Μπορεί η κυβέρνηση να στρώνει το έδαφος για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας ΑΕ, υπογράφοντας πρόσφατα και την αύξηση της χιλιομετρικής χρέωσης που αποτελούσε σημείο τριβής με την ΕΕ, ωστόσο η πολιτική βούληση να υλοποιηθεί η παραχώρηση με βάση το σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ και των δανειστών, συναντά αντιδράσεις από τους εργαζόμενους.
Σε πρόσφατη επιστολή του συλλόγου της εταιρείας προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, οι εργαζόμενοι εκφράζουν την αντίθεσή τους στο μοντέλο παραχώρησης. Κατηγορούν μάλιστα το υπουργείο για αθέτηση εξαγγελιών, αφού, όπως αναφέρουν δεν δημοσιεύτηκε η απόρρητη μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ για την χωροθέτηση και την τιμολόγηση των διοδίων, όπως είχε δηλώσει ο κ. Καραμανλής στη Bουλή κατά τον διορισμό της νέας διοίκησης ούτε ανατράπηκε η ανατίμηση των διοδίων.
Το υπουργείο είχε μιλήσει από την πρώτη στιγμή της νέας διακυβέρνησης για λελογισμένες αυξήσεις στα διόδια της Εγνατίας και μάλιστα τον περασμένο Οκτώβριο με υπουργική απόφαση είχε επαναφέρει την χιλιομετρική χρέωση στα 0,03 λεπτά από 0,05 λεπτά, ακυρώνοντας την προηγούμενη ΚΥΑ.
Πριν ένα μήνα, το υπουργείο Υποδομών με νέα απόφαση προχώρησε σε αναπροσαρμογή της χρέωσης, από 0,03 στα 0,04 λεπτά το χιλιόμετρο, η οποία βέβαια παραμένει χαμηλότερη από το υπόλοιπο οδικό δίκτυο που είναι 0,062 λεπτά.
Μολονότι η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας συνεχίζει να θυμίζει γεφύρι της Άρτας, σχεδόν 10 χρόνια μετά τον αρχικό σχεδιασμό, ο διαγωνισμός λόγω της αρνητικής συγκυρίας έχει μετατεθεί για το Φθινόπωρο, διάστημα ικανό για να προχωρήσουν και πολλές από τις εκκρεμότητες του έργου. Πρόκειται για τις εργασίες που απαιτούνται σε γέφυρες για να καλύπτουν τις απαιτήσεις ασφαλείας των κοινοτικών οδηγιών, τις εργασίες για την κατασκευή των σταθμών διοδίων, την πιστοποίηση ασφάλειας όλων των σηράγγων και την τύχη των τεσσάρων σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), θέματα τα οποία παρακολουθούν από κοντά και οι Βρυξέλλες.
Ωστόσο, ένα μεγάλο βαρίδι του οδικού άξονα που ήταν η δέσμευση των εσόδων από τα διόδια λόγο της σύναψης σύμβασης πολυετούς δανείου με την Τράπεζα Πειραιώς έχει οριστικά κλείσει μετά την αποπληρωμή του χρέους.
Αυτό δημιουργεί μεγάλη ανάσα στα ταμεία της Εγνατίας που υπολογίζεται σε άνω από 110 εκατ. ευρώ, τα οποία θα αυξάνονται όσα θα προστίθενται και νέοι σταθμοί διοδίων, δίνοντας την δυνατότητα στην εταιρεία να συντηρήσει το οδικό δίκτυο που μέχρι σήμερα ήταν ανέφικτο λόγω της δέσμευσης όλων των πόρων.
Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι με την νέα εμπορική πολιτική το κόστος μιας διαδρομής μετ΄επιστροφής από τις Σέρρες (σ.σ γενέτειρα του υπουργού) στην Θεσσαλονίκη κοστίζει μέσω τριών σταθμών διοδίων που μεσολαβούν για τα ΙΧ 9 ευρώ και για τα φορτηγά 31 ευρώ. Υπογραμμίζουν επίσης «ότι οι σταθμοί διοδίων που θα παραδοθούν στους ιδιώτες εφόσον προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση κατασκευάζονται με δημόσιο χρήμα ενώ κάποιοι είναι αμφίβολο αν θα αποσβέσουν ακόμη και το κόστος λειτουργίας τους πόσο μάλλον το κόστος κατασκευής».
Υπενθυμίζεται ότι στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για την μακροχρόνια παραχώρηση της Εγνατίας, έχουν περάσει επτά εταιρείες και σχήματα.
Πρόκειται για τις:
-ANAS International Enterprise S.p.A.
-FREYJA HOLDINGS SARL [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]
-ROADIS Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
-SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
-VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.
-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
-ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.