Το λιανεμπόριο έχει υποστεί πρωτοφανείς ανακατατάξεις τα τελευταία χρόνια, ενώ ορισμένα από τα βασικά στελέχη του κλάδου αναμένουν ακόμη μεγαλύτερες εξελίξεις.
Τα σοκ που ακολούθησαν την πανδημική εποχή έχουν αναστατώσει το λιανικό εμπόριο, αφού τα φραγμένα λιμάνια και οι ελλείψεις εμπορευμάτων έδωσαν τη θέση τους σε υπερβολικά επίπεδα αποθεμάτων και μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών εν μέσω επίμονου πληθωρισμού.
Αυτές οι διαταραχές επιτάχυναν τις ανακατατάξεις στον κλάδο οι οποίες έπλητταν ήδη ορισμένες εταιρείες πριν από την πανδημία, όπως η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών και η αυξημένη χρήση εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα.
Καθώς οι ηγέτες του λιανικού εμπορίου εισέρχονται στο 2024 ελπίζοντας ότι η αναταραχή έχει πλέον ξεπεραστεί, «χτίζουν» επιχειρήσεις για το μέλλον και πραγματοποιούν αλλαγές που θα μεταμορφώσουν τον κλάδο.
Τους τελευταίους μήνες, το CNBC μίλησε με ορισμένα από τα κορυφαία στελέχη και ηγέτες του κλάδου του λιανικού εμπορίου για να πάρει μια ιδέα για το τι μέλλει γενέσθαι.
Πώς θα μοιάζει, λοιπόν, το λιανικό εμπόριο στην πραγματικότητα σε πέντε χρόνια από τώρα και πώς θα αλλάξει;
Ο ρόλος των καταστημάτων
Φραν Χόρογουιτς, Abercrombie & Fitch
Το μέλλον του λιανικού εμπορίου είναι τα μικρά, αποτελεσματικά καταστήματα, τα οποία βρίσκονται εκεί που μας λέει ο πελάτης. Για την Abercrombie τα μεγάλα, ογκώδη καταστήματα δεν ήταν αποδοτικά. Δεν έχουμε το είδος της κίνησης μέσω των καταστημάτων όπως στο παρελθόν, όταν δεν υπήρχε ψηφιακή επιλογή, οπότε πρέπει να παρέχουμε μια τοποθεσία που είναι οικονομικά υγιής.
Μισέλ Γκας, Levi Strauss
Ο ρόλος του καταστήματος πρέπει να είναι πολύ πιο βιωματικός από ό,τι είναι σήμερα. Νομίζω ότι οι καταναλωτές θα ανεβάσουν τον πήχη, διότι όταν μπορείς απλά να ψωνίσεις και να κάνεις μια συναλλαγή με ένα κλικ, πρέπει να υπάρχει ένας υψηλότερος σκοπός τον οποίο έχει ένα κατάστημα.
Δεν πρόκειται μόνο για το πως αντιμετωπίζουμε τον καταναλωτή, αλλά και τον υπόλοιπο τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων μας. Το κατάστημα γίνεται ένα μίνι κέντρο διανομής. Ίσως αυτό που κάνει είναι να μειώνει την ανάγκη με την πάροδο του χρόνου να δημιουργηθεί ένα νέο κέντρο διανομής, επειδή χρησιμοποιείται το κατάστημα ως μίνι κέντρο εκπλήρωσης.
Κάρα Τρεντ, Under Armour
Κάποιες μάρκες έχουν μεταβεί σε σούπερ βιωματικές, άλλες μάρκες έχουν μεταβεί σε σούπερ συναλλακτικές. Νομίζω ότι θα καταλήξουμε σε ένα μείγμα. Πιστεύω ότι αυτό διαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο οι μάρκες θα προσεγγίζουν τα επαγγελματικά τους ακίνητα αλλά και το ποιούς δρόμους και ποιες γειτονιές είναι πιο σημαντικές.
