Πριν από 100 χρόνια η Μικρασιατική Καταστροφή άφηνε μία μεγάλη πληγή στον Ελληνισμό. Παράλληλα όμως έθετε τις βάσεις για το νέο ελληνικό κράτος. Τα εκατομμύρια των προσφύγων όχι μόνο θα βοηθούσαν στην ενίσχυση του ελληνικού στοιχείου στη Βόρεια Ελλάδα σε μία κατά τα άλλα ταραχώδη περίοδο, αλλά τελικά μέσα από τη «μάχη για την επιβίωση» και την «ευκαιρία» για ένα καλύτερο μέλλον θα της έδιναν την οικονομική ώθηση που θα τη διαμορφώσει στις δεκαετίες που θα ακολουθήσουν.
Πολλές από τις προσφυγικές οικογένειες θα καταφέρουν να ξεχωρίσουν δημιουργώντας μικρές επιχειρήσεις που θα καινοτομήσουν, θα αφήσουν το στίγμα τους στην αγορά και εν τέλει στο πέρασμα των γενεών θα φθάσουν να αποτελούν ισχυρές δυνάμεις. Επίκεντρο των περισσότερων προσπαθειών θα είναι η «προσφυγομάνα» Θεσσαλονίκη, η οποία και τελικά θα επηρεαστεί όσο λίγες από το νέο επιχειρείν της εποχής φθάνοντας ως τη σημερινή εποχή.
Σε αυτό το νέο επιχειρείν της τότε εποχής εντάσσεται και η προσπάθεια που θα κάνει ο Αθανάσιος Χατζόπουλος, ένα από τα επτά παιδιά του πρόσφυγα από την Ανατ. Θράκη Λευτέρη Χατζόπουλου, ξεκινώντας με ένα μαγαζάκι στην πλατεία Εμπορίου της Θεσσαλονίκης όπου έφτιαχνε χαρτοσακούλες. Εκείνο το μικρό μαγαζάκι θα φθάσει σήμερα, 91 χρόνια μετά, στα χέρια του γιου του Λευτέρη και του εγγονού του, Θανάση, να γίνει η μεγαλύτερη βιομηχανία εύκαμπτων συσκευασιών στη χώρα, με δύο εργοστάσια αλλά και με έντονη εξωστρεφή παρουσία!
Για το ευρύ κοινό η Α. Χατζόπουλος Α.Ε., λόγω αντικειμένου ίσως και της επιμονής του «πατριάρχη» της οικογένειας Ελευθέριου Χατζόπουλου να αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας, ίσως να μην είναι γνωστή. Ωστόσο αποτελεί μία μεγάλη και αθόρυβη δύναμη με σημαντικό αντίκτυπο στην αγορά, «ντύνοντας» χιλιάδες κωδικούς προϊόντων που κυκλοφορούν σε κάθε σπίτι, σε κάθε χέρι. Αλμυρά σνακ, προϊόντα σοκολάτας & ζαχαρώδη, μπισκότα- προϊόντα αρτοποιίας & ζύμης, ξηροί καρποί, τρόφιμα για κατοικίδια, κατεψυγμένα, καφέδες & ροφήματα, αλλαντικά και γαλακτοκομικά, καραμέλες, κουλούρια, φρούτα, σαλάτες και εκατοντάδες άλλα συσκευασμένα προϊόντα έχουν περίβλημα, συσκευασία που έχει «τυπωθεί» στην Α. Χατζόπουλος Α.Ε. που εδρεύει στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης και διαθέτει δύο υπερσύγχρονες μονάδες.
Η νέα επένδυση
Η εταιρεία ήρθε πρόσφατα στο προσκήνιο για τη νέα μεγάλη επένδυση που ετοιμάζει, την οποία και θα υποστηρίξει χρηματοδοτικά η EBRD αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης, αποτελώντας ένα από τα πρώτα έργα συγχρηματοδότησης του Ελληνικού Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) και της EBRD.
Πρόκειται για μία επένδυση συνολικού ύψους 12,5 εκατ. ευρώ που θα βοηθήσει την εταιρεία στη μετάβασή της σε πιο ανακυκλώσιμα και βιώσιμα προϊόντα, στο πλαίσιο εναρμόνισης με την ευρωπαϊκή οδηγία για εισαγωγή πλήρως επαναχρησιμοποιούμενων ή ανακυκλώσιμων συσκευασιών. Ειδικότερα, το κεφάλαιο θα κατευθυνθεί στην εξαγορά υπερσύγχρονων μηχανημάτων, τα οποία αναμένεται να μειώσουν σημαντικά την κατανάλωση ενέργειας της επιχείρησης, ενώ το R&D τμήμα θα υποστηρίξει την ανάπτυξη ενός portfolio που είναι πλήρως ανακυκλώσιμες συσκευασίες έως το 2025, τάση που υποστηρίζεται πλήρως και από τον κλάδο της συσκευασίας.
