Φέτος πρωτοτυπήσαμε, αφού από τις αρχές του μήνα ξεκίνησε κάτι που θυμίζει περισσότερο Black November παρά την Black Friday.

Tα πρώτα 24ωρα του Νοέμβρη ακόμη και ξημερώματα μεγάλες αλυσίδες και εταιρίες έστειλαν εκατοντάδες χιλιάδες e-mail προς τους καταναλωτές. Αυτούς που αναμένεται να τζιράρουν περί τα 300.000.000 ευρώ, μέχρι και την Παρασκευή 29 του μήνα, την ημέρα που παραδοσιακά «γκρεμίζονται» οι τιμές, κυρίως στην Αμερική, απ’ όπου και ξεκίνησε το συγκεκριμένο «έθιμο» αν μπορεί κάποιος να το αποκαλέσει έτσι.

Η περιώνυμη πλέον «μαύρη Παρασκευή» της Ελλάδας, υφίσταται τα τελευταία οχτώ χρόνια με καλές προσφορές και ουρές έξω από τα μαγαζιά στις 29 Νοεμβρίου, ενώ αυτοί που δεν θέλουν να ταλαιπωρηθούν ψωνίζουν on line.

Οι διαφορές

Οι εν Ελλάδι ουρές δεν έχουν σχέση βέβαια με αυτές στην Αμερική, αφού αν κάποιος είναι εκεί και πέσει πάνω στην original «Black Friday» το πιθανότερο είναι να πάθει ένα προσωρινό black out. Δεν είναι μόνο οι τρομερές εκπτώσεις σε όλα τα είδη αλλά είναι και τέτοια η ποικιλία των προϊόντων που δύσκολα καταλήγει στο τι θέλει να ψωνίσει.

Εκτός από την «καταιγίδα» προσφορών, είναι και σχεδόν αδύνατο να προλάβεις τους ειδικά «εκπαιδευμένους» γι’ αυτήν την ημέρα Αμερικανούς. Άνδρες και γυναίκες στήνουν ατέλειωτες ουρές διψασμένων καταναλωτών, που περιμένουν μέχρι και δώδεκα ώρες μέσα στο κρύο έξω από μεγάλες και γνωστές αλυσίδες καταστημάτων από το προηγούμενο βράδυ.
Με το που ανοίξουν οι πόρτες μεταμορφώνονται σε αφηνιασμένους πελάτες που εφορμούν μέσα στα καταστήματα συνήθως στις πέντε το πρωί σαν μην υπάρχει αύριο! Πρόκειται για μια εικόνα που θα ήθελαν σίγουρα να αντικρίσουν κάποια στιγμή και οι ελληνικές εμπορικές αλυσίδες, όμως τα μεγέθη και οι τιμολογιακές διαφορές είναι πολύ μεγάλες.

Όχι ότι και εδώ δεν θα έχουμε τις ουρές μας, απλά είναι άλλα τα νούμερα και οι εγχώριες εκπτώσεις φθάνουν το πολύ μέχρι το 50%, ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις αγγίζουν και το 70%. Τιμές που ναι μεν εμπεριέχουν καλές εκπτώσεις, δεν αγγίζουν επ’ ουδενί όμως αυτές των ΗΠΑ όπου η αξία χιλιάδων προϊόντων εξοβελίζεται ακόμη και στο 80% της αρχικής.
Στη χώρα μας παρά την έντονη προβολή για την δική μας Black Friday που ξεκίνησε φέτος από τις αρχές του μήνα, οι ουρές θα υπάρχουν όπως και πέρυσι παραδοσιακά, την τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη. Θα απουσιάζει ο πανζουρλισμός και οι τσακωμοί για ένα αντικείμενο του καταναλωτικού πόθου, που λαμβάνουν χώρα στις ΗΠΑ κάθε χρόνο τέτοια μέρα.

Παρά το γεγονός ότι πολλές εγχώριες εταιρίες κάνουν λόγο για εκπτώσεις που φτάνουν το 70%, το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί συνήθως σε προϊόντα που δεν «φεύγουν» με τίποτε, όπως μοντέλα κινητών τηλεφώνων που είναι σε μεγάλο απόθεμα. Οι εκπτώσεις σε νέα μοντέλα τηλεοράσεων κυμαίνονται από 20 έως 30% ενώ το ίδιο ισχύει και στις παιχνιδομηχανές, που λατρεύουν οι πιτσιρικάδες.

Σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες θα ανοίξουν από τις οχτώ το πρωί, αναμένοντας τους έχοντες να ξοδέψουν μια εργάσιμη μέρα, εν αντιθέσει με την Αμερική, την χώρα που γέννησε το φαινόμενο της «Black Friday», πριν από εξήντα πέντε χρόνια. Εκεί όπου οι ουρές παραμένουν ατέλειωτες, η αναμονή δώδεκα και πλέον ωρών δεδομένη, όπως και το ξενύχτι μέσα στο κρύο του Νοέμβρη. Είναι όμως τέτοιου εύρους οι εκπτώσεις ώστε έξω από πολύ γνωστές αλυσίδες καταστημάτων, αφηνιασμένοι καταναλωτές εφορμούν μέσα μόλις ανοίγουν οι πόρτες, συνήθως στις πέντε το πρωί!

