search icon

business stories

«Ελίκη»: Ο πλειστηριασμός, η «ναυμαχία» στον Φλοίσβο και το… άλλο μνημόνιο (pics)

Η υπόθεση του σκάφους αναψυχής που ανέδειξε το newmoney και η αντίδραση της ιδιοκτήτριας εταιρείας απέναντι στις κινήσεις κατάσχεσης και πλειστηριασμού

Παρελθόν, αλλά και… μέλλον έχει, όπως όλα δείχνουν, η υπόθεση του επαγγελματικού σκάφους αναψυχής «Ελίκη» την οποία ανέδειξε πρόσφατα το newmoney.
Το σκάφος ελλιμενίζεται στη Μαρίνα Φλοίσβου και πριν λίγο καιρό δρομολογήθηκε πλειστηριασμός με επισπεύδουσα την εταιρεία διαχείρισης της Μαρίνας, για την είσπραξη οφειλής ύψους 121.577,38 ευρώ.

Η σχετική διαδικασία είχε προγραμματιστεί για τις 3 Ιουλίου με τιμή πρώτης προσφοράς 650.000 ευρώ και σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην πλατφόρμα ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, υπήρξε «ματαίωση ελλείψει πλειοδοτών».

Το «Ελίκη»

Το «Ελίκη» ναυπηγήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’60 στην Ολλανδία από την Botje Ensing και στη μακρά πορεία του άλλαξε αρκετά ονόματα, όπως «Τρίαινα», «Ατλαντίς», «Χριστίνα ΙΙ» και τέλος «Ελίκη».

Πρόκειται για μηχανοκίνητο σκάφος 39,62 μέτρων, (με πλάτος 7,9 μέτρα και βύθισμα 2,8 μέτρα), με τελική ταχύτητα 15 κόμβους και μέγιστη εμβέλεια 2000 ναυτικών μιλίων ενώ τροφοδοτείται από δύο πετρελαιοκινητήρες Deutz-MWM (2Χ1027 ίππους). Μπορεί να φιλοξενήσει έως 12 άτομα, σε 6 καμπίνες, αλλά και 8 μέλη πληρώματος.
Σύμφωνα με αναφορές σε εξειδικευμένες ιστοσελίδες, η κλασική θαλαμηγός Eliki παραπέμπει στη χρυσή εποχή του yachting, «αποτυπώνοντας την ίδια την ουσία της πολυτέλειας σε συνδυασμό με ευρύχωρους χώρους διαβίωσης και σύγχρονες ανέσεις για τις απόλυτες διακοπές με σκάφος». Τα τελευταία τρία χρόνια ωστόσο το «Ελίκη» βρίσκεται δεμένο, με τον τελευταίο κατάπλου να είναι τον Αύγουστο του 2021.
Ελλιμενίζεται στην προβλήτα F της Μαρίνας Φλοίσβου και, σύμφωνα με την έκθεση εκτίμησης, η γενική του κατάσταση χαρακτηρίζεται μέτρια, ενώ έχουν σημειωθεί φθορές σε διάφορα σημεία.

Η αναγκαστική κατάσχεση έγινε από την ”Lamda Flisvos Marina Α.Ε.” και στρέφεται κατά της εταιρείας «ΧΡΙΣΝΑΒ ΓΙΩΤΙΝΓΚ EΠΕ».

Τι υποστηρίζει η εταιρεία

Η κατάσχεση και ο πλειστηριασμός προκάλεσαν την αντίδραση της ιδιοκτήτριας του σκάφους ΧΡΙΣΝΑΒ ΓΙΩΤΙΝΓΚ EΠΕ και του διαχειριστή της κ. Νικόλαου Χριστοδουλόπουλου.

Ο ίδιος σε σχετική επιστολή του αναφέρεται στην ιστορία του σκάφους, αλλά και στο Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα και της Ένωσης Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), ενώ, χαρακτηρίζει «κατάφωρα παράνομη» την κατάσχεση και τον ακόλουθο πλειστηριασμό.
Όσον αφορά την ιστορική διαδρομή του σκάφους, ο κ. Χριστοδουλόπουλος επισημαίνει ότι «ναυπηγήθηκε το 1961 στη Ολλανδία για την προσωπική χρήση του εφοπλιστή Γουλανδρή με το όνομα ‘Τρίαινα’. Μετά την αγορά του μετατράπηκε σε επαγγελματικό σκάφος υπό την διαχείριση του αδελφού μου-συμπλοιοκτήτη Πλοιάρχου Τάκη Χριστοδουλόπουλου».