Αλλαγές στο λιανεμπόριο
Τομ Γουόρντ, Walmart
Η πιο ανατρεπτική δύναμη θα είναι πάντα η ζήτηση των πελατών. Όπου θέλουν να πάνε οι πελάτες, εκεί θα ακολουθήσει και το λιανικό εμπόριο και οι τεχνολογίες που το υποστηρίζουν, είτε πρόκειται για το front end είτε για το back end είτε για την εφοδιαστική αλυσίδα.
Ο πελάτης θα είναι πάντα η κινητήρια δύναμη της αλλαγής. Αν υποθέσουμε ότι αυτό ισχύει για όλους, τότε οι τεχνολογίες που αναδύονται και βοηθούν τους λιανοπωλητές να ακολουθήσουν πιο αποτελεσματικά τις τάσεις των πελατών θα είναι οι πιο ανατρεπτικές. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, προφανώς πράγματα όπως η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι σημαντικά.
Μαρκ Λόρ, Jet.com
Το λεγόμενο και διαλογικό εμπόριο νομίζω ότι είναι ένα από αυτά τα πράγματα που χρειάζονται χρόνο για να εξελιχθούν. Σε πέντε χρόνια, οι άνθρωποι θα καταλάβουν ότι αυτό είναι το μέλλον.
Νομίζω ότι θα έχουμε προχωρήσει αρκετά ώστε οι άνθρωποι να είναι σε θέση να πορευτούν σε ένα μέλλον όπου ο κόσμος θα εξελίσσεται σε ένα πιο διαλογικό εμπόριο, όπου οι καταναλωτές θα μπορούν να χρησιμοποιούν τη φωνή ή το κείμενο για να συνομιλούν με έναν ψηφιακό βοηθό που θα σας γνωρίζει τόσο καλά όσο και ο καλύτερός σας φίλος.
Ο ρόλος της τεχνολογίας
Μισέλ Γκας, Levi Strauss
Πιστεύω ότι ο τομέας στον οποίο θα εξελιχθεί η τεχνολογία, δη η τεχνητή νοημοσύνη, είναι ότι θα είναι σε θέση να κάνει άλματα στην εξατομίκευση των αγορών. Νομίζω ότι ο πιο ισχυρός και συναρπαστικός τρόπος με τον οποίο θα αλλάξει η τάση αυτή είναι η χρήση του ψηφιακού στυλίστα μέσω της τεχνολογίας.
Αν περνάτε χρόνο με τον στυλίστα, σας γνωρίζει, γνωρίζει το ιστορικό των αγορών σας. Το να τα συνδυάσετε όλα αυτά, είναι κάτι σαν τέχνη και επιστήμη.
Γιάελ Κόσετ, Kroger
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν θα αντικαταστήσει τη δουλειά που κάνουν οι συνεργάτες μας, αλλά θα την ενισχύσει. Πώς μπορώ να βοηθήσω τους συνεργάτες μας στα καταστήματά μας να ασχοληθούν με τους πελάτες μας, απλοποιώντας ορισμένες από τις δραστηριότητές τους και δίνοντάς τους περισσότερο χρόνο για να αλληλεπιδράσουν; Αυτό είναι και το κύριο ερώτημα.
Κάρα Τρεντ, Under Armour
Όταν μελετάμε τα εμπορικά κέντρα, ένα από τα πράγματα που οι εταιρείες θα πρέπει να καταλάβουν είναι η πραγματική, καθημερινή επιρροή του διαδικτύου σε αυτά. Είναι στην πραγματικότητα αρκετά δύσκολο να αποκτήσετε γρήγορο διαδίκτυο σε ορισμένες από αυτές τις τοποθεσίες και τα πολυκαταστήματα.
Αυτό ήταν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε, όσον αφορά την ευρυζωνικότητα και την ταχύτητα του WiFi, προκειμένου να μπορέσουμε να ενεργοποιήσουμε ένα έξυπνο δοκιμαστήριο, ένα RFID, ένα απομακρυσμένο σύστημα τύπου POS.
