Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης προς την εθνική οδό και οι αντίστοιχες επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης, με στόχο την σύνδεση του αυτοκινητοδρόμου με το Ελληνικό, αποτελούν τη νέα γενιά των έργων της Αττικής Οδού που επεξεργάζεται το υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για να προκηρύξει εντός του 2021.
Ωριμότερη όλων, αναφέρουν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι να προχωρήσει η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης καθώς το έργο διαθέτει εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους ενώ για την επέκταση προς Ραφήνα θα χρειαστεί επικαιροποίηση της προκαταρκτικής μελέτης αλλά και η λήψη οριστικών αποφάσεων σχετικά με τα προτεινόμενα σιδηροδρομικά έργα του προαστιακού, τα οποία προέβλεπε ο προηγούμενος σχεδιασμός.
Περισσότερη προετοιμασία απαιτείται για την επέκταση της Αττικής Οδού προς τα νότια προάστια, ωστόσο στο υπουργείο Υποδομών δηλώνουν έτοιμη να ωριμάσουν και το επίμαχο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου.
Αν και δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί ο τελικός σχεδιασμός, δεν αποκλείεται τα έργα των επεκτάσεων, εκτιμώμενης αξίας άνω του 1 δις ευρώ, να προχωρήσουν μέσω ξεχωριστών διαγωνιστικών διαδικασιών, πρόταση για την οποία οι εργολάβοι προβάλλουν αρκετές ενστάσεις.
Ο λόγος, όπως λένε είναι ότι οι επεκτάσεις από μόνες τους δεν μπορεί να είναι βιώσιμες γιατί αφορούν μικρά τμήματα που δεν γεννούν σημαντικά έσοδα ή έχουν τεχνικές δυσκολίες. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία προβλέπεται να γίνει με την κατασκευή μιας αστικής σήραγγας που όπως λένε στελέχη του τεχνικού κόσμου θα είναι αδύνατο να λειτουργήσουν διόδια.
Η σημερινή σύμβαση του έργου ολοκληρώνεται το 2024 και το υπουργείο έχει προχωρήσει από τον περασμένο Μάιο, στην πρόσληψη τεχνικού και οικονομικού συμβούλου που θα αναλάβει την προετοιμασία για την δημοπράτηση του έργου.
Παράλληλα, θα διερευνηθούν τα οικονομικά δεδομένα που επηρεάζουν το χρόνο λήξης της σύμβασης παραχώρησης και επιστροφής του έργου στο δημόσιο αλλά και όλες τις παραμέτρους (τεχνικές και οικονομικές), οι οποίες συνδέονται με την πρόβλεψη συγκεκριμένων υποχρεώσεων από την πλευρά του παραχωρησιούχου (βαριά συντήρηση κ.α).
Τα νέα έργα των επεκτάσεων, παρά τα σενάρια και τους εναλλακτικούς σχεδιασμούς των τελευταίων ετών, ακολουθούν την πεπατημένη αφού φαίνεται να ενσωματώνουν τις κατευθύνσεις που δίνει το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας. Αυτό εκτιμάται ότι περιορίζει και τις αντιδράσεις που ενδέχεται να προκαλέσουν για περιβαλλοντικά ζητήματα.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, φιγουράρουν στην λίστα με τα προτεινόμενα έργα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ο σχετικός κατάλογος που περιλαμβάνει και μια σειρά από άλλα σημαντικά οδικά έργα (ΒΟΑΚ, επέκταση του Ε65 κ.α) υποβλήθηκε στην αρμόδια κυβερνητική επιτροπή στις 24 Αυγούστου. Ωστόσο μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται να επικαιροποιηθεί και με τα έργα και τις προτάσεις των Περιφερειών. Πόσα τελικά οδικά έργα θα περιληφθούν στο νέο χρηματοδοτικό κουμπαρά θα αποτελέσει, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, σημείο διαπραγμάτευσης καθώς ο κύριος προσανατολισμός των Βρυξελλών είναι η μερίδα του λέοντος να διοχετευτεί σε έργα ψηφιακής μεταρρύθμισης, ενεργειακής εξοικονόμησης και «πράσινης» οικονομίας.
Χθες σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης επιβεβαίωσε ότι οι επεκτάσεις της Λεωφόρου Κύμης και η σύνδεσή της με τον ΠΑΘΕ και εκείνη προς τη Ραφήνα, είναι έτοιμες προς δημοπράτηση». Για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς το Ελληνικό δήλωσε ότι ο σχεδιασμός προχωρεί με τη δημιουργία ανισόπεδων κόμβων στη Βουλιαγμένης και σήραγγας στην Ηλιούπολη, έργα που τόνισε ότι «θα αλλάξουν τον χάρτη των μετακινήσεων στο Λεκανοπέδιο» και θα χρειαστούν την συμβολή του ιδιωτικού τομέα.
Στις σκέψεις του υπουργείου Υποδομών είναι σύμφωνα με πληροφορίες, οι επεκτάσεις προς Ραφήνα να υλοποιηθούν μέσου ενός νέου μοντέλου σχεδιασμού και παραγωγής έργων, που είναι οι Προτάσεις Καινοτομίας.
Ο νέος θεσμός, ο οποίος αναμένεται να περιληφθεί σε νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προβλέπει ότι ιδιώτες θα μπορούν να υποβάλλουν προτάσεις για τον σχεδιασμό ενός έργου. Στην συνέχεια το έργο αυτό θα βγαίνει σε διαγωνιστική διαδικασία και οι τελευταίοι, υπό κάποιες προϋποθέσεις θα μπορούν να αναλάβουν την κατασκευή του.