© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Κοντεύουν μεσάνυχτα. Οι εργαζόμενοι της βάρδιας «αιχμής» που ξεκινά, χτυπάνε την κάρτα τους και περνούν από αυστηρό έλεγχο αεροδρομίου στον προθάλαμο του τεράστιου κτιρίου. Η ασφάλεια είναι απαραίτητη. Εξάλλου οι ίδιοι θα κληθούν να διαχειριστούν ένα μεγάλο κομμάτι των διεθνών ταχυμεταφορών. Την ίδια ώρα στον μεγάλο αύλειο χώρο φορτηγά με κοντέινερ ξεφορτώνουν το ένα μετά το άλλο στις ειδικές πύλες της δομής. Τα πακέτα χωρίζονται ανάλογα με το περιεχόμενο, το μέγεθος και τον προορισμό. Ιμάντες που μεταφέρουν όλα τα δέματα είναι παντού και δουλεύουν ασταμάτητα. Το εσωτερικό του πέμπτου μεγαλύτερου hub διεθνών ταχυμεταφορών στον κόσμο, που έχει φτιάξει και λειτουργεί στο διεθνές αεροδρόμιο Βρυξελλών ο όμιλος DHL, φαντάζει σαν μικρή πολιτεία!
Πάνω από 1.700 άνθρωποι εργάζονται αδιάκοπα 24 ώρες το 24ωρο, ο καθένας στο τμήμα του, φορτώνοντας και ξεφορτώνοντας αεροπλάνα cargo, φορτηγά κοντέινερ ή ψυγεία από και προς όλο τον κόσμο στον λιγότερο δυνατό χρόνο και με τον καλύτερο και ασφαλή τρόπο.
Στην ξενάγηση που κάνουν στελέχη του ομίλου λένε ότι από εδώ φεύγουν 40.000 και πλέον δέματα σε μία ώρα! Ο μέσος χρόνος να ξεφορτωθεί ένα κοντέινερ και να τοποθετηθεί το φορτίο του στο αεροπλάνο για αναχώρηση υπολογίζεται μόλις σε λίγα λεπτά… Και για να γίνει αυτό απαιτούνται τεράστια οργάνωση, μεθοδικότητα, τεχνολογίες αιχμής, αλλά και ο συγχρονισμός μιας παγκόσμιας «κοινότητας» 380.000 μελών σε 220 χώρες ανά τον κόσμο! Κοινώς να δουλέψουν όλα «ρολόι» προκειμένου όσο δύσκολη και αν κρίνεται η μεταφορά να γίνεται όσο το δυνατόν πιο αυτοματοποιημένα.
Οπως συνέβη με την περίπτωση των εμβολίων για τον COVID-19, ίσως τη μοναδική που έφθασε στη σφαίρα της δημόσιας προβολής και της δημόσιας συζήτησης για τον τρόπο μεταφοράς του εξαιρετικά ευαίσθητου σκευάσματος των Pfizer BioNtech. Το ταξίδι τους προς όλη την Ευρώπη ξεκινούσε από το hub των Βρυξελλών, με τα ιδιόκτητα αεροσκάφη cargo της DHL κατευθυνόταν στις δομές της ανά την Ευρώπη και από εκεί στους χώρους που είχαν οι υγειονομικές αρχές. Κάπως έτσι ήρθαν και στην Αθήνα, η οποία αποτελεί πλέον αναβαθμισμένο περιφερειακό σημείο στο διεθνές δίκτυο της DHL Express, όπως λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και μέλος του Δ.Σ. του μητρικού ομίλου Deutsche Post, Τζον Πίρσον.
Η Ελλάδα
Εξάλλου από το 2015, χρονιά έντονης αμφισβήτησης του ευρωπαϊκού μέλλοντος της Ελλάδας, έως σήμερα η DHL Express προχώρησε σε δύο μεγάλες επενδύσεις. Η πρώτη ήταν το κέντρο διαλογής στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, στα Σπάτα, και το δεύτερο, το οποίο λειτουργεί εδώ και περίπου έναν χρόνο, στη Θεσσαλονίκη συνδέοντας απευθείας τη συμπρωτεύουσα με το διεθνές δίκτυο ταχυμεταφορών. Δύο δομές που μετά τις μεγάλες αλλαγές που επέφεραν η πανδημία αλλά και ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο οποίος οδήγησε σε έξοδο της DHL από τη ρωσική αγορά, καλούνται να σηκώσουν το μέρος που τους αναλογεί στην προσπάθεια αναδιάταξης των ευρωπαϊκών logistics.