ΗΠΑ: Οι εκπτώσεις χτυπάνε «κόκκινο»

Την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, αυτή που ακολουθεί την αργία της «Ημέρας των Ευχαριστιών» όλοι σχεδόν οι εργαζόμενοι έχουν ρεπό, εκτός από αυτούς που εργάζονται στα πολυκαταστήματα και στις μεγάλες εμπορικές αλυσίδες. Πρόκειται για την ημέρα που οι εκπτώσεις χτυπάνε «κόκκινο» σε όλα ανεξαιρέτως τα είδη, ειδικά όμως στις ηλεκτρονικές συσκευές και τα ρούχα, με τιμές ακόμη και κάτω του κόστους!
Το συγκεκριμένο φαινόμενο λαμβάνει χώρα στις ΗΠΑ, στην Αγγλία, στην Ιρλανδία και σε άλλες χώρες, ενώ η χώρα μας μπήκε στο παιχνίδι της «Μαύρης Παρασκευής» πριν έξι χρόνια.

Στην Ελλάδα υπάρχουν καλές και ενίοτε γενναιόδωρες προσφορές οι οποίες δεν δύναται να συναγωνιστούν τις τιμές των γιγαντιαίων αλυσίδων στην Αμερική ή σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Ειδικά στις ΗΠΑ, οι εκπτώσεις είναι εξωφρενικές, αφού μια τηλεόραση που πριν την «Black Friday» είχε δυόμιση χιλιάδες δολάρια, την συγκεκριμένη ημέρα τιμάται χίλια ή ακόμη και εννιακόσια δολάρια!
Επίσης, το έθιμο δεν διαρκεί μόνο την συγκεκριμένη ημέρα, αλλά για δύο Σαββατοκύριακα, δηλαδή τέσσερις ημέρες, με αποτέλεσμα να εκτοξεύονται η καταναλωτική φρενίτιδα και οι τζίροι.
Το 2014 που σημειωτέον υπήρξε για πρώτη φορά πτώση των πωλήσεων, ο συνολικός τζίρος στην Αμερική εκείνο το τετραήμερο ήταν 50.900.000.000 δολάρια!

Από το χθες στο σήμερα

Από το 1952 που ξεκίνησε το «έθιμο» στην Αμερική η συγκεκριμένη ημέρα, σηματοδοτεί την αρχή της εποχής για τα Χριστουγεννιάτικα ψώνια. Σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες και τα εμπορικά πολυκαταστήματα ανοίγουν στις πέντε το πρωί-κάποια ακόμη και στις δύο τα ξημερώματα-για να υποδεχθούν τις ορδές των αφηνιασμένων καταναλωτών.
Οι τελευταίοι σχηματίζουν ατέλειωτες ουρές μέσα στο κρύο, περιμένοντας να ορμήξουν κυριολεκτικά μέσα στα μαγαζιά και να ξετινάξουν τις πιστωτικές τους κάρτες, αγοράζοντας όσα περισσότερα μπορούν να κουβαλήσουν.

Αυτό όμως κάποιες φορές έχει ολέθρια αποτελέσματα. Ήταν το ξημέρωμα της «μαύρης Παρασκευής» του 2008 στη Νέα Υόρκη, με το κρύο να περονιάζει τα κόκαλα και δύο χιλιάδες άτομα να περιμένουν έξω από το Wall Mart και να εκνευρίζονται όσο περνούσε η ώρα.
Όταν η πόρτα της εισόδου του καταστήματος άνοιξε, όρμησαν μέσα σπάζοντάς την και παρασέρνοντας μαζί τους έναν 34χρονο υπάλληλο, τον οποίο κυριολεκτικά ποδοπάτησαν.

Από την Αγγλία στην Ελλάδα

Η φρενίτιδα ήταν τέτοια, που όχι μόνο δεν σταμάτησαν να περνούν από πάνω του, αλλά δεν άφησαν τους συναδέλφους του να επέμβουν για να τον γλιτώσουν από την μάζα που εφορμούσε στο κατάστημα με ουρλιαχτά. Δεν κατάφεραν να τον σώσουν ούτε οι αστυνομικοί που κατέφτασαν στο σημείο, αφού η μάζα τους έσπρωχνε και τους απωθούσε. Όταν μπήκαν όλοι μέσα ο νεαρός ήταν πλέον νεκρός…

Στη Μεγάλη Βρετανία η «μαύρη Παρασκευή» υπάρχει τα τελευταία δώδεκα χρόνια και το 2018 π.χ. ο τζίρος άγγιξε το 13.300.000.000 λίρες σημειώνοντας αύξηση 7,3% σε σχέση με το 2022.

Στη χώρα μας οι εκπτώσεις ακόμη και στις μεγάλες αλυσίδες είναι αρκετά καλές αλλά δεν ξεπερνούν συνήθως το 40% σε συγκεκριμένα είδη, ενώ δεν υπάρχει το 80% έκπτωσης που έκανε πριν λίγα χρόνια στην Γερμανία η Apple.
Τότε που όλα της τα προϊόντα σε προσφορά, εξαφανίστηκαν μέσα σε ελάχιστη ώρα από τους φρενιασμένους πελάτες, οι οποίοι όμως δεν ποδοπατήθηκαν, αλλά ανέμεναν τη σειρά τους, ως ψύχραιμοι και συχνά ανέκφραστοι Γερμανοί.

Διαβάστε ακόμη  

ΕΕ: Πρόστιμο €798 εκατ. στη Meta για τη σύνδεση του Marketplace με το Facebook  

Κομισιόν: Ανάπτυξη 2,1% της Ελλάδας το 2024 και 2,3% το 2025  

Χ: Αγωγή Μασκ για να μπλοκάρει τον νόμο Deepfake Deception Act της Καλιφόρνιας 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα