«Το ιδανικό σενάριο τόσο για την οικονομία όσο και για το περιβάλλον θα ήταν όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως φύλου, να έχουν κοινή γκαρνταρόμπα». Αυτή τη συμβουλή που της έδωσε το 2016 μια καθηγήτρια από τη Σουηδία, όπου και έκανε το μεταπτυχιακό της στο Textile Design, αποφάσισε να ακολουθήσει η κυρία Χριστίνα Χριστοδούλου, στήνοντας το It’s a shirt, ένα ελληνικό brand που προωθεί την ισότητα και στην ένδυση.
Τα πουκάμισα, άλλωστε, που σχεδιάζει και κατασκευάζει μαζί με τον πατέρα της είναι unisex, με το πελατολόγιό της σήμερα να είναι εξ ημισείας γυναίκες και άνδρες. «Ενώ ξεκίνησα με την πλειονότητα (80%) να είναι γυναίκες, πλέον το κοινό τού It’s a shirt είναι μοιρασμένο», λέει στο «business stories», υπογραμμίζοντας ότι η ίδια στο λανσάρισμα των προϊόντων της αποφεύγει να προωθεί τις φωτογραφίες ανθρώπων που έχουν συγκεκριμένο σωματότυπο ή χρώμα.
Στο πλαίσιο αυτό, μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα η μάρκα κατάφερε να κερδίσει τους καταναλωτές τόσο εντός όσο και εκτός των τειχών της ελληνικής επικράτειας. «Δουλεύω κυρίως με Κεντρική Ευρώπη και Σκανδιναβία, ενώ σταδιακά και οι Ελληνες έχουν αρχίσει να στηρίζουν το It’s a shirt. Πρόκειται για άτομα ηλικίας 24 με 40 ετών, τα οποία, μάλιστα, επιστρέφουν ενστερνιζόμενα ότι πρόκειται για ένα προϊόν που έχει προκύψει κατόπιν έρευνας στα υφάσματα, είναι 100% organic και δεν έχει μεσάζοντες», σχολιάζει.
Η βιοτεχνία στο Αιγάλεω
Από τότε που θυμάται τον εαυτό της η κυρία Χριστοδούλου ήταν ανάμεσα σε ραπτομηχανές και υφάσματα. Οι γονείς της, άλλωστε, είχαν βιοτεχνία ρούχων στο Αιγάλεω, η οποία έκανε παραγωγή για λογαριασμό ελληνικών εταιρειών, πολλές από τις οποίες έκαναν εξαγωγές σε Δανία, αλλά και Κίνα. «Ηταν τρελό! Ενώ σήμερα παράγονται όλα στην Κίνα, τότε υπήρχαν εταιρείες από Κίνα και Ιαπωνία που είχαν την παραγωγή τους στην Ελλάδα», αναφέρει και συνεχίζει: «Δεδομένου ότι το συγκεκριμένο αντικείμενο απαιτεί πολύ χρόνο και κόπο, όπως κάθε παιδί μισεί ό,τι ταλαιπωρεί τους γονείς του, έτσι κι εγώ: δεν ήθελα να έχω καμία σχέση με την ένδυση και αποφάσισα να σπουδάσω στην Καλών Τεχνών, με προοπτική την Ιστορία Τέχνης».
Το καλοκαίρι προτού φύγει για τη Σουηδία, ωστόσο, αποφάσισε να βοηθήσει στη βιοτεχνία και μαζί με τον πατέρα της έφτιαξε την πρώτη της συλλογή πουκαμίσων. «Ηταν 10 στον αριθμό και πουλήθηκαν όλα, τόσο σε φίλους όσο και στο εξωτερικό. Τότε, λοιπόν, αναθεώρησα την άποψή μου διαπιστώνοντας ότι το ύφασμα με ενδιαφέρει πολύ. Αποφάσισα λοιπόν να σπουδάσω Textile Design. Οταν επέστρεψα για μια διετία, εργάστηκα στο κομμάτι της παραγωγής για μια γνωστή σχεδιάστρια στο Κολωνάκι, ενώ παράλληλα έτρεχα και το δικό μου project», εξηγεί η ίδια.