Όπως αναφέρει «το σκάφος υπέστη κατά καιρούς μετασκευές και η μεγάλη ριζική ανακατασκευή του 2008 κόστισε 1,2 εκατ. δολ.», ενώ «έχει εισφέρει στην Ελληνική Οικονομία μόνο από ναύλους μέχρι σήμερα πάνω από 2,5 εκατ. δολ.». Επισημαίνει ακόμη ότι «το σκάφος δεν έχει χρέη ,ούτε οφειλές στο Δημόσιο ή τρίτους».
Σχετικά την οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση τονίζει ότι ασχολήθηκε με το Yachting από το 1979 «και είναι η εταιρεία που έφερε υπό Ελληνική σημαία τα πρώτα τρία Mega Yachts,τα οποία ελλιμενίζονταν στην νέο-κατασκευασθείσα τότε κρατική Μαρίνα Φλοίσβου μαζί με άλλα (συνολικά 21) επαγγελματικά σκάφη, οι πλοιοκτήτες των οποίων με ίδιες δαπάνες συνέβαλαν, σαν συνεργάτες της Μαρίνας, στην βελτίωση αυτής, με τοποθέτηση δεστρών, παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, αποστράγγιση υδάτων, επιστρώσεις εισόδων επιβίβασης, ίδρυση Λιμενικού Τμήματος και Τελωνείου, εξοπλισμό των γραφείων κ.α.», όπως σημειώνει.

Το Μνημόνιο

Περαιτέρω κάνει εκτενή αναφορά στο Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ ΕΤΑ και ΕΠΕΣΤ για την προστασία των επαγγελματικών σκαφών θαλάσσιου τουρισμού, το οποίο υπογράφτηκε στις 19/4/2002, και ενώ το προηγούμενο έτος είχε αποφασιστεί η ιδιωτικοποίηση των Μαρίνων με παραχώρηση της διαχείρισης σε ιδιώτες.
Όπως υποστηρίζει, με βάση αυτό το Μνημόνιο καθορίσθηκαν δεσμευτικά αφενός η σαφής διάκριση των ελληνικών επαγγελματικών τουριστικών σκαφών -μελών της ΕΠΕΣΤ από τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής, αφετέρου το ειδικό οικονομικό καθεστώς ελλιμενισμού των επαγγελματικών σκαφών -μελών της ΕΠΕΣΤ στις κρατικές Μαρίνες.

Για την Μαρίνα Φλοίσβου ειδικότερα αφορούσε μόνον τα 21 ήδη ελλιμενιζόμενα σκάφη, μεταξύ των οποίων και το «Ελίκη».
Αναφορικά με το μηνιαίο μίσθωμα διευκρινίζει ότι συμφωνήθηκε ειδικό εκπτωτικό τιμολόγιο και εν όψει των προβλεπόμενων εργασιών βελτίωσης της Μαρίνας, προκαταβολικά αύξηση του μηνιαίου μισθώματος σκαφών 40 μέτρων, όπως το Ελίκη, από 320 ευρώ σε 580 ευρώ και αργότερα σε 660 ευρώ, με ρητή πρόβλεψη περαιτέρω τιμαριθμικής αύξησης με ανώτατο όριο το 20% .
Παράλληλα, καθορίστηκαν και οι πρόσθετες υποχρεώσεις των 21 επαγγελματικών σκαφών και συγκεκριμένα το κόστος κατανάλωσης ύδατος, ηλεκτρικού ρεύματος και λοιπών νομίμων υποχρεώσεων.
«Ουδεμία μνεία γίνεται στο Μνημόνιο ή στην ατομική σύμβαση ελλιμενισμού του πλοίου Ελίκη για καταβολή, σε γενική και απροσδιόριστη μορφή, τελών παγίων υπηρεσιών, που στην πραγματικότητα είναι ο επιμερισμός των μηνιαίων λειτουργικών δαπανών της Μαρίνας, που επέβαλε στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής. Αντίθετα, ο Κανονισμός Λειτουργίας της Μαρίνας ορίζει ότι «για τις τιμές χρέωσης τυχόν πρόσθετων υπηρεσιών απαιτείται σύμφωνη γνώμη του χρήστη πριν από την παροχή της υπηρεσίας», σημειώνει ο κ. Χριστοδουλόπουλος.

Έτσι, όπως υποστηρίζει, «με βάση την πρόνοια αυτή, το Ελίκη έχει εξοφλήσει σωρεία τιμολογίων της Μαρίνας για παροχή προσυμφωνημένων extra υπηρεσιών».

Το ζήτημα των τελών

Σύμφωνα με όσα εκτίθενται στην επιστολή, το 2005 η διοίκηση της Μαρίνας επέβαλε και στα επαγγελματικά σκάφη την υποχρέωση καταβολής τελών παγίων υπηρεσιών, «αρχικά 230 ευρώ μηνιαίως, το οποίο αυξήθηκε αργότερα σε 468 ευρώ μηνιαίως κατά σαφή παράβαση του Μνημονίου». Έτσι «τόσο οι πλοιοκτήτες των επαγγελματικών σκαφών όσο και η ΕΠΕΣΤ αμέσως αντέδρασαν με διαβήματα στην διοίκηση της Μαρίνας δηλώσαντες ότι αρνούνται να καταβάλουν αυτό το παράνομο ‘’χαράτσι’’ ,ως αντίθετο με τις πρόνοιες του Μνημονίου και δεν το καταβάλλουν μέχρι σήμερα».

