© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Εχουν περάσει αρκετές δεκαετίες από τότε που η Ελλάδα διατηρούσε μια ακμάζουσα βιομηχανία παιχνιδιών. Τα μεγάλα εργοστάσια της Lyra της οικογένειας Λύρα και της El Greco της οικογένειας Βακάκη, που μεγαλούργησαν έως τα τέλη της δεκαετίας του ’80, κατέληξαν κουφάρια με την επέλαση των μεγάλων πολυεθνικών μετά την ενεργοποίηση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς και την εμφάνιση των πάμφθηνων made in China προϊόντων.
Τους δύο μεγάλους του κλάδου ακολούθησαν και πολλοί μικρότεροι, με αποτέλεσμα ο αριθμός των κατασκευαστών παιχνιδιών στη χώρα να συρρικνωθεί δραματικά. Οι περισσότεροι από αυτούς που κατάφεραν να επιβιώσουν στράφηκαν κυρίως στις εισαγωγές περιορίζοντας την εγχώρια παραγωγή.
Παρ’ όλα αυτά, η τελευταία όχι μόνο δεν έσβησε, αλλά την τελευταία δεκαετία, εν μέσω της κρίσης δηλαδή, άρχισε να αυξάνεται, κυρίως με άξονα τα επιτραπέζια παιχνίδια. Σήμερα μία από τις ελάχιστες, αν όχι τη μοναδική καθετοποιημένη παραγωγή επιτραπέζιων παιχνιδιών στη χώρα, εμφανίζεται να έχει η Desyllas Games. Μια εταιρεία με ιστορία 40 ετών και έδρα στο Περιστέρι, η οποία με τη δεύτερη γενιά της οικογένειας στο τιμόνι έχει καταφέρει να δημιουργήσει, έστω σε μικρή κλίμακα, μια αλυσίδα παραγωγής πνευματικών και ψυχαγωγικών παιχνιδιών που ξεκινά από μια ιδέα, εξελίσσεται σε προϊόν μέσα από τη δουλειά ενός δημιουργικού τμήματος, παράγεται στις εγκαταστάσεις της και, τέλος, μπαίνει στα ράφια των καταστημάτων.
«Το πρώτο προϊόν της επιχείρησης που δημιούργησαν ο πατέρας μου Διονύσιος Δεσύλλας και η μητέρα μου Χριστίνα βγήκε το 1981», λέει ο κ. Αναστάσης Δεσύλλας, ο οποίος έχει αναλάβει πλέον την οικογενειακή επιχείρηση.
«Τα πρώτα παιχνίδια τότε ήταν απλές κατασκευές. Με την πάροδο των ετών όμως η εταιρεία ξεκίνησε να εξοπλίζεται, με αποτέλεσμα να είμαστε σε θέση να παράγουμε παιχνίδια ενηλίκων και παιδιών, φτάνοντας σήμερα, 40 χρόνια μετά, να διαθέτουμε μια πλήρως καθετοποιημένη μονάδα παραγωγής. Κοινώς, από τη σύλληψη της ιδέας να φτάνουμε μέχρι το ράφι», εξηγεί.
Τα τελευταία χρόνια το επαναλανσάρισμα των καρτών «Υπερατού», καθώς και η σειρά παιχνιδιών «Τα Νησάκια της Γνώσης», που απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας καλύπτοντας εκπαιδευτικές ανάγκες, έχουν βοηθήσει σημαντικά στην ανοδική πορεία της εταιρείας. Παράλληλα, έχουν βοηθήσει και οι συνεργασίες με σημαντικές εταιρείες του εξωτερικού.
«Στη μονάδα μας προσπαθούμε να αυξάνουμε κάθε χρόνο την παραγωγική δυναμικότητά μας και αυτό που ουσιαστικά κάνουμε είναι να μεταποιούμε οτιδήποτε φτιάχνεται από χαρτί. Θέλουμε όμως παράλληλα να βρίσκουμε αξιόλογους συνεργάτες που διαθέτουν προϊόντα πάνω στα κριτήριά μας. Να είναι παιδαγωγικά ή ψυχαγωγικά και να μπορούν να προσδίδουν την αξία που θέλουμε τόσο στο μαγαζί της λιανικής όσο και στον καταναλωτή που θα προτιμήσει το προϊόν. Αρα η ποιότητα είναι κάτι αδιαπραγμάτευτο», αναφέρει ο κ. Δεσύλλας.
