search icon

business stories

Εγνατία: Το ΤΑΙΠΕΔ φουσκώνει στα €6 δισ. το κόστος βαριάς συντήρησης

Τόσο κόστισε η κατασκευή της! - Τι συζητήθηκε στο ραντεβού θεσμών - Σπίρτζη

Της Μαριάννας Τζάννε

Εικόνα κατάρρευσης της Εγνατίας Oδού με κίνδυνο την παραχώρησή της έναντι πινακίου φακής, μεταφέρουν τα στοιχεία που διέρρευσαν χθες από το ΤΑΙΠΕΔ, λίγες ώρες μετά το ραντεβού του υπουργού Υποδομών Χρίστου Σπίρτζη με τους θεσμούς.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ταμείου που βγήκαν στη δημοσιότητα μέσω επιλεκτικής διανομής non paper, το κόστος της συντήρησης του αυτοκινητόδρομου, το οποίο κατά το υπουργείο βαρύνει την παραχώρηση, για να καλύπτει τα αυστηρά διεθνή στάνταρς οδικής ασφάλειας απαιτεί παρεμβάσεις (σε οδόστρωμα, στηθαία ασφαλείας, γεφύρια, σήραγγες) που υπολογίζονται στα 6 δισεκατομμύρια ευρώ! Πρόκειται για τα ίδια χρήματα που δαπάνησε το ελληνικό κράτος από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 για να κατασκευαστεί ο αυτοκινητόδρομος, μήκους 670 χιλιομέτρων.

Εάν ισχύουν οι προβλέψεις του ΤΑΙΠΕΔ, τότε αφενός θα πρέπει να «χαρίσουμε» το δρόμο στους ιδιώτες για να τον ξαναφτιάξουν και να τον αναβαθμίσουν, αφετέρου ότι 20 χρόνια μετά την κατασκευή του, ο μεγάλος βόρειος οδικός άξονας αντιμετωπίζει σοβαρά λειτουργικά και τεχνικά προβλήματα. Το παράδοξο είναι ότι μόλις πριν 1,5 μήνα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους, υποτιμούσαν τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών που είχαν υπολογίσει το κόστος της βαριάς συντήρησης της Εγνατίας και της πιστοποίησης 33 σηράγγων σε περίπου 1 δις. ευρώ.

Ο διαγωνισμός, όπως όλα δείχνουν, θα συνεχίσει να κινείται στην κόψη του ξυραφιού μέχρι τις εκλογές καθώς το πλήθος των εκκρεμοτήτων αλλά και η σύγκρουση μεταξύ υπουργείου Υποδομών και ΤΑΙΠΕΔ, αποτελούν ένα σοβαρό εμπόδιο στην προετοιμασία όλων των προαπαιτούμενων για να εκκινήσουν οι διαδικασίες.

Τις μεγάλες καθυστερήσεις αλλά και την δυσφορία των θεσμών για τους ρυθμούς που ακολουθούν οι ελληνικές αρχές, επιβεβαίωσε η χθεσινή συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών Χρίστο Σπίρτζη. Οι θεσμοί επέρριψαν ευθύνες στο υπουργείο για την μεγάλη αργοπορία στον σχεδιασμό των νέων σταθμών διοδίων (η συμφωνία του καλοκαιριού προβλέπει την λειτουργία 18 μετωπικών και 20 πλευρικών σταθμών), στην υπογραφή των υπουργικών αποφάσεων για δύο έτοιμους σταθμούς σε Θεσσαλονίκη και Ωραιόκαστρο αλλά και στην προσπάθεια του υπουργείου να διαχειριστεί κατά το δοκούν, τα αποθεματικά ύψους 188 εκ. ευρώ της Εγνατίας. Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών υπερασπίζεται την αυτοτέλεια της Εγνατίας, θεωρώντας ότι το ταμείο της, δεν πρέπει να προικίσει τους ιδιώτες που θα αναλάβουν την διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου ενώ για τις καθυστερήσεις του διαγωνισμού επιρρίπτει ευθύνες στον πρόχειρο σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Ο κ. Σπίρτζης έχει επικριθεί τις τελευταίες εβδομάδες καθώς του καταλογίζουν, ότι με τις αποφάσεις του επιδιώκει να εμποδίσει την αξιοποίηση των αποθεματικών της Εγνατίας για έργα συντήρησης ενώ με σχετική υπουργική απόφαση της 17ης Δεκεμβρίου προβλέπει μετατάξεις προσωπικού προς άλλες δημόσιες επιχειρήσεις, με κίνδυνο την αποδυνάμωση της εταιρείας. Πρόσφατα μάλιστα, η διοίκηση της Αττικό Μετρό ενημέρωσε το σωματείο εργαζομένων ότι από την Εγνατία προς την εταιρεία θα μετακινηθούν με μετατάξεις 34 άτομα.

Από την χθεσινή συνάντηση με τους θεσμούς προκύπτει πάντως ότι ο διαγωνισμός αντιμετωπίζει και άλλη σοβαρή εκκρεμότητα. Δεν έχει ακόμη επικυρωθεί η τιμολογιακή πολιτική της εταιρείας, η οποία τον περασμένο Σεπτέμβριο είχε ακυρωθεί από την DG MOVE καθώς κρίθηκε ότι δεν ενσωμάτωνε τις κοινοτικές απαιτήσεις σύμφωνα με τις οποίες, τα βαρέα οχήματα οφείλουν να πληρώνουν ανάλογα με την τεχνολογία που χρησιμοποιούν.

Exit mobile version