Συνέχιση της κερδοφορίας, έστω κι αν αυτή θα είναι σημαντικά μειωμένη σε σύγκριση με την πολύ καλή περυσινή χρονιά, θα έχει το 2020 η Autohellas με τις σημαντικότερες απώλειες να προέρχονται, όπως είναι εύλογο, στη δραστηριότητα των βραχυπρόθεσμων ενοικιάσεων.
«Η εταιρεία θα έχει ένα κλάσμα της κερδοφορίας που είχε πέρυσι, με επιπτώσεις από τη μείωση της δραστηριότητας του rent a car λόγω της πτώσης του τουρισμού κι επιπλέον από την απώλεια των δύο μηνών -το 1/6 ενός έτους- στις πωλήσεις αυτοκινήτων, λιανική και χονδρική, κατά τη διάρκεια του lockdown», ανέφερε χαρακτηριστικά χθες από το βήμα της γενικής συνέλευσης, ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Ευτύχης Βασιλάκης, προσθέτοντας επιπλέον ότι οι επιπτώσεις από τα προβλήματα του ομίλου Hertz στις ΗΠΑ λόγω της πανδημίας δεν επηρεάζουν ουσιαστικά την εταιρεία. «Εχουμε ένα στόλο αυτοκινήτων από το rent a car που φέτος δε θα αξιοποιηθεί. Με το ξεκίνημα του 2021 θα δούμε την κατάσταση κάτω από ένα νέο πρίσμα και θα προσαρμοστεί ο στόλος εκεί όπου θα πρέπει να είναι. Το καλό με τη δομή της εταιρείας όπως είναι σήμερα είναι ότι ευνοείται η προσαρμογή του στόλου του rent a car στα νέα δεδομένα».
Ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι το 2020 είναι προφανές ότι είναι μια ιδιαίτερη χρονιά.
«Ασφαλείς προβλέψεις μέσα σε αυτό το περιβάλλον δεν μπορούν να γίνουν. Εϊμαστε η μόνη εταιρεία με δραστηριότητα και στον τουρισμό που θα δώσει μέρισμα φέτος, ωστόσο αν ήμασταν μόνο στον τουρισμό, δε θα δίναμε μέρισμα. Το να πούμε ότι μπαίνουμε σε ένα πιο σταθερό περιβάλλον είναι επίφοβο ακόμη, γιατί είναι ιδιαίτερα ρευστή η κατάσταση. Το 2020 είναι έτος αντοχής και προσαρμογής και ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας, έως ότου βρεθεί το εμβόλιο, θα κριθεί και ο τελικός αντίκτυπος.
Μετά τα πρώτα κρούσματα στην Ελλάδα στα τέλη Φεβρουαρίου, έχουμε μπεί σε ένα πολύ ειδικό καθεστώς και ουδείς γνωρίζει πόσο καιρό θα κρατήσει. Η χώρα πήρε γρήγορα μέτρα, απέφυγε τα χειρότερα σε επίπεδο υγειονομικό και φήμης, πλην όμως δεν αλλάζει τίποτα το γεγονός ότι κρίσιμοι τομείς της οικονομίας έχουν περιορίσει τη δραστηριότητά τους. Από τα μέσα Μαϊου και από τον Ιούνιο όπου σταδιακά έχουμε δει να επανέρχεται η νέα κανονικότητα έχουμε ένα περιορισμένο περιβάλλον στη δραστηριότητα του τουρισμού και την ευρύτερη δραστηριότητα της κυκλοφορίας του κόσμου γενικά στην Ελλάδα είτε πρόκειται γενικότερα για τα επαγγελματικά ταξίδια, τη χρήση αυτοκινήτων κλπ. Εχουμε ένα πολύ πιεσμένο περιβάλλον και θα παραμείνει έτσι», ανέφερε ο ίδιος.
