκ θα είχε μεταμορφώσει μια από τις πιο σημαντικές βιομηχανίες του κόσμου με τρόπους που θα μπορούσαν να έχουν βαθιές επιπτώσεις για τις κυβερνήσεις, τους επενδυτές – και για το κλίμα. Αυτά τα πολύ σημαντικά, δεν θα μπορούσαν να φωτίσουν καλύτερα κανένα άλλο πρόσωπο για να είναι το πιο πολυσήμαντο της χρονιάς, αυτής της χρονιάς. Και, σίγουρα, το πιο αμφιλεγόμενο πρόσωπο της χρονιάς, αυτόν που ή τον γουστάρεις για όσα κάνει ή ξερνάς μαζί του…
Διαβάστε ακόμη
Γιώργος Στάσσης: Μέσα στο 2022 η ΔΕΗ θα πουλάει ρεύμα στα Βαλκάνια
Ο εμβληματικός χρυσοχόος αφηγείται ιστορίες με Έλληνες διάσημους και τη Σάρον Στόουν
Συντάξεις Ιανουαρίου 2022: Πότε θα γίνουν όλες οι πληρωμές – Αναλυτικά οι ημερομηνίες (vid)