Οπως λέει ο ίδιος, την τελευταία δεκαετία υπάρχει στροφή των καταναλωτών προς το ποιοτικό ελληνικό επιτραπέζιο. «Μέσα στην κρίση οι γονείς το τελευταίο πράγμα που έκοψαν ήταν το παιχνίδι των παιδιών. Παράλληλα έγινε, νομίζω, συνείδηση ότι στηρίζοντας τα ελληνικά παιχνίδια στηρίζουν το σπίτι τους, την απασχόληση στη χώρα, την οικονομία», απαντά.
Κάπως έτσι, το κομμάτι του ελληνικού επιτραπέζιου παιχνιδιού, όπως σημειώνει ο κ. Δεσύλλας, απέκτησε και πάλι δυναμική: «Εξακολουθεί να είναι ένα σημαντικά ανερχόμενο κομμάτι. Και θα ήταν πιο εύκολο για εμάς να εισάγουμε προϊόντα επεκτείνοντας και το προϊοντικό μας μείγμα. Ωστόσο δίνουμε μεγαλύτερο βάρος σε αυτά που δημιουργούμε και παράγουμε οι ίδιοι. Και καταφέρνουμε κάθε χρόνο να το επεκτείνουμε». Ηδη τα επιτραπέζια παιχνίδια αποτελούν το 1/3 των συνολικών ετήσιων πωλήσεων που κάνει η εταιρεία με προοπτική περαιτέρω ανόδου.
Πώς όμως φτιάχνεται ένα παιχνίδι; «Στα παιχνίδια εισαγωγής τα πράγματα είναι πιο απλά. Συνήθως στις εκθέσεις όπου πηγαίνουμε παίρνουμε μια μεγάλη ποσότητα παιχνιδιών τα οποία θέλουμε να δοκιμάσουμε. Αυτά που θα μας κάνουν να περάσουμε ωραία είναι και αυτά που θα αποφασίσουμε τελικά να εισαγάγουμε. Γινόμαστε οι ίδιοι καταναλωτές και προσπαθούμε να μπούμε στο παιδικό μυαλό. Ξέρετε, τα παιδιά είναι οι πιο αυστηροί κριτές».
«Στα δικής μας επινόησης παιχνίδια πάλι, όλα ξεκινούν από μια ιδέα που μπορεί να έχει κάποιος, είτε από το σχεδιαστικό τμήμα είτε όχι. Μια ιδέα συνήθως για κάτι που ανταποκρίνεται στις εποχές, είτε είναι ολοκληρωμένη είτε όχι. Αργότερα, το σχεδιαστικό τμήμα θα προσπαθήσει να κατευθύνει αυτή την ιδέα προς τη δημιουργία του παιχνιδιού. Θα δοκιμαστούν αρκετές βερσιόν και καθώς όλοι συμμετέχουμε στη διαδικασία, παίζοντας το διορθώνουμε, μπορεί να το επανασχεδιάσουμε ώσπου να έχουμε τελικά ένα άρτιο προϊόν από παιδαγωγικής ή ψυχαγωγικής πλευράς», εξηγεί ο κ. Δεσύλλας. Αυτό, όπως λέει, είναι μια διαδικασία που μπορεί να πάρει συνήθως από έναν έως πέντε μήνες.
Και τι πρέπει να έχει κάποιος για να ενταχθεί σε μια τέτοια ομάδα; «Πρώτα απ’ όλα, να αγαπάει το παιχνίδι. Και αυτό δεν σ’ το μαθαίνει καμία πανεπιστημιακή σχολή. Πρέπει να είναι gamer, να έχει παίξει πολλά παιχνίδια, έτσι ώστε να μπορεί να καταλήξει σε κάτι άρτια σχεδιασμένο. Και βέβαια, να συνεχίζει να κρατάει επαφή με την παιδική του ηλικία. Εξάλλου, αυτή είναι η έμπνευσή μας συνήθως», τονίζει.
