Της Μαριάννας Τζάννε
Συνολικά μερίσματα ύψους 476,9 εκατομμυρίων ευρώ την τελευταία εξαετία, από τα οποία τα 79,5 εκατ. προβλέπονται να μοιραστούν φέτος, έχουν εισπράξει οι μέτοχοι της Αττικής Οδού από το 2013 που ήταν η πρώτη χρονιά διανομής μερίσματος.
Ωστόσο, μέχρι το τέλος της παραχώρησης το 2024, υπολογίζεται ότι η απόδοση του έργου (IRR) δεν θα ξεπεράσει το 10% από 13,1% που έχει συμφωνηθεί βάσει της σύμβασης.
Συνολικά για την πρώτο μεγάλο έργο παραχώρησης που έγινε στην χώρα μας επενδύθηκαν 1,3 δις. ευρώ, από τα οποία 822 εκ. ήταν ιδιωτική συμμετοχή. Από τα κεφάλαια αυτά έχουν αποσβεστεί μέσω των μερισμάτων τα 476,9 εκ. ευρώ.
Την Τρίτη η Ελλάκτωρ ανακοίνωσε την αύξηση της συμμετοχής στην Αττική Οδό, της Άκτωρ Παραχωρήσεις, υλοποιώντας το δικαίωμα προαίρεσης που προέβλεπε η σύμβαση για την απόκτηση από την Τράπεζα Πειραιώς, του 6,5% των μετοχών από το 9,88% που κατείχε μέχρι σήμερα. Το ύψος του τιμήματος θα ανέλθει σε 37,5 εκ. ευρώ και θα καλυφθεί σύμφωνα με πληροφορίες με λήψη δανείου.
Το υπόλοιπο θα καταλήξει στα χέρια της J&P Άβαξ που αποτελεί τον δεύτερο μεγαλομέτοχο της Αττικής Οδού με την συμμετοχή του να διαμορφώνεται πάνω από 34%.
Από την έναρξη του έργου μέχρι σήμερα, η εταιρεία έχει επενδύσει 117.939.349 εκ. ευρώ πάνω από το αρχικό κόστος. Στα 14 χρόνια πλήρους λειτουργίας η Αττική Οδός έχει διαθέσει σε έργα βαριάς συντήρησης συνολικά κεφάλαια ύψους 117.939.347 εκ. ευρώ ενώ μέχρι το τέλος της παραχώρησης που είναι η 5η Οκτωβρίου 2024, προγραμματίζονται αντίστοιχες επενδύσεις για την διατήρηση της καλής ποιότητας του οδικού έργου.
Η Αττική Οδός έφτασε στο pick της κυκλοφορίας της το 2009 με 307.300 οχήματα ημερησίως με την χαμηλότερη κίνηση να παρουσιάζεται το 2014 όταν η κυκλοφορία υποχώρησε στα 196.960 οχήματα. Από το 2015 μέχρι σήμερα, ο αυτοκινητόδρομος εμφανίζει σημαντική ανάκαμψη. Πέρσι η συνολική κυκλοφορία ήταν 216.893 οχήματα.
Στο διάστημα λειτουργίας του έργου, η εταιρεία έχει ορίσει χαμηλότερο κόστος διοδίου από εκείνο που θα μπορούσε, σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης. Για παράδειγμα, το κόστος διοδίου αντί για 2,80 ευρώ το 2018 θα μπορούσε να είναι 3,77 ευρώ, βάσει Σύμβασης Παραχώρησης. Παράλληλα, η τιμή του διοδίου έχει διατηρηθεί σταθερή τα τελευταία δώδεκα χρόνια, καθώς η αύξηση που ορίστηκε το 2010 σε 2,80 ευρώ από 2,70 ευρώ, αντικατοπτρίζει μόνο την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ.
Υπολογίζεται ότι κατά τη διάρκεια λειτουργίας του έργου μέχρι τη χρήση 2017, το ελληνικό δημόσιο είχε εισπράξει 674.088.127 σε φόρους και λοιπές επιβαρύνσεις από την εταιρεία «Αττική Οδός Α.Ε» και 189.927.700 από την «Αττικές Διαδρομές ΑΕ», την εταιρεία λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου.
Η χρηματοδότηση για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου προήλθε κατά 35% από το Eλληνικό Δημόσιο, με συμμετοχή και πόρων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και κατά 65% από την Παραχωρησιούχο εταιρεία «Αττική Οδός Α.Ε.» με ίδια και δανειακά κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από εμπορικές τράπεζες, ενώ οι μέτοχοι της Αττικής Οδού παρείχαν εγγυήσεις για το σύνολο των δανείων, για όλη τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου. Η σύμβαση του έργου υπογράφτηκε το Μάιο του 1996 ενώ ο σχετικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε αρχές της δεκαετίας του ’90.