Οσον αφορά ειδικότερα την Autohellas και τους τρεις πυλώνες δραστηριοτήτων- βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις- rent a car, μακροχρόνιες ενοικιάσεις και πωλήσεις αυτοκινήτων, o μεγαλύτερος αντίκτυπος αφορά τον κλάδο του rent a car που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τον τουρισμό, ο οποίος με βάση τις εκτιμήσεις μπορεί να υποστεί απώλειες ακόμη και πάνω από το 70% φέτος με εισπράξεις ακόμη και κάτω των 5 δισ. ευρώ (από 18,2 δισ. ευρώ πέρυσι). Για τις μακροχρόνιες ενοικιάσεις, πέραν των όποιων απωλειών κατά τη διάρκεια του lockdown, «φαίνεται να μην έχουμε περισσότερες απώλειες δεδομένου ότι πρόκειται για πιο μακροχρόνιες συμβάσεις. Η δραστηριότητα της εμπορίας έχασε επίσης δύο μήνες πωλήσεων, ωστόσο έχει επανέλθει σε ικανοποιητικούς ρυθμούς και μάλιστα για τον Ιούνιο κυμάνθηκε σε λίγο υψηλότερα επίπεδα απ’ ότι ήταν πρίν», ανέφερε ο κ. Βασιλάκης.
«Μέσα σε όλες αυτές τις νέες συνθήκες, προφανώς η χρήση του ΙΧ αυτοκινήτου έχει αυξηθεί ως τάση λόγω του κορωνοϊού έναντι των μέσων μαζικής μεταφοράς και από εκεί η εταιρεία έχει ένα θετικό αντίκτυπο. Η Αutohellas θα καταφέρει να μείνει θετική σε επίπεδο κερδοφορίας σε ενοποιημένη βάση και δε θα χαλάσει το σερί της ιστορίας των …53 ετών. Η εταιρεία έχει κρατήσει τις δυνάμεις σε επίπεδο προσωπικού και οργάνωσης ώστε να αντιμετωπίσει και αυτή την κρίση».
Οι σχέσεις με την Hertz Global
O επικεφαλής του ομίλου αναφέρθηκε και στα προβλήματα της Hertz Global για την οποία είναι σε εξέλιξη η προσπάθεια, ακριβώς λόγω του αντίκτυπου της πανδημίας, να προχωρήσει από πτωχευτική διαδικασία αναδιάρθρωσης σε λειτουργία. Η Autohellas, έχει το αποκλειστικό δικαίωμα δικαιόχρησης (franchising) του σήματος της Hertz στην Ελλάδα και σε ορισμένες χώρες του εξωτερικού, μέσω της Hertz International Ltd, θυγατρικής της Hertz Global Holdings.
«Η Hertz International λειτουργεί εκτός δικαστικών διαδικασιών. Δεν έχει κάποια νομική επίπτωση στη δική μας λειτουργία, ούτε στην εμπορική λειτουργία. Δε θα χρειαστεί να έχουμε ζημιές στο σύνολο, ενώ από το σύστημα κρατήσεων της Ηertz ο όμιλος εξαρτάται σε ποσοστό μόλις 15%», ανέφερε ο κ. Βασιλάκης.
Σημειώνεται εδώ ότι για την Autohellas, συνολικά, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις αποτελούν περίπου το 16% του ενοποιημένου κύκλου εργασιών και περίπου το 30% της συνολικής κερδοφορίας. Πέρυσι, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, το 33% των ενοικιάσεων στο rent a car έγινε από Ελληνες, ενώ φέτος αναμένεται να είναι περισσότερο το μερίδιο από το κοινό του εσωτερικού. Από τα 62 εκατ. ευρώ της Ελλάδας που ήταν πέρυσι ο τζίρος του rent a car, υπολογίζεται ότι οι απώλειες θα είναι κάπου μεταξύ 60%- 65% φέτος και πάντως χαμηλότερες από τις απώλειες του 70%- 75% που εκτιμάται ότι θα μπορεί να έχει φέτος συνολικά ο ελληνικός τουρισμός.
Η συμμετοχή στην Aegean και η ηλεκτροκίνηση
Σε ερώτηση μετόχων αναφορικά με το αν η εταιρεία σκοπεύει να προχωρήσει σε πώληση της συμμετοχής της στην Aegean (σ.σ. κοντά στο 11,7%), ο κ. Βασιλάκης τόνισε τη σημασία των συνεργειών με την αεροπορική, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «μία- κάποια- καλή ευκαιρία να πουλήσουμε το πακέτο που έχει η Autohellas, στην Aegean δε θα είναι σίγουρα σε περίοδο κρίσης. Αυτή την στιγμή μάλιστα το μόνο κανάλι παραγωγής κρατήσεων που δεν έχει κάμψη για την Αutohellas είναι η …Aegean».
