Ένα μεγάλο συμβόλαιο για την λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης συνολικού ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ θα προσελκύσει το ενδιαφέρον διεθνών και ελληνικών ομίλων το επόμενο διάστημα. Είναι η πρώτη φορά που η Αττικό Μετρό θα ανοίξει τις πύλες του μέσου σταθερής τροχιάς σε ιδιώτες, βήμα, το οποίο εκτιμάται ότι θα ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον ελληνικών τεχνικών ομίλων αλλά και διεθνών.
Ήδη στην αγορά έχουν αρχίσει να συζητούνται τα ονόματα που θεωρούνται οι πιθανοί διεκδικητές του έργου, που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχεδιάζει να υλοποιήσει με ΣΔΙΤ.
Η ιαπωνική Hitachi Rail, η γαλλική Keolis, η ιταλική ΑΤΜ, αλλά και εταιρείες που ελέγχονται από τους γερμανικούς (Deutsche Bahn) και ολλανδικούς (Nederlandse Spoorwegen) σιδηροδρόμους βάζουν ισχυρή υποψηφιότητα για το έργο, που η κυβέρνηση έχει βάλλει ως στόχο υλοποίησης να παραδοθεί τον Απρίλιο του 2023. Στο παρελθόν ενδιαφέρον είχε εκδηλώσει και η Άκτωρ, η οποία είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας που κατασκευάζει σήμερα την βασική γραμμή αλλά και τις επεκτάσεις προς Καλαμαριά. Στην κοινοπραξία συμμετέχει επίσης και η Ιταλική Ansaldo, η οποία πλέον έχει περάσει στον έλεγχο της Hitachi.
Σήμερα, για την επανεκκίνηση του έργου εκκρεμούν η απόφαση του ΣτΕ, στο οποίο είχαν προσφύγει όσοι αντιδρούν στην απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου αλλά και οι συζητήσεις με τον ανάδοχο, οι οποίες είχαν παγώσει λόγω των μετοχικών εξελίξεων στον όμιλο Ελλάκτωρ. Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία έχει αιτηθεί με αλλεπάλληλα αιτήματα τον προηγούμενο χρόνο αποζημιώσεις άνω των 100 εκ. ευρώ για καθυστερήσεις στην έγκριση μελετών αλλά και για αλλαγές στο σχεδιασμό. Μάλιστα αναφορά στις διεκδικήσεις της εταιρείας έγινε και κατά την πρόσφατη γενική συνέλευση των μετόχων.
Σύμφωνα με πληροφορίες η σύνταξη του τεύχους δημοπράτησης του διαγωνισμού για την λειτουργία και την συντήρηση του έργου, βρίσκεται στο τελικό στάδιο και αναμένεται να προκηρυχθεί το επόμενο διάστημα. Πρόκειται για τον δεύτερο μεγάλο διαγωνισμό της Αττικό Μετρό, η οποία πρόσφατα προκήρυξε και το έργο για τον τεχνικό σύμβουλο του μετρό της Αθήνας ύψους 35 εκ. ευρώ.
Ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό της ΕΕ χωρίς οδηγό, όπως θα είναι αντίστοιχα αυτό του μετρό της Θεσσαλονίκης, λειτουργεί στην Κοπεγχάγη. Μάλιστα το έργο είχαν επισκεφτεί κατά το παρελθόν η Αττικό Μετρό και ο ανάδοχος καθώς αποτελεί ένα δοκιμασμένο μοντέλο λειτουργίας μετρό στην ΕΕ.
Την σύμβαση του έργου έχει αναλάβει η ιδιωτική εταιρεία Metro Service A/S στην οποία συμμετέχουν η ιταλική Azienda Trasporti Milanesi (ATM) που είναι ο δημοτικός φορέας μέσων μαζικής μεταφοράς του Μιλάνου και η ιαπωνική Hitachi Rail STS.
Σήμερα στην Ευρώπη λειτουργούν ελάχιστες γραμμές μετρό χωρίς οδηγό. Εκτός από την Κοπεγχάγη, πλήρως αυτοματοποιημένοι συρμοί μετρό κυκλοφορούν στη γραμμή 9 της Βαρκελώνης και στη γραμμή 14 του Παρισιού. Αντίστοιχο σύστημα σχεδιάζει να εγκαταστήσει η Αττικό Μετρό και στη γραμμή 4 του μετρό Αθήνας.
Διαβάστε ακόμη
Πώς ξεγελάς Χιώτη καραβοκύρη, οι δουλειές του Mubadala και τα (υπόλοιπα) ασημικά της MIG
Jotun: Ο «γίγαντας» που βάζει χρώμα στη Ναυτιλία