Για το συγκεκριμένο επενδυτικό πλάνο η Α. Χατζόπουλος Α.Ε. θα λάβει από την EBRD και το RRF δάνειο 7ετούς διάρκειας, ύψους 10 εκατ. ευρώ. Το ποσό που θα χορηγήσει η EBRD είναι 3,75 εκατ. ευρώ και αυτό από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας μέσω του υπουργείου Οικονομικών είναι 6,25 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το σχέδιο, τα σύγχρονα μηχανήματα θα βοηθήσουν σημαντικά στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, ενώ το πρόγραμμα Ερευνας και Ανάπτυξης θα συμβάλει στην επίτευξη του φιλόδοξου στόχου της εταιρείας για μετάβαση του συνόλου των λύσεων συσκευασίας που παράγει σε ανακυκλώσιμες από το 2025 και έπειτα.
«Είμαστε χαρούμενοι που επεκτείνουμε τη συνεργασία μας με την EBRD», σημείωνε κατά τη λιτή τελετή υπογραφής της συμφωνίας ο κ. Λευτέρης Χατζόπουλος, προσθέτοντας: «Η υπογραφείσα συμφωνία αποτελεί σημαντικό ορόσημο και αποφασιστικό βήμα για την εταιρεία μας, επιτρέποντας την εκπλήρωση των στόχων που έχουμε θέσει στο πλαίσιο της εταιρικής μας υπευθυνότητας. Ταυτόχρονα, η επιδιωκόμενη επένδυση συμβάλλει στο τελικό στάδιο εκσυγχρονισμού της παραγωγικής δυναμικότητας της εταιρείας, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συνεχίσουμε να παρέχουμε στους πελάτες μας λύσεις κορυφαίας ποιότητας, εστιάζοντας στη βιωσιμότητα σύμφωνα με το παγκόσμιο αίτημα για πλήρη ανακυκλωσιμότητα στην εύκαμπτη συσκευασία».
Εξάλλου η άμεση προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις κάθε εποχής αλλά και η καινοτόμα προσέγγιση μέσα από σημαντικά επενδυτικά προγράμματα ήταν τα καταλυτικά στοιχεία που κατάφεραν να μεγαλώσουν την εταιρεία και να τη θέσουν στην ηγετική θέση της αγοράς.
Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία έχει κάνει επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, είτε για τον εκσυγχρονισμό των γραμμών παραγωγής, είτε για την αγορά καινούριων μηχανών, που παράγουν με μεγαλύτερη ταχύτητα και ποιότητα, με πιο φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες και πιο «ουδέτερες» από πλευράς επιβλαβών ουσιών για τη συντήρηση των τροφίμων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι επένδυσε 9 εκατ. ευρώ για νέες γραμμές triplex lamination & 10-color rotogravure. Με έντονη επενδυτική δραστηριότητα ξεκίνησε και το 2022. Η εταιρεία ανακοίνωσε τον περασμένο Φεβρουάριο την εγκατάσταση της ολοκαίνουριας μηχανής εκτύπωσης βαθυτυπίας στο εργοστάσιό της, στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης. Η επένδυση αυτή, συνολικού ύψους 4 εκατ. ευρώ, αναμένεται να αυξήσει σημαντικά την παραγωγική της δυναμικότητα στη βαθυτυπία, στο πλαίσιο του στόχου να παρέχει σταθερά υψηλή ποιότητα και εξαιρετική εξυπηρέτηση στους συνεργάτες της.
Σε 32 χώρες
Η εταιρεία διαθέτει δύο υπερσύγχρονες βιομηχανικές μονάδες, η μία βρίσκεται επί της οδού 26ης Οκτωβρίου και η άλλη στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, οι οποίες απλώνονται σε εκτάσεις 6.400 τ.μ. και 13.500 τ.μ. και περιλαμβάνουν κτιριακές εγκαταστάσεις συνολικής επιφάνειας 4.480 τ.μ. και 10.020 τ.μ., αντιστοίχως. Εκτός αυτών, έχει ολοκληρώσει σε τρίτο σημείο στο Καλοχώρι κτιριακές εγκαταστάσεις 19.085 τ.μ.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία εξυπηρετεί κυρίως τις ανάγκες των κλάδων: καφέ και ποτών (38% των πωλήσεων), ξηρών καρπών και φρούτων (12%), ζαχαρωδών (11%), τσιπς και αλμυρών σνακ (9%), προσωπικής υγιεινής και φαρμακευτικών προϊόντων (6%), προϊόντων γαλακτοκομικών και κρέατος (5%), αρτοποιίας και μπισκότων (5%), καπνού (3%) και λοιπών (11%). Κοινώς, σχεδόν το 80% των πωλήσεων κατευθύνονται στον γενικότερο κλάδο τροφίμων και ποτών.