Σε έτερη ερώτηση αναφορικά με τις προοπτικές της ηλεκτροκίνησης σε συνάρτηση και με τις πρόσφατες κυβερνητικές εξαγγελίες και τις δραστηριότητες του ομίλου, η διοίκηση επεσήμανε ότι ο όμιλος εδώ και δυόμιση χρόνια έχει ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο στόλο του (κάτω από 200 αυτοκίνητα στο σύνολο των 44.000) και πράγματι υπάρχει ένα νομοσχέδιο που δίνει επιπλέον κίνητρα και σταδιακά στα επόμενα χρόνια θα αυξάνεται. Ωστόσο, ακόμη και οι στόχοι της ελληνικής Πολιτείας είναι σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, εώς το 2030 και «αν δεν υπάρξουν υποδομές κι ένα ικανό δίκτυο -ειδικά ως προς τις βραχυχρόνιες μισθώσεις να στηρίξει το εγχείρημα δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστική ανάπτυξη όσον αφορά αυτό το κομμάτι».
Μείωση δαπανών
Η διοίκηση αναφέρθηκε και στο θέμα της μείωσης των δαπανών στο πλαίσιο της ‘’θωράκισης’’ του ομίλου έναντι της κρίσης του κορωνοϊού, αναφερόμενη και στο θέμα της απασχόλησης εντός του ομίλου. «Κατά τη διάρκεια των δύσκολων μηνών της πανδημίας κάναμε χρήση όλων των μέτρων που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Εργασίας, είχαμε και προσωπικό σε αναστολή, αξιοποίηση του προγράμματος ΣΥΝ- ΕΡΓΑΣΙΑ κ.τ.λ., ενώ βγαίνοντας από την αναστολή μπορεί να γίνουν κι άλλες κινήσεις ανάλογα με τη διάρκεια και τις εξελίξεις λόγω της κρίσης. Φέτος το καλοκαίρι δεν θα προσλάβουμε περί τους 150 εργαζομένους για τη δραστηριότητα του rent a car στα νησιά και μαζί με το εξωτερικό μπορεί να φτάσουμε ακόμη και τα 200 άτομα. Επιπλέον για τη διοίκηση, ήδη έχουμε μειώσει τις αποδοχές για τη χρονιά κατά 50% το management της εταιρείας αμοίβεται με μεταβλητό τρόπο, ενώ μπορεί να υπάρξει και κάποια πιο μόνιμη μείωση μισθών». Πέραν των εργαζομένων, στο πλαίσιο της μείωσης των δαπανών της, η εταιρεία έχει κάνει χρήση και όλων των μέτρων που έχουν ληφθεί από το κυβερνητικό επιτελείο (π.χ. μείωση στα ενοίκια).
Επιπλέον κουβαλάμε κι ένα στόλο αυτοκινήτων από το rent a car που φέτος δε θα αξιοποιηθεί. Με το ξεκίνημα του 2021 θα δούμε την κατάσταση κάτω από ένα νέο πρίσμα και θα προσαρμοστεί ο στόλος εκεί όπου θα πρέπει να είναι.
Το 2019
Το 2019 ήταν έτος ανάπτυξης για την εταιρεία, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, με υψηλότερο τζίρο άνω των 500 εκατ. ευρώ για πρώτη φορά στην ιστορία του, με 555,4 εκατ. ευρώ τζίρο και 57,3 εκατ. ευρώ πρό φόρων κέρδη, ενώ προ πενταετίας τα αντίστοιχα μεγέθη ήταν 161 εκατ. ευρώ και 20,8 εκατ. ευρώ.
Η αύξηση προήλθε από τις δραστηριότητες μακροχρόνιων και βραχυχρόνιων ενοικιάσεων, οι πωλήσεις των μεταχειρισμένων είχαν ανάπτυξη 8%, ενώ η πορεία των πωλήσεων αυτοκινήτων είχε 34% αύξηση. «Η ουσία είναι ότι για το 2019 φάνηκε η ωρίμανση των δραστηριοτήτων του ομίλου με άρτια τη λειτουργία των τριών πυλώνων της εταιρείας, των μακροχρόνιων, των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων αλλά και των πωλήσεων αυτοκινήτων που εισήχθη ως κλάδος από το 2015 για τον όμιλο και δίνει πλέον λίγο περισσότερο από το 50% του τζίρου συνεισφέροντας σε μεγάλο βαθμό και στην κερδοφορία».