Κατατάσσεται σταθερά μεταξύ των 30 πιο αναπτυσσόμενων εταιρειών στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία, έχοντας καταφέρει σε αυτό το διάστημα με τη στρατηγική που ανέπτυξε να αυξήσει τζίρο και προσωπικό περίπου κατά 40%. Ακόμα και η σημερινή κρίση της πανδημίας, που έχει προκαλέσει κάμψη της αγοράς, φαντάζει ευκαιρία για την Daikin Hellas, τη θυγατρική του ομώνυμου ιαπωνικού ομίλου, τα ηνία της οποίας κρατά εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου η κυρία Χριστίνα Αντωνίου. Μία από τις λίγες -προσώρας- περιπτώσεις γυναικών στο ελληνικό επιχειρηματικό στερέωμα που κατάφεραν να ανελιχθούν στην κορυφαία θέση μιας σημαντικής σε επίπεδο μεγεθών εταιρείας.
«Το μότο μας “παγκόσμιος ηγέτης στο ιδανικό κλίμα” δείχνει πόσο ανταποκρινόμαστε σε μία μεγάλη ανάγκη που υπάρχει σήμερα. Αφενός να δημιουργούνται οι κατάλληλες συνθήκες μέσα στο σπίτι, στο γραφείο, στο κατάστημα, στο γραφείο κ.ο.κ. ώστε να αποδίδουμε και να αισθανόμαστε καλύτερα και αφετέρου να νιώθουμε πιο ασφαλείς», εξηγεί η κυρία Αντωνίου. Οπως εξάλλου λέει, μπορεί φέτος, έπειτα από μία πενταετή εκρηκτική ανάπτυξη της εταιρείας, να υπάρχει μία κάμψη λόγω της οικονομικής ύφεσης, εντούτοις υπάρχουν κατηγορίες προϊόντων με τεράστια ζήτηση, όπως οι καθαριστές αέρα, που διαφημίζονται ότι σκοτώνουν ιούς και μικρόβια στην ατμόσφαιρα.
Η κάμψη των πωλήσεων φέτος θα είναι περίπου 15%, εκτιμά η κυρία Αντωνίου, κυρίως λόγω του δίμηνου lockdown την περασμένη άνοιξη. Εάν επιβεβαιωθεί αυτό, και δεν ληφθούν δραστικά μέτρα εκ μέρους των Αρχών, η εταιρεία ουσιαστικά θα επιστρέψει περίπου στα οικονομικά μεγέθη του 2018, με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια η ετήσια ανάπτυξή της είναι διψήφια. Σημειωτέον ότι την προηγούμενη χρήση, που έληξε τον Μάρτιο του 2020, ο κύκλος εργασιών αναρριχήθηκε στα 61 εκατ. ευρώ (+13%), από 55,1 εκατ. ευρώ που ήταν πριν από ένα χρόνο, επιτυγχάνοντας μάλιστα μόλις εντός τριετίας το πενταετές πλάνο για την επίτευξη τζίρου 50 εκατ. ευρώ! Οι δε άμεσοι εργαζόμενοι στη θυγατρική φτάνουν τους 40.
Στην Ελλάδα τα προϊόντα της ιαπωνικής εταιρείας με ιστορία 90 ετών πρωτοπαρουσιάστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Η θυγατρική όμως συστάθηκε μόλις το 2006. Εκτοτε έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο δίκτυο 121 σημείων πώλησης μέσω εξειδικευμένων συνεργατών, που αποτελούν και έναν από τους στρατηγικούς πυλώνες της ανάπτυξης της εταιρείας. Κάποια από αυτά μάλιστα εντάχθηκαν στο concept Blue Dealer Plus, στο οποίο επένδυσε η εταιρεία, προσφέροντας άμεση εξυπηρέτηση στον πελάτη.
Κάτι βέβαια που πάτησε και σε μία διευρυμένη γκάμα του προϊοντικού χαρτοφυλακίου, που ξεκινά από τη θέρμανση, τις αντλίες θερμότητας, την επαγγελματική ψύξη και φτάνει ως τον κλιματισμό, τον καθαρισμό του αέρα, τον εξαερισμό και τα συστήματα ελέγχου.
Πού κατευθύνονται οι περισσότερες πωλήσεις; Οι μισές, όπως εξηγεί η κυρία Αντωνίου, σε οικιακούς καταναλωτές. Οι υπόλοιπες μοιράζονται στο κομμάτι των επιχειρήσεων: από γραφεία και ολόκληρα κτίρια έως καταστήματα, ξενοδοχεία, βιομηχανικές μονάδες κ.ο.κ.
Αν και το κομμάτι των επιχειρήσεων την τελευταία πενταετία, κυρίως με τα ξενοδοχεία και τα κτίρια γραφείων, γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη, η κυρία Αντωνίου θεωρεί ότι οι μεγαλύτερες προοπτικές υπάρχουν στον οικιακό εξοπλισμό. «Στην Ελλάδα μείναμε πίσω στην ανανέωση ή στην εγκατάσταση των συστημάτων κλιματισμού. Οπότε με την επιτάχυνση σε δύο-τρία χρόνια της οικονομικής ανάπτυξης, νομίζω ότι θα δούμε μία σημαντική τάση σε αυτό το κομμάτι», εξηγεί.