Η βιομηχανία δραστηριοποιείται εδώ και περίπου 91 χρόνια στον κλάδο συσκευασίας, έχοντας κατά κύριο λόγο εξαγωγικό προσανατολισμό. Πρόσφατα, μάλιστα, μπήκε και στην Ιταλία, όπου άνοιξε νέο γραφείο. Η εταιρεία επίσης έχει εταιρική παρουσία σε Γερμανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Βουλγαρία, Γαλλία, Σερβία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ιρλανδία, ΗΠΑ.
Το δίκτυο πωλήσεων του εξωτερικού αποτελείται από 32 χώρες, με κυριότερες αγορές τις χώρες της Βορειοδυτικής Ευρώπης και οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν πάνω από το 76% του συνολικού ετήσιου τζίρου της βιομηχανίας.
Σπάει το «φράγμα» των €100 εκατ.
Παρά τις νέες προκλήσεις που υπάρχουν στο διεθνές περιβάλλον η εταιρεία παραμένει σε ανοδική τροχιά. Μάλιστα φέτος προβλέπεται για πρώτη φορά ο κύκλος εργασιών της να ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία, καθώς δεν έχουν δημοσιοποιηθεί οι οικονομικές καταστάσεις για την περσινή χρήση, ο κύκλος εργασιών το 2021 είχε αυξηθεί στα 96 εκατ. ευρώ, από 91 εκατ. ευρώ που ήταν το 2020 και 83 εκατ. ευρώ το 2019. Τα καθαρά κέρδη ήταν 4,28 εκατ. ευρώ για το 2020, από 2,51 εκατ. ευρώ για το 2019. Το σύνολο της καθαρής θέσης της εταιρείας στις 31 Δεκεμβρίου 2020 ήταν 26,35 εκατ. ευρώ. Οι εργαζόμενοι της εταιρείας φθάνουν τους 429.
Η πορεία
«Πατριάρχης» της οικογένειας αλλά και του μετασχηματισμού της Α. Χατζόπουλος Α.Ε. σε αυτό που έχει εξελιχθεί σήμερα είναι ο Ελευθέριος Χατζόπουλος, ένας επιχειρηματίας «παλαιάς κοπής» αλλά με καινοτόμα σκέψη που εξακολουθεί να αισθάνεται άβολα με τα φώτα της δημοσιότητας προτιμώντας να επιτελεί το έργο του αθόρυβα. Είτε αυτό αφορά την οικογενειακή επιχείρηση είτε την κοινωνική προσφορά του.
«Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη το 1941, από πατέρα Ανατολικοθρακιώτη και μητέρα Κωνσταντινουπολίτισσα. Μεγάλωσα στην περιοχή Ντεπώ της Θεσσαλονίκης, μια περιοχή με έντονες ταξικές αντιθέσεις. Αυτός είναι ο λόγος που ευαισθητοποιήθηκα και προβληματίστηκα από μικρός πάνω σε κοινωνικοπολιτικά θέματα», θα γράψει στο βιογραφικό του σημείωμα όταν στις αρχές της περασμένης δεκαετίας θα εισέλθει στο Δ.Σ. της «Διεθνής Διαφάνεια Ελλάς» που με τον αείμνηστο Κώστα Μπακούρη στο τιμόνι θα έχει σημαντική παρεμβατικότητα για τα «κακώς κείμενα» της δημόσιας διοίκησης και όχι μόνο.
«Αποφοίτησα από το Ε’ Γυμνάσιο Αρρένων Θεσσαλονίκης το 1959. Τον ίδιο χρόνο πέρασα επιτυχώς της εισαγωγικές εξετάσεις στην Ανωτάτη Σχολή Βιομηχανικών Σπουδών Θεσσαλονίκης. Το 1964 αποφοίτησα από το τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων της Σχολής. Από το 1965 ανέλαβα τη διεύθυνση της οικογενειακής μας επιχείρησης Αθανάσιος Χατζόπουλος Α.Ε. (με έτος ίδρυσης το 1931). Το αντικείμενο της εταιρείας είναι η παραγωγή υλικών συσκευασίας για τρόφιμα και έχει έντονη εξαγωγική δραστηριότητα. Παντρεύτηκα το 1969 τη Λένα Δεϊρμεντζόγλου. Αποκτήσαμε δύο παιδιά, την Ελίνα και τον Θανάση. Σήμερα διατηρώ τη θέση του προέδρου της εταιρείας και συνεχίζω να είμαι στην ενεργό δράση. Ο γιος μου, Θανάσης, είναι αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. Η εταιρεία έχει λάβει διεθνείς διακρίσεις για την ποιότητα των προϊόντων της, καθώς και για τις πρότυπες συνθήκες λειτουργίας της. Στο εσωτερικό έχει διακριθεί για το κοινωνικό της έργο. Από το 1995 είμαι ιδρυτικό μέλος της ΠΕΕΒΕ (Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος). Από το 2008 είμαι μέλος του Δ.Σ. του ιδρύματος Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα. Τον Δεκέμβριο του 2012 εκλέχθηκα μέλος του Δ.Σ. της “Διεθνής Διαφάνεια Ελλάς”», καταλήγει το σημείωμα.
