Της Μαριάννας Τζάννε
Με αύξηση του ποσοστού τους στην Αττική Οδό θα βρεθούν εκτός απροόπτου πριν το τέλος του έτους, η Ελλάκτωρ και η J&P Άβαξ καθώς θα ασκήσουν το δικαίωμα που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης για την πώληση του 9,88% των μετοχών που κατέχει στον αστικό αυτοκινητόδρομο η τράπεζα Πειραιώς. Πρόκειται για την δεύτερη απόπειρα της τράπεζας να εκποιήσει την συμμετοχή της καθώς η πρώτη, η οποία έγινε προ διετίας, αποδείχθηκε άκαρπη.
Η Ελλάκτωρ ελέγχει στην εταιρεία παραχώρησης το 59,2% των μετοχών, η J&P ‘Αβαξ το 20,8% και η ΕΤΕΘ, 100% θυγατρική της τελευταίας το 10%. Η εμφάνιση επενδυτικού ενδιαφέροντος από το αμερικανικό fund Davidson Kempner, έναντι τιμήματος 57 εκατομμυρίων ευρώ, ουσιαστικά ενεργοποίησε το δικαίωμα first refusal (πρώτης άρνησης) καθώς οι δύο εταιρείες ως βασικοί μέτοχοι της Αττικής Οδού, δεν έχουν το δικαίωμα της προσφοράς. Οι Ελλάκτωρ και J&P Άβαξ ενημερώθηκαν για το ενδιαφέρον του επενδυτικού fund με επιστολή που εστάλη από την τράπεζα τις προηγούμενες μέρες, έχοντας το δικαίωμα να απαντήσουν έως τα τέλη του μήνα και να εξαγοράσουν το ποσοστό είτε μαζί, είτε ο ένας εκ των δύο.
Το 9,88% είναι ένα πολύ σημαντικό περιουσιακό στοιχείο για τους μετόχους της Αττικής Οδού, σε μια εταιρεία παραχώρησης που ετησίως διανέμει μερίσματα ύψους 75 εκατομμυρίων ευρώ και με ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα που υπολογίζονται λίγο κάτω από τα 200 εκατομμύρια ευρώ. Φέτος ο μέσος όρος κυκλοφορίας του αυτοκινητοδρόμου αυξήθηκε κατά 3% και διαμορφώνεται σε 224.000 διελεύσεις ημερησίως. Υπολογίζεται ότι τα έσοδα θα κινηθούν στο τέλος του έτους πέριξ των 180 εκ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα περσινά επίπεδα που ανήλθαν σε 68,8 εκ. ευρώ.
Η παρουσία του αμερικανικού fund που εμφανίζεται να διερευνά διάφορες επενδυτικές ευκαιρίες στην χώρα μας τους τελευταίους μήνες και σε διαφορετικούς κλάδους (τράπεζες, υγεία, παραχωρήσεις) φαίνεται ότι εξέπληξε τους μετόχους, ικανοποιεί όμως την Πειραιώς, η οποία έχει δρομολογήσει ένα ντιλ σε υψηλή τιμή.
Από τα μερίσματα της Αττικής Οδού την επόμενη εξαετία, οπότε λήγει και η σύμβαση παραχώρησης, θα εισέπραττε 49 εκατομμύρια ευρώ (7 εκατομμύρια ανά έτος). Η προσφορά του DK που ήταν και η μοναδική που εμφανίστηκε στην πρόσκληση της τράπεζας, ανέρχεται σε 57 εκατομμύρια ευρώ και πάνω σε αυτή την τιμή καλούνται να διαπραγματευτούν οι σημερινοί μέτοχοι της Αττικής Οδού. Εφόσον το ντιλ προχωρήσει, εκτιμάται ότι δεν θα βγουν χρήματα από τα ταμεία των μετόχων για την πληρωμή του τιμήματος αλλά ότι η συμφωνία πιθανότητα θα γίνει με την λήψη ενός νέου δανείου. Σε αυτή την περίπτωση η Ελλάκτωρ θα αυξήσει την συμμετοχή της περίπου στο 64% και η J&P Άβαξ στο 34% (υπολογίζοντας και την συμμετοχή της ΕΤΕΘ).
Η αύξηση της συμμετοχής στην πιο επικερδής παραχώρηση έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία ο τεχνικός κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με σοβαρές μετοχικές και διοικητικές αλλαγές και με απουσία μεγάλων έργων, ικανών να συνδράμουν άμεσα στην αύξηση των ταμειακών ροών για τις εταιρείες του κλάδου.
Σημειώνεται ότι κρούσεις από την τράπεζα για το ποσοστό της Αττικής Οδού έγιναν στο παρελθόν και σε άλλες ισχυρές τεχνικές εταιρείες, οι οποίες δεν ανταποκρίθηκαν και σε αυτό φαίνεται να έπαιξαν καθοριστικό ρόλο οι όροι της σύμβασης (first refusal), που οδηγούν μοιραία τη διαδικασία πώλησης στους υφιστάμενους μετόχους αλλά και η περιορισμένη διάρκεια παραχώρησης του έργου, η οποία λήγει σε έξι χρόνια.
Εάν δεν εμφανιζόταν και σε αυτή την φάση επενδυτής, τότε η τράπεζα θα μπορούσε θεωρητικά να προσλάβει κάποια σύμβουλο για να κάνει την αποτίμηση του αυτοκινητοδρόμου και στην συνέχεια να απευθυνθεί στους υφιστάμενους μετόχους δεδομένου ότι η αποεπένδυση είναι απόφαση ειλημμένη. Οι εξελίξεις πρόλαβαν τις επόμενες κινήσεις, οδηγώντας σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις αυτό το σημαντικό περιουσιακό στοιχείο στους δύο μεγάλους τεχνικούς ομίλους.