Χωρίς ελληνικό ενδιαφέρον αλλά με μεγάλους και διεθνείς παίκτες σφραγίστηκε η πρώτη (μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος) φάση του διαγωνισμού για την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Από τους εννέα υποψήφιους, προσήλθαν έξι μεγάλοι επενδυτικοί οίκοι και funds και τρεις ενεργειακοί όμιλοι, κανείς όμως εξ αυτών δεν ανήκει σε εγχώρια συμφέροντα κάτι που αποδεικνύει το έντονο ελληνικό χρώμα που θα έχει ο διαγωνισμός για την ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο οποίος προγραμματίζεται εκτός απροόπτου για την μεθεπόμενη Παρασκευή 6 Μαρτίου.
Αν δεν υπάρξουν αλλαγές στο επόμενο στάδιο του διαγωνισμού που θα οργανωθούν οι συμμαχίες μεταξύ των ενδιαφερόμενων τότε τα δίκτυα φυσικού αερίου της χώρας θα περάσουν εξ ολοκλήρου στα χέρια ξένων επενδυτών.
Με δεδομένη μάλιστα την επιφυλακτικότητα που τηρεί η Ευρώπη στην διείσδυση των Κινεζικών ομίλων σε ενεργειακά assets, δεν αποκλείεται (αν και είναι ακόμη νωρίς να ειπωθεί) η μάχη να δοθεί μεταξύ των δύο ευρωπαϊκών υποψηφίων.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις προτιμητέος ανάδοχος δεν μπορεί να υπάρξει πριν τον προσεχή Σεπτέμβριο. Αυτό με την σειρά του σημαίνει ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 2 με 3 μήνες επιπλέον μέχρι να υπογραφεί η σύμβαση.
Τι είναι όμως εκείνο που έβγαλε εκτός μάχης τις ελληνικές εταιρείες και καθιστά πλέον την κούρσα για την ΔΕΠΑ Υποδομών υπόθεση μεταξύ της Italgas, της Ιταλικής ΔΕΠΑ, της Κινεζικής εταιρείας φυσικού αερίου China Resources Gas Group και της EPH ενός ισχυρού ομίλου της Κεντρικής Ευρώπης με έδρα την Τσεχία, τριών ομίλων που διαθέτουν την τεχνογνωσία και την εμπειρία στην διαχείριση δικτύων; Το πρώτο και βασικό είναι ότι με βάση τους όρους του διαγωνισμού οι υποψήφιοι μπορούσαν να διεκδικήσουν μία από τις δύο εταιρείες της ΔΕΠΑ που βγαίνουν προς ιδιωτικοποίηση.
Με δεδομένο ότι ο τομέας της Εμπορίας διαθέτει και το retail στο φυσικό αέριο που αποτελεί δέλεαρ για τους μεγάλους ομίλους της χώρας, είναι λογικό ο προσανατολισμός των Ελλήνων επενδυτών να στρέφεται προς τα εκεί. Δεν αποκλείεται πάντως στην επόμενη φάση του διαγωνισμού που είναι η υποβολή δεσμευτικών προσφορών να εμφανιστούν δίπλα στους ισχυρούς διεθνείς παίκτες και ελληνικές εταιρείες με μειοψηφικά πακέτα μετοχών, κάποιοι μάλιστα από τους οποίους είχαν αναπτύξει και στο παρελθόν συμμαχίες στον τομέα της ενέργειας με ελληνικούς ομίλους.
Για παράδειγμα η τσεχική EPH, είχε συμμαχήσει στον τελευταίο διαγωνισμό της ΔΕΗ για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων σε Φλώρινα και Μεγαλόπολη με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Από το προφίλ άλλωστε των επενδυτών, οι έξι από τους οποίους είναι μερικά από τα ισχυρότερα funds του πλανήτη (First State Investments, I Squared, KKR, Macquarie, Antin Infrastructure Partners, SinoCEEF) αποδεικνύεται ότι ο διαγωνισμός έχει καλές χρηματοδοτικές βάσεις αλλά οι συμμαχίες θα καθοριστούν στο επόμενο διάστημα όταν θα υπάρξει η οργάνωση των κοινοπραξιών, με τις οποίες θα διεκδικήσουν οι υποψήφιοι τη ΔΕΠΑ Υποδομών.
Είναι γεγονός επίσης ότι η πολυάριθμη παρουσία των ομίλων αυτών αναδεικνύει και το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει από τα funds για επενδύσεις σε υποδομές με ρυθμιζόμενα και εξασφαλισμένα έσοδα και η ΔΕΠΑ Υποδομών έχει αυτά τα χαρακτηριστικά. Υπολογίζεται ότι η ετήσια ρυθμιζόμενη απόδοση (WACC) για τους διαχειριστές των δικτύων διανομής θα φτάσει το 9,7% καθώς έχει οριστεί σε πάνω από 8,2%. Αν συνυπολογιστεί και το premium 1,5% που ετοιμάζεται να δώσει η ΡΑΕ μέσα από ένα μηχανισμό στον οποίο θα προστεθούν νέες επενδύσεις και επίτευξη στόχων, η ετήσια απόδοση μεγαλώνει.