Ηδη, όπως λέει ο κ. Πίρσον, υπό την ευθύνη της ελληνικής θυγατρικής DHL Express Ελλάς εντάχθηκαν πρόσφατα οι αγορές της Αλβανίας, της Β. Μακεδονίας και της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, που προστίθενται σε αυτές της Κύπρου και της Μάλτας για τις οποίες είναι υπεύθυνη τα τελευταία χρόνια η ελληνική διοίκηση υπό τον κ. Λευτέρη Σαμαρά.
«Εχουμε κάνει ήδη σημαντικές κινήσεις επενδύσεων τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Εχουμε επενδύσει και επεκτείνει τα γραφεία και το κέντρο διανομής μας στα Σπάτα, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, κάναμε το κέντρο διαλογής στο αεροδρόμιο “Μακεδονία” της Θεσσαλονίκης και επίσης έχουμε αναπτύξει μία δομή στη Λάρισα. Κινήσεις που έχουν βοηθήσει το έργο της ομάδας μας στην Ελλάδα ώστε να κάνει τόσο καλή δουλειά. Εχουμε καταφέρει να έχουμε πολύ υψηλής ποιότητας λειτουργίες και υπηρεσίες και φυσικά πολύ καλό κόσμο. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που έχουμε ένα πολύ ισχυρό μερίδιο στην ελληνική αγορά, το οποίο εκτιμώ ότι ξεπερνά το 60%. Και μάλιστα έχει σημειώσει σημαντική αύξηση την τελευταία πενταετία», σημειώνει ο κ. Πίρσον αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο ακόμα περισσότερων επενδύσεων στο μέλλον. «Προς το παρόν έχουμε καταφέρει να έχουμε καλή παρουσία σε όλη τη χώρα, στα σημεία όπου επιβάλλεται να βρισκόμαστε, ακόμα και στα νησιά. Εχουμε καταφέρει να είμαστε leader και πραγματικά περιμένω να συνεχιστεί η ανάπτυξη», προσθέτει.
Οι εξελίξεις στην ελληνική θυγατρική έρχονται παράλληλα με την κατακόρυφη αύξηση του διεθνούς εμπορίου κόντρα στη γενική πεποίθηση ότι η πανδημία θα έφερνε το τέλος της παγκοσμιοποίησης και των διεθνών εμπορικών συναλλαγών όπως τα γνωρίζαμε. Τουναντίον, η ετήσια έρευνα που διεξήγαγε ο καθηγητής του NYU/Stern Business School Ντέιβιντ Αλτμαντ για την εταιρεία (DHL Group Growth Atlas) έδειξε ότι ο όγκος του διεθνούς εμπορίου πέρυσι ήταν κατά 10% αυξημένος σε σχέση με τα επίπεδα προ της πανδημίας (2019) και ότι η αυξητική τάση συνεχίζεται παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία, δημιουργώντας νέους πόλους στο παγκόσμιο εμπόριο.
«Το εμπόριο είναι ζωντανό και ακμάζει παρά την πανδημία αλλά και τις υπόλοιπες προκλήσεις, είτε αυτός είναι ο πόλεμος στην Ουκρανία είτε τα νέα παγκόσμια οικονομικά δεδομένα. Γενικά το διεθνές εμπόριο πάντα βρίσκει τρόπους να βρίσκει λύσεις και διεξόδους», λέει ο κ. Πίρσον. Ο ίδιος μάλιστα λέει πως οι δραστηριότητες της DHL Express σε όλη τη Νότια Ευρώπη καταγράφουν ισχυρή ανάπτυξη. «Κυρίως στα μεσογειακά κράτη, από την Κύπρο και τη Μάλτα ως την Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία κ.ο.κ.», σημειώνει, διευκρινίζοντας όμως ότι οι δομές της εταιρείας, όπως είναι οργανωμένες σήμερα, επαρκούν προς το παρόν για να υποστηρίξουν αυτή τη δυναμική. «Οι σημαντικές δομές που έχουμε στη Μαδρίτη, σε συνδυασμό με το κεντρικό μας hub στη Λειψία, και αυτά των Βρυξελλών, των Ιστ Μίντλαντς και του αεροδρομίου “Malpensa” στην Ιταλία επαρκούν για τη διαχείριση του αυξανόμενου όγκου. Από εκεί κι έπειτα έχουμε αναβαθμισμένες “πύλες”, όπως αυτή που διαθέτουμε στην Ελλάδα, στα Σπάτα, που λειτουργούν υποστηρικτικά. Γενικά βλέπουμε μια καλή ανάπτυξη στη Νότια Ευρώπη τόσο στο Β2Β όσο και στο Β2C και το δίκτυό μας είναι στημένο με τέτοιον τρόπο ώστε να παρέχει καλές και ποιοτικές υπηρεσίες στον μικρότερο δυνατό απαιτούμενο χρόνο διαμετακόμισης».