Στην απόφασή της να ανοίξει το δικό της κατάστημα στα Εξάρχεια -προς τον Λυκαβηττό- βρήκε αρωγό το The People’s Trust, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που υποστηρίζει νεοσύστατες και υφιστάμενες μικρές επιχειρήσεις όλων των κλάδων παρέχοντας μικροχρηματοδότηση μέχρι το ποσό των 10.000 ευρώ και δωρεάν υπηρεσίες επιχειρηματικής ανάπτυξης. Ο οργανισμός έχει ως ιδρυτικό και βασικό χρηματοδότη το Κοινωφελές Ιδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.
«Η ομάδα του The People’s Trust με βοήθησε να στήσω την επιχείρησή μου και έτσι να προχωρήσω στο επόμενο βήμα. Γνώριζα ήδη άλλες επιχειρήσεις οι οποίες είχαν υποστηριχθεί από τον οργανισμό και τους προσέγγισα. Πίστεψαν στο προϊόν, ενώ ακόμη έχουμε πολύ καλή επαφή.
Πρόσφατα, μάλιστα, μου σύστησαν έναν business strategist προκειμένου να ερευνήσω τις πιθανότητες επέκτασης στο εξωτερικό αφενός στο κομμάτι της χονδρικής, αλλά και στη λιανική, σε αγορές όπως η Αμερική, η Αυστραλία και η Κορέα, όπου γνωρίζω ότι υπάρχουν δυνατότητες ανάπτυξης».
Η αναγέννηση της αγοράς
Το συγκριτικό πλεονέκτημα του It’s a shirt έγκειται στο γεγονός ότι στοχεύει σε limited προϊόντα αξιοποιώντας υφάσματα που είναι dead stock.
«Ο πατέρας μου έχει πολλούς γνωστούς, παλιούς προμηθευτές σε μεγάλες εταιρείες από Γαλλία, Ιταλία, αλλά κυρίως Ελλάδα, οι οποίοι είτε έχουν κλείσει τα καταστήματά τους είτε δεν πωλούν πια. Στις αποθήκες τους, λοιπόν, στον Πειραιά, αλλά και στο κέντρο της Αθήνας βρίσκεται στοκαρισμένος ένας μικρός θησαυρός», παραδέχεται η κυρία Χριστοδούλου, αποκαλύπτοντας ότι πρόσφατα ανακάλυψε ένα ύφασμα του ’80 φτιαγμένο στην Ελλάδα. «Αυτό δεν υπάρχει περίπτωση να το ξαναβρείς. Εχω αγοράσει 30 μέτρα και φτιάχνω 10 κομμάτια, όσα βγουν. Με τον τρόπο αυτό οι καταναλωτές νιώθουν ότι έχουν ένα προϊόν που είναι συλλεκτικό», προσθέτει.
Οσον αφορά τις καλοκαιρινές συλλογές, για την παραγωγή τους χρησιμοποιεί λινό και βαμβάκι από τη Ναύπακτο. Η συγκεκριμένη επιχείρηση, μάλιστα, εξακολουθεί να χρησιμοποιεί αργαλειό και η τέχνη μεταφέρεται από γενιά σε γενιά. Σήμερα την τρέχει η δεύτερη γενιά και η βάση τους είναι στη Νέα Ιωνία. «Πρόκειται, ουσιαστικά, για μια αναγέννηση της αγοράς. Σίγουρα, δεν είναι ο εύκολος δρόμος, αλλά αυτή είναι η φιλοσοφία του It’s a shirt», αναφέρει.
Μελλοντικά σχέδια
Ανάπτυξη της ομάδας και δημιουργία -σε δεύτερο χρόνο- pop up καταστημάτων σε μεγάλες πόλεις του εξωτερικού, όπως Βερολίνο, Βιέννη και Βρυξέλλες, όπου η online πελατεία ολοένα μεγαλώνει, είναι τα μελλοντικά σχέδια της κυρίας Χριστοδούλου. Ειδικά το τελευταίο, όπως παραδέχεται η ίδια, αναμένεται να βοηθήσει στην… κοινωνικοποίηση του ελληνικού προϊόντος και κατ’ επέκταση στην εξέλιξη της επιχείρησης.
Διαβάστε ακόμη:
«Άνοιξη» μέσα στο καλοκαίρι για την αγορά crypto – Έσπασε το φράγμα των $25.000 το Bitcoin