Τα προϊόντα της Desyllas Games απευθύνονται όμως και σε ενήλικες. «Τα παιχνίδια μας είναι αυτό που λέμε “παιχνίδια παρέας”, θα φέρουν τον έναν κοντά στον άλλον, και αυτό ισχύει τόσο για μικρούς όσο και για μεγάλους. Γι’ αυτό και προσπαθούμε να προσφέρουν ενδιαφέρουσες εμπειρίες», λέει ο κ. Δεσύλλας, υπογραμμίζοντας ότι παρά τις διάφορες τάσεις που υπάρχουν στα παιχνίδια και την επέλαση των βιντεοπαιχνιδιών τις τελευταίες δεκαετίες αυτή η προσέγγιση θα εξακολουθήσει να αποτελεί μια σταθερή αξία.
Το στρατηγικό σχέδιο
Στο πλαίσιο αυτό, όπως λέει, πρόθεση της εταιρείας είναι να συνεχίσει να επενδύει στο brand της. «Θέλουμε να συνεχίσουμε να δημιουργούμε παιδαγωγικά και ψυχαγωγικά παιχνίδια που θα ακολουθούν το πνεύμα της εποχής. Βασική μας στόχευση είναι να εξελιχθούμε σε μια ευρέως γνωστή επώνυμη μάρκα. Ηδη μεθοδεύουμε να μπούμε και σε νέες προϊοντικές κατηγορίες που θα αγκαλιάζουν το παιδί από τη βρεφική ηλικία έως ότου μεγαλώσει και ως ενήλικας πλέον αναζητά ειδικά παιχνίδια. Το πρώτο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση θα είμαστε έτοιμοι να το κάνουμε από τη νέα χρονιά», αποκαλύπτει.
Προς τούτο, αναμένεται η λειτουργία ενός νέου τμήματος το οποίο θα στελεχωθεί με έμψυχο δυναμικό το επόμενο διάστημα. «Με βάση την υποδοχή που θα έχει το νέο εγχείρημα, θα διαμορφωθεί και το τελικό πλαίσιο των επενδύσεων που θα κάνουμε σε αυτή την κατεύθυνση», απαντά όταν ερωτάται για τον προϋπολογισμό του σχεδιασμού.
Σήμερα η εταιρεία απασχολεί 30 άτομα, εκ των οποίων τα 15 είναι στην παραγωγική διαδικασία. Το Τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης, στο οποίο γίνεται όλη η δημιουργική δουλειά, απασχολεί επτά ανθρώπους.
Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας πέρυσι ήταν 5 εκατ. ευρώ, με την Desyllas Games, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, να είναι κερδοφόρα. Το σύνολο της καθαρής θέσης υπερβαίνει τα 2 εκατ. ευρώ, γεγονός που δείχνει μια οικονομική νοικοκυροσύνη.
«Αν και οι πωλήσεις μας φέτος επηρεάστηκαν πολύ από το κλείσιμο των καταστημάτων, η στροφή στις ψηφιακές πωλήσεις μάς έδωσε μια διέξοδο να προσφέρουμε τα προϊόντα μας ακόμα κι όταν ο κόσμος κλείστηκε σπίτι του. Ο κόσμος έψαχνε για παιχνίδια, οπότε ένα τμήμα των πωλήσεων μεταφέρθηκε στο ψηφιακό κανάλι. Δυστυχώς, όμως, στη γενική εικόνα ο κλάδος μας πιέστηκε, αφού η κύρια πηγή των πωλήσεων είναι τα καταστήματα.
Τώρα μάλιστα είμαστε σε μια περίοδο όπου πολλά παιχνιδάδικα είτε υπολειτουργούν, είτε παραμένουν κλειστά, κι ας είναι μια περίοδος που για πολλά από αυτά γίνεται το 40%-50% του ετήσιου τζίρου τους. Γι’ αυτό εξάλλου και δεν μπορούμε και εμείς να προβλέψουμε ακριβώς πώς θα κλείσει η χρονιά. Οι τελευταίες 15 ημέρες του χρόνου είναι το διάστημα που κορυφώνεται η ζήτηση για παιχνίδια. Το εύρος, πάντως, θα είναι από λίγο χειρότερα σε σχέση με πέρυσι ως λίγο καλύτερα. Ελπίζω το δεύτερο», αναφέρει.