Ο ίδιος, αν και εμφανίζεται σίγουρος για τις επιδόσεις της εταιρείας φέτος, παραδέχεται ότι υπάρχουν πλέον κρίσιμοι παράγοντες που διαμορφώνουν αρκετές αβεβαιότητες σε ένα κλάδο όπου η ενέργεια και τα καύσιμα αποτελούν -ίσως- τον βασικότερο παράγοντα κόστους. «Για φέτος θεωρούμε ότι θα κινηθούμε στο εύρος των εκτιμήσεων που είχαμε δημοσιοποιήσει και τον περασμένο μήνα κατά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του ομίλου για το β’ τρίμηνο. Η αλήθεια είναι όμως πως για του χρόνου ακόμα κανείς δεν μπορεί να ξέρει ή να προβεί στην οποιαδήποτε εκτίμηση. Ειδικά καθώς υπάρχει ο αστάθμητος παράγοντας του πληθωρισμού, αλλά και το ενδεχόμενο να υπάρξει ύφεση των μεγάλων οικονομιών. Εμείς θα παρακολουθούμε στενά και θα ενεργούμε κάνοντας ό,τι χρειαστεί», σημειώνει.
Παρ’ όλα αυτά, όπως σπεύδει να υπογραμμίσει, η μεγαλύτερη πρόκληση για την εταιρεία παραμένουν οι ποιοτικές υπηρεσίες και η συνέπεια. «Εχουμε πολλά πράγματα να αντιμετωπίσουμε, όμως να είστε σίγουρος ότι δεν θα παραβλέψουμε τη βασική προτεραιότητά μας, κι αυτή νομίζω ότι στο τέλος έχει περισσότερη σημασία παρά τα πρόσκαιρα προβλήματα. Να είμαστε σίγουροι ότι δίκτυο των αερομεταφορών μας είναι συνεπές και ακριβώς όπως χρειάζεται, το ίδιο και οι υποδομές μας. Φυσικά υπάρχουν και πράγματα που δεν μπορούμε να ελέγξουμε, όπως η κατάσταση με τη Ρωσία και την Ουκρανία ή την Κίνα με την Ταϊβάν, γεωπολιτικές εντάσεις ή ακόμα και μακροοικονομικές εξελίξεις», απαντά ο κ. Πίρσον.
Ο Ομιλος DHL έχει θέσει ένα μεσοπρόθεσμο επενδυτικό πλάνο από το 2022 ως και το 2025 που προβλέπει ετήσιες επενδύσεις συνολικού ύψους 1,6 δισ. ευρώ. Οπως διευκρινίζει ο διευθύνων σύμβουλος της DHL Express, οι επενδύσεις αυτές ήδη έχουν περιγραφεί και δεν συνδέονται τόσο με τους «νέους πόλους» του παγκόσμιου εμπορίου που καταδεικνύει η έρευνα Trade Growth Atlas. Σημειωτέον πως στους ανερχόμενους «πρωταγωνιστές» συμπεριλαμβάνονται το Βιετνάμ, η Ινδία, οι Φιλιππίνες και η Ν. Αφρική, ενώ Κίνα, ΗΠΑ και Γερμανία θα διατηρήσουν από άποψη όγκου τις πρώτες θέσεις (σ.σ.: ακολουθούν Ολλανδία, Χονγκ Κονγκ, Ιταλία, Ν. Κορέα και Σιγκαπούρη).
«Το επενδυτικό μας σχέδιο είναι παγκόσμιο. Τώρα εάν, π.χ., χρειαστεί μια μεγαλύτερη δομή στο Βιετνάμ νωρίτερα απ’ ό,τι εκτιμούσαμε, απλά θα κατευθυνθούν περισσότερα κεφάλαια απ’ ό,τι αρχικά υπολογίζαμε. Συνήθως όμως έχουμε συγκεκριμένο κύκλο ζωής για τις επενδύσεις που κάνουμε στις δομές και τα δίκτυά μας, επομένως υπάρχει πάντα προγραμματισμός για επανεπενδύσεις – λ.χ. ένα νέο μεγάλο hub που ετοιμάζουμε στην Κοπεγχάγη και το οποίο θα ανοίξει σε περίπου 15 μήνες από τώρα, το προγραμματίζαμε εδώ και μία εξαετία περίπου. Επομένως κάθε μεγάλη χώρα διαθέτει ένα master plan».
