Τους influencers επιστρατεύουν μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου όπως η Exxon Mobil και η Shell, όπως και εταιρείες δημοσίων σχέσεων (PR), με το αζημίωτο φυσικά, ώστε να στοχεύουν στους Millennials (τους σημερινούς 40άρηδες) αλλά και νεότερες γενιές, προκειμένου να χτίσουν ένα πιο «πράσινο» και πιο αξιόπιστο προφίλ, πληνώροντας εκατομμύρια δολάρια.
«Προσπαθούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη μιας νεότερης γενιάς. Δεν προωθούν απλώς ένα συγκεκριμένο προϊόν, αλλά προσπαθούν να αλλάξουν την αντίληψη του κοινού» ανάφερε στη The Post, ο Σαμ Μπράιτ, συντάκτης στην DeSmog στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η TikToker, Νόρα Καπιστράνο Σανγκάλανγκ, γνωστή για τις αναρτήσεις στις οποίες περιγράφει τον εαυτό της ως «η Φιλιππινέζα γιαγιά σας» και «granfluencer» (από το grandmother και inluencer), δημοσίευσε κάτι που εξέπληξε και εκνεύρισε μερικούς από τους 2,3 εκατομμύρια ακολούθους της σε TikTok και Instagram: μια διαφήμιση για το πρόγραμμα επιβράβευσης καυσίμων του πετρελαϊκού κολοσσού Shell.
«Λατρεύω τον λογαριασμό σου και με κάνεις να γελάω πολύ», σχολίασε ένας θαυμαστής. «Δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα συνεργάζεστε με μια εταιρεία που συμβάλλει σημαντικά στην κλιματική αλλαγή. Αυτή είναι πραγματικά μια πολύ κακή εικόνα».
Ωστόσο η Σανγκάλανγκ δεν είναι η μόνη, αλλά μία από τους περισσότερους από 100 influencers που έχουν χρησιμοποιήσει τις πλατφόρμες τους για να προωθήσουν εταιρείες ορυκτών καυσίμων, προσεγγίζοντας δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με νέα έρευνα του DeSmog, ερευνητικής ιστοσελίδας για το κλίμα.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η ιδιότυπη συνεργασία των Big Oil με τα social media
Το πώς λειτουργεί η «ιδιότυπη συνεργασία» μεταξύ Big Oil και social media, αναλύει ο εκπρόσωπος της Shell, Κέρτις Σμιθ: «Πολλοί δεν γνωρίζουν ότι επενδύουμε επίσης, δισεκατομμύρια σε λύσεις και προϊόντα χαμηλών εκπομπών άνθρακα για την υποστήριξη της ενεργειακής μετάβασης. Η ενημέρωση των πελατών για αυτά τα προϊόντα μέσω διαφήμισης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας τρόπος που επιδιώκουμε για τις δραστηριοτήτες μάρκετινγκ μας».
Ωστόσο, οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου δεν λειτουργούν μόνες. Η Edelman, μια εταιρεία δημοσίων σχέσεων, συνεργάζεται με τη Shell για βοήθησε στην προώθηση της εταιρείας στους Μillennials και σε νεότερο κοινό. «Η εταιρεία ανέθεσε στην Edelman να δώσει στους Millennials έναν λόγο να συνδεθούν συναισθηματικά με τη δέσμευση της Shell για ένα βιώσιμο μέλλον. Χρειαζόμασταν να ξεχάσουν τις προκαταλήψεις τους για τις Big Oil και να σκεφτούν διαφορετικά τη Shell» γράφει η Edelman στον ιστότοπό της.
Για να πετύχει τον στόχο της η Edelman χρηματοδότησε τον εξερευνητή των πόλων Ρόμπερτ Σουάν και και τον Millenial γιο του Barney να πάνε ένα ταξίδι στην αφιλόξενη Ανταρκτική. Το ταξίδι τους ήταν η πρώτη αποστολή στον κόσμο στους πόλους που επιχειρήθηκε χρησιμοποιώντας αποκλειστικά ανανεώσιμα καύσιμα, συμπεριλαμβανομένων των προηγμένων βιοκαυσίμων της Shell.
Η εταιρεία κατέγραψε κάθε βήμα της διαδρομής, συμπεριλαμβανομένων χιουμοριστικών περιστατικών όπως η προσπάθεια πλυσίματος στους -40°C. Η ομάδα μοιράστηκε τα αποσπάσματα από το ταξίδι σε όλες τις μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. «Μέσω της καμπάνιας, κάναμε την ιστορία της Shell σχετική και ανθρώπινη για το κοινό στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ινδία, τη Βραζιλία και τις ΗΠΑ» αναφέρει η εταιρεία.
Εκπρόσωπος της Shell υπογράμμισε ότι, «ο κόσμος γνωρίζει καλά ότι η Shell παράγει το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο από τα οποία εξαρτώνται σήμερα. Ωστόσο, αυτό που πολλοί δεν γνωρίζουν είναι ότι επενδύουμε επίσης δισεκατομμύρια δολάρια σε λύσεις χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα παγκοσμίως ως μέρος των προσπαθειών μας να υποστηρίξουμε την ενεργειακή μετάβαση», πρόσθεσε.
Πώς οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων «ξεπλένουν» τις Big Oil
Οι εταιρείες PR παράλληλα βοηθούν τις πετρελαϊκές στο «greenwashing». Μάλιστα ο ρόλος των εταιρειών δημοσίων σχέσεων και των διαφημιστικών πρακτορείων στον τομέα αυτό έχει βρεθεί στο στόχαστρο των ρυθμιστικών αρχών τους τελευταίους μήνες.
Ο όρος greenwashing αναφέρεται στην τεχνική εξαπάτησης του καταναλωτή μέσω παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, υγιεινά ή βιώσιμα, έχοντας ως απώτερο στόχο τη θετική προβολή της εταιρείας, καταλήγοντας εννοείται στην αύξηση των πωλήσεών της.
Σύμφωνα με μελέτες, καταλυτικός είναι ρόλος των εταιρειών δημοσίων σχέσεων βοηθώντας τις πιο κερδοφόρες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο να βελτιώσουν την περιβαλλοντική τους εικόνα και να εμποδίσουν τη δράση για το κλίμα.
Διαβάστε ακόμη
Οι Αμερικανοί θα φέρουν 1,5 δισ. ευρώ στην Ελλάδα μέσα στο 2023 (πίνακας)
Πληροφορική: Αύξηση δεκάδων εκατ. ευρώ στα έσοδα των ελληνικών ομίλων το ’23 και νέα deals
Φουντώνει η μάχη για τα μερίδια από το παγωτό (pics + γραφήματα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