Αν και οικογενειακή επιχείρηση, ο κ. Δεσύλλας επισημαίνει ότι η ενασχόλησή του με αυτήν έγινε κατ’ επιλογή. «Μεγαλώνοντας και βλέποντας τα ενδιαφέροντα που είχα, αντιλήφθηκα ότι δεν θα μπορούσα να απαρνηθώ την ευκαιρία και την τιμή να δώσω συνέχεια στην εταιρεία. Οπότε μετά την αποφοίτησή μου από το Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης του Πανεπιστημίου Πειραιώς εντάχθηκα κανονικά. Βέβαια από μικρό παιδί πάντα είχα την τριβή και έχω κάνει κάθε δουλειά που υπάρχει μέσα στην επιχείρηση στον ελεύθερο χρόνο που είχα μετά το σχολείο ή τα καλοκαίρια. Αργότερα ως φοιτητής ασχολήθηκα κυρίως με το δημιουργικό τμήμα», εξιστορεί.
Η σύμπραξη με το Πολεμικό Μουσείο και τα παιχνίδια για τα 200 χρόνια από τo 1821
Τελευταίο δημιούργημα της Desyllas Games είναι η σειρά παιχνιδιών «1821» με αφορμή την επέτειο των 200 ετών από την Παλιγγενεσία. Πρόκειται για μια σειρά πέντε παιχνιδιών που προέκυψαν με τη συνεργασία του Πολεμικού Μουσείου. «Είμαστε πολύ περήφανοι γι’ αυτή τη σειρά. Για πρώτη φορά γίνεται σύμπραξη με το Πολεμικό Μουσείο και για εμάς είναι πολύ σημαντικό αυτό. Γενικά, όταν θέλουμε να αναπτύξουμε παιχνίδια που έχουν και εκπαιδευτικό χαρακτήρα θέλουμε να υπάρχει ακρίβεια δεδομένων και πληροφοριών. Μάλιστα στη συγκεκριμένη σειρά είχε ενεργή συμμετοχή έγκριτος πανεπιστημιακός. Παράλληλα όμως θέλαμε και έναν φορέα που να πιστοποιεί την ακρίβεια των πληροφοριών. Οπότε δεν υπήρχε καταλληλότερος από το Πολεμικό Μουσείο», αναφέρει ο κ. Δεσύλλας.
Η σειρά περιλαμβάνει πέντε παιχνίδια. Πρόκειται για τα:
– «ΥΠΕΡΑΤΟΥ 1821», όπου ο παίκτης μπορεί να συγκρίνει τα χαρακτηριστικά των οπλαρχηγών όπως οι μάχες τους, – τακτική τους και άλλα πολλά!
– «ΚΥΝΗΓΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ 1821» με 1.200 ερωτήσεις γύρω από την Ελληνική Επανάσταση.
– «ΤΑ ΞΕΦΤΕΡΙΑ 1821» με διασκεδαστικές κάρτες ταχύτητας και παρατηρητικότητας.
– «1821 Η ΜΑΧΗ», το οποίο είναι παιχνίδι στρατηγικής και ρίσκου με πάνω 200 μινιατούρες Ελλήνων και Οθωμανών.
– «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ 1821 – ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΜΑΧΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ», το οποίο είναι ένας συνδυασμός ιστορικού βιβλίου με δραστηριότητες και επιτραπέζιου παιχνιδιού.
Για τη δημιουργία της σειράς χρειάστηκε σχεδόν ένας χρόνος. «Δουλεύαμε από την αρχή του έτους καθώς είχαμε βάλει ψηλά τον πήχη των απαιτήσεων. Και λόγω της πολυπλοκότητάς του υπήρχαν πολλά στάδια για την ανάπτυξη της ιδέας, τη γραφή των κειμένων και την εγκυρότητα των πληροφοριών. Η στόχευσή μας ήταν να φτιάξουμε κάτι ενδιαφέρον που θα είναι και ιστορικά ακριβές, οπότε οι έλεγχοι ήταν διαρκείς και έγιναν από κάθε πλευρά. Επίσης χρειάστηκε αρκετός χρόνος για την εικονογράφηση. Και φυσικά ήταν ένα απαιτητικό πρότζεκτ και στο κομμάτι της παραγωγής. Είμαστε πραγματικά περήφανοι γι’ αυτό», καταλήγει ο κ. Δεσύλλας.
Διαβάστε ακόμη:
Αυτοκινητόδρομοι: Εκτός κρατικής ενίσχυσης από την πανδημία Αττική Οδός και Μορέας
Τράπεζες: Πώς θα λειτουργήσουν την παραμονή Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Χριστούγεννα με lockdown: Αυστηρά μέτρα για μετακινήσεις, σαρωτικοί έλεγχοι