Οι γενικές κατευθύνσεις, ωστόσο, που αφορούν το ίδιο το μέλλον της DHL Express πατάνε σε τέσσερις πυλώνες, εξηγεί ο κ. Πίρσον. Αυτοί είναι η ψηφιοποίηση, το ηλεκτρονικό εμπόριο, η βιωσιμότητα και η παγκοσμιοποίηση. «Ο,τι κάνουμε απαντά σε αυτές τις προτεραιότητες», λέει. «Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν συνεχίζουμε να δίνουμε τη δέουσα προσοχή έναντι δυνητικών απειλών, όπως η ασφάλεια αλλά και η κυβερνοασφάλεια. Αυτά είναι πράγματα που μπορούν να σε “σκοτώσουν”, οπότε δίνουμε μεγάλη προσοχή και επενδύουμε σε αυτά θεωρώντας τα ακόμα πιο σημαντικά απ’ ό,τι τα έσοδα. Και φυσικά επενδύουμε στους ανθρώπους μας. Δεν είναι τυχαίο ότι επί πολλά έτη η DHL τοποθετείται στους κορυφαίους εργοδότες με βάση την πιστοποίηση “Great Place to Work”. Αν δεν κάνω λάθος, η θυγατρική μας στην Ελλάδα βρέθηκε φέτος να είναι η κορυφαία. Και αυτό νομίζω ότι είναι και η συνταγή της επιτυχίας», τονίζει ο κ. Πίρσον.
Η ιστορία της DHL
Μερικούς μόλις μήνες αφότου ο Νιλ Αρμστρονγκ περπάτησε στη Σελήνη το 1969, οι Εϊντριαν Ντάλσι, Λάρι Χίλμπλομ και Ρόμπερτ Λιν ίδρυσαν την DHL, την πρώτη υπηρεσία διεθνών παραδόσεων από πόρτα σε πόρτα στον κόσμο. Η απλή, αλλά πρωτοποριακή ιδέα τους ήταν να παραδίδουν τα έγγραφα αποστολής αεροπορικώς, ώστε να φτάνουν στο τελωνείο πριν από το ίδιο το φορτίο. Αυτό εξοικονόμησε στις εταιρείες αποστολής αρκετές ημέρες ή ακόμη και εβδομάδες, ενώ η DHL είχε μόλις εφεύρει τον κλάδο των διεθνών αεροπορικών μεταφορών Express.
Σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την ίδρυσή της, η DHL γνώρισε ταχύτατη ανάπτυξη σε ολόκληρο τον κόσμο, ξεκινώντας από την Απω Ανατολή και την Ευρώπη. To 1977 πλέον θα επεκταθεί και στις παραδόσεις πακέτων. Το 1998 θα εισέλθει μετοχικά η Deutsche Post, η οποία τέσσερα χρόνια μετά θα την εξαγοράσει πλήρως και θα την εντάξει στον μεγάλο όμιλο των γερμανικών ταχυδρομείων.
Σήμερα, η DHL είναι η μεγαλύτερη εταιρεία παροχής υπηρεσιών logistics στον κόσμο, με περισσότερους από 380.000 εργαζομένους και γραφεία σε πάνω από 220 χώρες και επικράτειες διαθέτοντας τις ανάλογες υποδομές αλλά και τον αεροπορικό στόλο.
Στην Ελλάδα η εταιρεία ιδρύθηκε το 1978 αποτελώντας την πρώτη εταιρεία courier της χώρας. Από το 1995 έως το 2005 λειτουργούσε με την επωνυμία DHL ΙΝΤΕΡΝΑΣΙΟΝΑΛ (Ελλάς) Ανώνυμη Εταιρεία Ταχυμεταφορών, με τον διακριτικό τίτλο DHL ΙΝΤΕΡΝΑΣΙΟΝΑΛ (Ελλάς) Α.Ε. και τη μορφή της Ανωνύμου Εταιρείας (Α.Ε). Από τις αρχές του 2006, λειτουργεί με την επωνυμία DHL Express (Ελλάς) Ανώνυμη Εταιρεία Ταχυμεταφορών. Διαθέτει 131 σημεία εξυπηρέτησης σε όλη τη χώρα, πάνω από 250 οχήματα και 3 ιδιόκτητα αεροσκάφη. Διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας είναι ο κ. Λευτέρης Σαμαράς. Οι εργαζόμενοι της ελληνικής θυγατρικής προσεγγίζουν τους 500.
Διαβάστε ακόμη:
Γιώργος Κορωνιάς: Από τον «Όλυμπο» της κινητής τηλεφωνίας, στα «σύννεφα» των νέων τεχνολογιών