Για τους επόμενους μήνες πάντως η εκτίμηση είναι για άνοδο της ζήτησης στο κομμάτι της θέρμανσης και των αντλιών θερμότητας ειδικότερα, όχι μόνο λόγω της εποχικότητας, αλλά κυρίως γιατί τρέχει το πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ οίκον», που έχει αποτελέσει μία σημαντική βάση για να δουλέψει η αγορά.
Σήμερα η Daikin Hellas φέρεται να ελέγχει ένα μερίδιο 40% στα κεντρικά συστήματα κλιματισμού στην ελληνική αγορά και ένα 13%-15% στο κομμάτι του κλιματισμού μέσω της λιανικής.
Εκπαίδευση και R&D
Ο άλλος πυλώνας της στρατηγικής της Daikin Hellas είναι τα δύο εκπαιδευτικά κέντρα που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα, όπου βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία, και στο υποκατάστημα της Θεσσαλονίκης, όπου εκπαιδεύονται από τεχνίτες μέχρι στελέχη της αγοράς. Μόνο φέτος και παρά το γεγονός ότι η εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας λόγω του κορωνοϊού, οι συμμετέχοντες ξεπέρασαν τους 900. Ακόμα και έτσι, όμως, η κυρία Αντωνίου εκφράζει την άποψη ότι η ελληνική αγορά θα έχει ακόμα μεγαλύτερη έλλειψη από τεχνίτες, αφού οι νέοι άνθρωποι στρέφονται σε άλλα επαγγέλματα.
Και ο τρίτος πυλώνας είναι η έρευνα και η τεχνολογική ανάπτυξη, με στόχο πάντα, σύμφωνα με την κυρία Αντωνίου, «τη δημιουργία του ιδανικού κλίματος και των κατάλληλων συνθηκών που δεν θα μας κάνουν απλώς να αισθανθούμε καλύτερα, αλλά παράλληλα θα αυξήσουν την παραγωγικότητά μας, θα βελτιώσουν τη μάθησή μας ή θα βοηθήσουν ακόμα και στην ανάρρωσή μας». Και όλα αυτά, όπως εξηγεί, πάντα με ζητούμενο την εξοικονόμηση ενέργειας και ένα πιο φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. «Ηδη τα νέα προϊόντα που λανσάρουμε στην αγορά έχουν περιβαλλοντικό αντίκτυπο μειωμένο 50% σε σχέση με αυτά που είχαμε πριν από τρία και τέσσερα χρόνια». Η μήτρα όλων αυτών είναι το μεγάλο ερευνητικό κέντρο του ομίλου στην Ιαπωνία, όπου εκατοντάδες επιστήμονες προσπαθούν να βρουν τις απαντήσεις σε κάθε ανάγκη του καταναλωτή.
Ο όμιλος μάλιστα, ο οποίος τα τελευταία χρόνια κινείται αρκετά επιθετικά με εξαγορές και νέα εργοστάσια επί αμερικανικού και ευρωπαϊκού εδάφους, επενδύει σήμερα και στη δημιουργία δύο νέων ερευνητικών κέντρων, ένα στις ΗΠΑ και ένα στο Βέλγιο.
Τι άλλο μπορεί να φέρνει η νέα γενιά προϊόντων από τεχνολογικής άποψης; «Να παίρνουμε data π.χ. από τα κλιματιστικά και μέσω του cloud να μαθαίνουμε καλύτερα τις συνήθειες των καταναλωτών και έτσι να βελτιώνουμε το κομμάτι του “προσωποποιημένου” ιδανικού κλίματος», απαντά η κυρία Αντωνίου.
Η ίδια βρίσκεται στην Daikin Hellas εδώ και 14 χρόνια περίπου. Μηχανολόγος μηχανικός η ίδια και με ένα ΜΒΑ, ήταν διευθύντρια πωλήσεων πριν αναλάβει διευθύνουσα σύμβουλος.
Τη ρωτάμε γιατί δεν βλέπουμε περισσότερες γυναίκες σε ανώτατες θέσεις ευθύνης. «Νομίζω πως οι γυναίκες, επειδή έχουν πολλούς ρόλους κυρίως μέσα στην οικογένεια, δεν σκέφτονται ότι μπορούν να διεκδικήσουν και να αναλάβουν έναν μεγάλο ρόλο στη δουλειά τους. Είναι στο χέρι τους να ενδυναμώσουν τη θέση τους. Εξάλλου θεωρώ πως και για τις επιχειρήσεις είναι μονόδρομος η μεγαλύτερη γυναικεία συμμετοχή», απαντά. Η ίδια ως μέλος του Δ.Σ. του CEO Clubs έχει αναλάβει τον ρόλο της ενίσχυσης της γυναικείας συμμετοχής.