Παρά την επιμονή του να προσπαθεί να μη συγκεντρώνει τα φώτα της δημοσιότητας, ο κ. Χατζόπουλος δεν θα διστάσει πριν από μερικά χρόνια να βγει μπροστά μαζί με τον γιο του, Θανάση, για να σώσουν τη μεγάλη αθλητική τους αγάπη. Μία αγάπη που ταυτίζεται με τις ρίζες της ίδιας της οικογένειας, τον ΠΑΟΚ. Με την Α. Χατζόπουλος Α.Ε. θα προσπαθήσουν να στηρίξουν οικονομικά την ομάδα μπάσκετ που βούλιαζε από τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα. Ο Θανάσης θα αναλάβει πρόεδρος της ΚΑΕ και έκτοτε θα τεθεί ένα άλλο μεγάλο, προσωπικό στοίχημα για την οικογένεια…
Η ιστορία της εταιρείας
1931: Ιδρυση της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη με αντικείμενο την παραγωγή χαρτοσακούλων από τον Αθανάσιο Χατζόπουλο.
1961: Η εταιρεία μεταφέρει τις δραστηριότητές της σε εργοστάσιο στην 26ης Οκτωβρίου, στη Θεσσαλονίκη, εξοπλισμένο με αυτόματες μηχανές σακουλοποίησης.
1975: Ο Ελευθέριος Χατζόπουλος μετατρέπει την εταιρεία σε Α.Ε. υπό το όνομα «Α. Χατζόπουλος Α.Ε.». Εχει φθάσει να καλύπτει το 70% των αναγκών της αγοράς της Β. Ελλάδος.
1981: Νέες τεχνολογίες και υλικά διαμορφώνουν μία νέα εποχή για τη βιομηχανία συσκευασίας. Η εταιρεία εισέρχεται στην αγορά της εύκαμπτης συσκευασίας ξεκινώντας σειρά επενδύσεων για τη ριζική αναδιοργάνωσή της.
1991: Η Α. Χατζόπουλος Α.Ε. εξελίσσεται στον Leader της εγχώριας αγοράς και ξεκινά τις πρώτες εξαγωγές προς την Ανατ. Ευρώπη.
1997: Τίθεται σε λειτουργία το δεύτερο υπερσύγχρονο εργοστάσιο παραγωγής της εταιρείας. Είναι εξοπλισμένο με νέες μηχανές εκτύπωσης φλεξογραφίας και λαμιναρίσματος triplex in line.
2008: Η εταιρεία εγκαινιάζει τη νέα παραγωγική μονάδα στο Καλοχώρι, επιφανείας 20.000 τ.μ., μία επένδυση 25 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία εισάγει πράσινες μεθόδους παραγωγής με εγκατάσταση μονάδας για ανάκτηση και επαναχρησιμοποίηση των διαλυτών.
2015: Η εταιρεία προχωρά σε συνεχόμενες επενδύσεις για την περαιτέρω αναβάθμιση του εξοπλισμού της και την επέκταση της δυναμικότητάς της. Τα δύο εργοστάσια πλέον λειτουργούν ανεξάρτητα, διαθέτοντας νέο εξοπλισμό για όλα τα βήματα της παραγωγικής διαδικασίας, από την εκτύπωση ως την τελική κοπή των ρολών συσκευασίας.
2016: Η εταιρεία αναβαθμίζει εκ νέου τα πρότυπα ποιότητας που υιοθετεί λανσάροντας την τεχνολογία εκτύπωσης Full HD Flexo, πιστοποιημένη από την ESKO. Το νέο σύστημα παρέχει τη δυνατότητα για εκτυπώσεις ακόμη πιο υψηλής ευκρίνειας.
2018: Η εταιρεία αναπτύσσει μια νέα γενιά λύσεων εύκαμπτης συσκευασίας, με την ονομασία «X-Cycle», που είναι κατάλληλες προς ανακύκλωση.
2019: Η εταιρεία εγκαινιάζει τη νέα της έδρα στη Θεσσαλονίκη. Ο χώρος των νέων σύγχρονων γραφείων, συνολικής επιφανείας 1.500 τ.μ., επικοινωνεί άμεσα με το εργοστάσιο βαθυτυπίας στο Καλοχώρι.