Πιστεύω λοιπόν ότι αυτό είναι ένα από τα πράγματα που θα πρέπει να λύσουν οι ομάδες ανάπτυξης των επαγγελματικών ακινήτων μακροπρόθεσμα.
Το μέλλον των αγορών
Φραν Χόρογουιτς, Abercrombie & Fitch
Τα καταστήματα έχουν σημασία. Χρειάζεστε ένα κατάστημα. Έχω δει πολλά πράγματα τα τελευταία χρόνια και όλες οι εταιρείες καταλήγουν να ανοίγουν καταστήματα επειδή το χρειάζονται. Χρειάζονται το κέντρο για την επιστροφή, την ανταλλαγή, την παραλαβή, ό,τι κι αν είναι αυτό για το οποίο χρησιμοποιείται.
Υπήρξαν πολλοί που μιλούσαν για το τέλος του εμπορικού κέντρου και για το πώς τα καταστήματα πέθαιναν. Δεν πιστεύω τίποτα από αυτά. Τα καταστήματα έχουν σημασία. Το λέω συνέχεια και πιστεύω ακράδαντα ότι έχουν σημασία. Είναι απλά μια ισορροπία. Είναι μια ισορροπία μεταξύ των καναλιών του εμπορίου και του τι λειτουργεί για τον καταναλωτή ανάλογα με τον τρόπο ζωής και την ηλικία του.
Γενς Γκρέντε, Skims
Η πλειονότητα των αγορών θα εξακολουθήσει να γίνεται στο κατάστημα, αλλά η συντριπτική πλειονότητα των προθέσεων ή της απόφασης για αγορές θα ξεκινά από το διαδίκτυο. Οι νέοι πελάτες σήμερα ξέρουν πάντα τι θέλουν να αγοράσουν όταν ψωνίζουν από τα καταστήματα, οπότε η συναλλαγή γίνεται στο κατάστημα, αλλά το ταξίδι του πελάτη ξεκινάει online και νομίζω ότι αυτό θα ισχύει τα επόμενα πέντε χρόνια.
Τζέφρι φαν Ρέμντονκ, Neiman Marcus Group
Δεν θα πρόκειται για κάτι συγκεκριμένο, ενώ πιστεύω πραγματικά στην έννοια του ολοκληρωμένου λιανικού εμπορίου. Δηλαδή του ότι οι πελάτες θα συνεχίσουν να ψωνίζουν διαφορετικά ανάλογα με την ημέρα της εβδομάδας, τη διάθεσή τους και αυτό που ψάχνουν.
Πιστεύω ότι, ειδικά στην πολυτέλεια, η σύνδεση με έναν άνθρωπο και με κάποιον που σε γνωρίζει και που ενδιαφέρεται για το συμφέρον σου θα είναι ο κύριος τρόπος με τον οποίο οι πελάτες που ενδιαφέρονται πραγματικά για την πολυτέλεια θα θέλουν να ψωνίζουν. Αυτό θα εξακολουθεί να συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό στα καταστήματα, αλλά νομίζω ότι θα ενισχυθεί από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις.
Νικητές και ηττημένοι
Mίκι Ντρέξλερ, πρώην CEO των Gap και J. Crew
Νικητής θα είναι τα Zara. Τα προϊόντα τους είναι σωστά, όσον αφορά το στυλ. Έχουν τις τάσεις. Έχουν καταστήματα παγκοσμίως. Ο τρόπος λειτουργίας και η εκτέλεσή τους θα βρίσκονται πάντα στην κορυφή του παιχνιδιού. Το άλλο όνομα που θα αναφέρω είναι η LVMH. Αυτό που έχουν κάνει είναι εξαιρετικό. Κάθε μία από τις επιχειρήσεις τους βρίθει από ποιότητα και ακεραιότητα.