Όπως προστίθεται μάλιστα, σήμερα στη Μαρίνα ελλιμενίζονται από τα 21 αρχικά, μόνο δύο επαγγελματικά σκάφη, το Ελίκη και το Έλενα.
Στη συνέχεια, με βάση όσα υποστηρίζει ο διαχειριστής της εταιρείας ΧΡΙΣΝΑΒ ΓΙΩΤΙΝΓΚ EΠΕ, «το 2020 εν μέσω πανδημίας, η διοίκηση της Μαρίνας Φλοίσβου μονομερώς και αντισυμβατικά αύξησε το μίσθωμα των επαγγελματικών σκαφών (και του Ελίκη) από 660 ευρώ στο ποσό των1.512,73 ευρώ. Οι πλοιοκτήτες και η ΕΠΕΣΤ διαμαρτυρήθηκαν και αρνήθηκαν να καταβάλουν την αντισυμβατική αυτή αύξηση, δηλώσαντες τις αντιρρήσεις τους και πρότειναν στην Μαρίνα να ζητήσει την δικαστική επίλυση των αξιώσεων της βάσει του Μνημονίου, αναφορικά με το μίσθωμα και τα τέλη παγίων υπηρεσιών, ενώ οι πλοιοκτήτες συνέχισαν και συνεχίζουν μέχρι σήμερα να καταβάλουν εμπρόθεσμα το μηνιαίο μίσθωμα με τις extra δαπάνες βάσει του Μνημονίου».

Η κατάσχεση και ο πλειστηριασμός

Όπως σημειώνεται, το θέμα των αυξήσεων του μισθώματος και της επιβολής των τελών παγίων υπηρεσιών βρίσκεται σε εκκρεμοδικία ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων. Ωστόσο, το Πρωτοδικείο κήρυξε την απόφαση του (υπ.αρ. 1489/2023) προσωρινώς εκτελεστή με την επιδίκαση αναδρομικά από το 2005 των αιτούμενων ποσών για τέλη παγίων υπηρεσιών, «ενώ εκκρεμεί η έκδοση της απόφασης του Εφετείου επί της υποθέσεως αυτής, καθώς και η έκδοση της απόφασης του Πρωτοδικείου επί της διαφοράς του μισθώματος».

Ακόμη, τονίζεται ότι «η κήρυξη της απόφασης αυτής ως ‘’προσωρινώς εκτελεστής’’ βάσει της οποίας η Μαρίνα κατάσχεσε το σκάφος Ελίκη και προχώρησε σε πλειστηριασμό είναι κατάφορα παράνομη και αντίθετη με ρητή πρόβλεψη του Νόμου (άρθρο 909, παρ 3 Κ.Πολ. Δ)».
Τέλος, επειδή, κατά τον κ. Χριστοδουλόπουλου, η υπόθεση αυτή θα αποτελέσει πρόκριμα για όλα τα επαγγελματικά σκάφη της ΕΠΕΣΤ που ευρίσκονται υπό το νομικό καθεστώς του Μνημονίου, προαναγγέλλεται η πρόθεση «να συνεχίσουμε τον δικαστικό αγώνα ενώπιον παντός αρμοδίου Εθνικού ή Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, διότι δεν προσβάλλονται μόνον ατομικά δικαιώματα, αλλά και συλλογικά-θεσμικά κατοχυρωμένα δικαιώματα Δημοσίου Συμφέροντος».

Το newmoney απευθύνθηκε στη διοίκηση της Μαρίνας Φλοίσβου προκειμένου να τοποθετηθεί σε σχέση με τα όσα υποστηρίζει ο διαχειριστής της εταιρείας ΧΡΙΣΝΑΒ ΓΙΩΤΙΝΓΚ EΠΕ. Από πλευράς της διοίκησης της Μαρίνας Φλοίσβου σημειώθηκε ότι με δεδομένο πως η υπόθεση βρίσκεται στα δικαστήρια δεν θεωρείται ορθό να γίνει ο οποιοσδήποτε σχολιασμός.

Διαβάστε ακόμη  

Ρεύμα: Από τη φορολόγηση των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας ο «κουμπαράς» των μέτρων στήριξης των καταναλωτών 

Στο +22% τον Ιούνιο η ζήτηση για τα «Airbnb» στην Ελλάδα (γραφήματα) 

Πλειστηριασμοί: Η αναστολή για το “Kinetta Beach” και το σφυρί για μεγάλα επαγγελματικά ακίνητα (pics) 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version