Φραν Χόρογουιτς, Abercrombie & Fitch
Τα καταστήματα τα οποία πουλούν πολύ συγκεκριμένα αγαθά θα δυσκολευτούν. Οι εταιρείες που ανταποκρίνονται σε έναν τρόπο ζωής και έχουν μια ισορροπημένη ποικιλία είναι αυτές που θα συνεχίσουν να ευημερούν. Το να έχεις μια ισορροπημένη μάρκα lifestyle είναι ο τρόπος επιβίωσης στην αγορά αυτή τη στιγμή. Έχω δει πολλές αθλητικές μάρκες να εξελίσσονται σε μάρκες lifestyle.
Κάρα Τρεντ, Under Armour
Η πολυτέλεια είναι ένας πολύ συγκεκριμένος χώρος που προσθέτει μία νότα αξίας για τον καταναλωτή. Κοιτάξτε τα βήματα που λαμβάνουν η Dior, η Louis Vuitton ή η Hermes για τον καταναλωτή. Αυτός ο χώρος παραμένει αρκετά εξειδικευμένος και ειδικός. Νομίζω ότι θα συνεχίζουν να υπάρχουν και να ευημερούν στο χώρο τους.
Μισέλ Γκας, Levi Strauss
Νομίζω ότι αυτοί που θα ευδοκιμήσουν είναι εκείνοι που θα παραμείνουν πιστοί στην κληρονομιά τους, αλλά θα «αγκαλιάσουν» τις τάσεις των καταναλωτών και τα νέα εργαλεία που θα τους βοηθήσουν να εξατομικεύσουν και να διαμορφώσουν την εμπειρία των καταναλωτών.
Νέα στάνταρ
Μισέλ Γκας, Levi Strauss
Ενώ σήμερα χρησιμοποιούμε παραδοσιακές ταμειακές μηχανές, σε πέντε χρόνια από τώρα δεν νομίζω ότι θα τις βλέπετε στα καταστήματά μας. Αυτός είναι σημαντικός χώρος για το merchandising. Το κομμάτι της συναλλαγής των αγορών θα γίνει πολύ εύκολο.
Ακόμα και σήμερα, με τόση τεχνολογία, υπάρχει μεγάλη ταλαιπωρία όταν πρόκειται να αγοράσεις ένα προϊόν, σωστά; Η αναμονή στην ουρά, η όλη διαδικασία και ούτω καθεξής.
Νομίζω ότι σε πέντε χρόνια από τώρα, όλα αυτά θα εξαφανιστούν και ο χρόνος που περνάει κανείς στο κατάστημα θα αφορά την ανακάλυψη, την έμπνευση και πολύ λιγότερο τη συναλλαγή.
Τομ Γουόρντ, Walmart
Οι πελάτες θα περιμένουν ένα επίπεδο εξατομίκευσης. Οι πελάτες θα περιμένουν ότι, αν περνούν πολύ χρόνο με έναν έμπορο λιανικής πώλησης όπως η Walmart δεν θα αντιμετωπίζονται ως ξένοι κάθε φορά που επιστρέφουν για νέες αγορές.
Αν ξέρουμε ότι έχετε σκύλο και αγοράζετε από εμάς σκυλοτροφή κάθε εβδομάδα, θα σας παρουσιάσουμε προσφορές σε κρεβάτια για κατοικίδια ή λουριά ή ρούχα για σκύλους και θα αρχίσουμε να εξατομικεύουμε τις προσφορές μας με τρόπο που να σας βοηθά να νιώθετε ότι καταλαβαίνουμε τις ανάγκες σας και ότι μπορούμε να σας εξυπηρετήσουμε καλά.
Διαβάστε ακόμη
ΥΠΕΘΟ: Παράταση 1+1 μήνα για τη διασύνδεση POS – ταμειακών μηχανών
Μητσοτάκης: Μειωμένες αρχικές τιμές σε 1.500 προϊόντα από τον Μάρτιο – Όλα τα μέτρα για την ακρίβεια
Πλειστηριασμοί: Άλλαξε χέρια το…μισό κτήριο της ΡΑΕ (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